Verhuizen naar Amerika, wel of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dos_Caballos

Verhuizen naar Amerika, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 22:45

Hoi bokkers,

Ik ben 24 jaar, recentelijk afgestudeerd en op zoek naar een baan (wat nog niet echt wil lukken). Ook is een paar weken geleden mijn relatie op de klippen gelopen waardoor ik nu weer alleen woon. Oorspronkelijk ben ik Amerikaanse, mijn beide ouders zijn Amerikaans en we zijn toen ik tien was geëmigreerd naar Nederland. Ik heb nog veel familie en vrienden in Amerika en ga er ook vaak heen. Nu er niets meer is wat me bindt hier in Nederland (school afgerond, (nog) geen baan, geen relatie meer) zit ik sterk te overwegen om terug te verhuizen naar Amerika. Er zijn echter twee dingen die me tegenhouden; mijn twee paarden (zijn twee oudjes die niet meer bereden worden maar heb er wel een enorm sterke band mee) en het gedachtegoed dat heerst in de plaats waar ik vandaan kom in Amerika, ik kom uit Alabama, dat ligt in het zuiden en is behoorlijk conservatief. Ik ben ook erg bang dat er geen werk te vinden is in Alabama. Ik heb ook vrienden in Los Angeles maar de cost of living is er simpelweg te hoog, bovendien zou ik het fijn vinden om bij mijn familie te zijn (mijn ouders keren misschien mee terug met mij als ik ga). Als ik ga verhuizen wordt het dus sowieso Alabama. Toch zal ik heel wat vrienden hier in Nederland missen... en m'n paardjes... pfff ik vind het zo moeilijk.

Bokkers help me, terugkeren naar Alabama of mijn veilige leventje in Nederland voortzetten?

mariposa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 22:49

Je kan toch ook even voor een tijdje gaan. Kijken hoe het bevalt.
Bevalt t niet zoals je gedacht had kan je altijd terug.
Paardjes kan je misschien evt even in een rusthuis doen,maar wel je eigendom blijven

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 22:52

Ik zou het wel weten denk ik, maar snap je dilemma goed hoor, is echt een sprong in het diepe.
Ik heb gehoord dat Amerika al verder uit de crisis is als wij, dus er is ms al meer werk te vinden. Je schrijft dat je daar verschillende familieleden en kennissen hebt, die kunnen je vast wel helpen met de 'jobtrack' van die regio. Zodat je kunt zien of er werk voor je en wellicht kun je dan al reageren. Ik zou zelf proberen eerst het stukje werk rond te krijgen maar weet niet of dat zo makkelijk gaat..

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 22:52

@mariposa: ik ben er al zo vaak geweest, dus ik weet wel hoe het me bevalt, ik sta nu voor een, min of meer, permanente keuze omdat ik op zoek ben naar een vaste baan en een vaste woonplek.

mariposa

Re: Verhuizen naar Amerika, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 22:56

Hoe lang ga je er elke x heen?
Ik heb precies hetzelfde alleen ik ben dan canadees.
Wij gaan ook vaak,maar als je ineens voor een half jaar of jaartje gaat is het toch heel anders.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 22:58

Amerikaanse economie is bar slecht, veiligheid loopt hard achteruit, sociale vangnet is zozo en de kosten voor levensonderhoud reizen de pan uit. (langere afstanden = hogere kosten benzine bij steigende olieprijzen + kosten huis verwarmen). Het conservatieve van Alabama is niet je eerste zorg. Met een zak geld en een afbetaald huis is het te overwegen, maar zo zonder iets is een recept voor welfare, etc. en dan ben je in NL beter af.

Ga er anders een maandje op vakantie en spreek met de mensen die een goed beeld van de (lokale) problemen hebben (priesters, politie, hulpverlening).

Amerika is niet verder uit de crisis, Detroit is failliet, werkeloosheid loopt op, het gaat daar echt niet zo goed als je vanuit de NL media zou denken.

http://www.guardian.co.uk/commentisfree ... nomy-stuck
http://www.zerohedge.com/news/2013-05-2 ... us-economy

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 22:59

Ik heb een beetje hetzelfde als jij, ik ben ook Amerikaans (en Belg, wij hebben 5 jaar in Amerika gewoond maar mijn familie is wel gewoon Belgisch) en wil heel graag terug verhuizen over een paar jaar. Maar ik wil alleen verhuizen als ik zekerheid heb op een baan of als ik een heel goede spaarpot heb waar ik een paar maanden van kan leven terwijl ik naar werk zoek. Ik ben net een paar weken afgestudeerd maar ik heb er bewust voor gekozen om mijn carrière hier in België op te bouwen, daarna evt. nog in Londen en daarna pas weer de grote oversteek te maken als ik ervaring + geld + werkzekerheid heb.

Op zich zit alles je wel mee: je hebt een paspoort dus je kan in principe meteen verhuizen en je hebt geen relatie die je hier houdt. Als je er vrienden hebt, heb je ook een groter vangnet dan wanneer je naar een totaal nieuwe stad verhuist. Je paarden zijn natuurlijk een obstakel. Maar kan je niet voor een maandje of 2 terug verhuizen en kijken of je het trekt? Evt. al werk zoeken? Want even op bezoek gaan is natuurlijk niet hetzelfde als er echt wonen. Onthoud wel dat de jobmarkt in Amerika ook ontzettend slecht is, zeker als je naar staten als Alabama gaat. Wat dat betreft denk ik dat je meer kans maakt op een job als je wat dichter bij de grootsteden zit. Heb je een spaarpotje waar je enkele weken/maanden van kan leven in afwachting van werk?
Laatst bijgewerkt door Yasmine op 24-07-13 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 23:00

pff lastige keus. ik ben helemaal amerika fan en zou graag een jaartje (of 2) daar willen werken. maar de stap is te groot. heb hier een vaste baan en beheers de schrijftaal onvoldoende voor een goede baan denk ik.

als ik jou was zou ik alle + en - op een rijtje zetten.
waar denk je gelukkig te worden? je kant altijd terug.
(behalve als je ergens de liefde vind misschien, maar ja.. dan wordt je toch juist daar dan gelukkig?)
een baan is niet leading voor mijn gevoel hoor. (weet niet wat je graag wilt natuurlijk).

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 23:02

Het klinkt als een droom dus ik zou het wel weten, maar in zo'n conservatieve staat als Alabama zou ik persoonlijk niet kunnen en willen leven. Mag ik vragen waarom LA zo duur is?

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 23:05

BaileyMix schreef:
Het klinkt als een droom dus ik zou het wel weten, maar in zo'n conservatieve staat als Alabama zou ik persoonlijk niet kunnen en willen leven. Mag ik vragen waarom LA zo duur is?

Iedereen die in de film, muziek, media, of andere grote bedrijven wil werken trekt naar LA of New York. Dan krijg je tekort aan kamers/huizen waardoor huur torenhoog wordt en er zijn ook nog eens amper werkgelegenheden omdat bedrijven steeds inkrimpen door de crisis.

Kortom: iedereen (aka miljoenen mensen per jaar) gaat naar LA om te werken en wonen maar er is veel te weinig aanbod in beiden.

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 23:08

Mariposa: ik heb er een half jaar gestudeerd (niet in Alabama maar Californie) en verder ben ik met de grote vakanties eigenlijk altijd bij mijn familie in Amerika. Alleen deze zomer was dat niet handig i.v.m afstuderen. Inmiddels zit ik ook krap bij kas en het heen en weer vliegen kan ik niet eeuwig vol blijven houden. Ik wil graag een keer een keuze maken want ik voel me er zo tussen hangen, alsof ik nergens echt thuis ben.

Tamary: de benzinekosten is wel het laatste waar ik me druk om maak, die zijn sowieso beter dan in Nederland ;) Maar ik begrijp je punt, je hebt wel gelijk. Ik ben ook bang dat een baan vinden lastig is, als ik er echter één vind dan verdien ik waarschijnlijk wel genoeg om mezelf in levensonderhoud te voorzien. Mits ik een baan vind die aansluit op mijn diploma, een 'schoonmakersbaantje' zit ik heel eerlijk niet op te wachten.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 23:08

Ah vandaar. Ja iedereen droomt van een leven in Californië toch :D

TS, ik zou vooral doen wat je hart ingeeft!

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 23:49

TS, je zegt dat je wat krap bij kas zit, dan lijkt het me op zich niet echt een ideaal moment om naar een ander land te verhuizen. Als je een appartement gaat huren moet je waarborg kunnen betalen, inrichting voor je woonplaats, je moet je vlucht betalen, al die dingen komt ontzettend veel geld bij kijken. En zeker als je nog geen werk hebt vaststaan in Amerika vind ik dat wel wat riskant. Natuurlijk kan je wel bij je familie en vrienden terecht, maar wat als je dan 2-3 maanden geen werk hebt? Kan je niet een paar maanden in Nederland werken en zo sparen zodat je met een spaarpotje naar Amerika kan vertrekken?

Dat tussenin hangen ken ik ook wel, maar ik denk dat je dat altijd wel gaat hebben. Als je nu naar Amerika gaat verhuizen, ga je Nederland ook nog in je voelen. Maar dat heb je vast zelf ook al gemerkt als je naar Amerika gaat. Dat is helaas één van de nadelen van emigratie...

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 23:57

Yasmine schreef:
TS, je zegt dat je wat krap bij kas zit, dan lijkt het me op zich niet echt een ideaal moment om naar een ander land te verhuizen. Als je een appartement gaat huren moet je waarborg kunnen betalen, inrichting voor je woonplaats, je moet je vlucht betalen, al die dingen komt ontzettend veel geld bij kijken. En zeker als je nog geen werk hebt vaststaan in Amerika vind ik dat wel wat riskant. Natuurlijk kan je wel bij je familie en vrienden terecht, maar wat als je dan 2-3 maanden geen werk hebt? Kan je niet een paar maanden in Nederland werken en zo sparen zodat je met een spaarpotje naar Amerika kan vertrekken?

Dat tussenin hangen ken ik ook wel, maar ik denk dat je dat altijd wel gaat hebben. Als je nu naar Amerika gaat verhuizen, ga je Nederland ook nog in je voelen. Maar dat heb je vast zelf ook al gemerkt als je naar Amerika gaat. Dat is helaas één van de nadelen van emigratie...

Je hebt gelijk dat krap bij kas zitten niet de ideale situatie is wanneer het een emigratie betreft. Echter voelt het voor mij niet echt als emigreren maar meer als verhuizen. Ik kan bij familie terecht tot ik zelf een baan vind. Een vliegticket en een bijdrage aan mijn familie kan ik nog wel betalen van mijn spaarrekening. Eigenlijk zit ik in Nederland in hetzelfde schuitje, ik trek hier ook niet graag een uitkering.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 00:07

Nee, maar de omstandigheden voor werkloosheid zijn in Nederland wel veel beter dan in Amerika. :) Als je hier ziek wordt of naar de dokter moet heb je een sociaal vangnet, goede sociale verzekering, maar in Amerika sta je zowat helemaal alleen als je werkloos bent. Je hebt daar wel familie en vrienden, maar kan je daar echt makkelijk 2 of 3 maanden blijven? Want werk zoeken, cv's uitsturen, op sollicitatie gaan zal niet op een weekje klaar zijn.

Ik begrijp echt wel dat je terug wilt (ik ook!), maar als ik in jouw plaats was dan zou ik eerst een maandje of 2-3 in Nederland werk proberen zoeken zodat je toch iéts hebt om op terug te vallen. Ik wil niet vervelend klinken hoor, het is gewoon iets waar ik zelf ook al erg veel over heb nagedacht de laatste tijd omdat weer naar Amerika verhuizen hier ook al lang op de planning staat. Maar ik vind het wel iets gecompliceerder dan "volg je instinct" als je geen werkzekerheid of een mooi spaarpotje hebt. Zeker als pas afgestudeerde is het gewoon ontzéttend moeilijk om aan werk te komen, dat heb ik ook aan den lijve ondervonden helaas.

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 00:14

Yasmine schreef:
Nee, maar de omstandigheden voor werkloosheid zijn in Nederland wel veel beter dan in Amerika. :) Als je hier ziek wordt of naar de dokter moet heb je een sociaal vangnet, goede sociale verzekering, maar in Amerika sta je zowat helemaal alleen als je werkloos bent. Je hebt daar wel familie en vrienden, maar kan je daar echt makkelijk 2 of 3 maanden blijven? Want werk zoeken, cv's uitsturen, op sollicitatie gaan zal niet op een weekje klaar zijn.

Ik begrijp echt wel dat je terug wilt (ik ook!), maar als ik in jouw plaats was dan zou ik eerst een maandje of 2-3 in Nederland werk proberen zoeken zodat je toch iéts hebt om op terug te vallen. Ik wil niet vervelend klinken hoor, het is gewoon iets waar ik zelf ook al erg veel over heb nagedacht de laatste tijd omdat weer naar Amerika verhuizen hier ook al lang op de planning staat. Maar ik vind het wel iets gecompliceerder dan "volg je instinct" als je geen werkzekerheid of een mooi spaarpotje hebt. Zeker als pas afgestudeerde is het gewoon ontzéttend moeilijk om aan werk te komen, dat heb ik ook aan den lijve ondervonden helaas.

Je hebt inderdaad gelijk dat mijn financiële onzekerheid ook meespeelt in de situatie. Dit maakt de beslissing nog moeilijker. In principe denk ik dat ik het wel red, maar een financiële back up zou absoluut niet verkeerd zijn. Probleem is als ik hier een baan vind dat het nog een hele tijd duurt voordat ik kan vertrekken, als ik dat wil. Wat ik op zich ook kan doen is een plek vinden om een PhD traject te doen in Amerika en te promoveren, maar dat zal dan hoogstwaarschijnlijk niet in Alabama zijn en het liefst wil ik gewoon aan het werk... pff keuzes keuzes. Bedankt allemaal dat jullie zo goed meedenken :)

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 10:30

Je zou gewoon vrijblijvend de banenmarkt in de gaten kunnen blijven houden om een beeld te krijgen hoe deze in jouw branche is, eventueel kun je solliciteren als je iets ziet.

Voor een PhD kun je ook rondkijken, maar zal pas voor september 2014 zijn en kost ook een hele hoop geld.

Heb zelf 1,5 jaar in New York gewoond, Alabama zou mij een te groot cultuurverschil zijn.