achternaam veranderen, ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BarrieVabis

achternaam veranderen, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 11:07

ik loop al een tijdje tegen het probleem aan dat ik mijn achternaam graag wil veranderen, om persoonlijke reden (evt uitleg fia pb :) ) wil ik de naam van mijn stiefvader overnemen hij gaat hiermee akkoord. ik ben meerderjarig dus heb geen toestemming nodig van mijn echte vader (zegt google :p ) maar ik wil wel graag weten hoe dit in zijn werk gaat aangezien ik er niets over kan vinden, dat het geld kost dat weet ik en is geen enkel probleem, maar volgens mijn advocate kost het veel moeite, een rechtzaak en een hele goede reden om je achter naam veranderd te krijgen terwijl ik in een ander topic las dat voornaam veranderen heel gemakkelijk gaat, graag hoor ik jullie ervaringen of eventuele tips

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:11

Hier iemand die een naamswijziging heeft gehad. Niet omdat ik de achternaam niet mooi vond, maar omdat het niet de achternaam van mijn vader was.
Mijn ouders hebben het destijds geregeld en wat ik ervan begreep zijn ze voor de rechter geweest.

Mocht je info nodig hebben, PB maar. Zal ik eens vragen hoe dat is gegaan.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:52

Ik en mijn zusje zaten in een andere situatie dan jij, maar wij hebben beiden onze achternamen veranderd in die van onze moeder. Echter, onze vader is overleden. Ik heb destijds meteen na zijn overlijden de verandering in gang gezet. Ik was toen nog minderjarig en had inderdaad toestemming nodig van hem, maar dit wilde hij niet geven. Er is een verzoek ingediend, heel officieel aan toen nog de koningin geschreven en heb vervolgens ook kort gesprekje op het gemeentehuis gehad en toen is het allemaal in gang gezet en veranderd. Mijn zusje heeft volgens mij nergens een gesprek of iets hoeven voeren. (zij heeft het meen ik eind volgend jaar laten veranderen) Rechtszaken zijn er bij ons helemaal niet aan te pas gekomen.

Hier staat volgens mij alles uitgelegd wat je moet weten en welke voorwaarden er aan zitten: http://www.justis.nl/Producten/naamswij ... mwijzigen/

Ik weet wel dat mijn moeder bijvoorbeeld een brief kreeg dat mijn zusje haar naam wilde veranderen in haar naam en dan kon ze hier bezwaar tegen indienen. Ik weet niet of dit ook standaard bijvoorbeeld naar de partij wordt gestuurd waar je de naam nu van draagt. En of het een rechtszaak wordt is denk ik moeilijk te zeggen. Dat ligt denk ik ook een beetje aan eventueel bezwaar en de verhoudingen tussen de relaties.

verootjoo

Re: achternaam veranderen, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 14:26

Mijn vriend is er mee bezig geweest. Zijn ouders zijn gescheiden en hij wilde de achternaam van zijn moeder. Maar dat kon niet omdat hij meerderjarig was toen zijn ouders gingen scheiden. Dan schijnt het niet te mogen... Nu gaat ie maar met mij trouwen en neemt hij mijn naam :+

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 14:27

ik heb het gewild toen ik jonger was, maar mijn bio vader moest tekenen en deed hij niet
Inmiddels ben ik getrouwd en heb ik de naam van mijn man overgenomen

conejo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 15:59

Ik heb het een paar jaar geleden gedaan, naam van mijn mams aangenomen :D. Het is best een geldrovende en tijdrovende onderneming. Ik kan mij herinneren dat zowel ik als mijn moeder moesten een brief schrijven. Ik over de reden en mijn moeder over het akkoord om haar naam aan te nemen. Ik zou echt moeten nakijken wat we toen allemaal moesten opsturen, was best een hoop hoor. En je vader wordt wel ingelicht over je naamswijziging(als ik me niet vergis). Het is ook een hoop gedoe om overal je naam goed door te geven, tot op de dag van vandaag gaat nog wel is fout, dat mijn oude naam nog in het systeem staat. Maar ondanks alle moeite nogsteeds erg blij met de beslissing die ik heb gemaakt :D

Ben wel benieuwt waarom je je naam zo graag wilt laten veranderen :)

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 16:56

Ik heb dit 23 jaar geleden laten doen. Ik ben naar het gemeentehuis gegaan, daar kreeg ik papieren mee. En ook een bewijs van onvermorgen. (Dat ik niet veel geld had dus) Ik moest een (standaard) brief schrijven aan de koningin en een paar maanden later kreeg ik een officiele brief terug, dat ze het goed vond. Het heeft me toen alleen een postzegel en wat papier gekost.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 18:53

Ik wil het graag laten doen bij mijn zoon, heeft de naam van de bio, alleen de bio heeft het kind nooit erkend. Mijn zoon is nu 12 en mag "beslissen wat hij wil". alleen ik zit met het stukje financieen..
Ben nu aan het kijken welke satappen ik kan ondernemen en op welke punten de bio kan tegenwerken..

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 18:56

Zo ver ik weet is het hier nu gratis om de achternaam te wijzigen, moet hiervoor binnenkort eens naar het gemeentehuis voor navraag.

Was even rond de €80, toestemming van een ouder was genoeg (vader zwerver en dus 'onbereikbaar'), erna tegen de €400 of €900 (weet het niet meer zeker, zou ik mijn moeder moeten vragen) en per 1 mei gratis.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 19:50

Ja, het kan per gemeente verschillen. Gewoon even naar je gemeente hobbelen en vragen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 20:14

Toen mijn ouders gingen scheiden, inmiddels 23 jaar geleden, hebben mijn zus en ik ook de achternaam van mijn moeder aangenomen. Veel weet ik er (helaas of juist gelukkig) niet veel meer van, maar ik weet wel dat het via de rechter moest en dat we een officiele brief gekregen hebben van de koningin met daarin dat wij onze moeders naam aan mochten nemen.

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 21:52

Hier ook een keer verandert. Geen rechtszaak o.i.d. maar inderdaad een brief schrijven + geboorteaktes e.d. en vervolgens krijg je er één terug met akkoord.
Denk dat het het makkelijkst is om even langs de gemeente te gaan. Zij kunnen vast wel uitleggen hoe of wat. Volgens mij was ik toen rond de 300,- kwijt.

BarrieVabis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 00:21

Fijn om te horen dat het dus wel mogelijk is, mijn ouders zijn gescheiden toen ik 5 was, en heb nu al 13 jaar een hele lieve stiefvader die ik gewoon als papa zie, mijn echte vader heb ik geen contact meer mee en heeft me veel ellende gekost, daarom wil ik graag de achternaam van mijn stiefvader aannemen, maakt het ook nog verschil of dat je je moeders of stiefvaders naam aanneemt?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 00:34

Hallo hier de wettelijke eisen en rechten:

Wijzigen van achternaam is mogelijk als:
Als men een naam heeft waar men om moet lachen of waar door pesterijen komen.
Als de naam erg veel voorkomt.
Als je als kind niet de naam draagt van degene die jou feitelijk verzorgt en opvoedt.

(Dit laatste slaat op jou)

Ik de laatste situatie gaan we wat dieper in:
Als je de naam van je vader draagt terwijl je bij je moeder woont en je geen of weinig contact hebt met je vader, dan is het mogelijk de naam van je moeder te nemen. Heeft je moeder een nieuwe vriend of echtgenoot, dan kan je om dezelfde reden de naam van je stiefvader aan nemen

Regels kinderen vanaf 12 jaar:
De naamswijziging is enkel mogelijk als:
Je minstens drie jaar word verzorgd of opgevoed door de ouder of stiefouder.
Het kind beslist zelf ook al zijn de biologische/juridische ouders het hier niet mee eens.

Kinderen onder de 18 zijn handelings onbekwaam en kunnen dus zelf geen juridische stappen onder nemen, het verzoek moet komen van een ouder of voogd van de jongere.
Een minderjarige kan tot zijn/haar 18e slechts een keer de achternaam wijzigen.

Als je je achternaam wilt wijzigen moet je een brief schrijven aan de koning. Hierin leg je uit waarom je je achternaam wilt veranderen en welke naam je dan wilt dragen.
Deze brief moet je adresseren aan het ministerie van Veiligheid en Justitie, daar word je verzoek behandeld, dit doet de koning niet zelf.

PS: dit is getypt op telefoon, spelfouten? Dan sorry!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 03:07

verootjoo schreef:
Mijn vriend is er mee bezig geweest. Zijn ouders zijn gescheiden en hij wilde de achternaam van zijn moeder. Maar dat kon niet omdat hij meerderjarig was toen zijn ouders gingen scheiden. Dan schijnt het niet te mogen... Nu gaat ie maar met mij trouwen en neemt hij mijn naam :+

Hij houdt ten alle tijden zijn eigen naam, alleen mag hij die van jouw gebruiken.
Maar de gemeente en belastingdienst zal zijn eigen naam gebruiken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 06:54

Brainless schreef:
verootjoo schreef:

Hij houdt ten alle tijden zijn eigen naam, alleen mag hij die van jouw gebruiken.
Maar de gemeente en belastingdienst zal zijn eigen naam gebruiken.

Weet ik ;)

Suus88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 23:46

Mijn broer en ik hebben nu 4jaar geleden onze achternaam laten wijzigen in de achternaam van mijn moeder. Mijn broer heeft toen al het papierwerk van internet afgehaald, deze hebben wij ieder ingevuld, ook een formulier van je geboorteplaats en huidige woonplaats (sorry ben de naam van het formulier vergeten) en opgestuurd naar ministerie van Justitie, dan wordt je aanvraag in behandeling genomen, dit duurt wel enige tijd (wij hebben alles in november verstuurd) in Maart ongeveer kreeg ik een brief dat mijn vader tegen de wijziging in kon gaan ( ik was toen 21, mijn broer 23) dit heeft mijn vader ook gedaan. hierdoor heeft alles waarschijnlijk nog langer geduurd, zijn redenen werden afgekeurd en uiteindelijk heb ik in juli de brief gekregen dat de naamswijziging was goed gekeurd met handtekening van koningin ( of secretaris ofzoiets).
1 tip onthoudt wel dat het flink wat kost, wij hadden een onwijs lieve opa en oma die altijd al hadden gezegd dat mochten wij ons naam willen veranderen dat hun dat betaalde. het is alleen niet de naamswijziging wat je betaald, ook nieuwe ID-kaart/paspoort, eventuele rijbewijs moet je allemaal opnieuw aanvragen en betalen.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.