Zwanger en een paard.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kermis

Zwanger en een paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 11:36

Hallo allemaal :D
Mijn vriend en ik zijn aan het nadenken of we voor een kindje willen gaan.
Ik wil heel graag mijn paard daarbij houden, we hebben financhieel alles op een rijtje gezet en het is haalbaar.
Nu heb ik wat vragen, hoe combineren jullie een kindje en paard?
En hoe doen jullie dat financhieel? Waar moet ik allemaal aan denken?
Lieve groetjes Kermis.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:16

Een kindje en een paard is vooral in het begin echt heel veel. Na een jaartje zal het makkelijker gaan, maar zou je eventueel een verzorgster erbij willen nemen voor je paard?
En het ligt er ook aan hoe je man is (en jijzelf), kun je je kindje uit handen geven als je naar je paard wilt? Wil je vriend ook iedere avond, als jij naar je paard bent, voor de kleine zorgen en op bed leggen?
Ik weet inmiddels wel dat het met een kindje allemaal niet meer zo makkelijk gaat, maar het is ook maar net hoe 'makkelijk' je zelf bent. Onthoud wel dat je ineens heel anders gaat denken als je eenmaal je kindje in je handen hebt, sommige moeders willen alleen maar bij de baby blijven in het begin en willen/kunnen de kleine niet uit handen geven, hormonen doen een hoop!

Yris

Re: Zwanger en een paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:18

Ik ben ook benieuwd hoe andere bokkers dit doen!
Ik heb nog geen kinderwens, maar heb altijd gezegd dat ik mn paard weg doe tegen die tijd... maar hoe ouder ik word hoe meer ik daar tegenop zie! :-(

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:20

het is veel werk, zeker aangezien ik er 3 heb en alle sin eigen beheer en een pensionpaardje erbij heb
Rijden is nu max 1 / 2 c per week 9 ben zwanger van 2e) en verder is het veel plannen en na bedtijd gaan. Nu de ene 3 is werd het wel steeds makkelijker, maar ik begin zo bij de 2e weer van voren af aan
Als je partner wilt oppassen is het goed te doen
Hoe jullie dat financieel moeten doen, geen idee, ik ken jullie situatie niet
ik ou in elk geval geen 3 paarden op pensionstalling all in kunnen zetten, maar dat zou ik zonder kind(eren) ook niet kunnen

Yris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:28

En hoeveel werken jullie er nog bij? En hebben jullie dan een man/vriend met weinig hobbys?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:34

Ik denk dat je naast het financiele plaatje ook heel goed naar de planning moet kijken. Hoeveel werken jullie beiden? Welke tijden? Wanneer zou je dan willen gaan rijden en wie zorgt er dan voor de kleine? Hoe vang je de periode op dat je door je zwangerschap niet kan rijden? Dat is naast het financiele plaatje even zo belangrijk.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:41

Hier staan de paarden aan huis. Gemiddeld 13 stuks. Dochter is nu anderhalf en het lukt me nog steeds om 3 á 4 paarden op een dag te trainen. Plus de rest van het werk, dus mesten, voeren en paarden naar binnen en buiten doen. Kwestie van vroeg op staan {5 uur} en veel regelmaat tov je kind proberen te krijgen. Mijn dochtertje is enorm van de klok, dus ik weet precies tot hoe laat ze slaapt. En gelukkig houdt ze nog steeds van lekker slapen. Toen ze nog klein was {baby} sliep ze gewoon buiten in de kinderwagen als ik aan het rijden was. Ook als het koud was, ik had een mega dikke Nomad slaapzak voor d'r, kruikje erin en ze sliep als een varkentje. Tot op heden is ze nog nooit een dag ziek geweest.
In het begin heb ik me er heel veel zorgen om gemaakt. Zo van "hoe moet dat nu straks". Nou, daar ben ik snel mee gestopt. Ik heb het gewoon op me af laten komen en het is vanzelf goed gaan lopen. De enige keren dat ik een oppas nodig heb gehad, was als ik naar de dierenarts moest met een paard.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:45

grappig dat ik dit topic nu voorbij zie komen. Ik zat me dit toevallig gisteren ook af te vragen. Want afgezien van financieen lijk vooral tijd me een groot struikel blok.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 12:47

Hoi! Wat een reacties!
Mijn vriend werkt full time en ik ben "huis vrouw". Heb enkel op woensdag middag vrijwilligers werk.
We hebben allebei een inkomen, ik heb 1 pony en die staat op een zeer goedkope pensionstal waar in principe alles word gedaan. Enkel voor binnen zetten in de winter is een schema. Ik heb dus niet de verplichting iedere dag heen te gaan.
Pony is ook nog maar 3 dus lekker vrijetijd voor hem is ook niet verkeerd.
Mijn vriend heeft als hobby's harlopen, fitnessen (dit doet hij thuis) en wat gamen. Hij is zeer zeker bereid om op te passen. Hij is 3 uur in de middag altijd lekker thuis dus dan zou ik richting paard kunnen gaan!
Hoop dat ik jullie vragen beetje beantwoord heb!

Oja, over een verzorgster, mocht ik die nodig hebben, staat er altijd iemand voor mij klaar, diegene heeft zelf ook een dochtertje en we helpen elkaar vaak op tijden dat de een niet kan :)

Als we er echt voor gaan wil ik ook maandelijks wat centjes apart zetten zodat als het zover is, en het mag lukken, we een potje hebben voor de kleine.
Mijn paard is uitgebreid verzekerd dus dat is het probleem niet!
Het lijkt me vooral qua tijd goed plannen!
Spannend hoor hihi!

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:51

Lijkt mij dat het wb tijd dan wel moet lukken.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:52

Hoe kun jij dan een inkomen hebben als je geen werk doet?
Maar verder klinkt het goed, als je vriend om 3 uur thuis is, kun jij lekker naar je pony.
Dat je pony nu 3 is, is ook wel mooi. Als je snel zwanger zou zijn, kan hij inderdaad nog lekker doorgroeien, rijden komt dan later wel weer. Ook is het goed dat hij iedere dag lekker buiten komt, beweging geven is dan ook niet zo'n issue.
Nou TS, ik zou het wel weten, vanavond je vriend bespringen dus!!! :D <<) <<) <<)

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 13:14

@Storm ik stuur je even een pb wbt mijn inkomen, heb ik liever niet openbaar.
Ja pony is 3, staat 24/7 buiten op een mega weiland met 4 andere vriendjes. In de winter op de paddock met onb. Hooi. En in de nacht met goed weer buiten, anders in een buiten stal.
Vanavond me vriend bespringen gaat helaas niet lukken, rode vlag hangt uit :)
Paar dagen geduld }>

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:16

heb de paarden aan huis en 2 kindjes...nooit problemen mee gehad alleen met concours wel eens geregel met oppas

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 13:19

@dots83, bedankt voor je reactie,
Concours zal ik nooit heen gaan, heb geen wedstrijd ambities. Lijkt me leuk om ooit eens een onderling wedstrijdje te rijden maar ik ben voornamelijk recreatie ruiter!

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:22

Dit volg ik even :)
Niet dat er concreet plannen zijn, zal nog wel even duren, maar ben nieuwsgierig, gezien ik zelf 4 paarden heb (in pension, zelf mesten en binnen/buiten zetten) en er misschien wel goede ideeën uitkomen :D

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:23

sliert schreef:
Hier staan de paarden aan huis. Gemiddeld 13 stuks. Dochter is nu anderhalf en het lukt me nog steeds om 3 á 4 paarden op een dag te trainen. Plus de rest van het werk, dus mesten, voeren en paarden naar binnen en buiten doen. Kwestie van vroeg op staan {5 uur} en veel regelmaat tov je kind proberen te krijgen. Mijn dochtertje is enorm van de klok, dus ik weet precies tot hoe laat ze slaapt. En gelukkig houdt ze nog steeds van lekker slapen. Toen ze nog klein was {baby} sliep ze gewoon buiten in de kinderwagen als ik aan het rijden was. Ook als het koud was, ik had een mega dikke Nomad slaapzak voor d'r, kruikje erin en ze sliep als een varkentje. Tot op heden is ze nog nooit een dag ziek geweest.
In het begin heb ik me er heel veel zorgen om gemaakt. Zo van "hoe moet dat nu straks". Nou, daar ben ik snel mee gestopt. Ik heb het gewoon op me af laten komen en het is vanzelf goed gaan lopen. De enige keren dat ik een oppas nodig heb gehad, was als ik naar de dierenarts moest met een paard.

Dan moet je wel een kindje hebben dat daarin mee kan gaan, die van mij kan dat dus niet. Ik heb er 6 aan huis (waarvan 2 veulens) en mag heel blij zijn als ik overdag 2 stallen gemest krijg. Rijden lukt hooguit eens per week, 1 paard. Buitenzetten, binnenhalen en voeren gebeurt uiteraard wel. De rest doe ik als mijn man thuis is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:26

Ik ben thuis, heb de paarden ook aan huis. Als de meiden naar school zijn, zorg ik dat de baby gegeten, gedronken en een schone broek heeft, die kan dan met zijn tutje en speelgoed de box in en ik ga rijden en stallen doen. Tussendoor even checken of alles nog goed gaat natuurlijk. Wat niet lukt in die tijd moet 's avonds nog, als de papa ook thuis gekomen is van zijn werk.

De moeilijkste tijd vind ik pakweg 1-3 jaar; als ze kunnen lopen, minder tevreden zijn in de box en ook nog niet naar school zijn. Dan moet je het al in hun slaapje doen, wat met 1 paard nog wel lukt maar niet met meerdere!
En wat Storm al zegt, de eerste tijd na de bevalling interesseren de paarden me eerlijk gezegd geen fluit.

Financieel, tja, ik wou toch al thuisblijven voor de kinderen dus dat is niet paardgerelateerd. Hoewel het veel zou schelen als ik gewoon eens per week zou tennissen ofzo :=

Op pension zou het me niet lukken, ik zou niet weten waar ik mijn kinderen moet laten dan. Dan moet ik per se 's avonds naar stal en is je hele gezinsleven naar de bom.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 13:32

Oh financieel is zonder H :+ Staat een stuk beter hihi!
Bedankt voor jullie reacties! Lees dat de meeste paarden aan huis staan, de mijne staat 3 km verderop! 8 min met scooter/auto en 15 min fietsen. Qua mesten heb ik genoeg contacten die het voor mij zouden kunnen doen tegen betaling evt.
En hoef niet iedere dag te komen, pony staat prima. Ben er nu ook 6 van de 7 dagen.
Rijden hoeft nog lekker niet. Hij is ingereden en word 1 a 2x in de week wat mee gedaan maar lekker niks doen is ook niet verkeerd voor zon jong paardje.
Hoe doen jullie het met rijden tijdens de zwangerschap? Lijkt mij erg eng. Kijk als je een bomproof braaf paardje heb zeg ik oke, maar mijn pony is nu 1,5 maand onder het zadel en is mega braaf hoor, maar blijft natuurlijk onvoorspelbaar!
Tot welke maand reden jullie? Paste jullie nog in je rijbroek?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:36

Toen ik zwanger was ben ik een bijrijdster gaan zoeken, zij heeft de paarden 3,5 jaar 3x per week verzorgd. Sinds 2,5 jaar staan ze in volpension en ga ik 3 vaste dagen/avonden naar stal, dan is mijn vriend thuis bij de kleine (3,5 jaar).

En financieel, ja... mijn paarden zijn een flink bedrag, maar vallen onder de 'vaste lasten', verkopen is nl. nooit een optie geweest.
Laatst bijgewerkt door 050206051012 op 31-07-13 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:36

Ik heb zo lang mogelijk doorgereden, onder meer omdat ik bij de eerste wel gestopt ben met rijden (alleen mijn paard zadelmak gemaakt := ) en mijn spieren waren zo verzwakt dat mijn hernia's doorbraken en dat heeft een hele lange nasleep gehad.
Tot een week of 30 moet bij de eerste toch zeker wel lukken.
Ik reed op een gegeven moment met leggings. Ander probleem is rijlaarzen, ik heb zelf geen problemen gehad ermee, maar ik hoorde van anderen dat hun benen zoveel vocht vasthielden dat de laarzen niet meer aankonden.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:37

Voor stalwerkzaamheden: draagdoek aanschaffen :D . Beeb erin en je kunt veel doen :) .

Financieel zou ik -als jullie het makkelijk kunnen betalen- me er geen zorgen over maken. Hooguit de tijd die het je kost, want een kindje kost heel veel tijd :) .

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:39

Dat kreeg ik dus niet voor elkaar he Rinske, in een draagdoek! Beeb hing veel te veel in de weg om met mijn armen goed te kunnen werken.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 13:43

En hoeveel zijn jullie gemiddeld per week kwijt aan een baby? Dus echt alleen het kind. Luiers, voeding etc? Dus de benodigte spullen, kinderkamer etc niet meegerekend!
Ik kwam uit op omgeveer 25 euro per week, er van uitgaande dat je borstvoeding kan geven :)
Is dit realistisch?

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:46

Tsja, advies geven hierin blijft moeilijk. Bijna 12 jaar geleden hadden mijn schoonzus en ik met zn 2en 4 stuks....2 rijmerries, een twenter en een veulen.....Toen bleken we beide tegelijk zwanger te zijn en op dezelfde datum uitgerekend te zijn....wat nu? Mijn man werkte soms meer als 40u in de week en wilde ook niet nog voor paarden te willen zorgen en die van haar was doodsbenauwd.

Wij besloten, na lang beraad, en metoogpunt op de veranderde financiele situatie (beide stoppen mt werken) om er dan 1 te houden en er 3 te verkopen. Wij besloten om de "stammoeder" te houden. De twenter en veulen verkopen was hard maar we wren sowieso al van plan die ooit te verkopen, maar MIJN schat en liefde was hard. Ik heb gehuild en wilde er niet bij zijn met proefrijden en verkoop, echter diep in mijn hart wistik dat dat het beste was.

Na de verkoop en geboorte van mijn dochter en neefje heeft Lady bijna1 jaar in het land gestaan.. rijden deden we bijna niet meer, gewoon geen tijd. Uiteindelijk is ook Lady verkocht.

Nu 11 jaar later en een aantal kinderen verder is de rust weder gekeerd. Mijn dochter blijkt ook de passie voor paarden te hebben en mijn schoonzus haar middelste dochter ook.

Nu pas, na 11 jaar, zitten wij weer in de paarden. Eerder was voor ons geen optie....Tijd en later geldgebrek stonden bij mij in de weg.

Jij moet in 1e instantie doen waar jij je goed bij voelt...verkopen kan altijd nog! Ik kn alleen maar zeggen als ik toen geweten had wat ik nu weet....had ik een bijrijder gezocht en zeker Precyll niet verkocht.

Tot de dag van vandaag heb ik spijt en doet he me nog steeds zeer als ik haar zie (ze staat al sinds de verkoop in een dorp verderop)

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:51

Urielle schreef:
Dat kreeg ik dus niet voor elkaar he Rinske, in een draagdoek! Beeb hing veel te veel in de weg om met mijn armen goed te kunnen werken.

Op je rug knopen, heb je je handen beter vrij :) . Kan zelfs met een newborn.