herrineringsboekje als kind vader verliest gezocht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

onpaard

herrineringsboekje als kind vader verliest gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 21:25

Ik heb op bokt wel eens gelezen dat er herrineringsboekjes bestaan waarin ouders die niet meer lang te leven hebben het een en ander in kunnen opschrijven. Zodat de kinderen daar altijd in kunnen terug lezen. En vragen die je in te toekomst zou hebben al voor je beantwoord zijn. Zou iemand mij kunnen vertellen hoe die boekjes heten en waar je ze kunt kopen? En welk boek je het beste kunt kopen? Alvast bedankt.

Miekelien

Re: herrineringsboekje als kind vader verliest gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 21:28

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 21:28

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 21:29

Ik heb wel eens gehoord van boekjes als: oma vertel eens oid en die zijn er dan ook voor opa, vader en moeder.

http://www.bol.com/nl/p/oma-vertel-eens ... 006489297/

Heb er zelf geen ervaring mee en heb ze niet in het echt gezien. Dus weet niet of het echt wat is.

Edit: o, er waren er al meer met dit idee

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 21:30

Papa vertel eens en mama vertel eens?

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 21:30

Als je liever in een winkel koopt: ik heb ze bij Bruna, V&D en Selexyz (nu Polare) ook al zien liggen.
Ik weet dat Action een zeer goedkope variant had, maar die vond ik zelf minder leuk. Het boekje was veel oppervlakkiger met veel minder vragen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 21:32

Hoe die boekjes precies heten weet ik niet. Maar laatst op tv hadden ze een kist gemaakt. Konden familieleden en vrienden allemaal iets in de kist stoppen wat symbool stond voor een herinnering aan de vader van dat kind. Er zat dan een brief met uitleg bij. Dat vond ik ook wel heel erg mooi. Zo heb je als kind toch verschillende verhalen van verschillende mensen die een stukje vertellen over hoe jou vader was.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 21:37

Dat is een mooie capopjekop

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 21:42

Bedankt voor de reactie's. Ik wil het boekje aan iemand geven. Als ze zelf een doos of boekje maken is dat prima maar misschien dat dit helpt voor ideeen. Ik weet niet of ze hier aan denken als je zoiets zwaars te horen krijgt.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 21:43

Ik heb "papa schrijft" en "mama schrijft". Mijn ouders zijn beide nog gezond, maar ik heb ze nu vast laten invullen. De meeste mensen denken er pas aan als ouders ziek zijn, volgens mij kun je beter vóór die tijd eraan beginnen. :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 21:48

Wel een lief gebaar ts! Het kan idd best dat ze daar nu even niet aan denken met alle hectiek die bij ziekte kan komen kijken. Sterkte.

@antje_vip: Best een goed idee. Zal binnenkort ook eens kijken voor die boekjes.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 22:05

Misschien niet helemaal wat je zoekt, maar als het een jong kind betreft, kan de vader wellicht ook wat boeken voorlezen en opnemen? Ik heb genoeg foto's, maar haar stem kan ik mij maar slecht herinneren..

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 22:08

Ik heb mijn vader het boek 'pap, vertel eens' gegeven.
Staan echt leuke vragen in.
Mijn vader heeft uiteindelijk maar een stuk of 7 vragen beantwoord, maar zelfs dat is nu heel waardevol!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 22:11

Ik heb de boekjes vandaag toch ook maar besteld. Ga ze van het weekend aan mijn ouders geven. Ben benieuwd wat ze ervan vinden...

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 22:12

Ik wil ze ook al een tijdje aan mijn ouders geven, maar ik twijfel nog.
Is het wel een cadeau dat je zomaar kan geven aan gezonde mensen? Hangt er niet teveel een 'voor mensen die ziek zijn of doodgaan'-imago aan?

Met andere woorden, beledig ik mijn (gezonde) ouders niet als ik ze zo'n boekje geef?

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 22:14

Ik denk het niet.
Zelf had ik er nooit een gekocht als mijn vader ziek was, maar puur omdat ik niet op het idee gekomen zou zijn.
Je kunt er prima bij vertellen dat je het gewoon leuk vind om al die dingen te weten te komen en dat je er zelf nooit op zou komen om dat allemaal te vragen (er staan echt vragen in waar je nooit op zou komen :D ).
Liever nu aan je gezonde ouders geven dan dat het opeens wel te laat is.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 22:16

Ik zou het juist geven nu je ouders nog gezond zijn! Nu hebben ze de tijd nog om alles in te vullen, en kunnen ze hier goed over nadenken. Ik denk dat ze er best blij mee zullen zijn, het is toch een teken dat je van ze houdt en dat ze je dierbaar zijn.. Ook mijn moeder was hier niet meer volledig aan toegekomen.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 22:17

Daar ben ik ook benieuwd naar. Ik overweeg om ze ook cadeau te doen aan mijn ouders, maar ik wil niet dat ze denken dat ik verwacht dat ze er binnenkort niet meer zijn.
Wat voor soort vragen staan er trouwens in?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 22:19

Szan schreef:
Ik wil ze ook al een tijdje aan mijn ouders geven, maar ik twijfel nog.
Is het wel een cadeau dat je zomaar kan geven aan gezonde mensen? Hangt er niet teveel een 'voor mensen die ziek zijn of doodgaan'-imago aan?

Met andere woorden, beledig ik mijn (gezonde) ouders niet als ik ze zo'n boekje geef?

Vraag ik mij ook wel een beetje af hoor :j maar aan de andere kant: Wie zegt dat hen morgen niet wat overkomt... Je weet het simpelweg niet. Ik hoop natuurlijk dat ze heel oud mogen worden :)

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 22:20

Is het niet leuker om ze zelfs iets te laten knutselen (notitieboekje beplakken) of dat jij dat doet. Misschien kunnen ze er wat foto's in plakken en zelf vragen met antwoord er in schrijven. Om ideeen op te doen kun je misschien een voorgeschreven boekje bekijken in de boekenwinkel. Maar wat een lief idee!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 22:23

Hannah, met de versie van 10 euro (pap vertel es) kun je foto's inplakken

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 22:28

ik heb die boekjes al aan mijn ouders gegeven en ook aan mijn schoonouders :D
alle 4 zijn ze nog prima gezond en gaan hopelijk nog wat jaartjes mee, volgens mij heb ik ze ene keer met vader/moeder dag kado gedaan.
Ik vind het gewoon leuke boekjes en mocht er idd ooit wat gebeuren zijn ze gewoon heel waardevol.

Diaantjev

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 22:31

Het programma over de herinneringskisten heet "Liefde voor later" en de uitzendingen kun je waarschijnlijk wel terugzien via uitzending gemist. Misschien kun je hier nog wel meer ideetjes uithalen..

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 22:36

Ik ga van de week even langs en dan wil ik het boekje meenemen.

Ik ben van plan om zelf ook een boekje te maken/ in te vullen voor mijn kinderen. Schrijven jullie voor elk kind een eigen boekje?

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 22:38

Dat zal ik persoonlijk wel doen