Soms...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Leffroi

Soms...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 18:05

...word je gewoon een beetje moedeloos.

Het lijkt soms niet allemaal eerlijk. Geld, geld geld is waar het alleen nog maar om schijnt te draaien. Laten we daar nou net niet zoveel van hebben!

Nou mogen wij absoluut niet klagen, er zijn mensen die het minder hebben, maar soms. Mijn moeder werkt keihard voor een kleine loon. Meer uren zitten er helaas niet in op dit moment en ach, we redden het normaal gesproken prima.

Nu weten we allemaal dat het afgelopen winter aardig lang koud.. maar dan ook echt KOUD is geweest. Dus, de termostaat gaat toch ietsjes omhoog, hoger dan normaal. Helaas zien we dat ook terug aan de gasrekening. Pfoe.. Wat is mijn moeder geschrokken. Niet normaal hoeveel we bij moeten betalen. Ook de lichtrekening moesten we een klein groot bedrag bijbetalen. Geen wereldramp, maar toch.

Nou heb ik een hele vriendelijke man aan de lijn gehad en die heeft een betalingstermijn voor mijn moeder kunnen regelen, maar toch zit ik er nog mee. Heb gezegd dat ik het licht wel zou betalen en ik zou mee betalen aan de gasrekening.

Nou zal het allemaal wel kloppen hoor, maar soms word ik er zo verdrietig van. Waar doen andere mensen het van? Mensen met paarden, andere hobby's, mensen die zich dan ook nog een vakantie kunnen veroorloven. Soms, heel soms ben ik daar best jaloers op. Waarom kunnen zij wel en wij niet? Waarom kan mijn moeder nou nooit eens een meevaller hebben. Waarom heeft ze nou nooit eens de kans om een bedrag te sparen voor dergelijke gevallen? Er is altijd wel iets..

Mijn moeder huilt niet vaak, maar als ze huilt, pfff. Daar kan ik gewoon niet tegen. Mijn moeder, mijn alles, mijn beste vriendin. Hier zal ik nog wel weer een paar nachten van wakker liggen en een paar migraine aanvallen voor moeten incasseren, terwijl ik gewoon wéét dat alles wel weer goed komt.

Ik zal niet snel om een kaartje durven vragen, maar bokt kan soms heel wat mensen blij maken met elkaar. Nou zit mijn moeder niet op bokt (durf zelfs niet te zeggen of ze wel weet dat bokt bestaat), maar misschien dat jullie haar wat op willen en kunnen vrolijken? Dat zou ik echt super tof vinden!

Ik zit niet te wachten op medelijden, want het komt ook gewoon wel weer goed, maar ik wilde het even van me afschrijven. Misschien dat jullie nog handige (bespaar) tips hebben? Alles is meegenomen natuurlijk!

marlonFloris

Re: Soms...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 18:10

Bah wat vervelend voor jullie! Wij hebben het thuis ook niet heel breed maar redden het wel gewoon. Komt ook omdat ik zelf al volledig werk en alles zelf betaal.

Kijk een bij het weggeeftoppic! Daar staan vaak leuke dingen in die door medebokkers worden weggegeven! Paard en niet paard gerelateerd!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 20:39

Zo herkenbaar helaas. Ik woon inmiddels niet meer thuis en krijg het nu dus van de zijlijn mee, maar ik heb ook zo'n ploeter-moeder. Kom maar op met je adres!

ShannonJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 20:44

Mijn ouders hebben ook jaaarenlang zulke financiele tegenvallers gehad. Elke keer als het wat beter leek te gaan, kwamen er weer anderen geld ''halen''. Sinds een jaar heeft mijn moeder haar eigen zorgboerderij opgebouwd en sindsdien gaat het financieel heel goed. We doen het nog steeds zuinig aan uit gewoonte, maar we kunnen weer op vakantie! Jullie tijd komt ook nog wel :)

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 20:56

Ik ken het probleem.. Bij mij gaat ook alles standaard tegelijk kapot. :')

De gas en elektriciteit rekening is nu weinig meer aan te doen vrees ik. Neemt niet weg dat het poedersuiker is natuurlijk. Ik houd het zelf bij elke maand, als ik toch meer verbruik dan ik betaal kan ik altijd mijn maandbedrag nog hoger zetten. Probeer uit te vinden welk apparaat elektriciteit slurpt.
Probeer in excel de inkomsten en uitgaven op een rijtje te zetten en kijk waar jullie op kunnen besparen (als dat nog kan). Goedkoper tv abonnement, goedkoper telefoon abonnement, budget maken voor boodschappen, etc. Misschien zijn er dingen die je kan verkopen?

Ik krijg ook altijd moordneigingen van mensen die zeggen dat geld onbelangrijk is, als je er ooit problemen mee hebt gehad weet je hoeveel ellende het veroorzaakt als je er te weinig van hebt.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 21:18

Voor mezelf:
- Ik ben van de spontane cadeautjes... elke maand gaat daar al minimaal 50 euro aan op... (en dan heb ik het niet eens over sinterklaas... of vriendjes verjaardag... beetje te :'))
- Met koken gewoon meer koken, vaak zijn porties voor 3-4 personen, dus dan maak ik dat ook gewoon klaar en vries het in :) Dat scheelt weggooien en nog een keer koken... (en heel simpel, euroshopper rijst kost iets van 0,40 ofzo? dan wat groente erbij, een zakje van dat spul (bij de lidl iets van 1,40 voor 4 pakjes...) en daar kun je 2x van eten minimaal :) wij hier 3 volgens mij :p)
Ik zit nu te bedenken dat ik ook automatisch "zonder vlees" denk... minder vlees eten scheelt ook enorm (voor een vegamuts heel natuurlijk :P maar las een paar vleesloze dagen in)
- Huismerkspullen pakken...(voor mijn gevoel betaal je 2x zo veel voor het merk bij de meeste dingen)
- Geen stekkers in stopcontacten laten zitten als je dingen niet gebruikt schijnt te helpen....
- We hebben wel het geluk dat de bovenburen zo veel stoken dat we zelfs toen het zo hard vroor een raam open gingen zetten omdat het 25graden in de slaapkamer was....
- Elke maand toch iets apart zetten, gewoon als appeltje voor de dorst, maar als je minder te besteden heb, dan ga je ook zuiniger om met je geld... (Ik stort altijd meteen een bedrag naar mijn spaarrekening, zodat ik dat geld niet meer "heb", dus het minder snel uitgeef)
- Nu werk ik 36 uur naast mijn studie, toen ik dat niet deed, had ik 2 baantjes, gewoon nog een stom baantje bij de post erbij op zaterdag, maar dat leverde elke maand wel weer een paar 100 euro op...
- Vaker met de fiets gaan dan met de auto
- Niet onnodig gaan shoppen... En alleen halen wat je nodig hebt... (Ga bijvoorbeeld naar de action... ik kom ook altijd met wat tuinspulletjes terug... of toch weer "ow dat is leuk voor die, en het kost maar *laag bedrag*.. maarja tel dat allemaal bij elkaar op en dan...)
- Dingen verkopen op marktplaats... (ik ben ook aan het opruimen en geef dingen weg omdat ze in de weg staan/plaats innemen en we er niets meer mee doen) (weggeeftopic werd al genoemd, maar dat is wel een goed idee.. als je een keer een cadeautje ofzo voor iemand nodig hebt... daar staan soms echt leuke dingen in + ook voor jezelf natuurlijk)
- Je hebt ook van die sale-winkeltjes (weet nog dat ik in Ehv woonde en daar had je een brand/waterschade winkeltje... daar kocht je heel veel dingen (kleding, gewoon nieuw, merk) maar dan voor 10-15 euro per item... maar ook shampooflesjes waarvan het etiket niet meer duidelijk was door waterschade etc.
- Kringloopwinkels hebben soms ook leuke dingen, mocht iets in huis vervangen moeten worden...

Ehm... dit waren een beetje de dingen waar ik meer op wil gaan letten...
Verder nog een tip: altijd klaarstaan op het werk als ze extra mensen nodig hebben, als iemand uitvalt etc. Want dan krijg je wat meer "gunfactor" mee, als er ooit uren vrijkomen, gaan die dan ook eerder naar je moeder ipv iemand anders.. want ze heeft laten weten dat ze graag meer wil werken en ze staat altijd voor het bedrijf klaar ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 21:56

MW => LZP

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 22:08

TS, mocht je nog een kaartje willen dan stuur ik die met plezier naar je/jullie toe!
PB je adres maar even dan.

*Droomy mompelt dat ze geen idee heeft wat ze erop zal zetten maar komt wel goed*

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 22:09

Vergeet niet, mensen doen vaak alsof het o zo goed gaat, maar stiekem achter de gesloten deuren..

Durf mezelf daar wel als voorbeeld mee te geven. Wij hebben financieel aan de grond gezeten, op dat moment had ik nog steeds 5 pony's staan en naar de buiten wereld maar doen alsof er niks aan de hand was.. gewoon uit schaamte.

Inmiddels zijn we van alle schulden af, hebben een spaarrekening en kunnen op vakantie.

Enkel door heeel hard te werken, 3 banen en alle uren aannemen die er vrij komen op het werk :)

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 22:53

Super bedankt voor de reacties! En er zitten een paar zeer bruikbare tips tussen.

'Helaas' besparen we al zoveel mogelijk, dus wordt het vrij lastig om op sommige dingen te bezuinigen. Wel schiet me net te binnen.. De vaste telefoon. We worden nauwelijks gebeld en bellen zelf nauwelijks met dat ding, dus wellicht dat die er wel uit gaat! Heeft mn moeder het sowieso al een paar keer over gehad.

Eten ga ik nu op aandringen dat ze gewoon echt maar niets meer weg moet gooien. Wel kopen we heel vaak eten waar we dan 2 dagen van kunnen eten. Dan maar wat vaker rijst met 1 of ander lekker sausje, want dat is toch best lekker. Maar weet je, je gaat zo gauw weer ongezond eten en dat is dan ook weer zo jammer, haha. En het is nou ook niet bepaald stampotweer. Maar daar ga ik nu wel heel wat meer op letten.

En mn moeder kaart altijd aan dat ze wel wat extra uren wil draaien. Een tijdje geleden heeft ze ook best wat meer uren gedraaid en dat was erg fijn. Maar inmiddels heeft ze al 4 baantjes en is de jongste niet meer, lichamelijk gezien. Ze solliciteert als een gek, maarja op 50-jarige leeftijd word je helaas niet zo snel meer aangenomen. Maar alles is meegenomen en ze pakt aan wat ze aanpakken kan.

Ik zal van 't weekend even kijken hoe ik alles op een rijtje ga zetten. Mams moet werken, maar dan controleert ze 's avonds maar of het klopt. Zie het zo wel zitten, hou wel van orde. Ze heeft geen andere keus, hahaha.

En ach, als alles mee zit heb ik vanaf volgende week dinsdag mijn rijbewijs en dan ga ik kijken of de auto op mijn naam kan enzo. Maar dat is voor nu even een zorg voor later, want de auto is weer onmisbaar voor het werk, dus kan eigenlijk de deur ook niet uit.

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 23:00

Ik heb een kookboek, of eigenlijk losse kaartjes, met gerechten die je heel goedkoop kunt maken. Voor me ligt toevallig een gerecht dat 4,30 euro kost voor vier mensen, dan kun je bijvoorbeeld een deel invriezen. Als je wilt, kan ik wel een paar recepten voor je overtypen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 23:05

Hier gaat in de winter de thermostaat niet hoger dan 18, behalve als opa en oma langskomen want anders bevriezen ze ter plekke :D verder is het een kwestie van goed begroten, toen ik net afgestudeerd was hield ik anders letterlijk aan het einde van m'n geld nog een aantal dagen maand over. Tegenvallers als een hoge elektrarekening kun je ook begroten door maandelijks even je meterstanden op te schrijven.
De auto kun je misschien beter op naam van je moeder laten staan ivm verzekering, die kan weleens flink hoger zijn voor jou omdat je pas net je rijbewijs hebt. Verder heb ik weinig tips, wel wil ik jullie veel succes wensen, ik hoop dat jullie snel in een betere situatie komen te zitten!

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 23:10

ik snap precies hoe je je voelt...als ik weer een rekening krijg wat ik niet kan betalen of in ieder geval niet in 1 keer, kan ik soms echt in een dip van raken...
mijn moeder had ook altyd geldzorgen, ze was ook chronisch ziek dus had ze ook niet zoveel,daar werd ik dan weer verdrietig van want ze was ook mijn beste vriendin...zij is er helaas niet meer, en daarom probeer ik juist wel heel erg van de kleine dingen te genieten...ik weet precieswat je doormaakt...baal er soms ook zo erg van..maargoed het is niet anders helaas!!
ik hou mezelf maar voor: ooit komen er heus betere tijden! :D

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 23:13

Yessy schreef:
Hier gaat in de winter de thermostaat niet hoger dan 18, behalve als opa en oma langskomen want anders bevriezen ze ter plekke :D verder is het een kwestie van goed begroten, toen ik net afgestudeerd was hield ik anders letterlijk aan het einde van m'n geld nog een aantal dagen maand over. Tegenvallers als een hoge elektrarekening kun je ook begroten door maandelijks even je meterstanden op te schrijven.
De auto kun je misschien beter op naam van je moeder laten staan ivm verzekering, die kan weleens flink hoger zijn voor jou omdat je pas net je rijbewijs hebt. Verder heb ik weinig tips, wel wil ik jullie veel succes wensen, ik hoop dat jullie snel in een betere situatie komen te zitten!

Goed dat je het zegt, daar had ik nog niet aan gedacht. Daarvoor moet je natuurlijk eerst 5 jaar verder voor zijn. Dat is dan weer jammer.

@Littera

Als je tijd hebt? Is natuurlijk altijd handig. We lusten eigenlijk best veel, dus geen moeilijke eters!

We zijn de laatste tijd wel van de kapucijners. Dan kunnen we voor een ruwe 5 euro? 2 dagen eten. Dan heb je groente en vlees (spekjes) in 1. En of dat lekker is!

Daarnaast maken we vaak zelf nasi. Gewoon een pak rijst met een zakje groente. Satétje er bij. Ook weer 2 dagen en kost eigenlijk geen drol..

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 23:16

Ellen__ schreef:
ik snap precies hoe je je voelt...als ik weer een rekening krijg wat ik niet kan betalen of in ieder geval niet in 1 keer, kan ik soms echt in een dip van raken...
mijn moeder had ook altyd geldzorgen, ze was ook chronisch ziek dus had ze ook niet zoveel,daar werd ik dan weer verdrietig van want ze was ook mijn beste vriendin...zij is er helaas niet meer, en daarom probeer ik juist wel heel erg van de kleine dingen te genieten...ik weet precieswat je doormaakt...baal er soms ook zo erg van..maargoed het is niet anders helaas!!
ik hou mezelf maar voor: ooit komen er heus betere tijden! :D

Phoe, ja. Chronisch ziek. Vreselijk. M'n moeder heeft de ziekte van Crohn en heeft daardoor al jaaaaaaren een ontsteking zitten bij haar ogen. Lijkt nu eindelijk rustig, maarja. Laatst had ze oogdruppen gekregen, ook weer 15 euro per flesje. Bloedprikken (omdat dat er bij hoorde zei de arts, ff checken) moest ze ook al zelf betalen?! Ook weer 30 euro. En daar betaal je dan een premie voor maandelijks.

Succes! :)

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 23:19

Weet je wat het kloterige is met die energierekening? Vaak zijn het de goedkopere huurhuizen die het slechtst geïsoleerd zijn, en daarmee de lagere inkomens die het meeste voor het heelal aan het stoken zijn -O- Als je in een (wat ouder) huurhuis woont zou je het eens bij je verhuurder kunnen navragen, hoe het staat met de isolatie. Kans dat ze gelijk in de houding springen is klein, maar niet geschoten is altijd mis, en als niemand er een punt van maakt gebeurt er nooit wat.

Qua stroom, wat voor lampen hebben jullie? Probeer wat opzij te leggen voor LED-lampen, die investering haal je er heel snel uit en (als je nu nog ouderwetse gloeilampen hebt) verlichting is een groot deel van je elektriciteitsrekening.

Ik werk in de energiesector en voor ons is alles wat over stroom en gas gaat helemaal geweldig, maar pffff. :(:)

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 23:21

nou dat zegt niks hoor...ik woon in nieuwbouw waar ze alles aan hebben gedaan om het zo energiezuinig mogelijk te maken,energielabel is A++ en nog moet ik 430 euro bijbetalen!!!

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 23:23

Leffroi schreef:
Phoe, ja. Chronisch ziek. Vreselijk. M'n moeder heeft de ziekte van Crohn en heeft daardoor al jaaaaaaren een ontsteking zitten bij haar ogen. Lijkt nu eindelijk rustig, maarja. Laatst had ze oogdruppen gekregen, ook weer 15 euro per flesje. Bloedprikken (omdat dat er bij hoorde zei de arts, ff checken) moest ze ook al zelf betalen?! Ook weer 30 euro. En daar betaal je dan een premie voor maandelijks.

Succes! :)

oh erg he! ik ging vorig jaar een allergietest doen, moest ik zelf 220 euro betalen pff :(

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 23:24

Ellen__ schreef:
nou dat zegt niks hoor...ik woon in nieuwbouw waar ze alles aan hebben gedaan om het zo energiezuinig mogelijk te maken,energielabel is A++ en nog moet ik 430 euro bijbetalen!!!

Ja oke, het is ook een lange en koude winter geweest natuurlijk, en je eigen stookgedrag heeft er ook wel invloed op.. Maar over het algemeen zegt zo'n energielabel echt wel iets hoor ;)
( Ik kreeg geld terug, puur omdat mijn grootste radiator de hele winter stuk was. Wind waaide dwars door het raam heen, maar ja, met genoeg dekens en truien overleef je dat ook wel :') Comfortabel is wel anders)

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 23:28

ooh wat erg zeg pff :brr:
nou hier klopt het echt voor geen meter hoor, want ik ben heel zuinig met energie en elektriciteit en nog zoveel bijbetalen en de buurvrouw woont met het dubbele als hier en die krijgt 400 terug..pff

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 23:32

@Ellen Bij veel energieleveranciers kan je ook zelf je voorschotbedrag instellen. Dus misschien dat je buurvrouw al van te voren rekening had gehouden met veel betalen, en daardoor maandelijks al meer betaalde..? Die zijn vaak ook standaard al wel berekend op de samenstelling van het huishouden. Dus je zou eens kunnen kijken naar of je voorschotbedrag wel klopt. Scheelt nare verrassingen inderdaad.

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 23:35

Ik ben bezig. :D Heb je een oven?

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 23:37

IngeK schreef:
Weet je wat het kloterige is met die energierekening? Vaak zijn het de goedkopere huurhuizen die het slechtst geïsoleerd zijn, en daarmee de lagere inkomens die het meeste voor het heelal aan het stoken zijn -O- Als je in een (wat ouder) huurhuis woont zou je het eens bij je verhuurder kunnen navragen, hoe het staat met de isolatie. Kans dat ze gelijk in de houding springen is klein, maar niet geschoten is altijd mis, en als niemand er een punt van maakt gebeurt er nooit wat.

Qua stroom, wat voor lampen hebben jullie? Probeer wat opzij te leggen voor LED-lampen, die investering haal je er heel snel uit en (als je nu nog ouderwetse gloeilampen hebt) verlichting is een groot deel van je elektriciteitsrekening.

Ik werk in de energiesector en voor ons is alles wat over stroom en gas gaat helemaal geweldig, maar pffff. :(:)

Mwoh, mogen opzich nog niet klagen. Vorig jaar hebben we nieuwe ramen gekregen beneden en dat kon je direct merken. We hadden de verwarming normaal op 20/21 staan 's winters, maar deze winter is hij nauwelijks boven de 19 gekomen. Dat in combinatie met een dikke fleecedeken hebben we het nauwelijks koud gehad. Aan de overkant zijn ze toen begonnen met het isoleren van de daken en de buurman zei dat je dat ook zeer goed kon vernemen. Dus we hopen dat ze binnenkort hier ook beginnen met de daken, dat scheelt ook weer natuurlijk! We wonen wel op een hoekwoning, dus dat is helaas niet heel erg gunstig natuurlijk.

@Ellen

De raarste dingen moet je betalen hoor. Maar soms.. Voor mijn migraine heb ik spuiten gekregen. Maar daar moest ik laatst ook opeens zelf voor betalen. Toch al gauw 20 euro per spuit. Ben benieuwd wanneer de rekening komt van mijn tetanus prik.

De elektriciteitsrekening heb ik vorig jaar al gezegd, dat ik die zou betalen mocht mijn moeder bij moeten betalen. Heb namelijk 2 terraria die niet zonder licht kunnen (warmte). Heb gegokt/ uitgerekend dat het zo rond de 70/80 euro zou liggen en dat klopt ook. Dus dat is verder geen probleem 'gelukkig'. Wel ga ik binnenkort even kijken naar een andere warmtebron (keramische lamp) want dat schijnt ook weer heel veel te schelen.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 23:38

Littera schreef:
Ik ben bezig. :D Heb je een oven?

Yep, een oven is aanwezig! :D Ben benieuwd :D

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 23:55