Academische PABO, ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Laux

Academische PABO, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 10:31

Hoi! :)

Ik ben wat aan het zoeken op internet naar verschillende ervaringen met de academische PABO, maar ik kan nog niet heel veel informatie vinden van studenten zelf.
Inschrijven kan nog tot 1 augustus, dus ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen met mijn keuze.

Op de middelbare school heb ik vijf jaar vwo gedaan, waarna ik het zesde jaar toch examen heb gedaan in havo. (op vwo stond ik aardig krap en ik wilde het risico niet nemen te zakken en
dus in een soort fuik te lopen) Ik heb net mijn propedeuse, zonder moeite, behaald voor de opleiding Communicatie en zou dus komend studiejaar naar het tweede leerjaar gaan.
Maar nu ben ik heel erg aan het twijfelen, t/m klas 4 wilde ik altijd heel graag juffrouw worden, net zoals mijn moeder. :)
Echter veranderde mijn beeld in de twee jaar daarna en zag ik meer toekomst in het bedrijf van mijn vader.
Nu doe ik daar sinds vier jaar vakantiewerk op de afdeling marketing & communicatie, maar ik ben er eigenlijk achter gekomen dat ik niet mijn hele leven op een kantoor wil zitten.

De afgelopen week heb ik me georiënteerd op de academische PABO (ALPO) in Utrecht en dat spreekt me eigenlijk wel heel erg aan!
Maar ik ben heel benieuwd naar ervaringen van studenten, over de moeilijkheidsgraad etc. Het schijnt dat de ALPO in Utrecht wel heel goed staat aangeschreven.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 11:03

Mijn zusje is net klaar met ALPO in Utrecht.
Wat ik van haar weet is dat ze het een ontzettend leuke opleiding vond. Het is een opleiding waar wordt verwacht dat je gewoon in het tempo mee gaat en waar je redelijk wat uur per week voor moet maken. Met het niveau heeft ze nooit moeite gehad (ze heeft hiervoor VWO gehaald, maar moest daar wel echt flink moeite voor doen). Nu is ze dus klaar met de bachelor en gaat ze beginnen aan een master, daar verwacht ze volgens mij een stuk minder tijd aan te gaan besteden, aangezien ze heeft besloten om ook één dag per week voor de klas te gaan staan. Ter vergelijking: ik heb tijdens mijn bachelor ongeveer alles ernaast gedaan wat ik maar kon bedenken, maar ben in mijn master daar juist mee gestopt omdat ik er gewoon geen tijd voor had (ik studeer aan een technische universiteit).

Af en toe heb ik haar wel horen klagen over organisatorische dingen, met name over zaken die vanuit de Hogeschool moesten worden geregeld en over het stagebureau.
Zusje vond de stages leuk en leerzaam, maar heeft daardoor wel besloten dat voor de klas staan niet iets is wat ze fulltime wil gaan doen, gelukkig zijn er nog genoeg andere mogelijkheden met ALPO.
Ik hoor wel van mijn zusje en van een vriendin van mij, die PABO heeft gedaan, compleet verschillende verhalen over hoe basisscholen op de opleiding reageren.
Mijn zusje beweert altijd dat alle basisscholen de ALPO helemaal fantastisch vinden, terwijl die vriendin van mij alleen scholen kent waar ze de voorkeur geven aan PABO.

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 11:28

Ik lees inderdaad overal dat het wel veel tijd kost, dat is dus ook een beetje mijn 'struikelblok'. Aan mijn huidige opleiding hoef ik bijna geen tijd te besteden en kan ik daarnaast nog volop andere dingen doen.
Met de ALPO wil ik ook nog steeds genoeg tijd hebben voor mijn paard en waarschijnlijk ga ik op en neer reizen (anderhalf uur heen en anderhalf uur terug), dus of dat gaat lukken vraag ik me af..

Roulette_

Re: Academische PABO, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 11:37

Hoeveel tijd je er precies aan kwijt bent durf ik niet te zeggen, wel weet ik dat mijn zusje het eerste deel van haar studietijd ook heen en weer moest reizen. Enkele reis was ruim anderhalf uur en dat ging prima. Uiteindelijk is ze wel op kamers gegaan, maar dan was ze nog steeds minstens de helft van de week thuis.
Thuiswonende vriendinnetjes van mijn zusje hadden trouwens vaak stages in de buurt, scheelde toch weer een paar uur per week aan reistijd...