Makkelijk vegetarisch

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Love_Mirra

Makkelijk vegetarisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 17:59

Hallo,

Er zijn al veel topics over, maar ik kan niet echt vinden wat ik zoek. Het is het altijd NET niet. (al moet ik toegeven dat ik niet alle pagina's van de twee vegetarische forum heb doorgelezen :o )

We willen (of vooral ik wil) graag overgaan op minstens 1x per week vegetarisch, 2x per week vis. Echter is mijn vriend een typische vleeseter die bij aanbod van groenten zijn neus al optrekt. Hij eet het wel maar ja..

Wat zoek ik:
Een makkelijk klaar te maken vegetarisch of visgerecht. Liefst pasta, maar andere dingen mogen ook. Iets wat typische vleeseters ook wel zullen lusten. Het belangrijkste is echter dat het makkelijk is, ik ben helemaal geen keukenprinses :+

Alvast bedankt!

marije1109

Re: Makkelijk vegetarisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 18:01

Of je houdt hem voor de gek. Ik maak één keer per week (minstens) macaroni/spagetti oid met vega-vlees. Merk je niets van, zeker niet als je een lekkere saus en lekkere groenten gebruikt.

Anders smulweb!

dinek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 18:03

Ik vind zelf vegetarische sate superlekker, ben al sinds groep 5 vegetarisch en ga ni naar de 3e :)

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 18:07

Heel lekker pastagerecht ooit uit het Aldi-krantje gehaald, met broccoli en Parmezaanse kaas. Kan het wel eens opzoeken..

Spinazietaart is ook simpel en erg lekker, kost alleen wat meer tijd qua uitlekken en moet toch wel een tijdje in de oven. Italiaanse plaattaart kan ook, en is nog 10x simpeler.

Waarom alleen vegetarisch eten als je het niet bent? Ik moet vaak twee potjes koken (vriendlief is van huis uit vegetarisch), maar het blijft lastig. Heel veel dingen smaken gewoon anders.. hoe je het ook wend of keert. Verder kan je natuurlijk al je gewone gerechten vega maken door ipv vlees de vleesvervangers te gebruiken, alleen ik vind het vaak niet zo lekker, omdat je het toch gewend bent met vlees.

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 18:10

De vegetarische sate van Mora uit de diepvries is inderdaad erg lekker!
Ik maak vaak pasta met stukjes quorn of vega spekjes erdoor.
Smaakt heerlijk.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 18:29

Wil je wel vleesvervangers eten?
Vervang dan in je gewone pastasaus eens het gehakt door vegagehakt. Dat merk je nauwelijks, zeker als je het niet van te voren weet.

Wat ik ook erg lekker vind: rode saus maken (ik maak zelf altijd helemaal basis groentesaus zelf, 1,5 kg tomaten, een flinke wortel, 2-3 stengels bleekselderij in stukken snijden, ui snipperen en alles in een grote kookpan doen met een flinke scheut olijfolie en wat (Verse) italiaanse kruiden (rozemarijn, tijm, basilicum) en dan een uur laten pruttelen, af en toe omscheppen. Dan courgette in stukjes toevoegen en aubergine in stukjes toevoegen en evt. paprika. Dit nog eens een half uur laten pruttelen onder af en toe omscheppen en dan de staafmixer erin. Klaar is je basissaus, en dit is voor ons genoeg voor in totaal 6 porties voor twee personen. Voordeel van deze saus is dat het puur groenten is, geen toegevoegde rommel.

Als je het wil gaan gebruiken eerst je vegagehakt aanbraden met een gesnipperd uitje en evt. wat champignons en een teentje knoflook. Als dat gaar is, je saus erbij en aan de kook brengen. Paar druppels tabasco erbij en naar smaak zout (of een verkruimeld groentebouillon tablet).
Goed doorroeren en klaar! (pasta erbij serveren, eetsmakelijk!)

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 18:31

Bestaat dat vega sate :wow: eet nu al weer 11 jaar vegetarisch, maar dat is me nog nooit opgevallen. Kijk niet genoeg in het vriesvak denk ik.

OT: Klassieke pasta Alfredo doet het hier altijd goed (hoewel dat niet heel gezond is), zelf ben ik dol op linguine con fungi crudo, maar dat is met rauwe champignons en daar zijn sommige mensen nogal huiverig voor. Simpele spaghetti met een (zelfgemaakte) pesto/spinazie saus is ook lekker. Je kan inderdaad ook kiezen voor een vleesvervanger, maar die verschillen ook erg in smaak en in hoe gezond ze nu eigenlijk zijn.

De vegetarische recepten van 24kitchen vind ik ook erg lekker en vaak makkelijk. Zoals: http://www.24kitchen.nl/recepten/vegetarische-moussaka

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 22:40

Wat mijn vriend, als echte vleeseter, erg lekker vindt; de gehaktballen en kipstukjes van de vegetarische slager, daar kun je bijvoorbeeld lekkere kipgerechten van de Knorr van maken zoals kip tandori.. En de knakworstjes en cordon blue van de Albert Heijn, die hebben ook een redelijk echte vleessmaak. Verder kun je een gerecht kiezen dat sterk van smaak is, waardoor vleesvervangers die smaak heel erg overnemen, zoals de burrito's van de Knorr, dat is een grote favoriet hier!

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 22:42

dinek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 04:44

Depende schreef:
Bestaat dat vega sate :wow: eet nu al weer 11 jaar vegetarisch, maar dat is me nog nooit opgevallen. Kijk niet genoeg in het vriesvak denk ik.

OT: Klassieke pasta Alfredo doet het hier altijd goed (hoewel dat niet heel gezond is), zelf ben ik dol op linguine con fungi crudo, maar dat is met rauwe champignons en daar zijn sommige mensen nogal huiverig voor. Simpele spaghetti met een (zelfgemaakte) pesto/spinazie saus is ook lekker. Je kan inderdaad ook kiezen voor een vleesvervanger, maar die verschillen ook erg in smaak en in hoe gezond ze nu eigenlijk zijn.

De vegetarische recepten van 24kitchen vind ik ook erg lekker en vaak makkelijk. Zoals: http://www.24kitchen.nl/recepten/vegetarische-moussaka

Als je bij de vega kijkt bij de ah in de koeling staat het er als het goed is gewoon tussen hoor..
Weet alleen niet welk merk dat is...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 05:24

Depende schreef:

En hoe maak je dat?

Ik zou ook wel graag min. 1x per week vegetarisch willen eten, maar zónder vleesvervangers. (want ik eet al zat vlees, dat hoeft voor mij niet vervangen te worden, vind alleen dat ik het niet zoveel hoef te eten).

edit: net even op die sita van 24kitchen gekeken en gezocht op vegetarisch, wauw, daar zijn echt véél lekkere dingen zónder vleesvervangers... ga ik zeker eens wat dingen van maken :j

TS: http://www.24kitchen.nl/search/recepten ... n=1&page=1 Alle vegetarische recepten :j

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 11:56

Ik vind vleesvervangers vies, vervelende structuur vooral. Los vlees/vleesvervangers is sowieso niet mijn ding.
Lekker kazen, noten en peulvruchten gebruiken.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 11:58

Ik merk dat als ik champignons in een gerecht heb zitten ik het vlees vaak veel minder mis, een curry is bijvoorbeeld heel makkelijk vegetarisch te maken. Ook een aanrader is bijvoorbeeld Roti maken met stukjes Dès van Quorn, vind ik erg prettig spul zonder soja.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 12:00

Broccoli en peultjes kort koken, sausje maken van mascarpone met witte wijn en een gefruit uitje erdoor, eten met tagliatelle. Flink parmezaanse kaas erover en eet smakelijk!

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 12:15

Maartje, ik doe altijd maar wat in de keuken, vooral pesto pasta is altijd een mengelmoesje van wat er in huis is. De basis is iig spaghetti (of andere pasta) met pesto, ui en knoflook, maar je kunt eindeloos variëren, je kan vega gehakt bakken met de uitjes, je kan er (diepvries) spinazie door doen, een paprika of courgette of als je het lekker vindt een bakje crème fraîche.

De citroen champignons zijn van Nigella dat recept staat hier: http://www.nigella.com/recipes/view/lin ... shrooms-24 Alfredo op de klassieke manier http://www.lekkereten.net/recepten/fett ... fredo.html echter is die vrij ongezond op bokt staat een recept met minder vet: Depende @ [VT] Recept: Pasta Alfredo con pollo (lightversie) (de kip kan je er gewoon uit laten of vervangen voor de stukjes van quorn)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 20:49

Lusten jullie quiche? Supersimpel, en heel veel variaties mogelijk.

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 13:50

Bedankt allemaal al voor de tips!!