Het raadsel van de verkleurde was...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Laura1589

Het raadsel van de verkleurde was...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 20:18

Hallo!

Ik heb toch zoiets raars... Vandaag draaide ik een bonte was met o.a. 3 beige broeken erin. Toen ik de was eruit haalde zag ik dat er op 2 van de 3 beige broeken roze vlekken zaten. Balen natuurlijk. Maar de rest van de was (o.a. lichte t-shirtjes en overhemden van vriendlief) had helemaal geen vlekken. Ook de derde beige broek was weer helemaal schoon en fris, geen vlekken.. Ik dacht dat het kwam omdat er ook een knalroze shortje van mij bij in de was zat. Eigenlijk vond ik dat wel raar, want dat shortje id wel vaker gewassen en ik heb nooit gemerkt dat hij af heeft gegeven. Toen ik boodschappen ging doen heb ik HG ontkleurder voor verkleurde bonte was meegenomen. Terwijl dat ik boodschappen aan het doen was heb ik nog een andere was gedraaid met beddengoed, hier is niks van verkleurd.
Dus, bij thuiskomst de bonte was nogmaals gewassen met de HG ontkleurder. Wel zonder het roze shortje. En net haal ik de was eruit en zie ik dat de beige broeken echt nog 10x zo roze zijn geworden. Echt heel erg! En ik snap niet hoe het mogelijk is! Ik heb alle broekzakken nagevoeld om te kijken of er niet iets in zat wat af zou geven.. Niks... Ik heb de wasmachine helemaal nagekeken om te kijken of daar iets in zat... Niks...
Zo vreemd dat alleen die 2 beige broeken verkleurd zijn en de rest van de was helemaal niet!

Dat die broeken verpest zijn is een feit. Maar heeft iemand enig idee hoe dit zou kunnen komen? Ik wil namelijk liever niet dat het nog een keer gebeurt natuurlijk. :')

Susanne_

Re: Het raadsel van de verkleurde was...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 20:21

Het enige wat mij te binnen schiet is bleek. Zouden die broeken in aanraking geweest kunnen zijn met chloor o.i.d.? Mijn lichtbruine broek heeft een soort van lichtroze vlekjes van het schoonmaken van de wc op het werk met bleek en een boxer (grijs) van het schoonmaken van het douchegordijn met bleek :+

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 20:23

Nee bleek is het niet, dat zijn andere vlekken. En het is ook niet in aanraking geweest met bleek.
Ik zal zo kijken of ik een duidelijke foto kan maken...

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 20:29

Klinkt wel erg gek! waren het nieuwe broeken?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 20:33

Ik denk toch dat het roze shortje de dader is geweest, en dat de HG ontkleurder de kleurstof slechts tijdelijk 'los' geweekt heeft, en dat het daarna zich netjes over alles verdeeld heeft. Kennelijk zijn de broeken van een stof gemaakt waar die kleurstof enorm graag en makkelijk aan hecht.

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 20:35

Bleek en beige = roze... dus ik zou toch maar eens kijken waar dat vandaan komt..

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 20:38

Nee het zijn geen nieuwe broeken, zijn allebei al meerdere keren gewassen...

Ibbel dat zou inderdaad kunnen, hopelijk gebeurt het dan niet nog een keer.

Humphry het is echt geen bleek, dat geeft echt andere vlekken. En bovendien hoe kan het dan dat de rest van de kleding niet aangedaan is? En hoe komt er bleek in mijn wasmachine terecht? :+

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 20:44

Oeh getver, ik had hetzelfde met mijn grijze broek. Die werd opeens geel. Ben er tot op de dag van vandaag nog niet achter wat het geweest is :+ Dus ik volg even, misschien heeft iemand hier een geniale ingeving.

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 20:54

Kirsha schreef:
misschien heeft iemand hier een geniale ingeving.

Daar hoop ik ook op, maar ben bang van niet.. :Y)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 20:58

Misschien hebben ze stof die al roze was beige geverfd? Dan is de beige kleur aan het loslaten. Vreemd!

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 20:58

Laura1589 schreef:
Kirsha schreef:
misschien heeft iemand hier een geniale ingeving.

Daar hoop ik ook op, maar ben bang van niet.. :Y)

Hoop doet leven :D

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 21:00

Of je hebt er met een ander product opgezeten, dat je niet wist dat het kleurveranderend was.

Heb ik voorgehad met mijn trui (ecru kleur) werd plots donkerder (ook vlekjes) hoe meer je waste, hoe donkerder de vlekken waren.
Daarna bleek het van mijn haarcrème te zijn :=

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 21:01

phormicola schreef:
Misschien hebben ze stof die al roze was beige geverfd? Dan is de beige kleur aan het loslaten. Vreemd!

Bij 2 broeken tegelijk? Dakantochnie? :Y)

Ik ben bang dat ik er nooit achter ga komen :+

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 09:00

Heb je vlekkenpoeder/ossengal/shout oid bij de was of ergens op gedaan? niet alles kan op ''niet-echte'' kleuren o.i.d.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:30

Mijn moeder heeft het altijd over "het weer in de was" zomers. Dan heeft er iets nats bij gelegen in de wasmand en ontstaan er ook wel eens roze vlekken. (Die op mijn witte shirts waren er overigens na een paar keer wassen weer uit). Kan het dat niet zijn? Geen idee wat het nou precies inhoudt en water precies gebeurt maar mijn moeder is er altijd erg alert op, haha.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:46

wat zijn de bestanddelen van de ontkleurder???

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 12:41

TinePine schreef:
wat zijn de bestanddelen van de ontkleurder???

Dat vraag ik me ook af. Haalt die naast de ongewenste kleur niet ook de gewenste kleur weg? Dan zou het me helemaal niet verbazen als heel de broek roze kleurt als idd zoals hierboven gezegd beige + bleek = roze.

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 13:32

Ruil ze met iemand tegen 2 beige broeken? O:)

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 13:38

De ontkleurden van HG is de boosdoener geweest voor het verergeren van de vlekken. Hier zit namelijk een bleekmiddel in en beige broeken reageren daar heel sterk op.