Moeilijke keuze, weer studeren of niet..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

safiye

Moeilijke keuze, weer studeren of niet..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 14:44

Ik zit een beetje in een lastig pakket,

Ik ben in 2011 met mijn studie gestopt in het begin van het derde jaar ( kunstacademie). Sinds die tijd heb ik gereisd, verschillende baantjes gehad in binnen en buitenland ( meestal zwart) op een gegeven moment via de gemeente op een soort sociale werkplek terecht gekomen ( straatvuil rapen ) en toen dat contract afliep heb ik ww gehad en die loopt eind van deze maand af.

Nu zit ik thuis, voel me erg onstabiel, moedeloos, paniekaanvallen depressief en in de war. Ik lig soms hele dagen in bed, mijd mijn huisgenoten en heb soms angst en stress de deur uit te gaan. Ik wil graag werken of studeren maar het invullen van een simpel formulier, dingen regelen gaat al erg moeizaam. Zo ook solliciteren, ik heb daarnaast ook veel onzekerheid omdat ik met een fysiek probleem zit wat erg zichtbaar is en nuja.. zie overal erg tegen op. Toen ik opnieuw op gesprek bij de gemeente moest komen had ik verwacht ( gehoopt) dat ze me misschien weer ergens zouden kunnen plaatsen of in iedergeval van een uitkering zouden kunnen voorzien tot ik vast werk zou vinden. Maar de regelingen voor jonge mensen zijn veranderd, iedereen onder de 27 moet gewoon verplicht terug naar school. Nu wil ik best terug gaan studeren, maar we zitten inmiddels bijna in augustus en de studies waar mijn voorkeur naar uit zou gaan hebben inmiddels al hun aanmeldingen gesloten.. ook vind ik het erg rot om weer te moeten lenen bij de ib -groep, want ik heb al eerder geleend en een gigantische schuld.. daarnaast vraag ik me af of ik het wel trek, vanuit het niets weer voltijd studeren.

zijn er meer mensen in dezefde situatie? Ik wil echt niet mijn hand ophouden, maar ik ben bang om zonder inkomen te zitten zonder enig vangnet..

miccamaaike

Re: Moeilijke keuze, weer studeren of niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 14:47

Misschien kun je kijken naar een mbo opleiding? Die heb je ook in werken/leren versies. Dan werk je dus en ga je naar school. Voordeel is dat een niveau lager misschien wel wat makkelijker gaat en je het vertrouwen kan geven in jezelf. Ik denk dat het sowieso van belang is iets te gaan doen, dan krijg je weer structuur in je leven en dat kan denk ik wel goed helpen bij het weer oppakken van je leven.

safiye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 14:53

Ja daar dacht ik ook aan, vind het ergens ook tegelijkertijd heel moeilijk. Voordat ik in dit gat viel had ik zoveel potentie en energie voor mn gevoel, spreek drie talen vloeiend, leer makkelijk, schreef en publiceerde, exposeerde mijn werk, maakte video's en foto's voor mensen.. en nu ben ik al blij als ik mijn boodschappenlijstje in de supermarkt zonder stress en vergeten kan afwerken. Er is niets mis met het mbo..! Maar ik ben zo bang om straks achter de kassa te verdwijnen omdat ik niet verder kan studeren..terwijl ik weet dat er zoveel meer is.

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 14:55

Niveau 2 mbo zit je niet vast aan schulden geloof ik als je de opleiding niet afrond. En je hebt wel een dagbesteding. Dat heb ik ook nog overwogen te gaan doen maar ben inmiddels gestart met een thuisstudie via de NHA. Via niveau 2 kan je overigens ook doorstromen naar 3 en 4 en beland je echt niet per definitie direct achter de kassa.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 15:16

[MW] > [STW]

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 15:29

Meid! Wat een vervelende situatie voor je. Ik kan me voorstellen dat dit, naast de stress die je al ervaart, nog eens extra stress en spanning oplevert.
Wat ik vooral voel als ik je bericht lees, is dat je dringend hulp moet gaan zoeken bij een externe instantie om je weer op de rit te krijgen. Als je deze stap erg moeilijk vind zou je kunnen beginnen bij je verhaal te vertellen aan je ouders/verzorgers of iemand anders waarbij je je op je gemak voelt en waarvan je weet dat die je in de goede richting kan duwen.

Ik wens je veel sterkte en kracht toe de komende tijd, je komt er wel!

Ik moet even denken aan de aflevering van Linda's zomerweek gisteren waarin Brigitte Kaandorp sprak over het feit dat ze ook nogal gauw depressief wordt. "Toen ik eenmaal wist hoe die put er onderin uitzag en dat daar écht niks te beleven is, hoef ik nu alleen maar even met m'n benen over de rand te wiebelen om te voelen dat ik daar echt niet meer heen moet gaan."

safiye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 15:58

ik loop bij een psychologenpraktijk .. kom er niet veel verder mee, want blijf voorals nog eerst met problemen zitten als 'hoe red ik het tot het eind van de maand, en hoe vind ik dan weer werk etc..' Heb ook contact opgenomen met maatschappelijk werk , maar kan daar pas tweede week van augustus terecht. Ondertussen zit ik in de stress.. Ben trouwens 23 en kan voor dit soort dingen helaas niet bij mijn ouders aankloppen

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 16:37

safiye schreef:
ik loop bij een psychologenpraktijk .. kom er niet veel verder mee, want blijf voorals nog eerst met problemen zitten als 'hoe red ik het tot het eind van de maand, en hoe vind ik dan weer werk etc..' Heb ook contact opgenomen met maatschappelijk werk , maar kan daar pas tweede week van augustus terecht. Ondertussen zit ik in de stress.. Ben trouwens 23 en kan voor dit soort dingen helaas niet bij mijn ouders aankloppen

Goed dat je actie onderneemt! Dat laat ook zien dat je niet helemáál bij de pakken neerzit. Toppie.
Vervelend dat er bij de instanties zoals MW wachtlijsten zijn, daar zit je absoluut niet op te wachten. Is er niemand anders die je een duw in de goede richting kan geven, en de naar je wilt luisteren en je wilt helpen? Een goede vriend(in) of een familielid?

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 20:27

Overstappen naar grafisch ontwerp? Toch creatief en beeldend maar niet alleen kunstzinnig gericht.
Heel veel studenten op mijn school deden eerst beeldend en zijn maar overgestapt naar grafisch.
Mocht je weer willen studeren! In ieder geval succes, opnieuw studeren is helemaal geen slecht idee en leidt je af, en ze hebben er ook mensen die je kunnen begeleiden enz.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 20:34

Ik heb vandaag de beslissing gemaakt weer verder te studeren, en dan wel de kunstacedemie, waar ik eigenlijk in 2011 al mee wou beginnen maar telkens weer uitgesteld had :') ik ben nu 23 en heb in 2011 mijn diploma MBO 4 Grafisch Vormgeving behaald maar met het oog op de banencrisis toch maar vandaag de knoop doorgehakt en me ingeschreven (voor de 3e x :') ) . Ik kan me heel erg vinden in je beginpost, heb ook veel gereisd banen gehad en ben nu het werken in de fastfood alleen ook wel zat xD

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 20:52

Ik denk dat jij inderdaad meer structuur in je leven nodig hebt. Zo te lezen heb je eigenlijk helemaal geen structuur in je leven. Aan de ene kant hoef je weinig te doen (geen studieverplichtingen en geen werkverplichtingen), maar aan de andere kant weet je dat je een schuld hebt, je op zoek moet naar werk en/of een studie en ik kan me voorstellen dat het je benauwd en je er lusteloos van wordt.

Ik bedoel het echt niet op een banketstaaf manier, maar eigenlijk moet je jezelf een schop onder je kont geven. Je zult zien dat als je eenmaal actie gaat ondernemen, je steeds meer energie gaat krijgen en positiever wordt.
Wat is je laatste opleiding waarvan je je diploma gehaald hebt? Ik zou sowieso terug naar school gaan, want het zou zonde zijn als je later spijt krijgt. Persoonlijk lijkt mij een werk-leren MBO opleiding wel wat voor je :j. Als je de mogelijkheid hebt zou ik kijken of je direct een 4 jarige zou kunnen volgen, daar kun je toch meer mee dan een 2 of 3 jarige opleiding.

Ga nu op zoek naar wat scholen/opleidingen die jou in interesseren en bel morgen! Niet mailen, maar bellen! Desnoods schrijf je eerst op wat je allemaal wilt zeggen/vragen. Wie weet kun je nu nog instromen. Mocht dat helemaal niet lukken, dan zou ik echt op zoek gaan naar een tijdelijke bijbaan. Wacht niet tot de baantjes naar jou komen, maar ga langs winkels, pompstations, de Mac e.d. en vraag gewoon of ze nog mensen zoeken. Dan heb je toch een doel tot de tijd dat je een opleiding gaat volgen en daarnaast, niet onbelangrijk, ook een inkomen.
Eerlijk is eerlijk, het zou raar zijn als je nu 'zomaar' aanspraak kunt maken op een uitkering.

Ik ben zelf 29 jaar en moeder van 2 meiden. Ik heb 7 maanden geleden besloten helemaal te stoppen op mijn werk. Toch is dat het ook niet helemaal merk ik, omdat er daarmee ook een groot deel structuur voor mij is weggevallen, helemaal nu in de vakantie. Ik heb al zeker 3 jaar iets op het oog, maar nooit eerder durven solliciteren omdat ik bang was afgewezen te worden, bang voor reacties van anderen en bang dat ik het niet zou kunnen.
Maar nu zit ik ook niet bepaald lekker in mijn vel en ik mis naast het moederen en huishouden gewoon nog een doel, even iets alleen voor mezelf.
Nu heb ik mezelf toch een flinke schop onder mijn kont gegeven en gesolliciteerd. Ik heb het telefoonnummer gevraagd en gewoon gebeld. Ik kreeg een positieve reactie en een mailadres waar ik mijn sollicitatie naar toe moest sturen. En nu ben ik uitgenodigd voor een gesprek.

Dus stel jezelf een doel en ga er voor!

safiye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 14:38

Laatste opleiding waarvan ik mijn diploma heb behaals is de havo, heb daarna wel mijn propedeuse behaald.. en ik voel trouwens precis hetzelfde hoor, ik moet mezelf even flink aanpakken en actie ondernemen. Ik wil niet mijn hand ophouden en thuis lekker op de bank zitten met een uitkering.. ik heb alleen al zo'n flinke kluif aan mezelf dat ik bang ben nu weer voor een studie te kiezen die stukloopt of verkeerd is en dan uiteindelijk niet meer de kans te hebben om voor iets anders te kiezen.

in het kort, ik ben geboren als meisje en ben een jaar geleden begonnen met het proces van geslachtsverandering. Ik voel me meer een jongen, zie er inmiddels ook zo uit, maar zit nog wel met mijn borstkas waaraan ik me dit jaar wil laten opereren en ook mijn papierwerk is ongewijzigd. Solliciteren is dus een ramp.. en levert me heel veel stress op. Behalve dat het gewoon een lastige situatie is die ik altijd, elk gesprek weer moet uitleggen maakt het me ongelukkig en onzeker. Ik snap daarom ook heus wel waarom ik niet aangenomen word. Als er 100 gezonde normale jongeren reageren kies je natuurlijk niet voor deze complexe persoon. Ik ben het ook echt zat dat ik vaak in sollicitatiegesprekken de meest onbeleefde vragen naar mn hoofd geslingerd krijg.

Heeft iemand al eens meegemaakt dat de persoon die je moet aannemen je vraagt hoe je geslachtsdelen eruit zien? Of hoe je dat in de slaapkamer oplost, wat de grootte van je borsten is.. naar welk toilet je gaat? Ik heb elke dag te maken met vervelende opmerkingen en moet mezelf constant blootgeven. Ik zou eigenlijk het liefst met mijn gezicht in het kussen in bed blijven liggen

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 00:44

MBO niveau 4? Of 5 als dat er is in je omgeving? Zo hoef je niet vol gas ivm je thuissituatie en ben je wel weer bezig! En daar kun je je ook gewoon nog aanmelden. Schuld is maar tijdelijk, niet leuk.. maar daar moet je je niet door laten tegenhouden.

safiye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 01:00

zit nu te denken aan de opleiding tot leraar spaans of frans aan de hogeschool in utrecht.. frans spreek ik vloeiend en gaat goed, spaans is echt een uitdaging ( trekt me stiekem iets meer)