Gluten en suikervrij eten!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_PassoaJus

Gluten en suikervrij eten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 18:25

Hoi!

Ik ben me aan het verdiepen in gluten en suikervrij eten, dan wel geraffineerde suikers. Iemand hier bekend mee? Ik ben gewoon nieuwsgierig wat je dan eet en wat het resultaat is als je kijkt naar je lichaam. Val je ook af? Voel je je fitter?

Iemand ervaring? :)

benangelique

Re: Gluten en suikervrij eten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 20:03

Wat is de reden waarom je gluten weg wil laten? Van gluten wordt je niet dik

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 20:04

Waarom wil je glutenvrij? Dat is alleen functioneel voor mensen met coeliakie, andere mensen hebben die stoffen gewoon nodig.

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:21

Ik heb vorig jaar beide een periode gedaan, maar hou er rekening mee dat glutenvrij eten wel heel lastig is, en niet aan te raden als je er geen fysieke reden voor hebt. Daarnaast heb ik een paar jaar terug 2 jaar suikervrij gegeten.

Suikervrij is net hoe ver je wil gaan. Alleen geraffineerde suikers, of ook dingen als honing en fructose.
Je zal iig geen kant en klare sauzen, soep e.d. kunnen eten, vrijwel alles moet je zelf maken. Ik gebruikte ook niks met zoetstoffen dus geen light dranken enz.
De eerste week-2 weken was voor mij echt afkicken van suiker, en dat viel behoorlijk tegen. Daarna was het goed vol te houden, alleen mensen (mijn vriend vooral) die om me heen gingen lopen snaaien maakten geen vrienden :')
Ik zou je wel aanraden het via een diëtiste te doen, want het is wel veel uitzoek werkt en zij weten precies wat je verder wel en niet nodig hebt.

Nena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 11:17

je hebt ook 'gezonde' suikers zoals honing, suikers van fruit & een vervanger van suiker is stevia

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 11:19

Zazzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 11:20

Ik ben glutenvrij omdat ik coeliakie heb. Ik zou zonder medische reden het zeker afraden om glutenvrij te eten.

Suikervrij is een ander verhaal. Dat doe ik vrijwillig omdat ik me er beter door voel. Ben er niet strikt in, en eet niet suikervrij, maar alleen 'gezonde suikers'. Honing inderdaad, of Stevia, of palmsuiker.

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 11:34

Zorg er wel voor dat je voldoende gezonde suikers eet. Je hersennen kunnen immers alleen suikers verwerken. Vooral als je werk doet waar je veel concentratie voor nodig hebt. Te weinig suikers kunnen zorgen voor een enorme vermindering van concentratie en hoofdpijn

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 11:55

Glutenvrij is erg moeilijk en zou ik zeker niet zomaar doen als er geen medische aanleiding is. Wel kun je door koolhydraatarm te eten (van koolhydraten maakt het lichaam weer suikers) de hoeveelheid gluten verminderen.
Zelf eet ik koolhydraatarm vanwege diabetes, en voel me er erg goed bij. In dit topic http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=34&t=1528526&start=0 is bovendien veel kennis aanwezig, en eten de mensen om diverse redenen koolhydraat-arm. Sommige op medische gronden, anderen omdat ze willen afvallen of gezonder willen leven, maar hulp is er eigenlijk voor iedereen wel.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 11:56

Als je je echt fitter wilt gaan voelen dan raad ik een voedingspatroon aan met allemaal middelen ZONDER e-nummers. Beetje zoekwerk en heel frustrerend in de supermarkt, maar na een week voelde ik me sowieso een heel stuk fitter al en kreeg mijn huid een prachtige boost.

evita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 11:57

heey , mijn moeder had gluten vrij dieet en het is echt vreselijk het brood is super vies en droog niks smaakt meer en je valt er heel erg van af dus niet doen !! behalfe als je moet door een ziekte ofzo .
je word er zeker niet fitter van dus belangrijk dat je goed je suikers heb ! eet gaverieert .

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 12:51

Inderdaad Matheno, e-nummers laten staan is ook een hele goede. Doordat ik veel zelf moet maken krijg ik die gelukkig ook een stuk minder binnen. En inderdaad, ook mijn huid is een stuk beter sinds ik zo veel zelf maak :j

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 15:52

glutenvrij hoeft tegenwoordig helemaal geen probleem meer te zijn. Er is echt ontzettend veel in de winkel te koop (ook in de gewone supermarkt) waar geen gluten inzitten.
Je hebt geen gluten nodig om te kunnen functioneren, wel langzame koolhydraten (dus niet de snelle uit geraffineerde suikers en meelprodukten).
En wat je niet in de supermarkt kan vinden kun je uitstekend zelf maken.
Ik eet zelf sinds januari geen gluten, suikers en melk meer en mis het eigenlijk niet eens meer. Had werkelijk altijd buikpijn en veel last van mijn spieren. Ben nu weer soepel en energiek.
Heb zojuist in een nader topic deze link ook al geplaats, maar hier kun je heel veel tips en informatie vinden: http://dehormoonfactorwebwinkel.nl/nl/h ... stcat.html
Ze hebben een goed boekje met recepten en informatie.

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 17:46

Bedankt iedereen!

Natascha: Ik ga jou even PB omtrent spieren!

Elspelsz88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 10:44

Ik wil ook minder suikers gaan eten. Vooral om mijn vermoeidheid. Dokter raadde mij dit aan om eens te proberen.
Maar het is best lastig. Het begint 'smorgens al met ontbijt...

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:28

Ik eet geen tarwe en geen suiker, dit gaat prima.
Is soms lastig, maar veel dingen waar het in zit zijn imo toch niet zo gezond.
En voel me inderdaad nu veel fitter, meer energie, geen hoofdpijn en buikpijn meer :)