Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Met een treinkaartje met korting en dan je chipkaart als kortingskaart.
Shiloh schreef:In april was het voor afgestudeerde ook die oude kaart niet meer. Volgens mij was dat alleen in januari zo, toen heel veel studenten hun kaart moesten inleveren vanwege nieuwe regels studieduur +1 jaar.
Geldt die 5 minuten marge dan ook om 4 uur? Want ik begreep dat je nog op korting reed zolang je maar voor 4 uur in checkte? Waar heb je dat gevonden van die 5 minuten marge?

Citaat:Het abonnement, tijdstip en de dag waarop wordt ingecheckt bepaalt of er korting wordt toegepast, en zo ja, welk percentage (20%, 40% of 100%).
Er wordt een marge van 5 minuten gehanteerd in het voordeel van de reiziger, onder meer om het eventueel niet helemaal gelijk lopen van de klok in de kaartlezer en/of de stationsklokken op te vangen. De exacte daluren op een werkdag lopen hierdoor (in termen van de tijd in hele minuten) van 0.00 t/m 6.34, 8.55 t/m 16.04 en 18.25 t/m 23.59 uur.
De marge is verder handig in verband met de tijd die nodig is om van de kaartlezer naar de trein te lopen en de 30 seconden tussen het sluiten van de deuren en de vertrektijd. Zo kan de reiziger die met korting wil reizen mogelijk nog net een trein halen die om 9.00 uur of 18.30 uur (of zelfs enkele minuten eerder) vertrekt. Bovendien is het mogelijk om bij aankomst op het station om 6.30 uur of 16.00 uur nog op tijd in te checken, ook als er een rij staat.
De marge geldt ook bij de andere vervoerders, behalve dat het voor Connexxion nog niet bekend is.
MarrieLeen schreef:En de optie die jij gaf, kan ook.Met een treinkaartje met korting en dan je chipkaart als kortingskaart.
De conducteur weet namelijk dat de trein om 9:00u vertrekt, dus dan is het goed. Mijn trein vertrok om 8:48u,
en dat kan niet. Ik kocht dan een gewoon kaartje tot het eerste station na 9:00u, en vanaf daar verder met korting.![]()
Maar goed, als je het redt om na 8:55u in te checken is dat natuurlijk ook ideaal!