Beginnen met rijlessen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vera96

Beginnen met rijlessen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 23:10

Hoi,

Ik ben afgelopen vrijdag 17 geworden. Nu wil ik graag na de zomervakantie gaan autorijlessen zodat ik hopelijk tegen mijn 18e hem heb. Veel tijd heb ik niet, 1/2 uur per week lessen leek mij zelf ook wel prima. Ik verwacht zelf ook dat ik geen snelle leerling ben, eerder een slome. Vandaar dat ik genoeg tijd er voor uit wil trekken. Ik ga nu namelijk naar 4havo, en wil in de 5e sowieso mijn rijbewijs hebben omdat ik dan natuurlijk mijn examenjaar heb, en met werk, paardrijden en autorijlessen wordt dat iets te veel. Nu vraag ik me dus af of een klein jaar niet te lang is? Ik ben al bij de rijschool geweest maar daar werd ik niet veel wijzer van, veel te commercieel. Het probleem is natuurlijk ook dat ik tot mijn 18e met rijbewijs ook niet mag rijden, want ik ga niet voor een paar maanden een bijrijderpas kopen van 50 euro.
Hoelang hebben jullie er over gedaan? En stel dat je sneller als verwacht bent, kun je er dan ook voor kiezen even een maandje te stoppen oid? Rond de winter zal het sowieso iets minder zijn denk ik.

BenteMaxime

Re: Beginnen met rijlessen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 23:15

Ik les altijd 1 uur en 40 minuten per week. En dat wil ik ook zo houden. Al wil je na de zomer vakantie beginnen, (rond september) ? Dan heb je dus ongeveer 10/11 maanden om te rijden. Het zal wel genoeg zijn, denk ik. Volgens mij is het gemiddelde 40 lessen dus reken maar uit! Misschien doe je er dan een maandje langer of korter over. Maar ik zal absoluut niet een maandje stoppen... Als je nog geen 18 bent mag je rijden met iemand die minimaal 5 jaar rijervaring heeft, dus het betekent niet dat je alles meteen verleerd (wat ook echt niet zo snel gebeurd). Zorg er in ieder geval dat je je theorie haalt, volgens mij is dat een jaar geldig dus binnen dat jaar moet je ook je praktijk halen. Moet goed komen!

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 23:22

BenteMaxime schreef:
Ik les altijd 1 uur en 40 minuten per week. En dat wil ik ook zo houden. Al wil je na de zomer vakantie beginnen, (rond september) ? Dan heb je dus ongeveer 10/11 maanden om te rijden. Het zal wel genoeg zijn, denk ik. Volgens mij is het gemiddelde 40 lessen dus reken maar uit! Misschien doe je er dan een maandje langer of korter over. Maar ik zal absoluut niet een maandje stoppen... Als je nog geen 18 bent mag je rijden met iemand die minimaal 5 jaar rijervaring heeft, dus het betekent niet dat je alles meteen verleerd (wat ook echt niet zo snel gebeurd). Zorg er in ieder geval dat je je theorie haalt, volgens mij is dat een jaar geldig dus binnen dat jaar moet je ook je praktijk halen. Moet goed komen!
Daarvoor moet je wel een pasje van 50 euro kopen, en dat vind ik een beetje onnodig, omdat ik dus verwacht dat ik wel rond juni/juli 2014 hem zal halen, dat zou betekenen dat ik voor 1/2 dat zou moeten betalen. Het probleem is, het komt bijzonder onhandig uit als ik er langer als een jaar over doe ( dat zal wel niet, maar wel als ik pas over een half jaar begin) maar als ik tevroeg klaar ben ook.

mamavrend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 23:24

Verwacht het onverwachtse haha het kan maar zo zijn dat je het snel onder de knie hebt.
Als je maar leuk les krijgt scheelt dat al een heel end.
Als je er "klaar" voor bent om te beginnen lekker beginnen.
Mocht je dan wat eerder je rijbewijs is dat nooit weg. Ga er ook maar vanuit dat als we weer een winter krijgen als de laatste winters dan krijg je ook nog uitval.
Maar probeer zo veel mogelijk regelmatig te lessen zonder "pauzes" want dat kost je uit eindelijk meer lessen omdat je weer meer tijd nodig hebt om bepaalde dingen op te pakken.
Alvast veel plezier ;)

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 23:26

Dankje! Ik denk dat ik maar gewoon begin, als ik echt te vroeg klaar ben dan koop ik maar zo'n pasje, want het risico een paar maanden niet rijden na behalen van mijn rijbewijs is ook niet slim. Nu nog een rijschool uitzoeken! Denk dat ik voor een kleinere ga. :)

mamavrend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 23:37

Zal idd voor een kleinere rijschool kiezen. Als je naar een grote rijschool gaat is de kans groot dat je verschillende instructeurs treft, dat kost je een paar lessen extra. Bij een kleine rijschool weet je zeker wie je voor je deur treft.
Welke regio zit je?

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 23:39

Ik woon in Tilburg, noord-brabant. Ik ben al bij blom geweest, maar die stalkte mij dagelijks met telefoontjes en mails of ik al beslist had.

mamavrend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 23:45

Oh oke daar ken ik helaas geen rijscholen.
Bel er gerust een paar rond hoor. Kijk gewoon waar je een goed gevoel bij hebt.
Anders kon je gezellig bij mij komen lessen maar dat is net iets te ver weg haha.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 07:18

normaal adviseer ik altijd meerdere keren per week te lessen omdat je het dan sneller oppakt maar aangezien je geen haast hebt kan 1x per week prima. Ik zou wel blijven rijden en geen maand pauze nemen. Theorie is 1,5jr geldig.

succes!

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 09:00

Ik heb er 1jaar en 1maand over gedaan (55 rijlessen)

Tussendoor wel een paar x moeten stoppen voor vakanties en studie reizen! Als het niet hoeft echt geen pauze nemen!

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:36

Zou zelf wel uurtje nemen ipv half uurtje.
Want in een half uurtje rij je echt niet veel.... en dat is zonde.
Want ze willen bepaalde routes met je rijden waar veel verschillende situaties zijn, ook snelweg enzovoort. En dat red je vaak niet in een half uurtje.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:41

Een uurtje is volgens mij wel het minimum, in een halfuurtje kan je veel te weinig leren. Ik had altijd lessen van 2 uur maar dat was voor mij eigenlijk te lang, dus ik denk dat een uurtje ideaal is :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:45

VeraPopeye schreef:
Ik woon in Tilburg, noord-brabant. Ik ben al bij blom geweest, maar die stalkte mij dagelijks met telefoontjes en mails of ik al beslist had.

All traffic in Dongen.
Hele fijne kerel en ik heb al een aantal vervelende instructeurs gehad hier in de regio dus heb wel ervaring hihi.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:50

Ik ben 31 januari begonnen met lessen en 26 augustus ben ik geslaagd. Ik had 1,5 uur per week les. Toen een maand of 3 stil gelegen, omdat mijn punten op school niet zo denderend waren. Toen ben ik in de zomervakantie 3x per week gaan lessen en toen had ik hem snel binnen. Ik zou het proberen in een zo'n kort mogelijke tijd te plannen. Na een tijd ben je wel klaar met lessen en wil je het papiertje gewoon hebben is mijn ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:58

Uit ervaring is meer dan 1 uur inderdaad niet ideaal, na het eerste uur ga je echt aandacht verliezen en doe je het merkbaar slechter. Ik heb maar 1 keer langer dan een uur gelest, gelijk nooit weer gedaan. Ik heb liever 2x 1 uur in de week dan 1x 2 uur in de week. Te weinig lessen zorgt ervoor dat het juist langer duurt omdat je dan eerst weer alles moet oppikken iedere keer dat je rijdt, maar het optimum moet je voor jezelf proberen te vinden. Ik deed iets van 2 keer een uur in de week, dat ging wel goed bij mij.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 15:17

Heb zelf 1 keer eens 2 uur achter elkaar gedaan. Maar dat kwam omdat die het nieuwe klaverblad met me wilde oefenen haha.
Wist echt niet op welke van de zes banen in moest gaan rijden voor welke richting. Werd helemaal hypernerveus. Dus was echt snelweg op en af, even door het dorp en weer terug de snelweg op en af. En zo twee uur lang lol.