Dropbox of externe harde schijf?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Chocopasta

Dropbox of externe harde schijf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 14:21

Ik ben op zoek naar voor- en tegenargumenten voor beide manieren van opslag/back-ups maken.
Voor mijn werk gebruik ik vaak in documentjes die ik opsla en later weer opnieuw aanpas.
Deze moet ik op de werkplek kunnen openen maar ook in mijn klaslokaal op de computer.

Wat vinden jullie fijner werken, dropbox of een externe harde schijf? En waarom?

Azmay

Re: Dropbox of externe harde schijf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 14:23

Als je niet zulke grote bestandjes nodig hebt zou ik het bij dropbox houden, heb je alleen wel internet voor nodig natuurlijk. Anders loop je te sjouwen met een harde schijf. Hoewel je nu ook wel usb sticks hebt van weet ik het hoe groot, maar zou enorm bang zijn die kwijt te raken. Dropbox werkt ideaal met terug zetten van oude versies etc.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 14:25

Heb veel verschillende formaten bestanden.
Worddocumenten, filmpjes, afbeeldingen etc.
Er bestaan wel mooi kleine externe harde schijven en zou hem in mijn kast op kunnen bergen eventueel.
Ik weet niet waarom, maar mijn gevoel zegt: externe harde schijf, terwijl dropbox toch ook erg handig klinkt. Denk dat het het idee is dat alles 'ergens' staat en ik het niet echt in mijn handen heb ofzo :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 14:27

Voordeel van dropbox vind ik dat ik mijn bestanden ook op mij iphone kan openen.. en op mijn laptop zonder dat ik extra spullen hoef mee te nemen. Voordeel van een schijf is dat er meer op kan, je geen internetverbinding nodig hebt en grote bestanden laden sneller.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 14:43

Dropbox is niet zo heeeel groot, in de orde van grootte van enkele gigabytes. Het is erg handig om bestanden op diverse plekken te kunnen benaderen en bijwerken, maar inderdaad, daarvoor moet je wel internet hebben. Weet niet of dat een bezwaar is bijv. in je klaslokaal.

Binnen dezelfde orde van grootte heb je ook USB-sticks, minder kwetsbaar in vervoer en kleiner (steek je zo in je broekzak). Gangbare formaten zijn bijvoorbeeld 4, 8 of 16 GB, wat meer is dan met een gratis Dropbox-account. (Daarmee begin je op 2 GB en dat is uitbreidbaar tot max 16 GB als je voldoende mensen introduceert, maar geloof me dat gaat niet zo hard. Ik zit zelf nu op 11,25 GB en dat is voor gratis-Dropbox-begrippen heel erg veel.)

Denk je meer in de orde van grootte van honderden gigabytes, dan is een externe schijf natuurlijk veel gangbaarder. Tegenwoordig zie je veel schijven van 320GB, 500GB, 1TB of 2TB. Houd er rekening mee dat ze meestal vrij kwetsbaar zijn in vervoer: stoten of laten vallen is geen aanrader.

Je kunt ook betalen voor Dropbox. Dan krijg je bijvoorbeeld 100GB storage voor 100 dollar per jaar, waarmee prijstechnisch een externe schijf echt interessanter is.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 20:37

Wat me opvalt is dat er niemand wat zegt over beveiliging. Mag jij van je werkgever wel data opslaan bij een clouddienst zoals Dropbox? Ik heb er voor moeten tekenen dat ik dat niet doe... Heb dus ook alleen persoonlijke data er op staan :)

Alles wat op dropbox staat staat ook op je laptop, daarom is het ook een backup dienst. Een externe schijf kan kapot en als je dan geen backup hebt (wat heeeeeeeeeel erg DOM is ;) ) heb je een probleem. Een kennis had hetzelfde gedaan als wat jij wil (externe schijf), die liet ze per ongeluk stuiteren, weg alle babyfoto's en werkspullen. Heb met HEEL VEEL moeite nog een en ander terug kunnen halen maar kijk hier alsjeblieft goed voor uit..

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 09:41

Echte privé dingen heb ik op een externe hardeschijf, belangrijke documenten zowel in de cloud als externe hardeschijf en al het 'bijzaak' ook in de cloud.
Het is en blijft software wat dus niet 100% betrouwbaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 09:43

Ik gebruik zelf dropbox, de baas betaalt :) vind het erg fijn, want dan kan ik ook makkelijker updaten naar collega's toe.

Daarnaast hebben wij ook een interne server, en een externe HDD voor meerdere backups :)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 12:22

Voor werk hebben wij een interne server waar ik vanuit huis ook toegang tot heb. Schoolspullen bewaar en gebruik ik allemaal op dropbox, met een backup op mijn computer. Foto's en video's heb ik op mijn eigen externe HD met een backup op de HD van m'n ouders :)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 12:24

Wij hebben alles, Ik een pro-photobucket account, manlief een pro-dropbox account, een time-capsule (externe harde schijf, maakt automatisch backups) en af en toe branden we een stapel CD's.

letrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 14:04

Voor dit soort dingen zou ik zelf Dropbox gebruiken vanwege de toegankelijkheid. Je kunt overal bij je bestanden en kunt niet vergeten om het mee te nemen of syncen met een harde schijf (dus dat je niet de laatste versie van je bestand hebt).
Eventueel zou je ook een harde schijf / USB stick kunnen gebruiken met een beveiliging zoals het gratis TrueCrypt, dan is het ook goed beveiligd (mist een goed wachtwoord natuurlijk ;) ) maar dan moet je niet vergeten het mee te nemen en actief te backuppen.