Vraag mbt. korting OV-chipkaart

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mloes

Vraag mbt. korting OV-chipkaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 08:27

Ik heb sinds kort een kortingskaart van de NS omdat ik ben afgestudeerd. Nu ga ik vandaag daarmee reizen, alleen stap ik stipt om 09:00 u op de trein.. Dan heb je kans dat ik zeg maar om 08:55u ofzo incheck, zonder korting dus. Kan ik dit ondervangen? Door bijvoorbeeld een papieren kaartje te kopen met korting en mijn OV-chipkaart te laten zien als geldig kortingsbewijs? Of moet ik dan maar inchecken en tot aan mijn eerste overstap zonder korting reizen? Dat is maar 3.20e en dan kan ik daar uitchecken en weer inchecken met korting.

Conclusie is voor nu dus dat het niet heel handig is om stipt 09:00u de trein te pakken, maar ben nu al klaar en heb dat ook afgesproken dus voor nu moet het wel.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 08:31

Als je om 8.55 incheckt berekend hij de korting al als het goed is, dacht dat het vanaf 8.55 is maar ook geen minuut eerder ;)
Zo was het iig toen ik van de trein af ging ivm zwangerschap.
Vraag het voor de zekerheid even bij een hoofdconducteur na, die kan je kaart uitlezen.

Mloes

Re: Vraag mbt. korting OV-chipkaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 08:33

Ah dat is fijn om te weten! Ik dacht echt vanaf stipt 09:00u! Dan even de site van de NS erop naslaan, daar staat het vast wel dan.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 08:35

Gevonden! Er is inderdaad een 5 minuten-marge! Ik dacht dat het stipt van 09:00 - 16:00 was. Bedankt :D

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 08:39

Graag gedaan, maar je hebt nu de kaart via het aanbod voor afgestudeerde studenten?
Dan heb je volgens mij het "oude voordeeluren abbonement" dan heb je recht op korting vanaf 09:00 tot 04:00 en niet 16:00.
Hij is alleen niet geldig tussen 04:00 en 09:00.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 09:00

Gelukt! Eerst met mn slaaphoofd 08:50 ingecheckt, zonder korting dus. Paar minuten gewacht en net weer ingecheckt met korting. We komen er wel :D
Volgens mij stond in die begeleidende brief dat ik tussen 16-19u ook niet zonder korting mag.. misschien hebben ze dat veranderd? Ik ga het in ieder geval nog even navragen!

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 09:02

Hangt er idd vanaf welk abbonement ze nu "geven" voor heen was het met de oude voorwaarden.
Weet niet hoe dat nu is.
Merk het wel ergens in november/december..

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 10:51

In april was het voor afgestudeerde ook die oude kaart niet meer. Volgens mij was dat alleen in januari zo, toen heel veel studenten hun kaart moesten inleveren vanwege nieuwe regels studieduur +1 jaar.

Geldt die 5 minuten marge dan ook om 4 uur? Want ik begreep dat je nog op korting reed zolang je maar voor 4 uur in checkte? Waar heb je dat gevonden van die 5 minuten marge?

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 10:54

En de optie die jij gaf, kan ook. :j Met een treinkaartje met korting en dan je chipkaart als kortingskaart.
De conducteur weet namelijk dat de trein om 9:00u vertrekt, dus dan is het goed. Mijn trein vertrok om 8:48u,
en dat kan niet. Ik kocht dan een gewoon kaartje tot het eerste station na 9:00u, en vanaf daar verder met korting. :)

Maar goed, als je het redt om na 8:55u in te checken is dat natuurlijk ook ideaal!

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 10:56

Shiloh schreef:
In april was het voor afgestudeerde ook die oude kaart niet meer. Volgens mij was dat alleen in januari zo, toen heel veel studenten hun kaart moesten inleveren vanwege nieuwe regels studieduur +1 jaar.

Geldt die 5 minuten marge dan ook om 4 uur? Want ik begreep dat je nog op korting reed zolang je maar voor 4 uur in checkte? Waar heb je dat gevonden van die 5 minuten marge?

Als je om 15:00 incheckt, en tot 18:00 reist heb je dat hele traject korting. Die 5 minuten regel is voor het einde van de spits. Als je om 8:54 incheckt betaal je de volle pond voor je hele reis, check je om 8:55 in heb je de gehele reis korting.

Ik hou het zelf overigens nooit zo in de gaten, ik stap in de trein wanneer ik dat wil, ik merk vanzelf of het met of zonder korting was.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 10:57

Daar ben ik ook wel benieuwd naar, wat nou als je voor 16:00u reist, heb je dan ook de hele reis korting? :)
Het komt bij mij vaak voor dat ik om half 4 oid de trein in ga, voor 1:45u. Heb ik dan ook gewoon korting?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 10:59

Ja, incheck tijd telt. Dus ik had begrepen dat als je 1 minuut voor 4 incheckt dat je dan gewoon korting hebt. Maakt niet uit hoe laat je uitcheckt. Dus ik vraag me af of die 5 minuten regel dan ook geldt voor het einde van de dalperiode, want dan zou je tot 15:55 kunnen inchecken.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 30-07-13 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 11:00

Wikipedia over die 5 minuten marge bij NS:

Citaat:
Het abonnement, tijdstip en de dag waarop wordt ingecheckt bepaalt of er korting wordt toegepast, en zo ja, welk percentage (20%, 40% of 100%).

Er wordt een marge van 5 minuten gehanteerd in het voordeel van de reiziger, onder meer om het eventueel niet helemaal gelijk lopen van de klok in de kaartlezer en/of de stationsklokken op te vangen. De exacte daluren op een werkdag lopen hierdoor (in termen van de tijd in hele minuten) van 0.00 t/m 6.34, 8.55 t/m 16.04 en 18.25 t/m 23.59 uur.

De marge is verder handig in verband met de tijd die nodig is om van de kaartlezer naar de trein te lopen en de 30 seconden tussen het sluiten van de deuren en de vertrektijd. Zo kan de reiziger die met korting wil reizen mogelijk nog net een trein halen die om 9.00 uur of 18.30 uur (of zelfs enkele minuten eerder) vertrekt. Bovendien is het mogelijk om bij aankomst op het station om 6.30 uur of 16.00 uur nog op tijd in te checken, ook als er een rij staat.

De marge geldt ook bij de andere vervoerders, behalve dat het voor Connexxion nog niet bekend is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 11:00

MarrieLeen schreef:
En de optie die jij gaf, kan ook. :j Met een treinkaartje met korting en dan je chipkaart als kortingskaart.
De conducteur weet namelijk dat de trein om 9:00u vertrekt, dus dan is het goed. Mijn trein vertrok om 8:48u,
en dat kan niet. Ik kocht dan een gewoon kaartje tot het eerste station na 9:00u, en vanaf daar verder met korting. :)

Maar goed, als je het redt om na 8:55u in te checken is dat natuurlijk ook ideaal!

Volgens mij mag dat al niet meer, inchecken met een NS-ovchipkaart is verplicht, onderstaande is van de NS site:

Uw NS-abonnement staat op een persoonlijke OV-chipkaart. Reist u hiermee bij NS dan is in- en uitchecken verplicht. Aan de hand van het moment van inchecken wordt de korting bepaald die u voor die reis krijgt bij NS. In- en uitchecken is ook nodig als u overstapt naar een andere treinvervoerder (Arriva, Syntus en Veolia) of als u op saldo verder reist met tram, metro of bus. U kunt met uw kortingsabonnement inchecken vanaf 8.55 uur zodat u de eerste trein vanaf 09.00 uur makkelijk kunt halen.Lees hiernaast meer informatie over het in- en uitchecken.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 11:02

aah, duidelijk! Goed om te weten!

Trouwens met een los kaartje naast een ns-ov-chipkaart abbonnement mag inderdaad niet. Heb ik nog eens nagevraagd op het station.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 11:02

Het mag alleen als je een traject-jaarabbonement hebt geloof ik. Dat is een zichtabbonement bij de NS, en daar staat ook duidelijk in de voorwaarden dat je er niet mee in moet checken. Ook niet als je met de 40% korting buiten je traject wil reizen:

Binnen uw traject kunt u vrij reizen met NS zonder dat u in- en uitcheckt. Zodra u buiten uw traject wilt reizen met NS, adviseren wij u om nu nog gewoon met papieren kaartjes te reizen. Het is op dit moment namelijk nog niet mogelijk om daarvoor bij NS één en dezelfde OV-chipkaart te gebruiken. Wilt u reizen met bus, tram of metro, laad dan eerst saldo op uw kaart. Lees hiernaast meer informatie over het in- en uitchecken.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 11:03

Ah oké, dan is dat inderdaad veranderd, zou goed kunnen. :+

Ik heb dit ook nog gevonden op de site van NS, dus je kan idd in de spitsuren reizen met korting, als je maar voor 16:00u incheckt.

Goed om te weten: Checkt u in tijdens de daluren maar uit in de spitsuren? Dan profiteert u toch gewoon van korting! Na inchecken moet u overigens wel binnen een half uur gaan reizen.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 11:42

Klopt bij alle "nieuwe" abbonementen moet je verplicht in checken voor de korting.
Papieren kaartje is niet geldig.

Dit is dus weer niet zo voor de mensen met het oude voordeeluren abbonement.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 11:49

Site van de NS zegt dat ik wel met inchecken met een oud abbonement, maar ik neem aan dat de conducteurs allemaal op de hoogte zijn van dat ht met een oude wel mag toch?

Ik zou in ieder geval eerder nar de conducteur op mijn trein luisteren :+

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 11:53

Lijkt me wel.

Maar het kan inmiddels wat veranderd zijn, zoals ik al aangaf ben ik al een paar maandjes van de trein af ivm zwangerschap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 13:14

Offtopic, Gefeliciteerd! :D

Maar wat ik zeg, ik vertrouw eerder op wat de conducteur zegt dan op wat de site zegt :+