Volgende maand gaat mijn klasgenoot trouwen. We reizen elke dag samen naar school en kletsen heel wat af. Buiten school spreken we eigenlijk nooit af. In de vakanties is dat ook vaak lastig. Maar dat staat onze vriendschap nooit in de weg. Zodra we elkaar weer zien, is het weer als vanouds, en we bespreken de meest intieme en persoonlijke dingen met elkaar. Echt alles gewoon.
Nu hebben haar zussen een vrijgezellenfeest georganiseerd. Wat stel ik me voor bij een vrijgezellenfeest? Een gezellige avond met vriendinnen. Dit kan van alles zijn. Op stap samen, een leuke activiteit, noem het maar op.
Deze zussen hebben nu een hele dagplanning gemaakt van 10:00 tot ??? diep in de nacht. Budget per persoon: €100,-.
Ik heb meteen laten weten dat ik het budget ten eerste al te belachelijk vind en dat ik dat niet ga betalen. Ten tweede vind ik een hele dag op pad met mensen die ik niet ken (op die vriendin na) nou ook niet echt aanlokkelijk.
Tel daarbij op dat ik de laatste weken nou niet echt een geluksvogel ben geweest (beroofd. Portemonnee en iPhone gestolen. Totale schade €250,- voor de aanvraag van nieuwe pasjes en geld dat in portemonnee zat. Ook een nieuwe telefoon moeten aanschaffen.) en mijn contract van mijn bijbaan niet wordt verlengd, wat betekent dat ik spoedig werkloos ben (ben wel aan het rondkijken voor een nieuw baantje, maar vindt maar eens iets voor vier maanden). Dat alles bij elkaar betekent gewoonweg dat ik erg moet opletten wat ik uitgeef, want mijn studie, studieboeken, fitnessabonnement, telefoonabonnement, etc. etc. wordt niet uit zichzelf betaald.
Aangezien mijn vriendin graag geld ontvangt voor haar bruiloft, en ik haar dit ook wil geven (ik dacht aan €50,-), heb ik aangegeven dat ik voor het vrijgezellenfeestje €25,- wel genoeg vind (van dit bedrag kan ik makkelijk een hele avond op stap).
Dit alles uitgelegd hebbende krijg ik echt een k*treactie terug van de zussen. Dat dit wel genoeg zegt over mij als vriendin etc, dat ik dan maar niet mee moet gaan, blablabla.
Ik wil sowieso mijn vriendin vanavond bellen en de situatie aan haar voorleggen, want ik wil geen misverstanden creëren. Als ze heel eerlijk gaat reageren, geeft ze toe dat ze zelf ook zo zou reageren als ik doe in een situatie als deze. Aan de andere kant ben ik bang dat ze teleurgesteld gaat zijn, of boos op me wordt, en dat we ruzie krijgen...
Ben ik nou gierig? Ben ik dan echt een slechte vriendin? Ben ik gek?
Ik snap er helemaal niks meer van. Waarom moet het allemaal zo overdreven? Waarom is een gezellige avond met wat drank en lekkers niet genoeg meer?
)