Mentaliteit en fouten toe durven geven, ver te vinden!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Mentaliteit en fouten toe durven geven, ver te vinden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 15:31

Zal proberen om het in het kort uit te leggen.
Ik werk op kantoor in het bedrijf van mijn man en mij. Wij leveren diensten in een bepaalde regio, valt een bestelling van een klant buiten onze regio werken wij samen met andere kleinere bedrijven.
Eén van deze collega-bedrijven begon met het slecht betalen van de facturen naar ons toe (werk wat wij dus in opdracht voor hun hebben gedaan). Na al een paar keer telefonisch contact te hebben gezocht waarom er zo slecht werd betaald had ik zeer duidelijk afgesproken dat ik de betalingstermijn gelijk ging trekken van de facturen, dus als hun de facturen met 60 dagen gingen betalen naar ons toe dat ik dat dan ook terug ging doen en dat ik dan ook geen herinneringen meer wenste te krijgen. Lijkt me niet meer dan logisch.
Zij bleven slecht betalen, soms wel tot over de 100 dagen. Evengoed bleven zij mij aanmanen dat ik met 30 dagen moest betalen.
Toen heb ik gebeld en gezegd dat ik dat niet terecht vond en dat afspraken die gemaakt zijn toch nagekomen moeten worden.
Diegene aan de telefoon was hier niet van gediend en liet dit blijken door tegen de collega's te zeggen dat er nu toch wel een uiterst gestoord, naar, hysterisch k*t wijf aan de telefoon had.... Dit alles werd dus gezegd net voor dat de verbinding werd verbroken.
Ik heb dus terug gebeld omdat de afspraken niet waren gemaakt en om wat er werd gezegd, die persoon wilde niet meer aan de telefoon komen en diegene die opnam was het er wel mee eens....
Ik kan wel zeggen dat je zo niet met mensen omgaat en al helemaal niet met collega-verhuurders. Diegene die dat binnen ons bedrijf flikt kan persoonlijk zijn excuses aan gaan bieden en zo niet dan is het wel exit!
Nu uiteindelijk hebben ze deze week dus de laatste factuur voldaan aan mij (werk van vorig jaar september!) en direct dezelfde dag nog een aanmaning naar mij verzonden met een dreiging van de deurwaarder. Ik had bewust gewacht met betalen omdat wat ik moest betalen naar hun toe maar 1/5 was van wat er naar ons toe betaald moest worden. Op het moment dat ik zag dat er betaald was heb ik ook direct hun laatste factuur betaald.
Nu valt die dreiging van de deurwaarder mij erg verkeerd, zeker met wat er gezegd geweest is.

Ik vind het erg jammer dat mensen zo in elkaar kunnen steken en niet verder kijken. Kan er ook slecht tegen dat mensen niet voor hun fouten uit durven komen, daar is in mijn ogen niets mis mee en daar leer je alleen maar van!

Traiectum

Re: Mentaliteit en fouten toe durven geven, ver te vinden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 15:38

Dat komt helaas overal voor. Ik merk het binnen het bedrijf waar ik werk ook - een hoop geschreeuw als iets niet gaat zoals iemand het wil, totdat ze er op gewezen worden dat ze zelf het probleem veroorzaken. Als je op excuses moet gaan wachten moet je veel geduld hebben, die komen bij dit soort personen nooit. De meesten zijn wél direct stil, dat is wel prettig :D

Veel meer dan je schouders ophalen over dit soort gedrag kun je niet doen denk ik. Misschien een manager aanspreken. Gelukkig is het bijna weekend!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 15:42

Punt is dat de directeur het weet wat er gezegd en gebeurd is en die vind het prima zo, lekkere bedrijfsvoering denk ik dan... Ze steken gewoon liever hun kop in het zand en verbreken zo een jarenlange samenwerking dat dat ze toegeven dat het niet helemaal netjes en slim is wat er gezegd was...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 15:44

Dit is schering en inslag tegenwoordig, zou geen opdrachten meer aan dit bedrijf geven want ze zullen wel in zwaar weer zitten. Zal me niet verbazen dat ze binnenkort faillissement aanvragen en nu nog proberen alles binnen te halen wat er binnen te halen valt. Mocht jullie bedrijf deze werkzaamheden zelf kunnen doen ook al verdien je dan minder door de afstand dan toch maar eens goed over nadenken.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 15:45

ik ga ervan uit dat je geen zaken meer met hun doet?
In dat geval lekker aan leuke dingen denken en zulke negatieve dingen zo min mogelijk aandacht geven.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 15:46

Ik zou de leidinggevende hierop aanspreken. Daarnaast vraag ik me af of je wel met een bedrijf moet samenwerken die een rekening van bijna een jaar open laat staan.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 15:47

Zou toch echt af nokken met het bedrijf en een bijbehorend schrijven waarom

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 15:48

Ojajoh schreef:
Zou toch echt af nokken met het bedrijf en een bijbehorend schrijven waarom

Ik ook. Zat andere bedrijfjes toch?

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 15:49

Als het mogelijk is was ik direct naar een ander overgestapt. Dit heet geen samenwerken!
Je hoort het idd erg vaak, zo gaat het nu eenmaal. Wees blij dat je het zelf wél doorhebt en je collegas niet zo behandeld, heb je mooi weer een streepje voor op andere bedrijven! Zou het me ook niet persoonlijk aantrekken ;)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 15:52

Heb ze dat vanmorgen ook gemeld, dat ze vooral onze bedrijfsgegevens uit het adressenbestand moeten halen, dat ik geen zin heb om zaken te doen en samen te werken met mensen die de mentaliteit hebben van een kleuter.
Vervelende is dat diegene waar ik altijd goed mee kon de enige is die ook wat durft te zeggen daar, bij dat bedrijf is kantoor en werkvloer (daar zijn de normale mensen binnen dat bedrijf te vinden)een aparte wereld is. Hij vindt het erg jammer maar geeft me groot gelijk.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 15:57

Als zelfs de directeur dit normaal vindt, dan inderdaad lekker naar een concurrent overstappen of het voortaan zelf doen. Ze komen er vanzelf wel achter dat dit op de lange termijn geen handige actie is.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 16:01

Ik vind het altijd zo'n teken van zwakte als mensen de telefoon er op gooien als het ze te moeilijk wordt of als ze hun zin niet krijgen!

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 16:08

Niet dat ik gehinderd wordt door enig verstand van zaken, maar de eer aan jezelf houden en de samenwerking beeindigen (liefst wel zodra je je geld hebt uiteraard) is wat ik zou doen.
Ik vind het altijd een leuke uitdaging om zelf zo vriendelijk en correct mogelijk te blijven. Kinderachtig gedrag het liefst niet met kinderachtig gedrag beantwoorden (hoewel dat ZO verleidelijk is) maar laat ze zich door jou correcte en professionele houding maar eens afvragen waar het bij hen fout is gegaan.

Ik denk dat je goed bezig bent zo. En goed dat je je niet laat meeslepen!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 16:11

Is moeilijk hoor, bedenk al van te voren wat ik wil zeggen en hoe, zit te koken van woede op het moment dat ze de haak er op gooien. Zeker als je dan terug belt omdat het gesprek nog niet klaar is en diegene wil dan niet meer aan de telefoon komen, zo kinderachtig.
Ik probeer altijd de eer aan mezelf te houden, bedenk dan dat ik zelf niet zo behandeld wil worden en dan lukt het me meestal ook wel. Zeg nog wel eens wat als ik zeker weet dat de verbinding is verbroken!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 19:00

Je moet nu op gaan treden, zorg ervoor dat je officieel op papier zet dat ze een betalingsachterstand hebben. Stel daarin een uiterste betaaldatum en indien ze niet aan die termijn voldoen (wat ik verwacht n.a.v. jouw verhaal) onderneem dan actie d.m.v. een incassoburo. Het had sowieso al kordater aangepakt moeten worden behalve jullie betalingstermijn aanpassen aan die van hun., jammer dat dit niet gebeurt is. Het is zeker niet normaal wat die persoon allemaal gezegd heeft maar een uitzondering is het helaas niet. Heel leerzaam en effectief is een training Telefonische Incasso :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 22:45

Kinke zij hebben inmiddels betaald, alleen wat zij direct daarna deden was dreigen met incasso terwijl de factuur die ik nog moest betalen veel minder lang openstond in vergelijk met wat hun aanhielden!
Plus dat wat ik moest beuren vele malen meer was, daarom heb ik ook gewacht met betalen. Netjes is het niet maar je moet wat nadat je voor van alles bent uit gemaakt en er geen afspraken te maken zijn..

Ken het traject inmiddels wel van het aanmanen en regels stellen en wat er in moet staan. Hak al even met dat bijltje en helaas steeds meer. Wordt er ook steeds harder in en zakelijker. Dit is gewoon erg jammer dat het zo met een collega-verhuurder moet lopen, je kunt elkaar zo mooi helpen en zo de kosten lekker laag houden, maar als het zo moet dan maar niet!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 23:12

Waarom verrekenen jullie niet gewoon? Ben je er vanaf.

Hoewel ik de toon van de dame niet netjes vind, snap ik niet zo goed wat de topictitel er mee te maken heeft. Betalingen e.d. is gewoon een spelletje, blijkbaar zitten zij krap bij kas en moeten ze goed opletten wat ze wel en niet betalen. Als jullie geld van hen krijgen en zij van jullie gewoon de bal in eigen hand houden. Zorg dus dat je kan verrekenen.

Onthoudt dat die herinneringen vaak automatisch gaan of dat er bijv. weer een nieuwe op kantoor zit. Been there.. done that.. Ik stuur ze bij gemaakte afspraken vaak terug :D

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-13 08:08

Het punt is dat ik met verrekenen er dik bij in ga schieten en dat is niet de bedoeling lijkt mij omdat wij altijd veel meer voor hun reden dan zij voor ons, maar gelukkig is dit niet meer van toepassing omdat ik er voor gekozen heb na dit hele gebeuren niet meer te willen samen werken.
De herinneringen daar gaan net als bij ons niet geheel automatisch, zij kunnen er voor kiezen wel of niet en welke er gestuurd wordt.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 08:26

Dit id geen excuus voor het gedrag maar wel een mogelijke verklaring.
Het lijkt erop dat dat bedrijf in zwaar weer zit. Die medewerker is misschien gestresst doordat ze bang is haar baan kwijt te raken en omdat ze gesommeerd is om op deze wijze met betalingen om te gaan. In haar functie mag ze dagelijks de getergde reactie van boze aanmaners opvangen terwijl ze zelf het liefst die rekeningen zou kunnen/mogen betalen. Je zou om minder een hekel aan je baan krijgen. Inderdaad stoppen met dit bedrijf omdat je niet wenst te worden uitgescholden en omdat het zo traag betaald krijgen van facturen een veeg teken is.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 07:34

De incasso hebben ze dus door gezet, kreeg gisteren een brief in de bus van een incassobureau, erg flauw.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:48

Maar zijn er nu nog fakturen van jullie die ze niet hebben betaald? Of moet jij alleen nog aan hun betalen?

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:52

Flauw of niet persoonlijk had ik wel gewoon betaald, ondanks dat de ander niet betaald, zodat ze jou nooit wat kunnen verwijten. Imo ben je nu net zo fout als hun.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:53

meggiemeg schreef:
De incasso hebben ze dus door gezet, kreeg gisteren een brief in de bus van een incassobureau, erg flauw.

Je hebt de nota inmiddels betaald toch, geen reactie geven.
Het kost hun uiteindelijk alleen maar geld dat het incasso bureau is ingeschakeld :)

Ik zou de nota gewoon verrekend hebben daar hun nota maar 1/5 de deel was, kun je direct over het geld beschikken.
Lijkt me een wijze beslissing geen zaken meer te doen met dit bedrijf, dergelijk betaalgedrag staat meestal niet op zichzelf :j

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 13:45

Kinke schreef:
Maar zijn er nu nog fakturen van jullie die ze niet hebben betaald? Of moet jij alleen nog aan hun betalen?

Nee Kinke, er staat nu niets meer open tussen beide partijen, de aanvraag aan het incassobedrijf is 3 dagen later ingediend nadat ze mijn betaling hebben ontvangen.

Tiffany schreef:
Flauw of niet persoonlijk had ik wel gewoon betaald, ondanks dat de ander niet betaald, zodat ze jou nooit wat kunnen verwijten. Imo ben je nu net zo fout als hun.

Het mag dan fout zijn maar er is ook nog zoiets als fatsoen naar elkaar toe, ik ben niet diegene geweest die onredelijk was of afspraken niet na kwam in eerste instantie. Dat ik voor van alles ben uitgemaakt schoot bij mij gewoon totaal verkeerd plus dat er afspraken waren gemaakt dat onze betalingstermijn gelijk zou lopen aan die van hun.

A_nouk schreef:
meggiemeg schreef:

Je hebt de nota inmiddels betaald toch, geen reactie geven.
Het kost hun uiteindelijk alleen maar geld dat het incasso bureau is ingeschakeld :)

Ik zou de nota gewoon verrekend hebben daar hun nota maar 1/5 de deel was, kun je direct over het geld beschikken.
Lijkt me een wijze beslissing geen zaken meer te doen met dit bedrijf, dergelijk betaalgedrag staat meestal niet op zichzelf :j

Met verrekenen was ik nog altijd tekort gekomen omdat wij altijd meer werkzaamheden deden voor hun dan andersom.
Ik stuur wel een mail met een kopie van de betaling naar het incassobureau, dan kunnen ze zien dat de betaling al gedaan was voordat ze de aanvraag binnen kregen.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 14:28

Is slim dan ben je er meteen vanaf, dat andere bedrijf is wat minder slim incassobureau kost altijd geld. Erg dom als je het geld al binnen hebt...