Als 30 jarige je laten omscholen (BBL)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Magica

Als 30 jarige je laten omscholen (BBL)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 10:40

Al toen ik 16 was, was mijn droom om dierenarts assistente te worden.
Helaas durfde ik op die leeftijd niet de beslissing te nemen om naar Barneveld te gaan (wonen) ik vond mezelf niet
volwassen genoeg om daar heen te gaan en om daar alleen te gaan wonen.

Wat heb ik daar toch een spijt van -O- want nu zit ik, na 9 jaar in een fotozaak te hebben gewerkt 35 u/pw , min of meer bij huis.
Ik heb wel een baantje van 2 dagen in de week bij de post en een paar dagen in de zorg (schoonmaken en eten/drinken rondbrengen)
maar dat is dus niet wat ik de komende 37 jaar nog wil gaan doen :+

Nu zit ik te denken om een BBL opleiding te gaan volgen, maar hoe zit dat precies met de kosten?
Momenteel krijg ik dus WW (aanvullend).

Maar begrijp ik het goed dat als ik een BBL opleiding ga doen, dat je dus ook loon krijgt omdat je dus ook aan het werk bent 4 dagen en 1 dag school? En dat je dus mogelijkheden hebt na je opleiding om bij dat bedrijf te blijven werken?
En hoe zal het gaan met het betalen van studiegeld? Want met een karige WW uitkering is dat ook moeilijk te betalen natuurlijk :o

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 10:48

Herkenbaar. Ik ben nu 37 en ga in september starten met de opleiding paraveterinair. In Barneveld maar wel verkort. Als alles loopt zoals het moet heb ik in juni 2015 mijn diploma. Ik ga 1 dag in de 2 weken naar school dus in principe prima te combineren met een baan. Het is wel veel thuisstudie. Wel een voordeel in mijn geval is dat ik sinds januari al op een dierenartsenpraktijk werk. Deels schoonmaken en deels kijken en leren.
Ik ben ook vanuit een uitkering gekomen. Wel van de gemeente en die helpen met financieren.
Kijk eens op de site van Barneveld: http://www.cursuscentrum.nl/cursus/dier ... assistent/

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 10:50

Daar heb ik op gekeken maar helaas is Barneveld wel te ver weg voor mij :o ik woon in de buurt van Groningen

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 10:52

Ik ben nu 38 en volg sinds september een BBL opleiding.

Ik heb de mogelijkheid van mijn werkgever gekregen om mezelf om te scholen tot werkvoorbereider Elektrotechniek (ik was Management Assistente :+ )

Ik moet dit jaar wel een voortraject volgen, overigens met diploma, als 1e monteur :D puur voor de kennis en ervaring op te doen!

Ik werk 4 dagen en 1 dag in de week naar school, mijn werkgever betaald mijn studie (900 euro pj)

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 10:53

BBL is bij mijn weten gewoon werken en leren, dus je krijgt ook een salaris.
Het bedrijf waar je bij gaat werken zal de studie kosten op zich nemen, tenzij je de opleiding niet afmaakt, dan moet je alles terug betalen.
Vaak doen bedrijven ook gelijk een contract aanbieden aan het eind van je opleiding, of ben je verplicht om een bepaalde termijn daar te blijven werken na het halen van je opleiding.

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 10:53

Oh ja, dat is wel wat ver. Ik moet ook vanuit zeeland daar naar toe, dat is bijna net zo ver. Met het idee dat het 'maar' 26 keer zal zijn. ;)
Laatst bijgewerkt door Semra op 24-07-13 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 10:54

Ja dat is ook een voordeel natuurlijk als je werkgever eraan mee betaald en je kansen geeft tot groei in het bedrijf. Helaas moet ik helemaal van 0 op starten. De zorg is helaas niet mijn ding (mensen) dus daarin zie ik geen opleidings mogelijkheden.

Semra

Re: Als 30 jarige je laten omscholen (BBL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:00

Vanuit de gemeente wilde ze mij ook een opleiding in de zorg laten volgen. Dat is niets voor mij. Ik heb volgehouden, zelf uitwegen gezocht en zo, in samenwerking met de gemeente en de praktijk waar ik nu werk, tot een overeenkomst gekomen waarin ik niet alleen een opleiding kan volgen maar ook een baan heb gevonden.
Eigen inzet en initiatief is echt heel belangrijk.

Marije_jiplover

Re: Als 30 jarige je laten omscholen (BBL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 15:18

Vergis je er niet in, dat de banenkans voor paraveterinairen ook niet zo heel groot is.
Ik ken mensen genoeg die deze opleiding gevolgd hebben, maar er geen werk in konden krijgen en zich dus juist hebben laten omscholen naar iets anders, om toch een baan te kunnen vinden.
Ik zou je eerst goed verdiepen in wat de mogelijkheden zijn en de kans op een (blijvende) baan na afronding van je opleiding. Dierenartspraktijken die opleidingen voor hun assistenten betalen, zie ik niet snel gebeuren, dan nemen ze er wel een aan die al van school is, is een stuk voordeliger!