Fysiotherapie: op de wachtlijst na te late aanmelding loting

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BounceBabe

Fysiotherapie: op de wachtlijst na te late aanmelding loting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 18:00

Het was een hele bevalling, maar eindelijk is de beslissing daar: ik wil fysiotherapeut worden.

Maar nu komt het:
Alle fysiotherapie opleidingen hebben een loting gehad. De uitslag is inmiddels daar, inclusief de decentrale selectie.
Ik heb vernomen dat ik mij alsnog zou kunnen inschrijven en dan op een wachtlijst terecht kan komen.

Stel: ik schrijf me in voor een opleiding in Enschede, en ik kom op de wachtlijst staan, geldt die wachtlijst dan voor alle opleidingen fysiotherapie of alleen voor die ene opleiding? Weet ik dus ook waar ik echt terecht kom? Of hebben niet alle fysiotherapie opleidingen een wachtlijst?

Er zijn ook nog Engelse varianten. Voor zover ik weet zijn hier de lotingen ook van geweest.? En hoe zit het met de deeltijdstudies? Dat is ook nog een optie, gezien mijn leeftijd. De drang om in september te beginnen is daarom ook groot, ik wil geen tijd meer verliezen.

Wie heeft hier ervaring/ verstand van? Ik kwam er vandaag maar niet doorheen bij DUO, dus morgen wacht mij sowieso weer een nieuwe poging. Maar alles wat jullie al weten is welkom! Bedankt alvast! _/-\o_

Muurp

Re: Fysiotherapie: op de wachtlijst na te late aanmelding loting

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 19:05

Voor zover ik weet zijn de wachtlijsten alleen voor de desbetreffende opleiding (Enschede dus), en niet voor alle fysiotherapie opleidingen. :) Dat is bij andere opleidingen wel zo.
Niet elke opleiding heeft een wachtlijst, dat verschilt per opleiding.

Wat betreft deeltijd, hoe oud ben je precies? Deeltijd is volgens mij ook voor een groot gedeelte numerus fixus (loting), dus daar zou je ook te laat voor zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 09:55

Je kan ook altijd nog naar thim vd laan in nieuwegein, kost wel wat, maar daar heb je geen loting.
Bedenk echter wel dat de loting niet voor niks is. M.i. worden er veel te veel fysiotherapeuten opgeleid wat op dit moment leidt tot een overschot.

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 11:40

Het lotingssysteem is mij duidelijk :j Thim vd Laan kost inderdaad nogal wat, en als je een collegekrediet wilt afsluiten dan moeten je ouders garant kunnen staan, als jij dat niet zou kunnen. Ik heb dit al eens eerder uitgezocht bij een andere studie, en mijn ouders konden niet garant staan.

De enige deeltijd opleiding die er dan nog is, is die van Avans. Ook hier betreft het een loting. :') 8)7

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 11:42

Ja, klopt, alles van fysiotherapie is een loting. Dus als je nu niet geplaatst wordt van de wachtlijst zul je een jaar moeten wachten.

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 11:51

In België fysiotherapie gaan studeren... Daar is geen loting. Je zit alleen wat verder van huis en je moet bereid zijn om tussen de Belgen te gaan zitten.
Ik ken overigens een Nederlandse fysio die de opleiding in België gevolgd heeft en volgens haar is de Belgische opleiding ook veel beter dan de Nederlandse. Hier kan ik echter zelf niet over meespreken gezien ik de opleiding helemaal niet gevolgd heb (niet in België en niet in Nederland) en dus ook niet weet wat de exacte inhoud is en waarin het verschil dan zou zitten.

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 12:10

Ik zal het eens gaan bekijken! :j

Ik kan natuurlijk ook nog een jaar werken, sparen en biologie en scheikunde bijspijkeren op HAVO-niveau. :j

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 12:13

t is een leuk beroep, maar er zijn veel meer fysio's als er nodig zijn, dus moeilijk aan een baan te komen, besef dat wel

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 12:17

Twee vriendinnen van mij zijn fysiotherapeut en ik ken dus de in- en out's :j Maar bedankt :(:)