Sportmogelijkheden, ben ik te oud?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gowlan

Sportmogelijkheden, ben ik te oud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 21:42

Hoi!
Ik weet niet zeker of het hier goed staat, maar ik vroeg me iets af.
Toen ik 14 was vond ik atletiek op school altijd erg leuk om te doen.
Vanaf jongs af aan ben ik voor een meisje altijd enorm snel geweest, ook als ik ergens voor moest rennen of tegen iemand had ik een strijdgevoel. Tot op heden heb ik dat gevoel vaak nog, al ben ik wel wat kilo aangekomen (1,62 en 63kg) en ben ik behoorlijk wat conditie verloren.

Nu vraag ik me af of je ooit te oud bent om je aan te kunnen melden voor bepaalde sportverenigingen?
Het lijkt me erg leuk om met bijvoorbeeld atletiek te starten, weet niet voor 100% wat ik kan verwachten maar het lijkt me wel heel leuk.
Voetbal leek me ook heel leuk, maar aangezien ik niet heel handig ben met een bal aan mijn voet lijkt het me toch minder leuk dan atletiek.
Wie kan mij meer vertellen over de sport mogelijkheden of heeft er nog ideeën?
Kan het nog met mijn leeftijd (nu 20 jaar)? Hoe vaak word er gemiddeld getraind per week? Ben je verplicht deel te nemen aan wedstrijden (en hoe vaak?) en iemand een richtlijn voor wat het moet kosten?

Mijn doel is dus om conditie op te bouwen, evt wat af te vallen én lekker te bewegen en voora plezier in een sport te behouden.
Heb uiteraard wel nog een pony te rijden, maar dat is toch anders.. En in mijn eentje fitnessen is ook niet mijn ding..

Hoop dat iemand me kan helpen. :)

Lindt2007

Re: Sportmogelijkheden, ben ik te oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:49

Je bent nooit te oud om je aan te melden bij een vereniging. Vaak hebben deze ook wel groepen verdeeld in jeugd en volwassenen. Ik zie dat je uit Rotterdam komt, je zou eens kunnen gaan kijken bij Rotterdam atlethiek, daarvan weet ik dat ze ook hardloopgroepen hebben waar veel mensen van verschillende leeftijden bij trainen.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 21:51

Bedankt! Ik zal eens googlen! Vind het wel altijd heel spannend en tevens een gevoel van schaamte.. Mensen zien me al aankomen als meisje dat niet weet hoe je moet opwarmen en alleen een beetje hard kan rennen :=

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 22:26

Je bent nooit te oud om te sporten.
Mijn moeder van +50 tennist nog 2 x per week, er zijn daar zelfs 70+ers die nog erg goed tennissen, maar er zijn ook gewoon kinderen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 22:29

Hallo!
Het is echt niet gek om op je 20e bij een vereniging te starten! Zelf heb ik dit ook gedaan, ik ben op mijn 19e begonnen met korfballen. Eerst in een seniorenteam en daarna in het team met leeftijdsgenoten. Ben prima opgevangen en ze hebben mij goed geholpen.
Probeer open te staan en maak wat contact met de mensen, dan willen ze vaak ook wel iets terug doen! :)
Heb er juist wel respect voor mensen die "later" met sport beginnen.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 22:41

Ik heb oud-olympisch deelnemer John Swaab jaren geleden, hij was toen 70 (hij is nu 83 en nog steeds actife paardenman), nog een stuk hogeschool dressuur zien doen waarmee hij alle aanwezigen verbaasd deed staan.

Dus je hebt nog minstens 63 jaar......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 06:19

Zit ik me als 27-jarige druk te maken of ik nog wel bij een vereniging of iets kan kom jij aan :') nee dat is dus niet te oud. Haha.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 08:54

Man, ik dacht dat het om een 75-jarige ofzo zou gaan,
20 jaar, dat is nog hartstikke jong!

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 08:57

Gowlan schreef:
Bedankt! Ik zal eens googlen! Vind het wel altijd heel spannend en tevens een gevoel van schaamte.. Mensen zien me al aankomen als meisje dat niet weet hoe je moet opwarmen en alleen een beetje hard kan rennen :=

Dat kunnen ze je bij zo'n vereniging prima leren, daar zijn ze voor. Als je alles al wist, was het ook maar saai :D , dus gewoon een belletje of mailtje eraan wagen en veel plezier met sporten!

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 09:36

Tuurlijk kan dat! Beginnen veel mensen later aan een vorm van atletiek. Gewoon richting vereniging gaan :j.
En idd, open staan voor mensen binnen een vereniging.

Ik ben juist pas begonnen met mountainbiken. Als ik stop met voetbal (niet dat dat snel gebeurd) ga ik een wielervereniging opzoeken en komt er een wielrenfiets. En ik ben 'al' 25 ;).

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 10:33

Dora88 schreef:
Tuurlijk kan dat! Beginnen veel mensen later aan een vorm van atletiek. Gewoon richting vereniging gaan :j.
En idd, open staan voor mensen binnen een vereniging.

Ik ben juist pas begonnen met mountainbiken. Als ik stop met voetbal (niet dat dat snel gebeurd) ga ik een wielervereniging opzoeken en komt er een wielrenfiets. En ik ben 'al' 25 ;).

Is mountainbiken echt een sport? Heb het 1 keer gedaan in Valkenswaard en vond het mega leuk! Ik ga deze zomer nog kijken of ik met vriendlief een weekendje kan biken ergens, zag ook dat ze het aanbieden bij outdoorvalley maar dat schijnt niet erg gemakkelijk te zijn ivm achterstallig onderhoud (en ik als amateur glijd al onderuit als er een beetje zand ligt :)) )
Dus ik probeer even wat verder weg te kijken, direct voor het idee dat we er even "uit" zijn.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:36

Hardlopen is zo ontzettend populair tegenwoordig, dat de meeste atletiekverenigingen in de avond diverse hardloopgroepen hebben. Van recreatie tot echte marathonlopers. Je kan dus zo fanatiek meedoen als je wilt. Er lopen groepen mee waarbij de gemiddelde leeftijd rond de 50 ligt, dus tja :+

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:38

Je hebt verschillende groepen met leeftijden op verschillende niveau's als je bij een beetje een grote vereniging aansluit. Je hebt bij ons in de buurt verschillende groepjes waar je begeleiding krijgt in een bepaalde sport (hardlopen, mountenbiken etc). Maar als je wilt gaan voetballen laat je dan niet tegenhouden doordat je niet handig bent met een bal. Iedereen begint bij 0. Bij mij in het team komen ook regelmatig mensen die nog nooit gevoetbalt hebben. In het begin kunnen ze er niet echt veel van, maar dat maakt niet uit als ze hun best maar doen. Het is super leuk om te zien hoe snel ze groeien. Binnen een jaar kunnen ze al best leuk een bal raken (mits ze een beetje balgevoel hebben).

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:40

mijn vriend is pas na zn 40ste begonnen met zn sport en is vorige week 12de geworden op het WK (cross triatlon).. Kortom, je bent nooit te oud

Daarbij, alles onder de 35 is niet oud.. daarboven kunnen we in discussie gaan ;)

Gewoon doen! Er zullen heel veel mensens zijn die of op nul begonnen zijn of daar nu ook zitten :)

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:43

En als je al sportief bent aangelegd en een doorzetter bent (geen pieper van: Pfff.. ik kan dat niet, ik kan niet meer) dan moet het helemaal goed komen. Tuurlijk, als je jonger bent is het makkelijker om wat aan te leren, maar je bent NOOIT te oud. Wie weet blijk je wel ergens een talent te hebben liggen ;).

Ja, ik ken wel verenigingen waar ze een mountainbike-groep hebben. Informeren :j.
En mountainbike is echt een sport.. ook op de olympische spelen dacht ik!

En mijn vader is achter in de 50 weer begonnen met paardrijden. Had ie eerder ook gedaan, maar toen mijn zus weer begon, begon het bij hem ook te kriebelen.