Opleiding banketbakker / patissier

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

elles9

Opleiding banketbakker / patissier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-13 13:39

Hooi,

Ik zit aankomend jaar in mijn examenjaar en ben dus al aardig druk met het kijken naar een vervolgopleiding.
Ik weet zelf nog niet precies wat ik wil en kijk dus zoveel mogelijk naar wat ik leuk vind.
Van mezelf ben ik aardig creatief en wil dus het liefst een beroep waar je veel bezig bent in de praktijk.
Ik vind het dus verschrikkelijk leuk om te bakken en ben aardig precies en wil iets zo netjes mogelijk afleveren,
daarom denk ik al een hele lange tijd aan banketbakker of patissier.
Ik heb verschillende bedrijven al gemaild en de werktijden vallen me nog aardig mee.
Dat was het enige puntje dat me iets minder leek maar dat is dus niet zo,
daarom wil ik heel graag wat meer informatie.
Ik krijg binnekort een rondleiding bij een winkel (tamminga) hier in de buurt en dan hoop ik zelf ook al wat meer te weten.
Dus zou iemand mij wat informatie kunnen geven over het beroep en hoe alles in werking gaat? :o

Groetjes,
Elles

elles9

Re: Opleiding banketbakker / patissier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 08:29

niemand? :\

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 08:40

Ik kan je wel informatie geven, mijn vriend is (banket)bakker.

Je moet je het werk niet te rooskleurig voorstellen. Het leuke friemelen aan taarten is leuk, maar als je er in sneltreinvaart 40 moet doen, is er van de romantiek en creativiteit weinig over. Je maakt voornamelijk productie. Je moet heel hard werken in een echte mannenwereld. Het is lichamelijk pittig werk met lange werktijden. Normaal ongeveer van 5 tot 14 uur, maar met alle feestdagen zoals moederdag, sinterklaas, pasen, kerst etc. mag je rekenen op flink overwerk. Hij kon soms rekenen op werktijden van 20 (!) uur lang op deze dagen.
Verder is er zeeer weinig werkgelegenheid in deze branche. Ga maar eens zoeken naar vacatures; als een speld in een hooiberg. Dit komt door de crisis en omdat mensen hun waren liever goedkoop en gemakkelijk bij de supermarkt halen. Voor ambachtelijkheid is er momenteel amper markt.

Ik vind het vervelend om je zo uit je droom te moeten halen, maar als ik je een tip mag geven: ga lekker iets doen wat je leuk vind en waar wél werk in is, en ga lekker in je vrije tijd wat taartjes bakken. En mocht je na mijn verhaal nog steeds ambities als bakker hebben, ga eens een paar dagen meelopen in verschillende bakkerijen...

Edit: Ik zie in je profiel dat je de havo doet/gedaan hebt: wat zónde als je geen hbo opleiding gaat doen!

elles9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 08:47

dankjewel, jaa ik weet dat het zwaar is.
Heb het miss zo geschreven dat het lijkt of ik er heel makkelijk over denk zeg maar.
Het lijkt me gewoon een mooi beroep maar vraag me ook af van blijf ik dit mijn hele leven leuk vinden?
En idd, met de feestdagen moet je altijd *heb ook een tijd aan kok gedacht maar dan zou je een heel ander leefritme krijgen. dat hoort er gewoon bij.
Ik vind het gewoon heel moeilijk om een goed beroep te vinden wat me echt leuk lijkt, al verschillende testen gedaan maar overal komt beetje etaleur, banketbakker, kok uit of beroepen dat me totaal niks lijkt.

Ik doe idd de havo, ga nu mn examenjaar in maar moet erbij zeggen heb dit jaar heel veel aan school gedaan wat me soms echt gebroken heeft, nu dus nog mn examen en dan zie ik het zelf eigenlijk niet echt meer zitten om nog een hele hbo studie te gaan doen..

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 08:52

als je wat wil hebben met ook praktijk dan zou je ook eens in de chemische hoek kunnen kijken. daar is de werkgelegenheid ook nog relatief goed (afhankelijk in welke richting je binnen de chemie kijkt)

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 08:55

Ik begrijp wat je bedoelt, maar vooral "Het lijkt me zo'n mooi beroep" moet je nog eens hard over nadenken. Het lekker creatief zijn en nieuwe producten bedenken, lekker frobelen aan taartjes, dat komt maar minimaal voor. Het is voornamelijk hard doorwerken en productie maken.
Maar daarom raad ik je ook echt aan bij verschillende (!) bakkerijen een dagje mee te lopen met de banketbakker. Dan heb je denk ik snel genoeg door dat het beeld weinig romantisch is...
Echt, als ik je tip mag geven: ga eens lekker verder kijken, bezoek meeloopdagen op opleidingen, maar ook de beroepen in de praktijk, en zoek een opleiding op je niveau.

elles9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 08:55

Rintah schreef:
als je wat wil hebben met ook praktijk dan zou je ook eens in de chemische hoek kunnen kijken. daar is de werkgelegenheid ook nog relatief goed (afhankelijk in welke richting je binnen de chemie kijkt)

mag ik vragen aan wat voor soort beroepen je dan zat te denken?

elles9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 08:57

jaa dat is natuurlijk ook, ik zou dan een havo diploma krijgen dus ik kan veel meer dat weet ik..
Ik ga iig opendagen en opleidingen bezoeken en als mijn idee toch bij banketbakker blijft ook zeker meelopen

En me toch eens meer laten informeren over beroepen die bij mij zouden passen,
heb pas met de vrouw van mn oppasadresje over haar beroep gehad.
Ze is binnenhuisadviseur, ze heeft dus beetje alles verteld wat ze doet en hoe het is.
Dat leek me ook echt iets voor mij maar dat was ook al zoiets, zij werkt maar 2 dagen in de week
en die zijn nog goed gevuld maar ik wil fulltime gaan werken, red ik het dan? is er genoeg werk?
Dat was een vraag die zij ook niet kon beantwoorden..

Verder lijkt etaleur me dan wel heel leuk, schoonzusje van mijn zwager is het ook en die heeft volop werk,
moet ook naar buitenland enzo maarja wie zegt dat dat over een tijdje nog is?
Steeds meer winkels sluiten ook dus in dat opzicht zou dat dan dus ook niet echt gaan

Moet toch meer gaan nadenken over beroepen die mij zo minder aanspreken, maar miss juist heel leuk zijn als ik een dagje meeloop