schuldvraag aanrijding auto

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

different1

schuldvraag aanrijding auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 10:50

Tja, zo bluf je nog dat je nog nooit een ongeluk hebt veroorzaakt, en zo zit je tegen een andere auto aan.
Van de week reed ik achteruit een parkeervak uit, ik had links en rechts gekeken en er kwam niets aan, dus ik rijd al rechtskijkend het vak uit, en op het moment dat ik er bijna uit ben, kijk ik naar links en voel ik *boem*.

Schade aan de auto van m'n vriend: achterbumper een cm naar voor gekomen, de klep van de kattenbak ligt op de bumper zeg maar(sluit nog wel gewoon) en een scheur in het rechter achterlicht.
Schade aan de auto tegenpartij: linksvoor een kreukel in de wielkas.

De tegenpartij is een poolse jongen, die gelijk vroeg of ik hem niet gezien had.
Verder sprak hij gebrekkig nederlands/engels en toen ik de papieren wilde pakken zei hij gelijk "no polis" of "no police".
Hij wilde het onderling regelen, ik kon de papieren van m'n vriend niet vinden dus ik ben akkoord gegaan met het onderling regelen.
We hebben adressen en nummers uitgewisseld, we wonen bij elkaar in de buurt en ik moest vooral niet stressen zei de jongen :+

Maar nu vraag ik me af wie er fout zat, ik draaide achteruit naar links, alleen de linkerkant van de voorbumper stond nog in het parkeervak.
Ik heb hem werkelijk niet aan zien komen, en op dat stuk moet je behoorlijk hard rijden wil je "vanuit het niets" ineens achter me staan.
De jongen heeft me gister al gebeld, maar kon toen niet opnemen.
Ik ga er wel vanuit dat het geregeld word, maar ja, leuk is anders.
We hebben helaas geen foto's genomen, ik heb wel de situatie getekend.

Liess__

Re: schuldvraag aanrijding auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 10:54

Volgens mij heb ik altijd geleerd dat vooruit voor achteruit gaat. Achteruit rijden is een bijzondere verrichting.

Dan zou jij fout zitten

Tabaluga12

Jij kwam achteruit dus jij bent schuldig in dit geval. Tenzij hij aangeeft dat hij veel te hard gereden heeft dus dat het overmacht was maar dat zal hij vast niet doen. No police??? Geen zuivere koffie dus. Misschien wel degelijk te hard gereden, niet verzekerd, gedronken?

MaaikeMo

Jij bent schuldig, jij reed achteruit.

Had hij een pools kenteken?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 10:55

Bron http://mijnwetten.nl/reglement-verkeers ... aragraaf24

Citaat:
Hoofdstuk II. Verkeersregels

Paragraaf/§ 24. Bijzondere manoeuvres

Artikel 54: Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.

Sowieso vind ik het niet slim om niet eens een schadeformulier in te vullen. Nu kun je helemaal nergens op terug vallen.
Laatst bijgewerkt door Mootje op 18-07-13 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 10:56

Allereerst, wat vervelend! Heb jij niks?

Dan, In principe is het wel jouw schuld, jij reed achteruit uit een parkeervak. En ik zou echt gewoon je verzekering inschakelen hoor, het is niet jouw probleem dat hij geen verzekering heeft... (lijkt me).

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 10:57

op het moment dat hij no police zei, had jij gelijk moeten zeggen:
oke, dan also no accident happend.....

tja, was waarschijnlijk moment verkeerde tijd verkeerde plaats, maar het op deze manier onderling regelen vind ik erg tricky.
Je gegevens zomaar geven aan iemand die er geen politie bij wilt hebben, niet erg handig zeg maar.

Volgende keer gewoon je vriend/ouders of bekende bellen.....

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 10:58

Kattenbak _O- rare auto heb jij :P

Ik ben bang dat jij de schuldige bent zoals al eerder gezegd is, bijzonder manoeuvre... Dan maakt het niet uit wat de tegenpartij gedaan heeft, jij deed iets 'bijzonders'. Daarnaast had de politie erbij moeten komen alles op papier te zetten.

Een beetje als met fietsers en voetgangers, het maakt niet uit wat zij gedaan hebben, jij bent de schuldige (en daar wordt altijd goed misbruik van gemaakt geloof ik :P)

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 10:59

DeniseES schreef:

De eerste keer dat ik dat hoorde, moest ik er ook erg om lachen, maar dat zeggen ze allemaal in het oosten des lands :')

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 11:00

djuulsie schreef:
DeniseES schreef:

De eerste keer dat ik dat hoorde, moest ik er ook erg om lachen, maar dat zeggen ze allemaal in het oosten des lands :')

Meen je dit! Hahahaha ik dacht dat het een foutje was :P

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 11:00

Sky_As schreef:
op het moment dat hij no police zei, had jij gelijk moeten zeggen:
oke, dan also no accident happend.....

tja, was waarschijnlijk moment verkeerde tijd verkeerde plaats, maar het op deze manier onderling regelen vind ik erg tricky.
Je gegevens zomaar geven aan iemand die er geen politie bij wilt hebben, niet erg handig zeg maar.

Volgende keer gewoon je vriend/ouders of bekende bellen.....

Inderdaad! Je kunt beter een schadeformulier invullen en laat het de verzekering maar uitzoeken. Het is niet zo dat je bij achteruitrijden of aanrijding met fietsers/voetganger gelijk volledig schuldig bent, daar is veel jurisprudentie over veel meer als gedeelde schuld zal er niet uitkomen.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 11:01

DeniseES schreef:
Meen je dit! Hahahaha ik dacht dat het een foutje was :P

Dat dacht ik ook, maar dat was het dus niet _O-

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 11:02

djuulsie schreef:
DeniseES schreef:

En wat dacht je van Brabant :D

Vervelend ts, maar zat zijn auto erg in de kreukels, of was het maar een deukje?
Een nieuwe bumper voor een roestbak := is vaak niet zo duur op de sloop :)

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 11:02

Ow... kattenbak is bij ons ook heel normaal! NB

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 11:04

Dit is jouw schuld, helaas.

Voor zoiets zonder letsel hoeft er echt geen politie bij hoor, die komen niet eens, heb je ook niet nodig om een schadeformulier in te vullen samen. Dat kun je alsnog doen en laat dan de verzekering het maar uitzoeken.

willemieke

Ook in het westen zeggen ze kattenbak!!!

Ilja000

Jij doet de bijzondere verrichting, dus hoe dan ook ben jij de schuldige. Maar zonder politie of verzekering er bij doet dat er niet toe :)

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 11:05

Kattenbak zeggen we in het mooie Brabantse land ook :D

Heb je geen schadeformulier ingevuld? Als je achteruit gaat moet je het andere verkeer voor laten gaan, je bent wel schuldig in dit geval.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 11:06

Nou dat lijkt me zo klaar als een klontje: jij was fout.
Ik gok dat hij niet verzekerd is en daarom geen politie wilde. Maar voor zo'n ongeval komt politie niet eens.

Kattenbak is in het zuiden des lands ook een heel gewoon woord, dat is het achterstuk van een station. Vroeger als kind mocht je daar gewoon in vervoerd worden :D

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 11:06

Dat is vervelend maar zoals al gezegd is geweest jij bent fout.
Als ik jouw was zou ik met je vriend afspreken om de auto eens te bekijken en vragen wat hij er van denkt. Op zich kan het best zo geregeld worden hoor. Als het een beetje sociale pool is dan lukt het wel en scheelt weer voor de verzekering natuurlijk.

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 11:07

Lijkt me juridisch gezien dat jij fout zat ivm achteruit rijden.
Weet niet hoe je verzekerd bent maar als je WA bent zou ik denken...prima geen gedoe met verzekering omdat je toch niks betaald krijgt en je zo ook niet hoeft in te leveren op je no claim.

Huni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 11:08

SCHADEFORMULIER INVULLEN!!!!!!!!

ook die pool moet een verzekering hebben anders mag hij niet op de nederlandse weg rijden.

Dit is een truc om geld los te krijgen van je. regel het alsjeblieft via de verzekering. dan heb je een instantie achter je staan!!

als blijkt dat de jongen echt geen verzekering heeft dan heb je kans dat je niks hoeft te betalen!!!

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 11:09

Zeker wel, schuldschade heeft consequenties voor je no claim ook bij schade aan de tegenpartij

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 11:09

djuulsie schreef:
DeniseES schreef:

Niet alleen daar, ik woon in het midden en in onze regio noemen wij het ook zo..

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 11:10

Volgens mij ben ik dan de enige die het niet zo noemt... maar ik had er echt nog nooooooooooit van gehoord :')