Fietsen: te warm of te koud

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dorus

Fietsen: te warm of te koud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 10:01

Ik ga iedere dag op de fiets naar het werk. Afgelopen weken was heerlijk, 's ochtends was het nog lekker fris en 's middags trok ik een korte broek aan (ik moet aan m'n bruine benen denken!), zette een zonnebril op m'n neus en trapte op m'n dooie akkertje naar huis. Maar nu de tempraturen weer gedaald zijn is het heel wat minder prettig om te fietsen.

Als ik geen jas aan doe is het te koud. Ik word wel warm van het fietsen, maar mijn bovenarmen en schouders krijgen veel meer koude rijwind dan me lief is. Mijn spieren zijn daar niet zo blij mee en protesteren alles bij elkaar. Dus dan maar een jas aan.

Maar met jas is het weer veel te warm. Ik zweet me de pleuris en weet niet waar ik met mijn warmte naartoe moet. Dat wil ik mijn collega's niet aandoen. Rits van boven een stukje open is koude rijwind vol op mijn nek en doe ik de rits aan de onderkant een stukje open dan beginnen de spieren in mijn rug weer te klagen. Kan ik net zo goed geen jas aantrekken.

Wie o wie weet de oplossing?

_Friemel

Re: Fietsen: te warm of te koud

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:03

Een dun vestje? ik heb ook nooit een jas aan met fietsen tot ongeveer november.. daarvoor draag ik dunne vestjes..

quera

Een goed windjack kopen. :j

BaileyMix

Een vestje?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:04

Sjaal om doen of trui om mn schouders slaan helpt bij mij

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:04

Een bodywarmer misschien? Dan zijn je bovenarmen nog wel koud, maar je nek en schouders blijven dan warm.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:19

Ik zou eens kijken voor een windbreker.. Dat zijn dunne jasjes die gemaakt zijn om zweet af te voeren en wind tegen te houden. Deze zijn vaak niet (echt) waterdicht maar een wegwerp poncho in je tas lost dat probleem op ;)
Voorbeeldje, deze is wel prijzig maar wel een goed voorbeeld van wat ik bedoel
http://www.zalando.nl/the-north-face-pe ... k-917.html

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:38

ik fiets ook nooit met een jas tot het onder de 10 graden is.. Ik zou kiezen voor iets duns met lange mouwen (niet syntetisc) en als het iets kouder word dan kan je het inwisselen voor een termoshirt of iets dikker vest.

die windbrekers vind ik al heel snel te warm!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:40

Ik draag met dit weer een vestje over mijn -korte mouwen- shirt. En dan nog is het wel aardig zweten hoor :P Maar met blote armen op de fiets is -zeker 's morgens- geen grapje.

Editje: ik heb op mijn werk wel dingen liggen om me op te frissen.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 11:33

Ik heb een fietsbodywarmer: aan de voorkant winddicht en aan de achterkant iets van gaas wat goed ventileert. En daaronder doe je dan een shirt met lange mouwen. Daarnaast zou ik me op het werk even omkleden.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 11:38

Een gevoerde windbreker is nu ook niet geschikt, deze uit de link is alleen de shell, dus zonder voering. Maar het is met dit soort dingen wel zo dat je er tegen aan moet lopen bij een uitverkoop ofzo want anders betaal je (zoals bij deze) de hoofdprijs. Maar ze zijn ideaal om te hebben.

Ts je zou ook nog eens kunnen kijken bij sportzaken, hardlopers hebben ook vaak van die hele dunne jasjes die zijn nog dunner dan een windbreker.. Kan ook een oplossing zijn.

Romyv schreef:
ik fiets ook nooit met een jas tot het onder de 10 graden is.. Ik zou kiezen voor iets duns met lange mouwen (niet syntetisc) en als het iets kouder word dan kan je het inwisselen voor een termoshirt of iets dikker vest.

die windbrekers vind ik al heel snel te warm!

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 11:44

chocobroodje schreef:
Ik zou eens kijken voor een windbreker.. Dat zijn dunne jasjes die gemaakt zijn om zweet af te voeren en wind tegen te houden. Deze zijn vaak niet (echt) waterdicht maar een wegwerp poncho in je tas lost dat probleem op ;)
Voorbeeldje, deze is wel prijzig maar wel een goed voorbeeld van wat ik bedoel
http://www.zalando.nl/the-north-face-pe ... k-917.html

De roze uit jou link heeft 60% korting zag ik toevallig staan! De blauwe niet. :?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 11:47

Ik draag nu mijn Kingsland zomerjack als ik het te koud vind, maar die is dus veel te warm als je actief aan het fietsen ben. Die windbreker vind ik er niet veel dunner/ventilerender uit zien.
Ik zit ook nooit op mijn paard met jas, zelfs in de winter niet, die gaat pas aan als ik stop met rijden. Maar eigenlijk rijd ik dan altijd in de binnenbak en heb dus geen last van (rij)wind.

Ik kan van de week wel eens bij de decathlon binnen lopen om te kijken wat ze daar hebben. Mijn man heeft een softshell bodywarmer van daar met een 'open' rug, maar die zie ik bij de dames nooit hangen.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 11:48

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 11:51

Een windbreker is veel te warm nu. Draag een dun ademend fietsshirtje, je hebt ze ook als vest en met lange mouwen voor de kleumpjes onder ons. Ik weet natuurlijk niet hoe hard je fietst, maar als je een beetje tempo maakt, dan heb je het al snel warm. Ik fiets al jaren op en neer tussen Delft-Rotterdam en Delft - Den Haag en in die steden ook. ( ambulant werk)
Soft Shells met "open rug" hadden ze laatst bij de Lidl!