vragen met betrekking tot aanrijding.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

akp

vragen met betrekking tot aanrijding.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 16:13

Heb ik nog geen week mijn rijbewijs, maak ik gelijk brokken. Ik kan mezelf wel voor mijn kop slaan. Nu ben ik dus niet bekend met verzekering etc dus hoop dat jullie me wat verder kunnen helpen. Had net een vriend naar huis gebracht en zag een klein straatje waar ik wel kon draaien, ik rijd de straat in en er komt iemand de net de bocht door, ik schamp met mijn spiegel de auto en met de zijkant ook nog een klein stukje. Uitgestapt en samen naar een parkeerplaats gereden, nu was de andere auto ook nog een dikke BMW. En het was mijn schuld want ik kwam net iets te krap de bocht door. We hebben een schade formulier ingevuld, maar ik heb gevraagd of het ook buiten de verzekering om kon. De auto staat op mijn moeders naam, en ze heeft 30 jaar opgebouwd zonder schade en betaalt nu weinig. Dit vond de mevrouw goed. Ze gaat deze week naar de garage en laat de schade opnemen. Heb het mijn ouders nog niet verteld, moeders is net weer in de auto gestapt en aan het werk gegaan, heb hier even de tijd voor nodig om het uit te leggen zeg maar. Mijn vader had me nog zo hiervoor gewaarschuwd en nu is het alsnog gebeurd. Maar goed mijn vragen waren een beetje, is dit slim om dit buiten de verzekering te houden of kunnen we dit beter wel met de verzekering regelen? Gaat mijn moeder dan veel in premie omhoog als we het wel met de verzekering regelen? De schamp plekje die ik heb op mijn auto is nauwelijks zichtbaar en heb het met een doekje kunnen wegpoetsen. Zal de schade van de BMW van ook vooral oppervlakkig zijn? En hebben jullie enig idee tot wat voor bedrag dit op kan lopen? Boven de duizend euro? Ohhhhh ik zit zo in de stress hierover..Ben vast een aantal dingen vergeten maar als er vragen zijn hoor ik het graag.. Alvast bedankt voor het lezen van het hele verhaal. ;( ;( ;( ;(

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:16

Niks aan te doen, kan iedereen gebeuren. Wacht eerst maar eens het schadebedrag af.
Als je moeder al zo lang schadevrij rijdt dan valt ze na claimen van de schade terug in treden, maar dit hoeft niet te betekenen dat ze ook terugvalt in korting. De hoogste paar treden hebben vaak de hoogste korting. Ligt aan de verzekeraar.
Laatst bijgewerkt door Tabaluga12 op 17-07-13 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Apollo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:17

Heb laatst hetzelde gehad :') tegen een paaltje aangereden met de auto. Maar aangezien mijn moeder zoveel jaar no claim heeft hoeft ze nu dus niks te betalen en gaat de premie niet ineens omhoog of omlaag. Ik zou het alleen niet snel nog een keer doen, dan kan het wel duur worden :P

Ligt er trouwens ook aan of de auto all risk is verzekerd of niet. All risk word dus ook schade aan anderen vergoed. Dat moet je ff checken

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:18

Ach meisje :(:) Wat een schrik!

Helaas geen ervaring met verzekering e.d.

Ik had ook net mijn rijbewijs, wou bij ons op de oprit omdraaien en raakte met de achterkant van onze auto de achterkant van de auto van de buurvrouw (mensen die wel eens bij mij zijn geweest zullen wel afvragen hoe ik godsnaam dat voor elkaar heb gekregen. Woon buitenaf op een boerderij met grote oprit :') ) Maar moeders was zo lief om tegen mijn stiefpa te zeggen dat zij het heeft gedaan. Weet niet hoe het is geregeld met de buurvrouw.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:19

Apollo94 schreef:
Heb laatst hetzelde gehad :') tegen een paaltje aangereden met de auto. Maar aangezien mijn moeder zoveel jaar no claim heeft hoeft ze nu dus niks te betalen en gaat de premie niet ineens omhoog of omlaag. Ik zou het alleen niet snel nog een keer doen, dan kan het wel duur worden :P

Ligt er trouwens ook aan of de auto all risk is verzekerd of niet. All risk word dus ook schade aan anderen vergoed. Dat moet je ff checken

WA bedoel je en WA dekking is verplicht. Casco gaat om schade aan de eigen auto.

Apollo94

Re: vragen met betrekking tot aanrijding.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:20

Ja, je hebt dus "standaard" verzekeren en dan nog all risk.. Zoiets dacht ik. In iedergeval hoefde wij gelukkig niks te betalen

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:22

Schade aan anderen wordt hoe dan ook vergoed, schade aan eigen auto alleen bij all-risk.
Kijk even goed de papieren van de verzekering na, daar staat wel in hoe ver je terug valt bij 1 aanrijding. Vaak is het zo, dat als je tig jaren geen schade gemaakt hebt, je een trede terug kunt vallen zonder meer te moeten gaan betalen (je korting blijft dan ondanks terug vallen hetzelfde). En dan zou ik het gewoon op de verzekering verhalen.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:24

Oh wat erg. Ik heb sinds januari dit jaar mijn rijbewijs en ik ben hier ook altijd bang voor.

Wel weet ik dat kleine schade bij auto's best een duur geintje kan worden. (dat heb ik gezien bij onze auto toen iemand schade bij ons had gemaakt).

Hopelijk valt het mee.
Verder heb ik ook niet echt verstand van verzekeringen etc. Maar ik zou alles wel heel goed uitzoeken en berekenen. Vertel het ook tegen je ouders, een ongelukje zit in een klein hoekje en hun kunnen je vast wel helpen!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:24

Weet je zéker dat het jouw schuld is? Er zijn van die mensen die je nogal makkelijk de schuld aanpraten. Zeker als je pas net je rijbewijs hebt ben je misschien nogal onzeker.

Maar is de auto van je moeder of van jou? Of staat hij alleen op je moeders naam? Als hij echt van je moeders is zou ik er iig even met je ouders over praten, denk dat het ook aan hen is om dan te bepalen of ze willen dat dit gewoon via de verzekering of niet gaat.

verder weet ik trouwens geen klap van verzekeringen oid dus daar kan ik je niet mee helpen. Zal wel hebben staan bibberen of niet soms? (zou ik gehad hebben iig :') )

Apollo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:25

Ooh okee. Wist het niet meer 100% zeker. Weer wat geleerd :+

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:26

Hihi, ik had net mijn rijbewijs, en had mijn moeders auto door de wasstraat gedaan. Toen ik haar op ging halen van haar werk, draaide ik de parkeerplaats op, en reed pardoes over een grote steen heen (weet nog steeds niet hoe). Stuur stond gelijk scheef. Heel de weg naar hui heeft mijn moeder zich afgevraagd hoe dat stuur scheef kon staan, ik niets zeggen, en alleen maar aangeboden om de auto naar de garage te brengen. Bij de garage bleek dat de stuuras krom getrokken was door de steen, gelukkig niet heel veel schade. Geloof dat het iets van 300 zou kosten. Toen ik loend onderweg naar huis allemaal verklaringen aan het bedenken was, gooide ik eenmaal thuis de waarheid eruit. Ik stond al klaar voor een preek, maar mijn moeder begon te lachen. Ze is van mening dat als ze wil uitsluiten dat er zoiets gebeurd, ze me niet in haar auto moet laten rijden. Ik heb de rekening betaald en kijk voortuin wel beter uit.

Overigens heeft mijn moeder in haar jonge jaren de auto van mijn opa in de prak gereden, midden op een druk kruispunt. Ze is toen zo in paniek geraakt dat ze de auto achterliet en weggelopen is. Geloof dat ze pas na een uur weer terecht is gekomen, zal het nog eens navragen.
Gewoon eerlijk zijn tegen je ouders, je zal zien, het lucht op als je het eruit gooit.

Maak je over de verzekeing niet druk, als je moeder al lang schadevrij rijd, heeft ze een no claim bescherming.

Heb je wel de schadeformulieren ingevuld? En wat hierboven ook gezegd is, ben je er 100% zeker van dat het jouw schuld is?

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:51

Laat de verzekering maar uitzoeken wiens schuld het is. Daarna kun je altijd de schade terugbetalen aan de verzekering als het ongunstig uitpakt voor je moeder (wat ik niet denk trouwens)

Ik ben in m'n jongere jaren in een rotonde gereden... OEPS :D

akp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 16:56

heel erg bedankt allemaal, zo zie ik het een beetje minder somber in. :) Het is mijn moeder haar auto en hij staat ook op haar naam. Ze is niet all risk verzekerd. Ik heb met een nat doekje de kras aan de zijkant van onze auto 'weg gepoetst' het was niet tot nauwelijks meer zichtbaar. Ik zal morgen de verzekering bellen en vragen of ze terug zal vallen in de verzekering als ik dit door hun laat regelen. Pff zie er wel tegen op om het aan mijn moeder te vertellen maar het moet maar. Wat betreft de schuld, ze heeft op het schadepapier geschreven dat ik aansprakelijk ben en heb hier mijn handtekening onder gezet. Dus ik heb er al voor getekend dat het mijn schuld was. Voor mijn gevoel nam ik de bocht ruim zat maar het was gewoon een heel smal straatje en het ging ook zo snel dat ik het niet eens 100 procent zeker weet. Kan ook best dat ik echt de binnenbocht nam. Bedankt allemaal voor jullie opbeurende woorden, ben niet de enige brokken piloot dus. :o

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:57

Met 30 jaar schadevrij val je niet dermate terug in je schadevrije jaren dat dit gevaar voor je noclaim oplevert, maak je hier geen zorgen om :) Het is wel zo dat je dan dit verzekeringsjaar niet nóg een schade moet claimen, want dan kost het je wel extra :) Dit jaar loopt dacht ik nog tot 30 april 2014.

Overigens, brokken rijden hoort erbij als je net je rijbewijs hebt. Je mag nu namelijk rijden, je moet het nu alleen écht leren. Klinkt nu heel raar maar over een jaar of 2 snap je wat ik bedoel (en over 20 jaar snap je het weer opnieuw, etc) :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:58

Beetje mosterd na de maaltijd: Maar nooit voor iets tekenen als je iets niet zeker weet. Onthouden voor de volgende keer :)

En inderdaad: Je weet nu hoe je een auto moet besturen, maar het echte rijden leer je nu pas. In ieder geval nog veel plezier en succes met de toekomstige kilometers :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:00

akp schreef:
heel erg bedankt allemaal, zo zie ik het een beetje minder somber in. :) Het is mijn moeder haar auto en hij staat ook op haar naam. Ze is niet all risk verzekerd. Ik heb met een nat doekje de kras aan de zijkant van onze auto 'weg gepoetst' het was niet tot nauwelijks meer zichtbaar. Ik zal morgen de verzekering bellen en vragen of ze terug zal vallen in de verzekering als ik dit door hun laat regelen. Pff zie er wel tegen op om het aan mijn moeder te vertellen maar het moet maar. Wat betreft de schuld, ze heeft op het schadepapier geschreven dat ik aansprakelijk ben en heb hier mijn handtekening onder gezet. Dus ik heb er al voor getekend dat het mijn schuld was. Voor mijn gevoel nam ik de bocht ruim zat maar het was gewoon een heel smal straatje en het ging ook zo snel dat ik het niet eens 100 procent zeker weet. Kan ook best dat ik echt de binnenbocht nam. Bedankt allemaal voor jullie opbeurende woorden, ben niet de enige brokken piloot dus. :o

Maar kwam zij van rechts of kwam jij van rechts? Voortaan niet zo snel tekenen hoor! Het klinkt zo niet alsof het persé jouw schuld was! Maar ik was er niet bij. En nee, je bent echt niet de enige brokken piloot, ik was gister bij de snelweg op de oprit over m'n linker schouder aan het kijken, toen reed ik rechts bijna de vangrail in :=

akp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 17:03

Ik kwam van rechts als je het zo bekijkt. Het was een uitrit waar ik met een linkerbocht inreed en waar zij uitkwam. Maar niet aan het begin van de inrit maar een paar meter later waar nog een bochtje zat, daar bleef zij stilstaan en ik reed verder. en toen krasssssssssssss..

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:07

De verzekering kan moeilijk gaan doen als ze er achter komen dat jij achter het stuur zat en dat niet bij hen werd aangegeven. Was de verzekering op de hoogte dat jij met die auto rijdt? Anders zou ik nog 2 keer nadenken vooraleer die zelf te contacteren. Ik zou het geen kwelling maken en nu aan je ouders vertellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:10

Als de mevrouw stilstond om jou erlangs te laten heb jij inderdaad de inschatting te krap gemaakt. Kan iedereen gebeuren, zelfs met jaren lange rijervaring :(:) Lakschade zal vermoedelijk wel een duur grapje worden als het meer is dan alleen een krasje.. :=

Ik zou gewoon met je moeder overleggen, mijn paps zei tegen mij dat het niet erg zou zijn als ik een deukje of een krasje zou rijden, omdat hij ook al jaren een no-claim heeft opgebouwd. Dan zou hij er niet in op achteruit gaan :)

Wat je wel even moet uitzoeken is of je moeders verzekering de boel vergoedt als jij hebt gereden. Of dat extra bestuurders dus uitgesloten van verzekering zijn.

akp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 17:19

Oke dit wist ik dus niet, denk ook niet dat de verzekering op de hoogte was van het feit dat ik in de auto reed.. Ja ik ben er ook heel bang voor dat het ontzettend duur gaat uitvallen, de schade van onze auto was bijna af poets baar zeg maar, dus hoop dat het van hun auto ook meevalt. Bah ben er naar van. :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:20

Ik zou even in de algemene voorwaarden van de verzekering kijken, wij zitten bijvoorbeeld bij interpolis en die hebben daar geen aparte regeltjes voor, staat niks opgenomen over uitgesloten zijn van een andere bestuurder. Tenzij je de auto verhuurt zegmaar, en er dus winst op maakt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:22

Heeft mevrouw lakschade? Want ik weet uit ervaring dat dat erg duur uit kan vallen. Zelf in november een auto geraakt hier op de parkeerplaats. Klein krasje op de bumper kostte €900.- om te laten fixen...

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:22

Voor de volgende keer: nooit schuld bekennen en zeker niet op schrift!
Ik zou het zsm je moeder vertellen!

Wacht idd eerst het schadebedrag af. Laat dan je moeder de verzekering bellen en dan hoor je direct hoe het zit met je no-claimkorting.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:23

Jans, ik weet dat ze in België soms zo ver durven gaan om bij de buren te gaan vragen of persoon X ook met de auto van persoon Y rijdt. Maatschappijen hier kunnen er toch niet om lachen als het niet op z'n minst gewoon gemeld werd dat er een jonge bestuurder met een pas verkregen rijbewijs rondrijdt op de verzekering van een ander. Ook de reden waarom mijn verzekeringsagent bijvoorbeeld weigert om mijn auto te verzekeren op m'n moeder haar naam, aangezien ik er mee rijd. En toen ik met haar auto ging rijden, moest ik het bv. wel melden. Moeder moest niets bijbetalen of zo, maar het wel melden.

TS, wees gewoon eerlijk met je ouders. Hoe langer je het uitstelt, hoe meer kans dat ze boos gaan zijn, want de tijd loopt toch al wel even. Kijk dan inderdaad samen met je moeder wat de schade is en hoe je het aanpakt met de verzekering. Maar ga niet op eigen houtje je verzekering contacteren.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:26

Hier mag ik gewoon rijden met mijn moeders auto. De auto is verzekerd, niet de persoon die erin rijdt.