Vorige week heb ik tot mijn grote verdriet te horen gekregen dat ik mijn opleiding moet verlaten, omdat het me niet is gelukt in het eerste jaar mijn propedeuse te halen... In de mail die ik hierover kreeg, stond het volgende:
"Op grond van de constatering dat je de propedeuse niet hebt behaald, ben ik voornemens je een bindend studieadvies te geven per 31 augustus 2013 ..." "Per 31 augustus heeft mijn voornemen de status van een besluit."
Heeft iemand verstand van dit soort moeilijke situaties en hoe dit dan werkt met de studiefinanciering en ov-chipkaart? Het kwam voor mij mijn of meer onverwacht en ik heb het voor mezelf weten te verpesten in de laatste week van school.. Op dit moment ben ik nog aan het denken wat ik nu moet doen.
Heb ik nu tot 31 augustus recht op studiefinanciering of moet ik het nu onmiddellijk stopzetten? Evenals mijn studentenreisproduct? En als ik na een halfjaar of jaar weer begin met studeren, heeft die nieuwe studifinancieringswet daar dan ook invloed op of blijf ik onder de oude regels studeren? De site van DUO en studielink kwam ik niet veel wijzer uit.. Ook google heeft me nog niet zoveel duidelijkheid kunnen bieden.
Alvast hartstikke bedankt als iemand bereid is me dit uit te leggen. Ik zie momenteel door de bomen het bos niet meer..
Met een nieuwe studie val je gewoon onder de nieuwe studiefinancieringset en ik dacht dat je in augustus überhaupt geen studiefinanciering ontvang maar dat kan ik mis hebben?
@purny: ik was hier totaal niet op voorbereid en weet echt niet wat ik nu moet doen. Ik wil dezelfde studie weer doen, maar dan op een andere school. De inschrijvingen zijn helaas al gesloten en ik zal opnieuw selecties moeten doen.
Shadow0
Geplaatst: 17-07-13 18:42
Klopt het ook echt dat je je opleiding moet verlaten? Meestal is er namelijk een grens van 45 van de 60 studiepunten, en hoef je dus niet je hele P te halen maar wel het grootste deel van de punten. Ook heb je in de meeste gevallen nog herkansingen, zijn die ook al geweest?
Als dat allemaal zo is word je uitgeschreven per 31 augustus. Je krijgt in juli en augustus nog stufi, en recht op je studentenreisproduct, daarna niet meer.
De invloed van de nieuwe wet ken ik niet.
purny
Geplaatst: 17-07-13 18:43
Welke studie volgde je? Waar ligt je hart en wat vind je leuk om te doen?
Hoge hotelschool.. En daar zijn ze helaas zo streng.. Ik heb in een halve week tijd drie herkansingen niet gehaald, waardoor ik mijn 60 punten niet heb. En helaas is 60 punten in één jaar de eis. Ik wilde deze studie al vijf jaar en ik kan het ook echt wel. Ik heb ook nooit een seconde getwijfeld afgelopen jaar, alles was interessant en leuk, ik heb ook al echt superveel geleerd. Toch is het me dus niet gelukt, maar de studiekeuze blijft hetzelfde want hier ligt mijn hart.. En ik sta nog steeds voor de volle 100 procent achter mijn keuze. Mijn docenten zeiden me ook dat de leermethode op een andere hotelschool waarschijnlijk beter bij me zou passen, zodat ik het dan wél zou halen.
En bijvoorbeeld Facility Management? Daar kan je ook bij een hotel werken en is een bredere opleiding. Of als het bij een andere school niet lukt om dezelfde opleiding te volgen kun je misschien uitwijken naar deze studie?
cam
Geplaatst: 17-07-13 19:19
Volgens mij moet je op het moment dat je niet meer ingeschreven staat op een school de duo stop zetten. Beide dus toelagen en reis.
Zoals ik het lees, schrijft de school je per 31-08 uit. Zolang je ingeschreven staat, heb je recht op stufi en OVkaart, in jou geval is dat tot 31-08. Je moet je wel zelf uitschrijven bij DUO en je OVkaart stopzetten, dat kan de hogeschool niet voor je doen! Dit kun je nu al digitaal bij hun aangeven, dat je per 31-08 uitgeschreven wordt en dat per dan je recht vervalt. Doe je dit te laat, dan zal DUO je een boete opleggen. Wanneer je later weer gaat studeren, zul je moeten kijken wat de regels omtrent stufi en OV dan zijn. Doordat je stopt, val je zeer waarschijnlijk onder de regels die dan gelden.