Hardlopen, aan welke kant van de weg?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Pantykous

Hardlopen, aan welke kant van de weg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 17:25

Naar aanleiding van het topic over wielrenners kwam bij mij deze vraag op. Ik loop zelf hard en zie regelmatig hardlopers aan de linkerkant van de weg lopen, dus als het ware tegen het verkeer in.

Wat vinden de automobilisten/andere weggebruikers prettiger?

timokyana

Re: Hardlopen, aan welke kant van de weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:26

ik (als hardloper) vind dit zelf het veiligst,zo zie je tegemoed komend verkeer.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:27

Ik heb zelf geleerd dat je aan de linkerkant moet lopen, zo heb je namelijk zelf goed zicht op het tegemoetkomend verkeer. Als je aan de andere kant loopt zie je niet wat er aan dezelfde kant achterop komt en ben je dus van de andere weggebruiker afhankelijk of deze jou wel ziet.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:28

Inderdaad, anders kan je nog wel eens verrast worden door achterop komend verkeer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:28

Altijd links!

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 17:29

Ik loop altijd links, idd omdat ik het veiliger vind. Maar in dat andere topic vond men het uitermate irritant, dat lopen op links.

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:30

links, vanwege het goed zien van aankomend verkeer zodat ik aan de kant kan gaan.

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:31

Pantykous schreef:
Ik loop altijd links, idd omdat ik het veiliger vind. Maar in dat andere topic vond men het uitermate irritant, dat lopen op links.

Volgens de verkeersregels móet je links lopen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:32

celano schreef:
Pantykous schreef:

Volgens de verkeersregels móet je links lopen.

*Moest, die regel is geschrapt.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:32

Ik heb altijd geleerd om links te lopen. Ook veel veiliger.

Rechts lopen is zelfs gevaarlijk zowel voor jezelf als loper als voor het overige verkeer.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:33

Tot 1991 was het buiten de bebouwde kom zelfs verplicht om links te lopen.
Inmiddels is die verplichting geschrapt, maar wordt wel aangeraden om links te lopen.

Overigens loop ik vaak in een gebied met brede, verlaten stoepen en daar loop ik (ook hardloper) gewoon rechts.
De enkeling die ik dan in moet halen heeft daar geen last van.
Als ik buiten de bebouwde kom ben, dan loop ik links.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:34

Links. Ben ooit bijna geschept door een auto die door de bocht kwam achter me toen ik rechts liep, sindsdien ben ik links gaan lopen om tegemoetkomend verkeerd te zien en het verkeer achter me op een veilige afstand heb.

Inderdaad ik dacht ook dat lopen links moest, fietsen enz rechts.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:37

ik heb een gruwelijke hekel aan mensen die tegen het verkeer in lopen... en dan ook vooral stug door lopen en niet aan de kant...

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 17:44

Maar het was dus ooit een regel om links te lopen. Vind het ook zeker veiliger.

Ik ga overigens wel altijd de berm in als er een auto nadert, zeker als er achter mij ook eentje rijdt en de tegemoetkomende auto dus niet uit kan wijken.

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:58

unihorses schreef:
ik heb een gruwelijke hekel aan mensen die tegen het verkeer in lopen... en dan ook vooral stug door lopen en niet aan de kant...

Welke kant moeten ze dan op lopen volgens jou? Wat als jij als automobilist een hardloper over het hoofd ziet en deze aanrijdt? Vind je dan nog steeds dat ze aan de rechterkant moeten lopen? En als fietser of wandelaar zijnde is het ook niet erg moeilijk om een halve meter uit te wijken...

Als ik langs de weg of op het fietspad loop dan ook links. Zo zie je inderdaad tegemoet komend verkeer en kun je daar tijdig op reageren. Echter loop ik eigenlijk altijd in het park en dan loop ik zo'n beetje in het midden van het pad. Zie/hoor ik iemand aan komen ga ik uiteraard aan de kant.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 18:00

_JTM schreef:
unihorses schreef:

Welke kant moeten ze dan op lopen volgens jou? Wat als jij als automobilist een hardloper over het hoofd ziet en deze aanrijdt? Vind je dan nog steeds dat ze aan de rechterkant moeten lopen? En als fietser of wandelaar zijnde is het ook niet erg moeilijk om een halve meter uit te wijken...

Als ik langs de weg of op het fietspad loop dan ook links. Zo zie je inderdaad tegemoet komend verkeer en kun je daar tijdig op reageren. Echter loop ik eigenlijk altijd in het park en dan loop ik zo'n beetje in het midden van het pad. Zie/hoor ik iemand aan komen ga ik uiteraard aan de kant.

hier lopen ze niet op de weg, maar op het fietspad. hier lopen ze dan aan de linkerkant van de weg. hierdoor, als ik rechts aanhou, kom ik tegen ze aan. waarom dan niet op het fietspad rechts aanhouden?

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 18:02

Links. En zodra het ook maar een beetje schemert goed verlicht en ook nog eens met een hesje aan, mijn leven is me lief!
Soms kom ik op de fiets andere lopers tegen die echt suïcidaal zijn of zo, helemaal donker gekleed, geen lampje, niks... En dan worden ze boos als je ze bijna voor hun donder rijdt. Kleed je dan gewoon goed aan! :roll:

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 18:03

unihorses schreef:

Ik zie het verschil tussen links of rechts lopen icm jouw frustratie niet. Je hebt er als automobilist in feite even veel 'last' van...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 18:03

Iedereen zegt links en zo heb ik het ook geleerd, maar ik vind het als automobilist soms een stuk makkelijker als mensen aan dezelfde kant lopen, zeker als er geen berm is en de hardloper dus niet uit kan wijken. Je kunt dan makkelijker achter elkaar blijven terwijl je je weg vervolgt (net als bij fietsers), terwijl je elkaar bij het tegemoetkomen klem zet en je allebei helemaal stil moet gaan staan.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 18:04

Loetie84 schreef:
unihorses schreef:

Ik zie het verschil tussen links of rechts lopen icm jouw frustratie niet. Je hebt er als automobilist in feite even veel 'last' van...

ik heb het over als fietser ;)

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 18:05

[knip]

unihorses schreef:
hier lopen ze niet op de weg, maar op het fietspad. hier lopen ze dan aan de linkerkant van de weg. hierdoor, als ik rechts aanhou, kom ik tegen ze aan. waarom dan niet op het fietspad rechts aanhouden?

Omdat fietsers je ook over het hoofd kunnen zien? Als iemand tegen je aan fietst kan dat toch ook hard aankomen hoor :Y) maar nogmaals mijn vraag. Waarom is het zo erg om een halve (??) meter uit te wijken?

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 18:06

Ik vind het zelf ook het prettigste om links te lopen, zo zie je al het verkeer beter. Ik heb het zelf ook niet anders geleerd en leer het zo ook aan, aan de kinderen in m'n klas.

Mensen zonder fluorescerende/reflecterende hesjes, bandjes, lampjes dingetjes vind ik ook echt zeer gevaarlijk! Hier in de buurt lopen midden in de nacht mensen met hun hond langs de weg, zonder lantaarnpalen en zonder reflecterend spul. Echt onbegrijpelijk vind ik dat.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 18:07

Het maakt me persoonlijk weinig uit waar voetgangers lopen. Je moet er hoe dan ook langs en als ze goed verlicht zijn zie je ze hopelijk wel, dan maakt het weinig uit aan welke kant ze lopen. Hooguit zien ze je niet aankomen als ze rechts lopen.

Bij mijn ouders vlakbij is een natuurgebied en dat is wel de frustratie ten top: bij gebrek aan een voetpad lopen voetgangers op het fietspad en da's prima, maar het zou erg fijn zijn als ze óf allemaal links óf allemaal rechts lopen. Meestal moet ik er zigzaggend doorheen en da's pas echt gruwelijk vervelend. Kan het ook niet begrijpen, als je ziet dat de mensen voor je links lopen ga je zelf toch niet rechts lopen (en andersom)?

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 20:40

Gezond verstand gebruiken. Hier is een heel bochtige dijk met veel bomen aan weerszijden en hardlopers blijven hardnekkig links lopen. Met als gevolg dat ze tegemoetkomend verkeer pas zien als ze op de motorkap zitten. Gewoon even nadenken waar je het beste zichtbaar bent en zelf ook het meeste overzicht hebt lijkt me het verstandigst.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 20:43

Ik loop altijd zo dat ik het tegemoetkomend verkeer kan zien, het meeste loop ik toch op het fietspad en dus dan maakt het in principe niet zoveel uit.