Mes en Vork eten..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Astaloca

Mes en Vork eten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 00:22

Beste bokkers,

Ik zit met best een gênant probleem en voel me eigenlijk in een restaurant of met vrienden eten nooit op mijn gemak.
Ik kan niet met mes en vork eten. :\

Ik eet wel met mes en vork, maar niet goed. Ik snij en dan wissel ik weer, en pak dan weer met andere hand de vork. Vlees snijden is gewoon een ramp. Heel onhandig allemaal en doe het dus nog op de 'kinderlijke' manier en niet netjes. Zeg maar niet volgens etiquette..
Kan iemand met mij meedenken waar ik dit kan leren? Als dit overigens beter bij LZP past verplaats maar..

tante_trien

Re: Mes en Vork eten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 00:24

Kan jou 't wat schelen?
Als jij het op die manier het lekkerst vind eten is het prima, toch?

Ik ben er ook geen ster in en als het niet lukt eet ik gewoon met mijn handen.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 00:25

Het probleem is dat het mij wel wat kan schelen.. Ik vind het helemaal niet prettig en wil het liefste onder die etentjes uit komen met vrienden..

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 00:26

Thuis oefenen? Kijken hoe andere mensen het doen?

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 00:27

Dat moet idd naar zijn als je je er zo ongemakkelijk bij voelt..
En als je eens goed afkijkt? Of willen je ouders je niet eens helpen?
Anders zou je eens een etiquette filmpje op youtube kunnen zoeken, best leerzaam. Kan nu even geen link plaatsen zit op telefoon. :)

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 00:29

Laatst bijgewerkt door _San87_ op 31-07-13 00:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Jennnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 00:29

Gewoon veel oefenen thuis. In het begin heel onwennig, maar het went.. ;) tenminste, zo heb ik het mezelf aangeleerd. Inderdaad niet prettig als je in een wat chiquer restaurant zit te klooien met je bestek haha

Edit; ben je rechts of linkshandig?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 00:31

Veel oefenen, denk ik.
Ik gebruik mijn linkerhand als ik soep eet, dat is eigenlijk ook verkeerd.
Maar toen ik mijn hand had gebroken, moest ik wel mijn rechterhand gebruiken.
En na een tijdje ging dat best goed (hoewel ik nu weer gewoon linkerhand gebruik :+ )

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 00:33

komende twee weken gewoon álles met mes en vork eten ( ook je boterhammen!!) op de manier zoals je het wil. Dus vork links, mes rechts........... en oefenen maar, dan komt het gewoon goed ( als je streng genoeg bent voor jezelf, en het dus tijdens het oefenen NIET goed vind dat je wisselt

( want écht: het is simpelweg een kwestie van oefenen..)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 00:33

Thuis oefenen.

Bestel gewoon gemakkelijke dingen: kip of garnalen met mes en vork is meer voor "gevorderden". Stoofpotje, pizza (kan ook met de handen), vis zijn gemakkelijk om mee te beginnen.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 00:36

Ik ken zoveel die het doen, ik doe het zelf ook.

Nooit als slechte tafelmanieren beschouwd, en ben er ook nooit op aangesproken. En dat terwijl ik regelmatig bij mensen eet die veel waarde hechten aan nette tafel manieren.
En ook die doen.

Zolang je het bestek netjes vast houdt en niet als klein kind....dan zie ik het probleem van wisselen niet.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 00:53

Ach iedereen zegt dat ik met de verkeerde hand snij of eet of wat dan ook, wissel ook tien keer.. Maar ik geniet wel van m'n eten!

Edit: ik snij dus met links :')

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 01:16

Kitty1985 schreef:
Nooit als slechte tafelmanieren beschouwd, en ben er ook nooit op aangesproken. En dat terwijl ik regelmatig bij mensen eet die veel waarde hechten aan nette tafel manieren.

Etiquette is bedoeld om elkaar niet in verlegenheid te brengen. Het is daarom juist ontzettend onbeleefd om iemand aan te spreken op zijn ontbrekende manieren.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 01:56

Vudress schreef:
Kitty1985 schreef:

Etiquette is bedoeld om elkaar niet in verlegenheid te brengen. Het is daarom juist ontzettend
onbeleefd om iemand aan te spreken op zijn ontbrekende manieren.

Ik heb het over tafelmanieren. Niet over etiquette. Aangezien vrijwel niemand die regels nog kent.
Tafelmanieren zijn bedacht om knoeien en elkaar besmeuren te voorkomen :)

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 02:15

Helaas willen mijn ouders niet helpen, want die zien het probleem niet..

@punz: maar hoe kan ik het mezelf aanleren als ik het niet eh snap? Ik heb het nooit eerder anders gedaan of geleerd..

@San: Bedankt :D Ik ga het filmpje even bekijken

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 03:19

Herkenbaar, ik snij met rechts, wissel mn bestek en eet dan met rechts moet ik weer snijden wissel ik weer. Links houdt vast voor t idee haha.

Ik kan opzich wel met links eten (daar hoort immers je vork) maar eet liever met rechts. Ik denk dat je gewoon bewust niet meer moet wisselen. Is denk ik gewoon wat je jezelf hebt aangeleerd, nu moet je gewoon jezelf iets anders weer aanleren. En niet stiekem wisselen dan!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 09:32

Kitty1985 schreef:
Vudress schreef:
Etiquette is bedoeld om elkaar niet in verlegenheid te brengen. Het is daarom juist ontzettend
onbeleefd om iemand aan te spreken op zijn ontbrekende manieren.

Ik heb het over tafelmanieren. Niet over etiquette. Aangezien vrijwel niemand die regels nog kent.
Tafelmanieren zijn bedacht om knoeien en elkaar besmeuren te voorkomen :)

tafelmanieren zijn een onderdeel van de etiquette. En idd, iemand aanspreken op zijn tafelmanieren is erg onbeleefd en niet volgens de etiquette. Etiquette is trouwens meer dan alleen maar rare regeltjes, het zijn de gebruikelijke omgangsvormen (simpele voorbeelden als hand voor je mond als je niest, je voorstellen als je een nieuw persoon ontmoet).

@TS, ik eet regelmatig met Amerikanen en ik kan me niet storen aan hun (andere) tafelmanieren. Zo lang je met je mond dicht eet, niet smakt, niet met je handen eet e.d. ben je niemand anders tot last. Maar als het jou stoort, kun je inderdaad het beste thuis gaan oefenen. Waar je wsl aan moet wennen is hoe je het eten op of aan je vork krijgt, terwijl je die links houdt. Probeer dan met je mes te helpen om het tegen te houden (bij prikken) of erop te schuiven. In het begin is dat erg raar, maar thuis is het iig niet erg als er eens wat valt.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 09:35

Veel oefenen, en waarschijnlijk je bestek anders vasthouden (vooral je mes denk ik)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 09:36

Ik houd mijn bestek verkeerd om vast, kan anders echt niet normaal eten. Krijg regelmatig een commentaar en Dan lach ik het gewoon weg dat ik een beetje raar ben. Wat maakt het uit?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 09:38

De reden dat je met vork links, mes rechts eet is dat je in een gezelschap niet je tafelgenoot raakt omdat je je vork rechts houdt. Als je tafelgenoot wel met links eet komen armen tegen elkaar. Dus ik vind het wel mooi van TS dat ze dit ook wil. En inderdaad, oefenen is het magische sleutelwoord. Ik doe het nu al bij mijn 5 jarige dochter. Net als mijn ouders bij mij vroeger.

Amerikanen zijn inderdaad eetbarbaren. Een mes hebbben ze niet nodig, ze snijden hun vlees gewoon met hun vork viel mij een tijd geleden op in Las Vegas bij toch een redelijk duur zakelijk diner.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 09:39

Google eens wat rond op internet, er zijn cursussen voor.
Bijvoorbeeld http://www.eetiquette.nl/tafelmanieren.html
Ik weet dat bedrijven dit soort trainingen ook laten volgen door personeel, juist omdat niet iedereen dit van huis uit mee krijgt. Dus je bent niet de enige.

Maar makkelijker is misschien om een vriendin die wel goed met mes en vork overweg kan te vragen of je een paar keer met haar en haar ouders mee mag eten. En dat haar ouders jou dan helpen/instructie geven.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 09:45

janderegelaa schreef:
Amerikanen zijn inderdaad eetbarbaren. Een mes hebbben ze niet nodig, ze snijden hun vlees gewoon met hun vork viel mij een tijd geleden op in Las Vegas bij toch een redelijk duur zakelijk diner.

dat vind ik wel meevallen. Het is anders maar of dat barbaars is? Overigens snijden mijn collega's hun vlees wel met een vork. Ik moet in een restaurant wel altijd wennen dat je geen mes bij je salade krijgt.

Chinese tafelmanieren vind ik veel heftiger, daar ben ik minder blij mee.

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 09:47

Jho meid, je bent echt niet de enige. Ik werk in een restaurant en als ik zie hoeveel mensen het ook niet kunnen..

ijslandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 09:57

Ik wil je wel helpen hoor.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:02

Lielle schreef:
janderegelaa schreef:

dat vind ik wel meevallen. Het is anders maar of dat barbaars is? Overigens snijden mijn collega's hun vlees wel met een vork. Ik moet in een restaurant wel altijd wennen dat je geen mes bij je salade krijgt.

Chinese tafelmanieren vind ik veel heftiger, daar ben ik minder blij mee.

Ze eten in elk geval allemaal hetzelfde en ze hebben geen mes of vork ;)