Lening afsluiten, advies gevraagd.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Babeth

Lening afsluiten, advies gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 08:47

Oké... Waar te beginnen... Op internet word je dood gegooid met allerlei leningen etc.
Ik sluit liever geen lening af, maar ik merk dat ik er eigenlijk niet meer onderuit komt.
De situatie is als volgt:

Ik heb een klein bedrijfje in de fotografie en met het huidig apparatuur dat ik heb merk ik dat het niet helemaal meer meekomt in mijn wensen en de wensen van klanten. Daarbij is het apparatuur al aardig verouderd.
Nu wil ik een lening afsluiten voor 6000 euro om de set aan te schaffen die ik op het oog heb.
Ik sluit dit liever af via een persoonlijke lening en niet via een lening voor kleine bedrijven.
Ik heb geen vaste lasten aan woning meer en de lening wordt pas afgesloten als ik een baan heb. (Ik zit nu nog in het buitenland.) Ik kan dus per maand zoveel aflossen als dat ik overhoud. (Zeg even ruim gezegd rond de 700 per maand op basis van een full time baan.)
Ik ga sowieso als ik terug ben in nederland een gesprek aanvragen bij de bank, maar ik zou wel al graag wat advies willen krijgen.

Ik moet echt gaan investeren in mijn apparatuur, want de vraag begint steeds groter te worden en mijn apparatuur kan gewoon niet altijd meer mee met de vraag. Ik wil niet meer aankomen bij klanten met gedateerd apparatuur en niet meer kunnen garanderen dat de kwaliteit top is.

Wie o wie heeft er ervaring met een kleine lening afsluiten en heeft wat tips en advies voor mij?
Ik heb er geen haast bij en wil pas een lening afsluiten als alle opties goed overwogen zijn.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 08:53

poeh, nou ik ken dat probleem deels een beetje, ik schoot met een verouderde camera die nu afgelopen dinsdag echt zijn einde kent.... Maar lenen voor een camera? Nee ik spaar wel even door.....Hmmm is het je beroep? Je zegt klein bedrijfje,maar hoe klein? Goed genoeg om van te leven? Dan kan je idd met de bank een plan opstellen
maar een persoonlijke lening zou ik zelf nooit doen, tis echt onwijs veel geld wat je terug moet betalen en tegen de tijd dat je afbetaald bent is je apparatuur het allang niet meer waard...en kan je weer overnieuw beginnen...

Is er geen andere optie?

DatBenIkNou

Re: Lening afsluiten, advies gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 08:55

Als je 700,- euro per maand overhoud, waarom heb je dan geen geld gespaart zodat je de apparatuur gewoon kon kopen zonder lening? Lekker gaan sparen en dan pas kopen!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 08:58

Omdat ik met regelmaat een shoot doe en daarom eigenlijk niet meer een maand of 10 kan wachten. (Of langer, afhankelijk van hoe snel ik werk vind.)
Als mijn apparatuur nog mee had gekund met de vraag ernaar, had ik zeker geen lening af willen sluiten, dan had ik door gespaard. Ben alleen bang dat ik straks als ik geen lening afsluit, heel wat klanten moet laten lopen omdat ik er geen apparatuur voor heb.
Ik doe het niet full time, ik kan er niet van leven nog, maar ik wil het wel uiteindelijk daar krijgen. En dan moet ik niet klanten af moeten zeggen omdat mijn apparatuur niet meer werkt.
Dat is een beetje het punt waar ik mee zit. :')

@ Datbeniknou, dat heb ik nu op dit moment niet. Ik zit in het buitenland en heb geen baan. Dat is dus pas als ik weer werk heb in nederland.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:02

DatBenIkNou schreef:
Als je 700,- euro per maand overhoud, waarom heb je dan geen geld gespaart zodat je de apparatuur gewoon kon kopen zonder lening? Lekker gaan sparen en dan pas kopen!

Inderdaad.

Daarnaast, hoe groot is de garantie dat je de apparatuur terugverdient met fotografie? 6000 euro is nogal wat en dan moet je toch een behoorlijk bedrag vragen om binnen korte termijn die lening af te betalen. Lenen is simpelweg duurder dan dat je denkt en over die 6000 euro betaal je ook nog eens rente.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:04

Maar dan had je beter vorig jaar al kunnen sparen. Zodat je je nu verouderde set kon vervangen voor een nieuwe.

Ik zou nooit voor zoiets een lening nemen. Het enige waar ik een lening voor zou nemen is een huis.

En geld wat je niet hebt kun je niet uitgeven :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:05

Als je nu geen baan hebt, vraag ik me af of je een lening af kunt sluiten?!
Is er geen ouder/familie waarbij je geld zou kunnen lenen? Als je straks zoveel per maand over houdt, kun je het redelijk snel weer inlossen!
Ik hoop dat je snel een passende oplossing vind!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:05

Heb je een beginnersset en wil je nu een meer professionele set? In het eerste geval snap ik het heel goed. Ik ken diverse fotografen (profs) die al jaren met dezelfde goede set werken. Ik ben benieuwd naar wat jij dan tekort denkt te komen.
Lening afsluiten voor apparatuur zou ik persoonlijk nooit doen. Zoals gezegd kost het je altijd meer.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 09:07

Het gaat hier om een investering in mijn bedrijf. Dan maakt het mij niet uit of het me uiteindelijk meer geld kost, het levert me uiteindelijk ook meer klanten op en dat is toch wel erg belangrijk in een bedrijf.
Doorgaan op deze voet zal mij klanten doen verliezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:07

Ken je niet iemand met de set die jij nodig denkt te hebben, die je mag lenen als je 'm ook daadwerkelijk nodig hebt?
Kun je eerst eens kijken of de investering wel echt noodzakelijk is.

Ik ben niet zo'n voorstander van geld uitgeven wat je niet hebt.
En het gaat ons niets aan, maar vraag jezelf eens af waar die 700 per maand die 'over' is bij gewoon werken is gebleven dan?

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:08

Ik zou ook niet gaan voor een lening.
Inderdaad sparen en zelf kopen. Laat het dan over gaan in je hobby (betaalde hobby) En daar naast zoals je al aangeeft te gaan werken.

Ik zou het mezelf niet zo moeilijk maken eigelijk.
Ik snap je verhaal maar het lost niets op je word er alles behalve beter van.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 09:09

Kentaro schreef:
Als je nu geen baan hebt, vraag ik me af of je een lening af kunt sluiten?!
Is er geen ouder/familie waarbij je geld zou kunnen lenen? Als je straks zoveel per maand over houdt, kun je het redelijk snel weer inlossen!
Ik hoop dat je snel een passende oplossing vind!

Als je even goed leest dan had je gelezen dat de lening pas afgesloten word als ik werk heb.

@gabyfedde, het gaat om een verouderde d300 met wat lenzen die beter bij een beginner passen. (Op 1 na, die gebruik ik nu voor alles, maaar past niet op een full frame)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:09

Babeth schreef:
Het gaat hier om een investering in mijn bedrijf. Dan maakt het mij niet uit of het me uiteindelijk meer geld kost, het levert me uiteindelijk ook meer klanten op en dat is toch wel erg belangrijk in een bedrijf.

Dan nogmaals: Hoe lang denk jij erover dat je de lening hebt afbetaald? Incl rente? Bedenk dat het crisis is en er veel (hobby)fotografen zijn. De concurrentie is groot!
Daarnaast als het voor het bedrijf is zou ik het nooit op mijn privérekening laten zetten.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:10

Babeth schreef:

nou als je zo denkt zal je niet gaan verdienen :n

maar als je 700 pm over houdt ben je er zo, of moet het perse zo duur?
ik ken professionals die met minder werken...

daarbij is meer klanten niet gewaarborgd, je bent ook afhankelijk van het vraag en aanbod om je heen

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 09:11

Sonja schreef:
Ken je niet iemand met de set die jij nodig denkt te hebben, die je mag lenen als je 'm ook daadwerkelijk nodig hebt?

En het gaat ons niets aan, maar vraag jezelf eens af waar die 700 per maand die 'over' is bij gewoon werken is gebleven dan?

Die 700 gaat pas overblijven als ik werk heb. Dus het blijft nergens want het is nergens.

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:11

Als ik jouw was zou ik indien mogenlijk eens kijken of je dat bedrag van je ouders kan lenen tegen een kleine rente bv 2 procent ipv die belachelijk hoge rente die banken rekenen..

Persoonlijk zou ik het nooit doen en zeker niet voor apparatuur wat zich nog niet met zekerheid terug kan verdienen.

Grandeur2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:12

Als je geen inkomen hebt, krijg je geen lening.
En als je straks een baan hebt zou ik naar de KvK gaan om mezelf als fotograaf (bedrijf) in te schrijven.
Je krijgt dan zelfstandige aftrek, starterskorting.
De apparatuur kun je afschrijven en de lening kun je opvoeren als kosten voor de zaak.
Tevens krijg je gunstige tarieven voor verzekeringen en leningen.

Wanneer je een lening afsluit voor apparatuur op persoonlijke titel heb je dit niet.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 09:12

Ojajoh schreef:
Babeth schreef:

nou als je zo denkt zal je niet gaan verdienen :n

maar als je 700 pm over houdt ben je er zo, of moet het perse zo duur?
ik ken professionals die met minder werken...

daarbij is meer klanten niet gewaarborgd, je bent ook afhankelijk van het vraag en aanbod om je heen

De vraag is er al, dat is mijn hele punt. Anders had ik niet eens over lenen nagedacht en gewoon lekker gespaart

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 09:13

Grandeur2011 schreef:
Als je geen inkomen hebt, krijg je geen lening.
En als je straks een baan hebt zou ik naar de KvK gaan om mezelf als fotograaf (bedrijf) in te schrijven.
Je krijgt dan zelfstandige aftrek, starterskorting.
De apparatuur kun je afschrijven en de lening kun je opvoeren als kosten voor de zaak.
Tevens krijg je gunstige tarieven voor verzekeringen en leningen.

Wanneer je een lening afsluit voor apparatuur op persoonlijke titel heb je dit niet.

Ik ben al bij de kvk ingeschreven. En daarbij komt de lening er pas als ik werk heb. Eerder vraag ik die niet aan, graag even goed lezen.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:14

Babeth schreef:

Zo gaan vele kleine bedrijven failliet, omdat er geld wordt uitgegeven wat er niet is.

Is er geen keuze voor een goede tweedehands?

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 09:15

Kan er aub even ontopic worden gegaan met betrekking tor advies wat er aan leningmogelijkheden zijn ipv of het wel of niet verstandig is? Daar gaat mijn topic niet over. Bij voorbaad dank.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:15

Babeth schreef:
Sonja schreef:

Die 700 gaat pas overblijven als ik werk heb. Dus het blijft nergens want het is nergens.

En hoe weet je nu al wat je gaat verdienen dan? Of ga je solliciteren op een baan in een branche met vaste salarisschalen?

Ik heb trouwens een beetje het gevoel dat je een beetje met je hakken in het zand gaat/ je verdedigt tegen de reacties die je hier krijgt. Maar JIJ wilt dat we even met je sparren he, niet vergeten. Uiteindelijk maakt het ons allemaal niks uit of jij je in de schulden stort of niet; eten wij geen boterham minder om.

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:15

Als het een zakelijke lening is, zou ik het ook naar de zakelijke kant trekken. Ben je ingeschreven bij de KVK? Want je hebt recht op investeringsaftrek en daarnaast nog BTW voordeel. Is de set dan nog 6000 euro? Of zijn de bedragen al ex. Btw?. Maar ik zou het zeker zakelijk doen en niet prive, het is tenslotte een bedrijfsaankoop. In een bedrijf is het nu eenmaal vaak zo dat kosten voor de baten gaan. Een investering hoort hierbij, maar zie het dan ook als een zakelijke investering. Bereken de investering door in je tarief en bekijk goed (zakelijk) hoe lang je erover doet om je investering terug te verdienen. Verder ben ik niet thuis in fotografie, maar wellicht kun je de apparatuur ook nog afschrijven, dat is boekhoudtechnisch ook nog een voordeel. Overleg gewoon even met je boekhouder / financieel adviseur van je bank of de kosten in verhouding zijn tot de potentiele baten.
Laatst bijgewerkt door anoniem45673 op 25-07-13 09:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:16

TS, alles leuk en aardig, maar ik heb zo de indruk dat je al hebt besloten een lening te nemen en dat je de opties niet wil overwegen. Er worden hier een aantal belangrijke punten genoemd, maar het enige wat je zegt is 'ja maar die lening komt er pas als ik werk heb'. Nogmaals: A) Het crisis, dat werk heb je niet zo 123. B) Er is veel concurrentie op de fotografiemarkt.

Hoe denk je dan dat je die lening snel hebt afbetaald? Bovenop die 6000 euro komt een behoorlijke rente. Daarnaast moet je ook privé denken aan evt tegenslagen, vakanties, etc etc etc.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:18

Voor je bedrijf zou ik zo'n investering best doen.
En je kunt relatief snel aflossen (+/- Eur 700 p/mnd), dus daar zie ik gene probleem in.

De meeste reacties hier zijn gebaseerd op prive lenen, maar dat is toch echt wat anders.
Als je voor je bedrijf een kleine auto (goederenvervoer) nodig hebt, dan kun je daar simpelweg ook niet eerst voor sparen. Dat is het middel om je beroep uit te kunnen oefenen.

Denk dat dit een verantwoorde investering zou zijn.