Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
)
Dat scheelt weggooien en nog een keer koken... (en heel simpel, euroshopper rijst kost iets van 0,40 ofzo? dan wat groente erbij, een zakje van dat spul (bij de lidl iets van 1,40 voor 4 pakjes...) en daar kun je 2x van eten minimaal
wij hier 3 volgens mij :p)
maar las een paar vleesloze dagen in)
verder is het een kwestie van goed begroten, toen ik net afgestudeerd was hield ik anders letterlijk aan het einde van m'n geld nog een aantal dagen maand over. Tegenvallers als een hoge elektrarekening kun je ook begroten door maandelijks even je meterstanden op te schrijven.
Yessy schreef:Hier gaat in de winter de thermostaat niet hoger dan 18, behalve als opa en oma langskomen want anders bevriezen ze ter plekkeverder is het een kwestie van goed begroten, toen ik net afgestudeerd was hield ik anders letterlijk aan het einde van m'n geld nog een aantal dagen maand over. Tegenvallers als een hoge elektrarekening kun je ook begroten door maandelijks even je meterstanden op te schrijven.
De auto kun je misschien beter op naam van je moeder laten staan ivm verzekering, die kan weleens flink hoger zijn voor jou omdat je pas net je rijbewijs hebt. Verder heb ik weinig tips, wel wil ik jullie veel succes wensen, ik hoop dat jullie snel in een betere situatie komen te zitten!
Ellen__ schreef:ik snap precies hoe je je voelt...als ik weer een rekening krijg wat ik niet kan betalen of in ieder geval niet in 1 keer, kan ik soms echt in een dip van raken...
mijn moeder had ook altyd geldzorgen, ze was ook chronisch ziek dus had ze ook niet zoveel,daar werd ik dan weer verdrietig van want ze was ook mijn beste vriendin...zij is er helaas niet meer, en daarom probeer ik juist wel heel erg van de kleine dingen te genieten...ik weet precieswat je doormaakt...baal er soms ook zo erg van..maargoed het is niet anders helaas!!
ik hou mezelf maar voor: ooit komen er heus betere tijden!
Als je in een (wat ouder) huurhuis woont zou je het eens bij je verhuurder kunnen navragen, hoe het staat met de isolatie. Kans dat ze gelijk in de houding springen is klein, maar niet geschoten is altijd mis, en als niemand er een punt van maakt gebeurt er nooit wat.
Leffroi schreef:Phoe, ja. Chronisch ziek. Vreselijk. M'n moeder heeft de ziekte van Crohn en heeft daardoor al jaaaaaaren een ontsteking zitten bij haar ogen. Lijkt nu eindelijk rustig, maarja. Laatst had ze oogdruppen gekregen, ook weer 15 euro per flesje. Bloedprikken (omdat dat er bij hoorde zei de arts, ff checken) moest ze ook al zelf betalen?! Ook weer 30 euro. En daar betaal je dan een premie voor maandelijks.
Succes!
Ellen__ schreef:nou dat zegt niks hoor...ik woon in nieuwbouw waar ze alles aan hebben gedaan om het zo energiezuinig mogelijk te maken,energielabel is A++ en nog moet ik 430 euro bijbetalen!!!
Comfortabel is wel anders)
Heb je een oven? IngeK schreef:Weet je wat het kloterige is met die energierekening? Vaak zijn het de goedkopere huurhuizen die het slechtst geïsoleerd zijn, en daarmee de lagere inkomens die het meeste voor het heelal aan het stoken zijnAls je in een (wat ouder) huurhuis woont zou je het eens bij je verhuurder kunnen navragen, hoe het staat met de isolatie. Kans dat ze gelijk in de houding springen is klein, maar niet geschoten is altijd mis, en als niemand er een punt van maakt gebeurt er nooit wat.
Qua stroom, wat voor lampen hebben jullie? Probeer wat opzij te leggen voor LED-lampen, die investering haal je er heel snel uit en (als je nu nog ouderwetse gloeilampen hebt) verlichting is een groot deel van je elektriciteitsrekening.
Ik werk in de energiesector en voor ons is alles wat over stroom en gas gaat helemaal geweldig, maar pffff.