Foto's gemaakt op privé terrein

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Foto's gemaakt op privé terrein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 21:18

Enkele weken geleden is er een ongeluk gebeurt bij ons op stal waarbij een pensionklant gewond is geraakt. Ambulances politie en trauma kwam ter plaatse. Achteraf gezien is het gelukkig allemaal heel erg mee gevallen.
Binnen de korste keren stond er een fotograaf op het erf, die verzocht is om weg te gaan. Dit zou hij doen.
'S avonds bleek echter dat hij toch een foto had gemaakt, die op omroep brabant verscheen. Tevens werd het over genomen door diverse regionale nieuws sites.
In overleg met de staleigenaar heb ik direct naar omroep Brabant gebeld met het verzoek de foto te verwijderen. Hier kreeg ik te horen dat ik daar niks over te zeggen had gezien het openbaar terrein was. Uitgelegd dat het privé terrein was en dat er ook nog zoiets als portret recht bestaat.
Hierop kreeg ik te horen dat ze afspraken met de fotograaf hadden en niet met mij. Dus ik moest de fotograaf maar bellen. Ik gaf aan dat het mij leek dat hun toch zelf verantwoordelijk waren wat ze op hun site publiceren, hier werd niet op in gegaan.
Dus: fotograaf maar gebeld. Deze weigert aan de telefoon te komen....

Het kan toch niet zo zijn dat je zelfs op eigen erf compleet geen rechten meer hebt?
Wie weet hier meer van?

F_inley

Re: Foto's gemaakt op privé terrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 21:20

Denk dat je gewoon aangifte kan doe ivm privacy schending.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 21:25

Portretrecht ligt vrij ingewikkeld, daar zou ik niet al te veel op rekenen. Wel is het zo dat je toestemming nodig hebt om op privé terrein te fotograferen, dat klopt wel. Hoe het zit nu dat tóch al gebeurd is weet ik niet. Waarom vinden jullie het zo erg dat die foto gepubliceerd is als ik vragen mag?

Caelum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 21:28

Alwiene schreef:
Portretrecht ligt vrij ingewikkeld, daar zou ik niet al te veel op rekenen. Wel is het zo dat je toestemming nodig hebt om op privé terrein te fotograferen, dat klopt wel. Hoe het zit nu dat tóch al gebeurd is weet ik niet. Waarom vinden jullie het zo erg dat die foto gepubliceerd is als ik vragen mag?

Ik denk vanwege het feit, weggaan is weggaan du geen foto´s maken en de gemaakte verwijderen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 21:29

Aangifte doen van huisvredebreuk

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 21:29

Op dat moment wisten we nog helemaal niet hoe het slachtoffer er aan toe was. Dan komt er eerst een fotograaf ongevraagd je terrein op, en vervolgens wordt je gebeld door omroep Brabant. Op het belletje hebben we gereageerd dat we nog geen commentaar gaven (omdat we nog niet goed wisten hoe of wat). Hierop werd gereageerd: dat is dan jammer, we plaatsen het toch.....

Het is dus de algehele gang van zaken en de riool journalistiek die ons tegen de borst stuit.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 21:35

zoalng het terrein niet afgesloten is met een hekwerk (dat per persoon open en dicht gaat) en er geen identiteitscontrole aan de poort is, mogen er gewoon foto's gemaakt worden.

Dit vertelde mijn voormalige baas me eens nadat er eiamdn met een camera op het terrein stond.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 21:35

LadyMadonna schreef:
Op dat moment wisten we nog helemaal niet hoe het slachtoffer er aan toe was. Dan komt er eerst een fotograaf ongevraagd je terrein op, en vervolgens wordt je gebeld door omroep Brabant. Op het belletje hebben we gereageerd dat we nog geen commentaar gaven (omdat we nog niet goed wisten hoe of wat). Hierop werd gereageerd: dat is dan jammer, we plaatsen het toch.....

Het is dus de algehele gang van zaken en de riool journalistiek die ons tegen de borst stuit.

Tegen de fotograaf kun je aangifte doen, je hebt bewijs dat hij op je erf is geweest...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 21:39

En hoe zit dat dan op de openbare weg? Stel ik krijg een ongeluk op de snelweg, daarvan worden foto's gemaakt en gepubliceerd, dat mag zomaar?

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 21:40

Toen er op de stal waar ik werkte een dodelijk ongeval was gebeurd was de fotograaf er ook eerder dan de trauma helikopter.
Ongelofelijk hoe snel die ter plaatsen zijn.
Bij ons was de politie er al wel en die heeft ze op afstand gehouden.
Ik vind het verschrikkelijk hoe ze handelen en hoe ze mensen na een heftige gebeurtenis lastig vallen.
Een beetje respect en begrip zou wel wenselijk zijn.
Helaas denk ik dat je er niks tegen kunt beginnen.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 21:42

LadyMadonna schreef:
En hoe zit dat dan op de openbare weg? Stel ik krijg een ongeluk op de snelweg, daarvan worden foto's gemaakt en gepubliceerd, dat mag zomaar?

Ja, dat mag inderdaad zomaar.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 21:47

Toen er 4 weken geleden een overval in mijn zaak was geweest, waarbij mijn partner betrokken was (die heeft de overvaller de deur uit gewerkt) waren de journalisten er al toen ik aankwam...... vragen stellen waar ik helemaal niet op zat te wachten, blijven filmen, foto's maken..... ik vond het vreselijk (vooral omdat ik meer zorgen had om mijn vriend, en ik dat gedoe er echt niet bij kon hebben)
Maar politie zei al , dat ik er niets tegen kon doen...... en daar gaat je recht voor privacy!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 21:58

Je moet hier inderdaad de fotograaf voor hebben, niet de media die het plaatsen.

Citaat:
Portretten of foto's gemaakt door een fotograaf kunnen ook worden gemaakt zonder opdracht. Een fotograaf kan b.v. in een winkelstraat foto's maken van het winkelend publiek, of foto's maken bij een rechtszaak of voetbalwedstrijd. In deze gevallen geldt een andere regel. Publicatie mag, tenzij dit een redelijk belang van de geportretteerde schendt.

De meeste portretten zijn niet in opdracht. De wet is dan iets minder strikt: er is geen toestemming nodig van de geportretteerden om de foto te mogen publiceren. De fotograaf moet dan zelf inschatten of publicatie nadelig zou zijn voor de mensen op de foto (art. 21 Auteurswet). Als dat zo is, dan mag hij niet publiceren.

Het tonen van iemands portret kan nieuwswaarde hebben. Tegelijkertijd kan iemands privacy geschonden worden, of kan hij zelfs negatief afgeschilderd worden door een publicatie in de krant. Dat kan een redelijk belang opleveren tegen publicatie. Dat belang moet dan worden afgewogen tegen de nieuwswaarde van het bericht.

Nieuws en verslaggeving van gebeurtenissen op de openbare weg valt onder de vrije meningsuiting. Omdat een vrije pers erg belangrijk is voor de democratische samenleving, genieten zulke publicaties een zeer hoge mate van bescherming. Ook bij verslaggeving in de vorm van publicatie van een foto met een portret.

Maar, dit geldt dus wel voor openbare ruimte: Naast foto's in het openbaar maken, kunnen ook foto's in besloten ruimtes gemaakt worden. Elk opzettelijk filmen of fotograferen in woningen of niet-publieke plaatsen is verboden tenzij dit vooraf duidelijk is aangekondigd.

Ik zou toch proberen contact te leggen met de fotograaf. Waarschijnlijk zal het moeilijk worden om de foto weer verwijderd te krijgen....