Ervaring met certificering verpleegtechn. handel. als SPH-er

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ervaring met certificering verpleegtechn. handel. als SPH-er

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:41

Even de titel uitleggen :)

Ik ben werkzaam als (meewerkend) leidinggevende in de gehandicaptenzorg.
Heb SPH gestudeerd, maar altijd sterke affiniteit gehad met verpleegkunde.

Nu is het voor mij niet haalbaar om naast mijn functie nog deeltijd verpleegkunde te studeren, maar ik merk dat ik het ontzettend mis dat ik niet bekwaam ben in de verpleegtechnische handelingen.
En het zou voor mijn werkplek en mijn team ontzettend handig zijn (en voor mezelf ook) als ik bijv. zelf mag prikken en wondzorg kan geven.

Na wat zoeken zag ik dat er verschillende onderwijsinstellingen een soort van losse modules aanbieden op dit vlak, waarbij je uiteindelijk ook je BIG registratie krijgt.

Wie heeft er hier ervaring mee en kan mij er wat meer over vertellen?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 19:43

Biedt de organisatie waar je werkt dit niet aan? Ik kan dit soort opleidingen gewoon binnen mijn eigen organisatie volgen wanneer dit nodig is, en ik werk ook in de gehandicaptenzorg (VG).

Anoniem

Re: Ervaring met certificering verpleegtechn. handel. als SPH-er

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 22:35

Voor zover ik weet niet.
Werk bij een antroposofische organisatie, bijscholingen die aangeboden worden zijn voornamelijk op antroposofisch vlak, (bijv. antroposofische geneeswijzen of verpleegkunde).
Naar wat ik weet is er geen 'regulier' aanbod.

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 01:25

Ik zou dan gewoon contact opnemen met schoolinstellingen. Misschien dat je daar de benodigde certificaten kan halen. Al merk ik wel dat veel instellingsgebonden is. Ga ik nu bij een andere instelling werken, dan geldt bijv. mijn medicjjncursus niet meer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 07:39

Ja dat ga ik sowieso doen Mirjamsel :j

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 07:55

Je kunt even goed na vragen bij de instelling waar je werkzaam bent. Ook afgestuuderde verpleegkundige horen bij scholing te krijgen ondanks dat ze gediplomeerd zijn.

Ook bij een antroposofisch instelling wordt medicatie gedeeld.

Mag ik vragen bij elke instelling je werkt?

Wij krijgen gewoon scholing voor iedere verpleegtechnische handeling. Of je nu spw, verpleegkundige, huisvrouw of markt handelaar bent. Iedereen rijgt deze scholing gediplomeerd of niet.

Voor ons bestaat dit uit een curcus 2x 1 theorie toets en vervolgens een praktijk toets. En daarna mag je de handeling uit voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 10:18

Ja, maar het gaat mij om de BIG registratie en niet om pillen delen ;-)

Het gaat om prikken, sonde plaatsen, catether plaatsen etc etc.
De voorbehouden handelingen waar je dus BIG geregistreerd voor moet zijn.

Het standaard medicijncursusje welke inderdaad bij elke instelling wel aan de orde is, dat hebben wij natuurlijk ook.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 15:31

Ik begrijp wat je bedoeld. Maar voor de handelingen die jij noemt zijn ook via curcus te leren.

Ik heb via die weg ook geleerd om neus maag sonde te zetten. Peg verwisselen. Injecteren(verschillende soorten) katheteriseren. Niet alleen medicatie delen kan op die wijze

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 15:42

Als je BIG geregistreerd wilt zijn dan zitten er wel eisen aan hoe vaak je handelingen uit voert. De verpleegkundigetitel is niet voor niets een beschermde titel en houdt veel meer in dan alleen de "trucjes" leren.
Ik ken wel mensen die bijv zich konden kwalificeren voor een bepaalde handeling die dan veel voorkwam, maar die waren dan altijd onder verantwoording van een verpleegkundige. En waren wat minder risicovol, zoals voeding toedienen via een PEG sonde. Een subcutane injectie brengt uiteraard minder risico',s met zich mee dan een intraveneuze.
De wet BIG is deels ingesteld om patiënten te beschermen en gaat met name om risicovolle handelingen. De handelingen an sich zijn niet zo moeilijk, maar complicaties herkennen, erkennen en daar op reageren wel. De verpleegkunde opleiding duurt daarom ook 4 jaar.

Je zult je ook bij een fout/ klacht moeten kunnen verantwoording bij de tuchtraad. Bevoegd en bekwaam moet je aantonen. Dus dat je de theorie snapt, maar ook dat je de handeling in de praktijk veelvuldig uitvoert. Bij verschillende patienten, in verschillende situaties.... Na 5 jaar bij de herregistratie moet je je kunnen bewijzen dat je die uren als verpleegkundige hebt gewerkt en dat je voldoende aan scholing hebt gedaan.....

Misschien kun je deeltijd verzorgende IG doen? Dat is korter en misschien kun je vrijstelling krijgen voor bepaalde vakken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 18:12

Dat weet ik allemaal ;-)
Het is ook niet dat ik zomaar 'trucjes' wil leren omdat het kan, bij andere instellingen waar ik gewerkt hebt was ik voor enkele zaken al bevoegd en bekwaam, maar dat geldt nu niet meer.
En helaas gaat het bij mijn huidige werkgever wat ingewikkelder, vandaar dat ik het gewoon zelf wil oppakken.

Het liefste zou ik ook gewoon nog verpleegkunde gaan studeren, maar dat is simpelweg niet te combineren.

Vandaar dat ik hier dus vraag naar ervaringen via deze weg.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 21:43

Ik snap jouw vraag wel hoor, maar ik begrijp niet zo goed in welke beroepsgroep je dan BIG geregistreerd wilt worden. Heb je een linkje van de opleiding bijvoorbeeld? Ik ken alleen de tijdelijke "bevoegdheden" die dus niet BIG geregistreerd zijn....

Sommige instellingen voor gehandicaptenzorg bieden de mogelijkheid om via de werken leren weg een verpleegkunde opleiding te volgen, heeft een kennis van mij ook gedaan, over salaris is soms wel te onderhandelen, alhoewel de crisis ook in de zorg is toegeslagen natuurlijk.....

Geopieerd uit het BIG register:
Code
8 beroepen in BIG-register

Alleen een zorgverlener die in het BIG-register staat mag een beschermde titel voeren. 8 beroepsgroepen kunnen zich inschrijven. Dat zijn:

artsen;
        apothekers;
        fysiotherapeuten;
        gezondheidszorgpsychologen;
        psychotherapeuten;
        tandartsen;
        verloskundigen;
        verpleegkundigen.

Voorbehouden handelingen verrichten (Wet BIG)

Alleen zorgverleners met een beschermde titel mogen beslissen of een handeling met een groot risico voor de patiënt nodig is. Deze handelingen worden ‘voorbehouden handelingen’ genoemd. Bijvoorbeeld een patiënt onder narcose brengen of geneesmiddelen voorschrijven.

Artsen mogen alle voorbehouden handelingen uitvoeren. Tandartsen en verloskundigen mogen de voorbehouden handelingen uitvoeren die bij hun beroep horen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 12:25

Via mijn werk kun je alleen handelingen leren die niet specifiek zijn voorbehouden aan verpleegkundigen, en na de cursus moet je vaak de handeling nog 2 keer of meer uitvoeren bij iemand die al bevoegd en bekwaam is (bijvoorbeeld bij insuline spuiten, zuurstof toedienen via de cilinder en blaas spoelen) en dan af laten tekenen. Hierna ben je pas bevoegd en bekwaam om een bepaalde handeling uit te voeren. Daarnaast is alles duidelijk afgebakend en omschreven in protocollen en richtlijnen. Voor een groot aantal handelingen geldt dat je je bevoegdheid bij moet houden door op herhalingscursus te gaan, of door je te laten toetsen door een collega op de werkvloer. Dit zijn idd de tijdelijke bevoegdheden die raket aangeeft, al noemen ze het bij onze organisatie wel een BIG registratie (lekker verwarrend).

Ik weet niet of je hierover al eens in gesprek bent geweest met je leidinggevende, maar dat lijkt me de eerste stap om te zetten, en om via hem/haar te kijken wat er binnen de organisatie mogelijk is, en of ze eventueel willen mee betalen of kijken waar de mogelijkheden liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 17:54

Voorbeeldje in deze link
http://www.idcollege.nl/volwassenenonde ... -handelen/

Nou ja ben zelf leidinggevende dus wat dat betreft is het vrij eenvoudig.
En wil het graag wel in eigen tijd en eigen geld doen, hou niet van verplichtingen jegens werkgever die er vaak aan vast kleven als de baas betaald ;-)
En mijn projectcoordinator (mijn leidinggevende) juicht wat dat betreft bijscholingen alleen maar toe, wel met voorkeur op antroposofisch vlak.
En daarin wil ik me ook zeker nog gaan bijscholen, maar dan wil ik graag eerst de reguliere kant op orde hebben.
Vind het voor mezelf en voor het team een grote meerwaarde.
Ins en outs ga ik hier niet neerzetten, kan wel via pb.

En leren/werken is geen optie, wil en geen andere functie en zeker niet inleveren in salaris ;-)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 18:00

Je zou bijv. via NTI, lOI of NHA verpleegkunde kunnen doen. Je kunt dan tijdens je werk de praktijkopdrachten doen. Hoef je dus geen andere functie voor of slaaris voor in te leveren.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 18:13

Bij de gegeven link staat dat je vooropleiding verpleegkundige moet zijn.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 18:15

Ilja000 schreef:
Je zou bijv. via NTI, lOI of NHA verpleegkunde kunnen doen. Je kunt dan tijdens je werk de praktijkopdrachten doen. Hoef je dus geen andere functie voor of slaaris voor in te leveren.

Krijg je dan wel die BIG registratie?
Bovendien kun je de praktijkopdrachten niet simpelweg zonder begeleiding uitvoeren "op je werk". De werkgever moet daarvan op de hoogte zijn, toestemming geven, en er moet altijd iemand toekijken die wél gediplomeerd is. Volgens mij hebben ze die op TS haar instelling dus niet.

De wet stelt namelijk dat iemand in opleiding alleen de handelingen mag uitvoeren die invasief zijn, als daar ook een gediplomeerde bij is om toezicht te houden. Anders handel je dus in strijd met de wet.
(Dat het soms wel gebeurt is nog tot daar aan toe.)

Waar het TS dus vooral om gaat is: waar kan ze een opleiding (deeltijd, want ze moet kunnen blijven werken!) volgen die haar die BIG registratie geeft waardoor ze gewoon legaal en goed die handelingen kan uitvoeren?
TS is níet op zoek naar een achterdeurtje wat sommigen lijken te denken. ;)

raket schreef:
Bij de gegeven link staat dat je vooropleiding verpleegkundige moet zijn.

Ja daarom vraagt TS dus of er een andere mogelijkheid is. Als iemand die weet zou heel fijn zijn. :j

Ikzelf weet helaas niets. :o

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 18:45

In de openingstekst staat dat er opleidingen zijn die losse modules aanbieden. Ik vraag me dan af wat voor modules dat zijn, omdat ik er vanuit ging dat de ts vroeg naar ervaringen met dit soort modules. Deze ken ik wel, het is namelijk een aanvulling voor verpleegkundigen. Ik vroeg een link naar opelidingen die dit soort dingen aanbieden voor niet verpleegkundigen. Je kunt mi geen BIG registratie krijgen zonder verpleegkunde-opleiding. (en andere beschermde beroepen). Ik heb jaaaaren geleden mijn afstudeerscriptie over de wet BIG gedaan omdat deze toen net werd ingevoerd, ik ben van mening dat het goed is dat deze handelingen zijn voorbehouden. Het gaat niet om de handeling, maar om de omstandigheden, risico;s en andere beïnvloedende factoren. De handelingen an sich zijn de moeilijkheidsfactor niet....

Ik hoop dat de ts iets vindt voor d etoekomst wat haar bij haar doel brengt.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 20:28

Denk dat TS dat wilde weten, of de losse modules toegang boden tot een evt. BIG registratie. :j

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 23:54

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 13:39

Ilja000 schreef:

En toch staat er niet letterlijk dat je hiermee een BIG-registratie kunt halen :n
Je voldoet aan de eisen vanuit de BIG en je kunt accreditatiepunten halen, maar in mijn perspectief is dit in feite niet veel anders dan de losse modules die veel organisaties toch al aanbieden om op verzoek bepaalde BIG-handelingen te mogen uitvoeren.
Omdat het BIG register uitgaat van beroepsgroepen, zit er denk ik weinig anders op dat een opleiding te doen tot verpleegkundige.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 13:53

Denk dat je dan die lui even zou moeten bellen of je dan ook BIG geregistreerd kunt worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 18:32

Ja dat ga ik inderdaad ook doen :j