Help, ik weet niet wat ik kan!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Help, ik weet niet wat ik kan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 13:18

Eh, ja :+
Ik verwacht het komende jaar mijn Master Engels te behalen. Heel leuk natuurlijk, maar ik ben ooit begonnen aan die studie met het idee docent te worden en dat wil ik nu helemaal niet meer. En wat in vredesnaam kan ik er verder mee? De afgelopen dagen heb ik vacatures bekeken maar ik word er vooral verdrietig van, er is eigenlijk niets waarvan ik het gevoel heb dat het enigszins bij me past en in de richting is die ik zou willen. Ik snap best dat ik geen droombaan ga vinden, dat hoeft ook beslist niet, maar het moet wel een béétje bij me passen, en ook dat kan ik niet echt vinden.

Nu heb ik het komende jaar vrij weinig vakken en is er dus ruimte om naast mijn studie nog enkele cursussen/trainingen te volgen. Of een stage, maar dat is iets gecompliceerder.
Ik zou alleen niet goed weten wat slim is. Want het moet mijn baankansen dus vergroten en dan is het vrij essentieel te weten wat ik daadwerkelijk voor banen kan gaan doen.

Wat ik niet kan of wil:
Secretaressewerk (ik ben niet punctueel en netjes genoeg)
Gastvrouw/receptie (past stomweg totaal niet bij me)
Verkoop (ik ben gewoon geen goede verkoper)

Wat ik wel goed kan of leuk vind:
Teksten schrijven (Engels en Nederlands, creatief en zakelijk)
Tolken/vertalen
Analytisch denken, kritische vragen stellen, etc. (klinkt misschien wat vaag maar het is wel iets waar ik echt goed in ben)

Verder heb ik bovenmatig veel interesse in het justitieel wezen, in forensische psychologie, en ik doe al ruim 10 jaar karate - dus richting politie/douane/beveiliging/gevangenis zou ik ook graag willen en kunnen. Koken kan ik ook bijzonder goed en werk in die richting lijkt me heel leuk, alleen de (avond)werktijden zou ik niet willen. Daarnaast heb ik een talenknobbel en kan ik zonder al teveel moeite mijn Frans en Duits naar redelijk vloeiend krijgen, en beheers ik de basis van het Russisch en kan ook dat flink verbeteren.

Ik weet echt niet in welke hoek ik 't moet gaan zoeken, voor mijn gevoel ben ik eigenlijk voor niks opgeleid. -O- Dus als jullie mee willen denken, graag!

Prrrr

Re: Help, ik weet niet wat ik kan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 14:52

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 17:43

Dankje!
Ik ben trouwens niet specifiek op zoek naar alleen vacatures, gewoon algemene tips zijn ook meer dan welkom. Ik vind het nogal lastig te bepalen in welke richting ik moet zoeken waar ook nog echt kans op werk is..(eventueel dus met extra cursussen of trainingen)

renep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 18:00

Wat als tolk bij politie douane defensie.

Talenknobbel combineren met cultureel en dan reizen rondleiden.

Vertaalwerk voor websites ed

Noem zo maar wat uitersten waar je naar kan kijken

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 18:01

Het is ook niet dat je hier nou meteen op moet reageren, maar dit is misschien een richting waar je nog niet zo aan gedacht hebt die best wel eens bij je zou kunnen passen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:26

Dani schreef:
Eh, ja :+
Ik verwacht het komende jaar mijn Master Engels te behalen. Heel leuk natuurlijk, maar ik ben ooit begonnen aan die studie met het idee docent te worden en dat wil ik nu helemaal niet meer. En wat in vredesnaam kan ik er verder mee? De afgelopen dagen heb ik vacatures bekeken maar ik word er vooral verdrietig van, er is eigenlijk niets waarvan ik het gevoel heb dat het enigszins bij me past en in de richting is die ik zou willen. Ik snap best dat ik geen droombaan ga vinden, dat hoeft ook beslist niet, maar het moet wel een béétje bij me passen, en ook dat kan ik niet echt vinden.

Nu heb ik het komende jaar vrij weinig vakken en is er dus ruimte om naast mijn studie nog enkele cursussen/trainingen te volgen. Of een stage, maar dat is iets gecompliceerder.
Ik zou alleen niet goed weten wat slim is. Want het moet mijn baankansen dus vergroten en dan is het vrij essentieel te weten wat ik daadwerkelijk voor banen kan gaan doen.

Wat ik niet kan of wil:
Secretaressewerk (ik ben niet punctueel en netjes genoeg)
Gastvrouw/receptie (past stomweg totaal niet bij me)
Verkoop (ik ben gewoon geen goede verkoper)

Wat ik wel goed kan of leuk vind:
Teksten schrijven (Engels en Nederlands, creatief en zakelijk)
Tolken/vertalen
Analytisch denken, kritische vragen stellen, etc. (klinkt misschien wat vaag maar het is wel iets waar ik echt goed in ben)

Verder heb ik bovenmatig veel interesse in het justitieel wezen, in forensische psychologie, en ik doe al ruim 10 jaar karate - dus richting politie/douane/beveiliging/gevangenis zou ik ook graag willen en kunnen. Koken kan ik ook bijzonder goed en werk in die richting lijkt me heel leuk, alleen de (avond)werktijden zou ik niet willen. Daarnaast heb ik een talenknobbel en kan ik zonder al teveel moeite mijn Frans en Duits naar redelijk vloeiend krijgen, en beheers ik de basis van het Russisch en kan ook dat flink verbeteren.

Ik weet echt niet in welke hoek ik 't moet gaan zoeken, voor mijn gevoel ben ik eigenlijk voor niks opgeleid. -O- Dus als jullie mee willen denken, graag!

Ik geloof niet, dat karate een competentie is, die nodig is voor de politie/beveiliging e.d. Daar willen ze liever goede communicatieve vaardigheden. :D

Waarom doe je niet een beroepenkeuzetest? Wie weet komt daar nog iets totaal anders uitrollen.
Anders toch iets waar je jouw talenknobbel bij kan gebruiken (int. handel/reiswereld of communicatie of tolk) in combinatie met je schrijftalent: journalistiek.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:34

Ik werk zelf in het justitieel wezen en als je een Master Engels hebt, moet je dat echt niet willen. Het gemiddeld intelligentieniveau is vrij laag, en ik heb daar serieuze last van. Je zou natuurlijk je kunnen verbinden met de politie door te gaan tolken, maar ik denk dat dar weinig interesse voor is omdat Engels een vrij makkelijke taal is. Begijpr me niet verkeerd, maar als mensen er met steenkolen-Engels ook uit kunnen komen, zullen ze er niet voor kiezen geld uit te geven aan een tolk. Het blijft een overheidsdienst.
Ik denk meer aan het benaderen van uitgeverijen, zowel hier als in het Verenigd Koninkrijk, om je diensten aan te bieden als vertaler. Hier vind je op Internet vrij veel cursussen voor (veelal MBO-niveau).
Succes!

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:37

Vertaler bij de Europese Commissie? Of bij Justitie (verhoren, rechtszaken)?
Je kan daar informatie over opzoeken en omdat je dan liefst meerdere talen moet beheersen, kijken welke talen je nog kan oppoetsen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 14:57

Karate helpt wel mee hoor, deels als competentie an sich (omdat je je dus goed kan verdedigen) maar ook omdat het betekent dat je goede zelfbeheersing hebt en waarschijnlijk zelfverzekerder blijft in conflictsituaties.

Beroepskeuzetesten heb ik vaak genoeg gedaan en vaak zijn dat toch wat meer algemene opties die ik al wel ken. Journalistiek lijkt me leuk maar ook erg lastig binnen te komen? Is wel een richting die me absoluut zou liggen, maar ik heb altijd het idee gehad dat je vreselijk veel mazzel moet hebben om überhaupt een baan te krijgen en dat je dan nog veel meer mazzel moet hebben om een beetje leuke artikelen te mogen schrijven..

Tamara, bedankt! Gerechtstolk ken ik inderdaad als beroep, heb iemand die dat doet al gemaild met wat vragen maar wat ik ervan weet is dat het vrij onzeker werk is, helaas. Al zou ik zonder vreselijk veel moeite mijn Frans en Duits op goed niveau kunnen krijgen, en als ik echt mijn best ga doen lukt Russisch met een paar jaar ook wel.