Vrijgezellenfeesten... Ruzie? Ben ik nou gek?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Vrijgezellenfeesten... Ruzie? Ben ik nou gek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:06

Ben ik nou gek of wat...? Graag jullie mening.

Volgende maand gaat mijn klasgenoot trouwen. We reizen elke dag samen naar school en kletsen heel wat af. Buiten school spreken we eigenlijk nooit af. In de vakanties is dat ook vaak lastig. Maar dat staat onze vriendschap nooit in de weg. Zodra we elkaar weer zien, is het weer als vanouds, en we bespreken de meest intieme en persoonlijke dingen met elkaar. Echt alles gewoon.

Nu hebben haar zussen een vrijgezellenfeest georganiseerd. Wat stel ik me voor bij een vrijgezellenfeest? Een gezellige avond met vriendinnen. Dit kan van alles zijn. Op stap samen, een leuke activiteit, noem het maar op.
Deze zussen hebben nu een hele dagplanning gemaakt van 10:00 tot ??? diep in de nacht. Budget per persoon: €100,-.

Ik heb meteen laten weten dat ik het budget ten eerste al te belachelijk vind en dat ik dat niet ga betalen. Ten tweede vind ik een hele dag op pad met mensen die ik niet ken (op die vriendin na) nou ook niet echt aanlokkelijk.

Tel daarbij op dat ik de laatste weken nou niet echt een geluksvogel ben geweest (beroofd. Portemonnee en iPhone gestolen. Totale schade €250,- voor de aanvraag van nieuwe pasjes en geld dat in portemonnee zat. Ook een nieuwe telefoon moeten aanschaffen.) en mijn contract van mijn bijbaan niet wordt verlengd, wat betekent dat ik spoedig werkloos ben (ben wel aan het rondkijken voor een nieuw baantje, maar vindt maar eens iets voor vier maanden). Dat alles bij elkaar betekent gewoonweg dat ik erg moet opletten wat ik uitgeef, want mijn studie, studieboeken, fitnessabonnement, telefoonabonnement, etc. etc. wordt niet uit zichzelf betaald.
Aangezien mijn vriendin graag geld ontvangt voor haar bruiloft, en ik haar dit ook wil geven (ik dacht aan €50,-), heb ik aangegeven dat ik voor het vrijgezellenfeestje €25,- wel genoeg vind (van dit bedrag kan ik makkelijk een hele avond op stap).

Dit alles uitgelegd hebbende krijg ik echt een k*treactie terug van de zussen. Dat dit wel genoeg zegt over mij als vriendin etc, dat ik dan maar niet mee moet gaan, blablabla.

Ik wil sowieso mijn vriendin vanavond bellen en de situatie aan haar voorleggen, want ik wil geen misverstanden creëren. Als ze heel eerlijk gaat reageren, geeft ze toe dat ze zelf ook zo zou reageren als ik doe in een situatie als deze. Aan de andere kant ben ik bang dat ze teleurgesteld gaat zijn, of boos op me wordt, en dat we ruzie krijgen...

Ben ik nou gierig? Ben ik dan echt een slechte vriendin? Ben ik gek? :') Ik snap er helemaal niks meer van. Waarom moet het allemaal zo overdreven? Waarom is een gezellige avond met wat drank en lekkers niet genoeg meer?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Vrijgezellenfeesten... Ruzie? Ben ik nou gek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:09

Nee, ik vind je niet gierig. 100 euro is gewoon erg veel geld, zeker wanneer je de meeste dames ook niet kent en het dus geen gezellig 'ons kent ons' uitje zal worden. Dan zou ik ook liever dat geld spenderen aan een leuk cadeau voor de vriendin in kwestie zelf, ipv een uitje waar je zelf eigenlijk ook niet op zit te wachten.

kohtje

Nee geen slechte vriendin. Alleen had ik niet de discussie aan gegaan dat het ook voor minder kan. Gewoon zeggen dat je dat geld niet kan missen en klaar.

tante_trien

Ik denk dat dit heel erg per persoon verschilt. Ik snap dat in jou situatie €100,- behoorlijk veel is. Aan de andere kant zou ik echt not amused zijn met een avond hapjes en drankjes als 'vrijgezellenfeest'.

Lastig om dit op te lossen, ik zou zelf persoonlijk de bruid er niet in betrekken, ik zou willen dat zij een fantastische tijd heeft.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:10

je bent niet gierig, geen slechte vriendin en je bent niet gek.
Maar ik zou het naar je vriendin wel ietwat zachter brengen. (niet dat je 100 euro belachelijk vind, wél dat je uitgenodigt bent voor die avond, maar de kostprijs voor jouw veel te hoog is, en dat je daardoor zal passen. Met een voorstel om het met zijn tweetjes te gaan vieren met een drankje/filmpje oid. Geef die zussen niet de schuld, maar zeg gewoon dat je het heel erg jammer vind maar het financieel niet aankan. Als je vriendin daarvoor kwaad zou zijn omdat je het niet kan betalen, weet je ook al direct welke vriendin het is en zou ik persoonlijk al niet meer meewillen. Ze zal het vast wel snappen :) )

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:11

Om de een of andere reden doet dit me trouwens denken aan 'Say yes to the dress - Bridesmaids' :')

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:11

Eerlijk? Ik vind 100€ een vrij normaal bedrag voor een vrijgezellenfeest. Een vrijgezellendag is ook helemaal niet zo raar volgens mij, wees blij dat ze er nog geen weekend van gemaakt hebben :).

lauran__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:12

Ik vind 100 euro voor een vrijgezellenfeest vrij normaal hoor! De ´vrijgezel´ wordt namelijk de hele dag vrij gehouden en het gaat niet alleen om het stappen in de avond. Alle activiteiten, avondeten, drinken, etc. 100 euro is echt wel minimaal hoor voor een hele dag en iemand daarnaast nog vrijhouden van kosten.

Gierig vind ik je dan weer niet want ik kan me in jou situatie voorstellen dat je je geld beter kan besteden. Maar 100 euro is wel vrij normaal.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:13

Dat €100 veel geld is ben ik helemaal met je eens. Waar ik wel benieuwd naar ben: Heb jij letterlijk gemaild dat het' 'een belachelijk bedrag' is? Tegenwoordig zijn er vaker vrijgezellenfeesten waar de kosten behoorlijk oplopen en ik kan me voorstellen dat die zussen een mail krijgen dat het 'belachelijk' is, dat zij zich ook op hun tenen getrapt voelen. Dat ze zo'n reactie terug sturen is natuurlijk sowieso niet echt goed te praten, maar dan wel iets begrijpelijker.
Heb zelf ook al wel verhalen gehoord over veel gezeur over het budget met vrijgezellenfeesten, het is lastig om het iedereen naar de zin te maken.
Succes met de situatie in ieder geval!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:14

Duhelo schreef:
je bent niet gierig, geen slechte vriendin en je bent niet gek.
Maar ik zou het naar je vriendin wel ietwat zachter brengen. (niet dat je 100 euro belachelijk vind, wél dat je uitgenodigt bent voor die avond, maar de kostprijs voor jouw veel te hoog is, en dat je daardoor zal passen. Met een voorstel om het met zijn tweetjes te gaan vieren met een drankje/filmpje oid. Geef die zussen niet de schuld, maar zeg gewoon dat je het heel erg jammer vind maar het financieel niet aankan. Als je vriendin daarvoor kwaad zou zijn omdat je het niet kan betalen, weet je ook al direct welke vriendin het is en zou ik persoonlijk al niet meer meewillen. Ze zal het vast wel snappen :) )

Ik zou haar natuurlijk gewoon vertellen dat 100 euro in mijn geval teveel geld is, na wat ik heb meegemaakt en het verliezen van mijn bijbaantje. Ook dat ik haar liever wat meer geld/een leuk cadeau wil geven met haar bruiloft, waardoor ik minder geld over heb voor het vrijgezellenfeest... Ik hoop dat ze het hele plaatje in perspectief kan zien en mijn situatie begrijpt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:15

Diane_ schreef:
Dat €100 veel geld is ben ik helemaal met je eens. Waar ik wel benieuwd naar ben: Heb jij letterlijk gemaild dat het' 'een belachelijk bedrag' is? Tegenwoordig zijn er vaker vrijgezellenfeesten waar de kosten behoorlijk oplopen en ik kan me voorstellen dat die zussen een mail krijgen dat het 'belachelijk' is, dat zij zich ook op hun tenen getrapt voelen. Dat ze zo'n reactie terug sturen is natuurlijk sowieso niet echt goed te praten, maar dan wel iets begrijpelijker.
Heb zelf ook al wel verhalen gehoord over veel gezeur over het budget met vrijgezellenfeesten, het is lastig om het iedereen naar de zin te maken.
Succes met de situatie in ieder geval!

Letterlijk gezegd; "Het spijt me om te moeten zeggen, maar €100,- is veel te veel geld voor mij." Daarbij ook uitgelegd waarom.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:16

Ik zou vragen hoe ze die 100,- denken te besteden? Ik vind dat zelf ook een enorm bedrag.
De kosten kunnen flink omlaag als eenieder zelf 2 pakken drinken meeneemt en iets voor de lunch.
Daarentegen, als je voor 25,- een dagprogramma wil volmaken, is het wat aan de lage kant.
Ik zou dus een beetje om een specificatie vragen van de kosten en probeer zelf actief mee te denken om de kosten omlaag te brengen.
Bij een vrijgezellenfeest waar ik laatst was waren de kosten in eerste instantie ook zo hoog, hebben ze tovh behoorlijk kunnen reduceren (ik organiseerde zelf niets), maar bleek achteraf aan het einde van de avond ook nog een cadeaubon voor lingerie gegeven te worden!
Dat verbaasde me heel erg, dat was niet overlegd en ik had er nog nooit van gehoord dat zoiets 'moest'. Het gaat toch om de verrassende dag zelf, het samenzijn, lol maken etc. en niet om een cadeau?

Oftewel: leg je situatie uit - hoeft niet eens in details - je hebt wat tegenvallers gehad en waarschijnlijk binnenkort werkloos, vertel dat je best wilt nadenken over een kostenmindering maar dat je 100,- toch echt teveel vindt en niet kunt missen.
Dat je de andere meiden niet kent staat daar natuurlijk los van...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:18

Nickas schreef:
Ik zou vragen hoe ze die 100,- denken te besteden? Ik vind dat zelf ook een enorm bedrag.
De kosten kunnen flink omlaag als eenieder zelf 2 pakken drinken meeneemt en iets voor de lunch.
Daarentegen, als je voor 25,- een dagprogramma wil volmaken, is het wat aan de lage kant.
Ik zou dus een beetje om een specificatie vragen van de kosten en probeer zelf actief mee te denken om de kosten omlaag te brengen.
Bij een vrijgezellenfeest waar ik laatst was waren de kosten in eerste instantie ook zo hoog, hebben ze tovh behoorlijk kunnen reduceren (ik organiseerde zelf niets), maar bleek achteraf aan het einde van de avond ook nog een cadeaubon voor lingerie gegeven te worden!
Dat verbaasde me heel erg, dat was niet overlegd en ik had er nog nooit van gehoord dat zoiets 'moest'. Het gaat toch om de verrassende dag zelf, het samenzijn, lol maken etc. en niet om een cadeau?

Oftewel: leg je situatie uit - hoeft niet eens in details - je hebt wat tegenvallers gehad en waarschijnlijk binnenkort werkloos, vertel dat je best wilt nadenken over een kostenmindering maar dat je 100,- toch echt teveel vindt en niet kunt missen.
Dat je de andere meiden niet kent staat daar natuurlijk los van...

Ze hadden het over high tea, een activiteit, terrassen, dineren, op stap gaan.. Allemaal vrij dure dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:19

Oordelen over een ander en in andermans portemonnee proberen te kijken, zijn twee van de grootste ruziemakers ever.
Voor de 1 is 100 euro normaal, en voor de ander is het een maand boodschappen doen en niet haalbaar voor iets als een vrijgezellenavond.
En dat is allemaal OK.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-07-13 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:20

Ik vind het ook een normaal bedrag voor een vrijgezellenfeest. Met een dagvulling en eten/drinken je zit al heel snel aan €100.
Ik begrijp wel dat het voor jou veel geld is maar het is toch ook jammer om zoiets te missen? Als het goed is trouwt je vriendin maar 1 keer! Als je nou even had overlegd met de zussen was het misschien wel mogelijk geweest om minder te betalen, daar valt vaak wel een mouw aan te passen.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:22

Ik hoor het wel vaker, maar heb het gelukkig zelf nog niet meegemaakt.
Vrijgezellenfeesten zijn vaak de hele dag en nog langer en vaak met allerlei (imo) suffe activiteiten met mensen die je niet kent. Ik geef je dan ook groot gelijk dat je niet mee wil gaan.

Ik zou je vriendin hier echter niet in betrekken, niets is vervelender dan gezeik tussen je vriendinnen/zussen onderling om jouw vrijgezellenfeest/huwelijk. Stuur haar gewoon een berichtje dat je helaas niet op haar vrijgezellenfeest kan komen vanwege de financiën en wens haar een fijne dag.
Andere optie is dat je kijkt of je kan regelen of je alleen de avond kan komen en dus alleen mee betaald aan het stappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:23

Ik vind 100 euro ook idioot veel.. zeker als er een mannetje of 15 meegaan.. zo 1500 euro.. dan moet je heel wat doen wil je dat opkrijgen. Mijn schoonzusje was ook vrijgezellenfeest met een mannetje of 15, 30 euro PP en we hebben de hele dag en avond leuke dingen gedaan. En ook hier heeft de bruid absoluut geen kosten aan gehad.

Zelf moet ik geen vrijgezellenfeest als ik ga trouwen. Vind het zonde van het geld. Maargoed, als ik ooit ga trouwen wil ik ook geen feest, maar gewoon intiem met familie.

x_Irisje_x

Je vriendin bellen? Dan weet ze gelijk dat er iets wordt gedaan....maargoed.
Ook zou ik dit niet met haar bespreken.....maar met haar zussen
Ik heb afgelopen zondag ook een vrijgezellenfeest gehad, kosten pp waren ook 100 euro.
Daarmee hielden we de aanstaande bruid vrij van kosten..... Op 100 euro zit je gauw.
Als ik jou was zou ik dan gewoon niet meegaan.
Laatst bijgewerkt door x_Irisje_x op 30-07-13 15:25, in het totaal 2 keer bewerkt

manzano

Dit hoor je niet met je vriendin te bespreken........ de dag is voor haar een verrassing en wat het kost gaat haar niks aan. Kortom.... los het op met die zussen.

De inhoud voor de dag is voor iedereen anders. Ik weet niet beter dat het eigenlijk een hele dag duurt (of vanaf de lunch ofzo). En dat je met mensen zit die je niet kent herken ik.
Ik had laatst een vrijgezellen van mijn schoonzusje. Behalve mijn schoonzusje kende ik niemand, immers we zijn geen vriendinnen ofzo.

Dat het budget niet van te voren overlegd wordt vind ik niet netjes. Je kan er niet vanuit gaan dat iedereen hetzelfde te besteden heeft.
Misschien even op normale manier met die zussen contact opnemen (dus niet meteen: "dat ga ik niet betalen!"). Leg ze jouw situatie uit en leg uit dat je het geld gewoon niet kan missen/niet hebt. Wie weet kunnen jullie het oplossen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:24

Kun je niet afspreken met de zussen dat je een deel met de activiteiten meedoet?
Zo ben je er namelijk wel bij, laat je je van je goede kant zien en blijven de kosten voor jou binnen perken.
Een high tea kost rond de 15 á 20 euro p.p. bijvoorbeeld :)

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:25

Tjah hier is het ook normaal. Ik geloof dat het vrijgezellenfeest dat ze voor mij hadden georganiseerd zelfs nog 20 euro duurder was.. En bij andere vriendinnen kostte het ook dat.

Het is net wat ze willen, hier is het inderdaad ook altijd een hele dag tot na sluitingstijd van de kroegen geheel met activiteiten, voorl*l lopen en alles netjes verzorgd.
Voor alleen een avondje stappen snap ik dat t teveel is, maar het begint on 10:00 uur al..

Tjah dat is hier normaal

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:25

Kayleigh_ schreef:
Ze hadden het over high tea, een activiteit, terrassen, dineren, op stap gaan.. Allemaal vrij dure dingen.

Ik zou bij de zussen aangeven dat je geen geld hebt om de hele dag mee te gaan maar dat je bv heel graag na het diner aansluit bij het stappen. Zo benader je het positief.

De organisatie van vrijgezelle feestjes gaat vaker gepaard met wat eh, verschil van mening. Ik zou je vriendin ook niet het hele verhaal vertellen maar haal van te voren zeggen dat jij niet bij alle activiteiten zult zijn op haar vrijgezelle dag omdat je daar nu niet het geld voor hebt. Vooral niet teveel details; zij is degene die dan tussen twee vuren zit en dat is een heel onaangename plek...
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 30-07-13 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:26

eens met manzano, dit moet je niet met je vriendin gaan bespreken, ze heeft maar 1x een vrijgezellenfeest als het goed is en dat is HAAR feest, daar zou ik haar dus zeker niet mee gaan belasten.

Ik vind 100 euro ook normaal voor een vrijgezellenfeest, maar wij beginnen meestal al 3/4 jaar van te voren met voorbereiden en leggen dan per maand allemaal een bedrag in de pot, zodat je niet in 1x een groot bedrag hoeft op te hoesten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:27

Vriendin weet vanaf het begin dat er van alles voor haar georganiseerd wordt, dus dat is geen verrassing! Daarom kan ik de financiële kwestie wel met haar bespreken denk ik. Ik zal niet in details treden wat betreft kosten (en sowieso NIKS zeggen over eventuele plannen), maar kan wel aangeven dat het gezien mijn situatie teveel geld is. Dat het niks te maken heeft met haar of de vriendschap die we hebben, maar dat mijn situatie het gewoon niet toe laat, en dat het maar afwachten is (vind ik een nieuw baantje, ja/nee?) hoe mijn financiën eruit komen te zien.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:27

Bij mijn toenmalige schoonzusje was het ook 80 euro. Ik heb vriendelijk gemeld dat ik helaas niet kon, niet de reden genoemd. Ik vond 80 euro iets te veel voor oa een picknick. Moest er ook nog een dag vrij voor nemen.

Bespreek het in ieder geval niet met je vriendin, dit moet voor haar leuk blijven.