Dierenwelzijn verbeteren, wat doe jij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Miracle_

Dierenwelzijn verbeteren, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 16:41

De laatste paar weken ben ik me steeds meer aan het verdiepen in dierenwelzijn. Ik heb verschillende docu's gekeken (waaronder Earthlings, echte eye-opener!) en daardoor ben ik me steeds bewuster geworden van al het dierenleed voor en door ons consumenten.

Ik heb hierom ook besloten om bewuster te gaan leven, en vooral eten.
Ik wil ten eerste gaan letten op producten die op dieren getest worden, die wil ik zo veel mogelijk gaan vermijden. Ik had voor al die docu's en artikelen geen idee dat er zó veel artikelen op dieren getest worden.
Zie hiervoor onder andere:

http://www.proefdiervrij.nl/

http://www.informatiedierproeven.nl/die ... -cosmetica

En daarnaast wil ik dus bewuster gaan eten, en hier ben ik vorige week dan ook wat 'extremer' mee begonnen dan dat ik al deed.(beter laat dan nooit zeggen ze..)
Ik heb bij de BBQ bijvoorbeeld 3 vegetarische soorten vleesvervangers meegenomen. Ook de kleine dingen maken verschil, toch? :)

Ik heb besloten alleen nog maar biologische/vrije uitloop eieren te gaan kopen. Dit deed ik voorheen al wel, maar als ik dan eens in een supermarkt kwam waar ze ze niet hebben, graaide ik toch nog wel eens naar de "euroknallers".
De plofkippen komen bij mij sowieso de deur al niet meer in, en zo ook de kiloknallers van bv. de AH niet.

Afbeelding
(deze kippen zijn beide 5 weken oud)

http://www.wakkerdier.nl/actueel/plofkip-campagne

https://www.wakkerdier.nl/winkelaar

Dierenarts over Plofkippen:

Bij de Lidl hebben ze nu ook een gratis vleespakket bij een volle spaarkaart, hier doe ik dus ook niet aan mee. Gratis vlees weg geven? Niet mijn ding.

Ik ga nu ipv 1 vega dag, 2 vega dagen inlassen per week, en ik heb vriendje verplicht om mee te doen. :D

Ik dacht al best bewust te leven, ik haal mijn vlees sowieso biologisch, of met een "Beter leven" merk van de dierenbescherming. Zie daarvoor deze link: http://beterleven.dierenbescherming.nl/

Wie doet er nog meer mee? Of doet er al aan?

Wat doen jullie om het dierenwelzijn te verbeteren?
Zijn er nog artikelen, docu's of website's die jullie graag willen delen?

Hier wat interessante links over van alles en nog wat:

http://www.peta.org/

http://www.dierenbescherming.nl/

https://www.facebook.com/deDierenbescherming?fref=ts

https://www.facebook.com/StopDierenleedNederland

http://www.eetgeendierenleed.nl/

http://www.wspa.nl/

De docu 'Earthlings' die mij heel erg wakker geschud heeft, waarvan ik eigenlijk vind dat iedereen hem gezien moet hebben.. Het is geen pretje om te zien, maar zo is de harde werkelijkheid.. :
https://www.youtube.com/watch?v=ce4DJh-L7Ys
(pas op, bevat wel schokkende beelden, 18+)

Het idee is eigenlijk om elkaar goede tips te geven, of dingen te delen wb. dierenwelzijn. (dus GEEN discussietopic!)
Het hoeft dus niet alleen om het eten van vlees te gaan, maar alle andere tips zijn dus ook welkom.
Het leek me gewoon interessant om het hier met andere mensen over te hebben, en te kijken wat andere mensen nog meer doen aan dierenwelzijn!

Verbeter de wereld en begin bij jezelf.. ;)

Geen idee of het topic hier goed staat? Anders verplaats maar.

Nayomie

Re: Dierenwelzijn verbeteren, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:46

Wij nemen thuis vaak al biologisch mee. Dus in dat opzichte al bewust :j

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 17:08

Gewoon erg goed voor onze koeien zorgen...

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 17:12

Ik eet ook geen vlees, vlees of ei product wat niet biologisch is of uit duurzame visvangst, beter leven keurmerk voldoet.

Ook melk koop ik van weidekoeien. Vreselijk vind ik het, dat je met droge ogen bij de kassa kunt staan met Euroshopper kipfilet, dan eet ik wel gewoon groenten als het zo moet.

Edit: Ik doe mijn boodschappen veelal bij De Estafette winkel, soms AH en Ekoplaza, en voor vlees naar De Groene Weg. Ook koop ik producten hier bij een lokale bio boederij.
Goede tip van Lidl, al is het niet mijn winkel, toegankelijk is het wel! Melk koop ik uitsluitend voor mijn lief, zelf drink ik rijstmelk/ cocosmelk
Laatst bijgewerkt door Boomerang op 24-07-13 17:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 17:15

Even een kleine kanttekening, bij de Lidl hebben ze ook biologisch vlees. Meestal halen we zelf onze boodschappen uit de winkel van mijn vriend of EKO plaza, maar soms ook Lidl als EKO dicht is.

Verder eten we 3 keer in de week vlees, daarnaast vis en vaak gewoon vegetarisch. Je lichaam heeft niet tot nauwelijks vlees nodig.

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 17:19

Vroeger at ik dagelijks vlees (en soms vis) bij het avond eten, de laatste tijd (meer dan een jaar) eigenlijk alleen als ik er zin in heb. Ik koop eigenlijk alleen vlees dat ik ook smakelijk vind, dus geen biefstukje/runderlap/varkenslap van de supermarkt. Ik moet wel bekennen dat ik niet voor biologisch/eko vlees ga, tenzij het weinig/niets scheelt in prijs.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 17:21

Inderdaad, een lekker stukje duurzame zalm van de Lidl is ook lekker! Naast onze 2 vega avonden, hebben we ook een (duurzame) vis avond!

En het vlees van de Lidl heeft ook Beter Leven stickers :j Ik vind het alleen jammer dat ze nu gratis vlees gaan weggeven. Naar mijn idee is een "dier" geen stunt artikel.
Net als dat de AH een tijdje geleden 2 pakken kipfilet voor de prijs van 1 had, belachelijke actie. Alsof de boeren het al niet moeilijk genoeg hebben.

Dora88: Wat voor koeien hebben jullie, als ik vragen mag? :)

@Ais: Om de prijs niet, of om de smaak niet?
Laatst bijgewerkt door Miracle_ op 24-07-13 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 17:22

Ik eet inmiddels geen vlees meer, melk drink ik ook niet en als ik dadelijk kans zie gaat ook de kaas naar een vriendelijker merk. Deze supermarkt is helaas heel klein en ik kan er nu even weinig aan doen helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 17:24

Mijn groep is enorm zuinig , alles moet zo goedkoop mogelijk dus ook het vlees. Wel slachten we eventuele haantjes voor vlees heel soms en dat smaakt echt heerlijk , niet aan de rest vertellen anders eten ze het niet meer :').

Mijn ouders hebben ook niet veel te besteden , wil wel maar het is niet te doen en vlees hoort er gewoon bij..

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 17:30

Ik eet biologisch vlees en zuivel. Dus ook melk en kaas e.d.
Daarnaast eet ik sowieso 1 dag in de week vega, niet bewust, maar omdat ik dat ook lekker vind.
Vaak is het meerdere dagen in de week. Gisteren geen vlees gehad en vandaag staat die ook niet in de planning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 17:36

Ik doe wat ik kan, maar alles voelt als een druppel op een gloeiende plaat... Elke ochtend rijd ik langs het slachthuis waar vrachtwagens vol opgehokte dieren staan die hun dood tegemoet gaan, dan zakt de moed me echt in schoenen. -O-

Maar goed, ik ben vegetariër, al ruim 20 jaar. Toen ik er als kind achter kwam waar vlees vandaan kwam hoefde ik niet meer. Daarnaast weinig zuivel (wel iets, want ik merk dat ik het nodig heb), altijd biologisch. Eieren van een hobbyboer in de buurt waar ik de kipjes lekker zie lopen en anders van het rondeel. Cosmetica en schoonmaakmiddelen altijd proefdiervrij.

Verder heb ik een rattenopvang en probeer ik in dat 'wereldje' goede voorlichting en het goede voorbeeld te geven, want het leven van het gemiddelde huisdier is ook om te janken helaas...

Ik zoek alleen nog een echt goed alternatief voor leer (schoenen). Ik ben veel buiten en heb echt goede, stevige schoenen nodig en heb helaas nog nooit een prettige diervriendelijke versie gevonden.

Ab2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 17:45

Ik eet geen vlees en vis ;) En qua kaas, ei & melk enz, biologisch, dat biologische deden we sowieso al omdat we dat thuis ook lekker vinden :) komt van een boerderijtje.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 17:46

Alsof proefdieren het altijd slecht hebben .
Dierwelzijn staat daar ZEER hoog in het vaandel ..

Ab2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 17:53

Rituals is dierproefvrij, wij hebben hier een winkel waar ik woon en ik vind het sowieso al heel fijne zeep/make up enz..:)

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 18:01

Tyrcanol schreef:
Alsof proefdieren het altijd slecht hebben .
Dierwelzijn staat daar ZEER hoog in het vaandel ..

Dan nog worden er dingen met ze gedaan wat imo gewoon niet hoort. Maar dat is ieder voor zich natuurlijk. :)
Ik zeg ook niet dat ieder proefdier het slecht heeft, maar véél van hen wel. En veel van hen moeten lijden omdat wij bijvoorbeeld make-up willen dragen.
Natuurlijk zijn sommige proeven ook nodig voor bijvoorbeeld medicijnen. Maar er zijn al zoveel alternatieven, en ik hoop ook dat die blijven komen.

Qua melk/kaas, wat zijn nou lekkere, verantwoorde merken? Daar heb ik me nog niet in verdiept, maar daar wil ik ook graag meer van weten.
Want ik heb nu gewoon melk van Campina, en kaas van Maaslander.
Laatst bijgewerkt door Miracle_ op 24-07-13 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

LabraDore30

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 18:02

Ik ben sinds kort ook over gegaan op biologisch eten, maar verder doe ik eigenlijk vrij weinig.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 18:05

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 18:45

Wat ik doe?
Ik ben nu zo'n 3 jaar eerst flexitariër, toen vegetariër, en nu inmiddels probeer ik een veganist te zijn. Althans, bijna. Ik ben er niet helemaal consequent in, ik heb nog leren spullen die ik niet weg doe, mijn oude Kieffer is hard op weg naar de 30 (en ligt goed ja) en ik heb een kunststof Wintec. Een oud, maar goed Stübben hoofdstel, een oud leren halster, en leren Petries, maar die zijn ook alweer 10 jaar oud......
Toch blijf ik het ingewikkeld vinden, ik geef de honden rauw, vers vlees, omdat zij carnivoren zijn, en niet om mijn principes gevraagd hebben, bovendien, als je vega gaat om reden van dierenwelzijn, waarom dan wel mijn dieren suboptimaal voeren en houden? Mijn merrie staat wel zoveel buiten als kan, en houd ik zo paardgericht als kan. Maar het kan altijd beter, en dat vind ik weleens frustrerend.

Waarom vegan?
Omdat ik de woorden 'diervriendelijk' en 'slacht' niet bij elkaar vind horen. Als een dier een slachthuis ingaat, komt ie er in kleine stukjes weer uit, en ik persoonlijk vind dat per definitie niet vriendelijk. Ik ben bij slachthuizen geweest ook, vond Jan van Veen in Nijkerk wel heel netjes, en zorgvuldig, maar de massaproductie van vlees is iets waar ik erg veel moeite mee heb, zó zorgvuldig kun je niet zijn als het om grote aantallen gaat. Ik vind de transporten naar slachthuizen echt vreselijk, varkens die hun leven lang geen daglicht hebben gezien, en op een totaal onnatuurlijke manier hebben geleefd, worden op elkaar gepropt, op soms erg lange ritten, op weg om afgemaakt te worden.....

Ik zie ook wel nuance. Mijn lief eet biologisch vlees, en daar kan ik mee leven. Het is niet mijn keus, maar het is beter dan plofkip, en varkensvlees voor 3 euro per kilo. Ik kan ook prima leven met melk, als het kalf de melk van de moeder krijgt, en niet van de moeder wordt weggehaald na de geboorte. Helaas is het in Nederland over het algemeen zo dat het kalf vaak dezelfde dag nog bij de moeder wordt weggehaald en kunstmelk krijgt. Ik heb koeien echt horen roepen om hun kalf, en ikzelf wil dan echt geen melk meer hebben.
Sowieso vind ik melk drinken als volwassene, en dan nog wel moedermelk van een andere soort een onnatuurlijk iets. Vroeger werd altijd gezegd dat je melk nodig hebt voor de calcium, tegenwoordig wordt dat steeds meer in twijfel getrokken. Ik drink al zeker 15 jaar geen melk meer, en ik heb geen calciumtekort. Ik besef uiteraard dat ik niet exemplarisch voor de mensheid ben, hoor.

Ik weet niet of je echt om dierlijke producten heen kan. Ik ben niet altijd consequent. Heel af en toe eet ik vis, en melkpoeder zit in heel veel dingen, dus het is echt moeilijk om eromheen te komen, weet ook niet of je zo streng moet zijn. Denk zelf dat je al heel veel kunt bereiken door geen dingen te kopen waar echt dierenleed aan vooraf gaat, zoals goedkoop vlees, melk, eieren (de haantjes gaan levend door de shredder) en bv bontkraagjes. Alles vegan gaat niet lukken, denk ik. Maar als consument bepaal je wel (een deel van) de vraag, en daarmee uiteindelijk het aanbod. Je kan altijd meer doen dan je denkt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 18:49

Miracle_ schreef:
Dan nog worden er dingen met ze gedaan wat imo gewoon niet hoort. Maar dat is ieder voor zich natuurlijk. :)
Ik zeg ook niet dat ieder proefdier het slecht heeft, maar véél van hen wel. En veel van hen moeten lijden omdat wij bijvoorbeeld make-up willen dragen.
Natuurlijk zijn sommige proeven ook nodig voor bijvoorbeeld medicijnen. Maar er zijn al zoveel alternatieven, en ik hoop ook dat die blijven komen.

Bekijk dit filmpje eens:

Testen op dieren is niet nodig, ook niet voor medicijnen.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 00:23

Iedereen dank voor jullie bijdrage! Interessant om zo ieders mening te lezen.

Yamcha, Ik denk er ook zo over als jij doet, vooral inderdaad de transporten en het goedkope vlees. En ik walg echt van de massa productie.

Ik heb heel vaak op het punt gestaan om vegetariër te worden, maar ik zal heel eerlijk toegeven dat ik een stukje vlees af en toe wel lekker vind. En een kroketje van de snackbar ook wel. Maar ik kies voortaan wel bewuster.

Melk drink ik ook nauwelijks, en ik persoonlijk geloof ook niet dat je het nodig hebt. Ik drink het alleen af en toe als ik een Latte bestel op een terrasje, of ik verwerk het wel eens ergens in, pannenkoeken bijvoorbeeld.

Ik haal als ik kan scharrel eieren van de boer hier om de hoek, en anders de vrij uitloop eieren. Ik had eigenlijk geen idee wat ze met de haantjes deden. Ik ga hier ook eens wat meer over opzoeken.

En je filmpje ga ik morgen ook zeker even kijken! :j

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 00:29

Wat ik doe voor het dierenwelzijn is vegetarisch eten (alweer 7 jaar) en opletten wat voor producten ik koop wbt dierproeven.
Daarnaast halen wij geen eieren uit de supermarkt (Tenminste bijna niet) en halen dit bij mijn moeders vriend of mijn oma die eigen kipjes hebben :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 00:34

Ik ben nog op zoek naar 'verantwoorde' lenzenvloeistof voor zachte lenzen... Ik moet het nog beter uitzoeken en zal de lenzenmeneer ook eens vragen maar mocht iemand iets weten dan houd ik mij aanbevolen. :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 00:40

Yamcha schreef:
Ik ben nu zo'n 3 jaar eerst flexitariër

"Flexitarier", die moest ik googlen, doet me denken aan de zg. " little beady eyes vegetarier", die eten dus alleen dieren met kleine kraaloogjes.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 00:49

Kuggur schreef:
Yamcha schreef:
Ik ben nu zo'n 3 jaar eerst flexitariër

"Flexitarier", die moest ik googlen, doet me denken aan de zg. " little beady eyes vegetarier", die eten dus alleen dieren met kleine kraaloogjes.

Hamsterrrs... _O-

Nu ja, de term is natuurlijk weer lekker hip, maar alle extra bewustzijn is prima toch? :)

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 00:59

Ik eet biologisch vlees van de ah, vrije uitloop eieren en ik eet een paar keer per week vis en ook geen vlees.