Verf droogt niet, wat moet ik doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dieselpaard

Verf droogt niet, wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 11:07

Beste bokkers,

Aangezien ik het weer eens op mijn heupen had, had ik besloten om de traptreden aan te pakken. Zo'n 4 jaar geleden heb ik de trap helemaal kaal gemaakt en wit geschilderd. Dat witte is op de treden niet zo handig, dus vond ik dat het tijd werd voor een ander kleurtje.
Ik heb eerst geschuurd, de gaatjes opgevuld, nog een keer geschuurd en toen ben ik aan het schilderen gegaan. De verf komt bij een professionele verfzaak vandaan en is zeer geschikt voor trappen. Helaas is er 1 tree die maar niet droog wil worden. Hier kwam ik natuurlijk pas achter toen ik erop was gaan staan. Het gevolg: mijn voetafdruk in de tree en de vellen hangen eraan. Inmiddels zijn we meer dan 48 uur verder en is de verf nog steeds niet droog. Bij alle andere treden heb ik hier geen last van.

Omdat ik zondag op vakantie ga voor een aantal dagen, wil ik dit natuurlijk voor die tijd opgelost hebben. Ik weet alleen niet hoe! Hoe krijg ik die tree op tijd droog, helpt het om daarna te schuren en de laag opnieuw aan te brengen? Kan ik desnoods deze laag er gemakkelijk af krijgen met behulp van iets?
HELP!!

98xsophiex98

Re: Verf droogt niet, wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 11:12

Even kijken of de verf op water of terpetine basis is. En op die manier het eraf proberen te krijgen. Heeft voor mijn rijbroek ook geholpen.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 11:13

Het is idd op terpetine basis. Maar kan ik er daarna wel overheen schilderen? Aangezien je met terpetine de verf weg haalt?

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 11:14

Kan het zijn dat die ene tree wat vettig is? Wij hebben dit namelijk met de keukendeur, rondom de klink wat vettig, dat is er ingetrokken en nu is dat niet meer mooi te krijgen..

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 11:15

Ik denk dat ik het goed ontvet heb....maar dat weet ik nu dus niet meer zeker. Het moet sowieso eraf, maar hoe??

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 11:15

Kan je die trede niet gewoon weer opnieuw schuren en vervolgens weer verven?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 11:17

TS bedoeld de verf op de traptrede ;)

Apart... Je zou denken dat de tree nat is ofzo? Ik zou er een ventilator opzetten en je huis heel goed luchten. Laatste dagen was de luchtvochigheid ook wel erg hoog. Proberen het droog te blazen. Maar wel vreemd dat alles droog is behalve die 1ne. Zie je een overgang van nat naar droog? Heb je misschien ergens lekkage (gehad)?

98xsophiex98 schreef:
Even kijken of de verf op water of terpetine basis is. En op die manier het eraf proberen te krijgen. Heeft voor mijn rijbroek ook geholpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 11:18

Natte plekken wegwerken met terpentine, de boel goed opschuren (met een machine?) daarna goed ontvetten en laten drogen. En dan weer verf erop.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 11:22

Ik denk niet dat je dat met terpentine eraf krijgt, welke verf heb je gebruikt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 11:23

Als het verf op terpentinebasis is wel toch? Dat krijg je er niet af met water in ieder geval := Ik bedoel wel echt de natte plekken he, droge plekken zou ik schurn.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 11:25

Als de verf op 1 trede niet wil drogen, dan ga ik er vanuit dat er geen probleem met de verf is maar met de ondergrond. Vaak is dat inderdaad vettigheid, wat heb je aan voorbehandeling gedaan en welke verf heb je gebruikt??

Natte vlekken krijg je er niet uit met terpentine...daar verdun je de verf alleen maar mee, daar los je hem niet mee op.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 11:27

Dat wordt een grote rotzooi.... Heb laatst met verven een fout gemaakt en geprobeerd met terpentine natte verf te verwijderen (dus meteen na het verven) maar dat lukt al niet :n Vrees dus wat er gebeurt op semi nat/droog. + dat het dan alsnog moet drogen..

Denk het beste proberen te drogen dan schuren ontvetten en opnieuw de verf opzetten. Waarmee heb je ontvet? Soms heb je echt iets sterkers nodig dan st marc's bv.

Jans schreef:
Als het verf op terpentinebasis is wel toch? Dat krijg je er niet af met water in ieder geval := Ik bedoel wel echt de natte plekken he, droge plekken zou ik schurn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 11:29

Hmm.. ik heb met terpentine bij ons het plafond (ik schiet wel eens uit := ) wel schoon gekregen :D

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 11:48

Niet eerst schuren en dan ontvetten, dan schuur je eventueel vuil in je ondergrond.
Je kan het beste eerst ontvetten, dan schuren en dat afnemen/stofvrij maken.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 11:56

Klopt excuus ;), Vriend heeft een fijn spulletje ervoor maar weet niet hoe het heet.... Zal het straks eens vragen

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 12:03

Wow! Wat een reacties. Het advies dat ik kreeg van een vroegere vriendin (inmiddels schilder): eraf schrappen, schuren en opnieuw doen. De onderste laag wilde zeg maar niet drogen. Dus ik ben erop gaan staan, een klein beetje gaan schuiven en toen stond mijn voet erin met een vouw...
Ik heb die bovenste laag eraf gehaald met een plamuurmes....het was duidelijk gewoon teveel... Het was ook erg plaatselijk. Het was maar een gedeelte van de tree die er te dik op heeft gezeten. Precies de plek waar je op staat zeg maar...zijkanten en achterkant was wel goed gedroogd. Dit kreeg ik er dus ook niet af met een plamuurmes.
Het is verf op alkydbasis...schoon te maken met terpetine, dus. Ik ben er bang voor dat als ik de tree nog ga schoonmaken met terpetine, dat dit helemaal in de tree trekt en dat ik er niets meer mee kan. Ik hoop overigens wel dat dit nog goed gaat komen ;)

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 12:39

Teveel laagdikte dus...dan gaat de buitenkant drogen en kan de terpentine niet meer vervliegen om de onderste laag te laten drogen.
Afschrapen en de rest laten drogen is het enige wat je kan doen.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 16:01

Inderdaad Nadia...gewoon een beetje te vrijgevig geweest ;)

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:10

Je bent een royaal persoon, maar daar heb je nu de nadelen van hahaha.
Als je vragen hebt, kan je ook een pb sturen hoor...ik schijn best wel iets te weten over verf enzo ;)

Ff nieuwsgierig...welke verf heb je gebruikt?? Misschien heb ik nog tips voor je.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 16:11

Euh...er staat Trimetal op het blik...Premaline? In ieder geval bij een zaak waar de professionele schilders ook hun verf halen ;)

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:17

Permaline :j Trimetal is het verfmerk waar ik werk, wat geinig.
Als je vragen hebt, dan kan ik je wel even het nummer geven van Technische Voorlichting...dan krijg je mij aan de telefoon :D

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 16:19

:D Dit vind ik leuk! Ik ga er morgen weer naar kijken. Heb het teveel aan verf eraf gehaald en nu laat ik het drogen. Als ik het morgen heb geschuurd en schoongemaakt probeer ik het weer opnieuw...ik laat weten hoe het afloopt ;)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:23

Mag ik ook vragen waarmee je het hebt ontvet?

Ontvetten, schuren, stofvrij maken, ontvetten en wanneer goed droog pas schilderen.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 16:26

Met ammonia