Nieuw appartement(huur) -> water/gas/internet enz enz hoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ashley5760

Nieuw appartement(huur) -> water/gas/internet enz enz hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 21:55

Hoi hoi

Ik ga volgende maand in Bilthoven wonen... Dit is de eerste keer dat ik op mezelf ga wonen.
Wat moet er allemaal geregeld worden mbt abbonementen/standaard dingen waar ik niet aan denk ;)?
Ik ga me in augustus ook inschrijven bij de gemeente
- Gas/elektriciteit (gewoon goedkoopste via internet bestellen?)
- Water (geen idee hoe dit werkt?)
- Internet + tv (ook goedkoopste via internet? En wat is dan het verschil tussen 50mbps en 100mbps, wat maakt dit uit in dagelijks gebruik, ik snap dat 100mbps sneller is, maar hoe merk je dit in dagelijks gebruik en is het die 10,- extra per maand waard?)

Groetjes :D

Maureen95

Re: Nieuw appartement(huur) -> water/gas/internet enz enz hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 21:56

ben je al 18?

dan ook je verzekering en ziektekosten enzo

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 21:59

@Maureen95: Ja ik heb alleen een zorgverzekering (ben 18+), moet er nog iets aan WA verzekering ofzo? En zo ja hoe werkt dat (alleen als het echt moet.... aanraden mag, maar op dit moment is het zaak om alleen de 'verplichtte' dingen even te regelen :))

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 22:02

WA verzekering is wel handig ja. als je spullen van anderen per ongeluk kapot maakt kan je dit dus laten verzekeren.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 22:02

gas en licht kan je via internet regelen, dan moet je de beginstanden doorgeven en je aanmelden bij het bedrijf waar jij gas/licht wilt afnemen.

water bel je even naar het waterschap bedrijf, een vast bedrijf per regio, even googlen en ook daar geef je de begin stand door.

internet+tv+bellen kan je via internet regelen even googlen naar de goedkoopste. (mb's is de internetsnelheid, voor een beetje surfen heb je niet zoveel mb nodig..voor de downloadsnelheid met films/liedjes downloaden kan je ook wat hogere mb's nemen als je geen geduld hebt :) )

je zorgverzekering/inboedelverzekering/WA enz bel je naar toe of regel je via internet een adres wijziging of om aan te vragen. (met een huurhuis zou ik toch wel een inboedel en WA verzekering willen hebben. )
Laatst bijgewerkt door AdnerB op 30-07-13 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 22:04

oke dankje adnerB, donderdag ga ik voor de sleutel + opname meterstanden dus dan kan ik gaan bellen.
Gewoon goedkoopste is prima? (ik neem wel een 'bekendere' maatschappij, voor 3,- meer heb ik toch beter gevoel bij).
WA verzekering zal ik naar kijken ;).

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 22:05

Ashley5760 schreef:
oke dankje adnerB, donderdag ga ik voor de sleutel + opname meterstanden dus dan kan ik gaan bellen.
Gewoon goedkoopste is prima? (ik neem wel een 'bekendere' maatschappij, voor 3,- meer heb ik toch beter gevoel bij).
WA verzekering zal ik naar kijken ;).

google even op de ervaringen over de gas/licht bedrijven en over je internet+tv+bellen abbonement.
niet alle bekenden providers zijn even goed en vaak zit je vast aan een 1 of 2 jarig contract.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 22:16

AVP + inboedelverzekering! Tip: vraag bij verschillende verzekeraars een offerte op. Dan zie je toch veel verschillen (bijv. wel of geen eigen risico bij de AVP) die uiteindelijk behoorlijk wat geld kunnen schelen. Bij sommige verhuurders is een AVP ook verplicht, bij de onze i.i.g. wel. Check voor je inboedelverzekering ook of je huis een politiekeurmerk Veilig Wonen heeft of zou kunnen hebben, scheelt vaak ook in de premie.

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 22:19

WA is verplicht, inboedel is wel handig. Denk even aan alles adreswijzigingen bij de verschillende instanties zoals via studielink en de belastingdienst.

Edit: Als je een inboedel hebt en je hebt een zadel zorg dan voor buitendekking als deze gestolen word.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 22:23

Pff wat veel dingen!

Maar WA is dus verplicht (en wat moet je dan denken aan kosten?)
Inboedel verzekering laat ik nog even voor wat het is. Ga ik in later stadium even kijken (ook ivm zadels inderdaad)

suggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 22:27

wa is niet verplicht,alleen voor de auto.
wa kost paar tientjes per jaar.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 22:27

Volgens mij halen mensen hier WA en AVP door elkaar.
WA-verzekering is voor je auto.
AVP is voor letselschade, wanneer je met je fiets tegen een geparkeerde auto aan rijdt, op de bril van je buurman bent gaan zitten, etc. maar is doorgaans niet verplicht.

Wij betalen geloof ik €3 per maand voor een dekking tot 2,5 miljoen euro.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 22:30

Plien91 ja dat is dan de moeite wel haha (die avp) ;). Is dat ook bij zorgverzekeraar te regelen (is fbto op dit moment) of is het slimmer om te gaan "shoppen" naar goedkoopst?

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 22:34

Als je zorgverzekeraar ook andere verzekeringen in beheer heeft wel. Meer weet ik er niet van, ben er alleen een paar maanden geleden ingedoken toen we onze eigen verzekeringen moesten afsluiten.
Wij hebben uiteindelijk tegelijkertijd met het openen van een gezamenlijke rekening ook de AVP+inboedelverzekering via Rabobank/Interpolis afgesloten. Was niet per sé de goedkoopste, op jaarbasis scheelt het een paar hele euro's. Maar de voorwaarden vonden wij beter dan bij o.a. Univé. Daar hadden ze een eigen risico van 150€ en bij Interpolis dan weer niet.
Er blijven ook bij AVP wat 'grijze' gebieden waarover ze ons destijds in het adviseringsgesprek geen helder antwoord op konden geven.
Mijn vriend voetbalt en stel dat hij per ongeluk tijdens een wedstrijd een tegenspeler verwondt, dan zijn er geen vaste regels of de verzekering van de club dat betaalt of dat we onze eigen verzekering zouden moeten aanspreken. Om maar iets te noemen. Om die reden hebben we toch maar gekozen voor een AVP tot 2,5mln i.p.v. 1mln.

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 22:43

Een verzekering regel je meestal via een tussenpersoon. Je kan een keer per jaar overstappen op 1 januari uit mijn hoofd. Anders moet je even je voorwaarden erbij pakken. Als je het eigen risico omhoog gooit ben je goedkoper uit. Dat geld moet uiteraard wel beschikbaar zijn als het nodig is. De basis zorgverzekering is verplicht maar er kan ontheffing voor worden aangevraagd, bijvoorbeeld op religieuze gronden. (check de site van rijksoverheid hiervoor) Ben je extra verzekerd betaal je natuurlijk meer.

WA+inboedel kost mij nog geen 15 euro per maand. Het is inderdaad even handig om te shoppen en kijk vooral naar wat zij vergoeden en wat je nodig heb. Dus bereken je inboedel en ga daar iets boven zitten. Soms doen verzekeraar dit voor je. Bekijk ook wat ze verzekeren en vergelijk dit. Tip: maak een lijsjt ewat je wilt verzekeren en voor wanneer.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 22:47

Wa + inboedel zou ik zeker doen. Ik woon nu sinds een maand of 4 samen, en we hebben het toch maar afgesloten. Sowieso wa, stel je bent ergens en je breekt iets van iemand. Inboedel is handig, stel er wordt ingebroken. Wij hebben gewoon alles verzekerd, t kost je in verhouding niet zoveel als je iets stuk maakt wat je zelf zou moeten betalen :)
Verder dat inschrijven inderdaad zo snel mogelijk doen. Ik meen dat het zelfs officieel binnen een week of een maand moet. Sowieso is dat handig omdat dan je adres ook veranderd wordt.
Ook even daar aan denken dat je je adres omzet bij bijvoorbeeld je bank, abonnementen op dingen die aan huis geleverd worden enzo.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 22:57

Als je via woningbouwvereniging een huis huurt, dan krijg je een heel lijstje met dingen die je moet regelen.
Ik zou beginnen met de belangrijkste dingen:
- gas, water, elektra (kan je nu alvast googlen welke in jou omgeving leveren en welke goedkoopste is. check ook of deze zaken niet al bij je huur in zitten)
- inschrijving in gemeente (via internet)
- internet, tv (duurt weken voor het werkelijk geleverd word. ik zou goedkoop pakket nemen, je kan bijna altijd 'upgraden')
- vloerbekleding (indien niet aanwezig. leveren duurt een tijdje, en zonder vloerbekleding kan je niks verhuizen)

En zodra je er dan woont en alles beetje tot rust is gekomen, kan je je eens gaan verdiepen in al die huisverzekeringen. Maar dat heeft (vind ik) echt geen prioriteit.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 23:02

Oke bedankt allemaal :)

Even ter verduidelijking;
Ik ga wel als student wonen (dus niet dat ik een baan heb ;))
Het huis is gehuurd van een prive persoon

Dispar_Vulgo; vloerbedekking/laminaat wordt als het goed is morgen gelegd. Is inschrijven via internet al mogelijk?! Hoe handig :D (moet je bij oude gemeente ook uitschrijven?)

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 23:09

Hmm ik zit net te bedenken dat ik niet van gemeente gewisseld ben, maar binnen m'n gemeente verhuisd ben. Dus misschien dat ik daarom wel adreswijziging via internet kon doen. Misschien dat helemaal in/uitschrijven niet online kan.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 07:53

Als je alleen gaat wonen heb je aan 20Mbps al genoeg. Bilthoven is Ziggo kabelgebied toch? Ligt daar al glasvezel?

Voor wat betreft internet via DSL, welke snelheid haal je als je je postcode intikt op dds.nl en dan ADSL aanklikt?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 08:00

Er ligt inderdaad glasvezel (aangeraden wordt kpn geloof ik?)
Via je site krijg ik geschatte waarde 20 Mbit/s ?

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 08:26

Is vooral wat je wil. Je woont wel om de hoek van de centrale trouwens als hij 20Mbps aangeeft als geschatte maximale snelheid, zouden Bokkers in het buitengebied een spreekwoordelijke moord voor doen ;)

Kijk gewoon naar het goedkoopste. Telfort, KPN en XS4All gebruiken dezelfde TV spullen, maar Telfort is van die 3 het goedkoopst. Online heeft ook leuke aanbiedingen momenteel :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 08:30

Als uitwonend student kun je bij de meeste verzekeringsmaatschappijen via je ouders verzekerd blijven (voor AVP & inboedel).
Dan moet één van je ouders even de maatschappij opbellen om door te geven dat je gaat studeren en waar je die periode gaat wonen.
Dit heb ik ook gedaan toen ik op kamers ging als student :)

lisanne87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 08:33

Toen ik ging verhuizen heb ik energie en internet afgesloten via easyswitch.nl. Hier kun je zien wat alles moet kosten, en kun je het onderling vergelijken en afsluiten. Ik vond het een erg prettige site! Volgens mij werken ook alle energie bedrijven met een aanmeldkorting. Die krijg je later in het jaar, of bij het jaaroverzicht terug gestort (100/200 euro) altijd prettig :D

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 08:38

Ashley5760 schreef:
moet je bij oude gemeente ook uitschrijven?)

Ja, anders heb je geen recht op uitwonende stufi.
Dit moet je tevens aangeven op de site van de DUO, maar zij controleren de GBA of je daadwerkelijk op een ander adres staat ingeschreven.
Bij sommige gemeentes kan het overschrijven online, bij andere gemeentes niet en moet je je huurcontract overhandigen om aan te tonen dat je daar daadwerkelijk mag en gaat wonen.