Waarom nemen mensen emoties over?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Waarom nemen mensen emoties over?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 11:45

Ik zat net het volgende filmpje te bekijken (vraag me niet waarom..) http://www.youtube.com/watch?v=GrVhlsfp-r8
En ik hield het gewoon niet droog, ik zat daar is over na te denken maar dat is eigenlijk met elke emotie zo.
Als je iemand uitbundig ziet lachen dan ga je automatisch mee lachen al weet je niet waar het over gaat.
Als iemand heel chagrijnig is dan kan je daar zelf ook chagrijnig van worden, ook paniek kan erg aanstekelijk werken denk aan massa hysterie.
Als je vrijende mensen ziet dan kan je daar zelf ook opgewonden van raken (de liefde bedrijven is ook emotie)
En als je dus iemand ziet huilen (in dit geval Gordon) gaan mensen mee huilen.
hebben we nog het gapen maar dat is alleen geen emotie maar mensen doen het wel na.

Waarom zal dit zijn?
Zou het een reden hebben?

fjordie333

Re: Waarom nemen mensen emoties over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 11:48

ik denk doordat je met die mensen mee voelt, je verplaatst je in hun.
Zo kijk ik maandags liefde voor later, verschrkkelijk emotioneel programma en dan denk ik hoe zou ik me voelen wetende dat je dood gaat en je kinderen thuis hebt.

Dus ik denk dat het met het verplaatsen in die persoon te maken heeft

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 11:52

Dat zou met huilen zo kunnen zijn maar als je dan opgewonden raakt van vrijende mensen bijvoorbeeld is dat omdat je met deze mensen wilt mee leven? :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 11:52

Dat weet ik :P !
google eens op: Spiegelneuronen :D !

Citaat:
Een spiegelneuron of spiegelcel is een neuron dat niet alleen vuurt als een dier een handeling uitvoert, maar ook als het dier een handeling ziet uitvoeren door een ander dier (vooral van dezelfde diersoort). Het neuron weerspiegelt dus als het ware het gedrag van een ander dier en is op dezelfde manier actief als wanneer het dier de handeling zelf uitvoert. Dergelijke neuronen zijn gevonden bij primaten, waaronder de mens, en bij sommige vogels. Bij mensen bevinden ze zich in de premotorische schors en in de pariëtale kwabben van de hersenen.
De aanwezigheid van spiegelneuronen in de hersenen werd ontdekt door Giacomo Rizzolatti, Leonardo Fogassi en Vittorio Gallese van de universiteit van Parma. Zij deden onderzoek naar handacties bij makaken, bijvoorbeeld het grijpen en oppakken van objecten.[1][2][3] Ze ontdekten dat bepaalde hersengebieden actief werden bij het uitvoeren van deze handelingen, maar ook als wordt waargenomen dat een ander eenzelfde handeling uitvoert. Onderzoek met behulp van fMRI, transcraniële magnetische stimulatie en elektro-encefalografie deed sterk vermoeden dat een dergelijk systeem zich ook in de menselijke hersenen bevindt.[4][5]
Sommige wetenschappers beschouwen spiegelneuronen als een van de belangrijkste ontdekkingen in de recente geschiedenis van de neurowetenschap.[6]
Functie[bewerken]

Er zijn verschillende theorieën over de werking en functie van spiegelneuronsystemen en het onderzoek is dan ook in volle gang. Naar men aanneemt spelen ze een rol bij het begrijpen en interpreteren van de handelingen van anderen en het leren van nieuwe vaardigheden door imitatie. Ook zouden spiegelsystemen een rol kunnen spelen bij het inzicht in denkpatronen bij anderen (theory of mind)[7], emotioneel inlevingsvermogen (empathie)[8] en de taalverwerving[9] (er zijn spiegelneuronen gevonden in de nabijheid van het centrum van Broca, een taalcentrum in de frontale kwab).
Dysfuncties in spiegelsystemen zouden een verklaring kunnen zijn voor bepaalde cognitieve stoornissen, met name autismespectrumstoornissen.[10][11] Bij autisten is waargenomen dat spiegelneuronen alleen vuren als de persoon zelf een handeling uitvoert en niet als een ander dezelfde handelimg uitvoert. Dit zou kunnen samenhangen met deficiënties in theory of mind (zie ook Sally en Anne), empathie, sociaal gedrag en taal, die bij autisme optreden.[10]
Er wordt ook gewezen op het mogelijk verband tussen spiegelneuronen, imitatie van intenties en geweld.[12]

Van wikipedia
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-07-13 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 11:53

Menino schreef:
Dat weet ik :P !
google eens op: Spiegelneuronen :D !

Thanks! _/-\o_

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 11:55

Heel interessant dit :j

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 11:55

Ze weten dus nog niet precies waarom mensen dit doen, ik vind het wel een heel interessant onderwerp!
Ik denk dat het toch iets met veiligheid en overleven te maken... hmmm ik ga er nog is goed over nadenken.

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 11:56

Of Empathie?

LotteEnRypke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 11:58

Oké, spiegelneuronen zijn dus de oorzaak, maar nu het 'waarom'. Ik kan alleen bedenken dat het overnemen van de emotie 'paniek' handig is als overlevingstactiek, het spiegelen van verdriet of geluk kan misschien een hechtere onderlinge band scheppen (?)

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 11:58

Ik heb het zo erg, dat ik er zelfs 'last' van heb. Ik leef mij zo erg in, in mensen.. dat ik me net zo ellendig als hen kan voelen. Inmiddels heb ik hier oefeningen voor omdat ik er anders compleet aan onder door ga :')
Voor jezelf goed in de gaten houden in hoeverre je mee leeft met iemand!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 12:29

bij de begrafenis van gordon, iig dat stukje werd ik niet emotioneel, maar er zat ook geen opbouw in het filmpje/verhaal het was pats boem huilen, wel heel sneu maar dan kom ik zelf niet 'mee' zegmaar...
ik had laatst een documentaire gezien van een vrouw van 26 die eutenasie ging plegen bij zichzelf, nou toen hield ik het niet droog, maar dan word het hele verhaal verteld en word je echt ''meegenomen'' door haar richting haar dood..
sommige films heb ik het ook, heel veel eigenlijk, tijdens alle zielige scenes :')

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 12:31

Dat heeft te maken met je empatisch vermogen. Mensen die dat niet hebben, voelen niet mee met een ander, en kunnen zich de pijn/verdriet/emoties van een ander ook niet voorstellen. Inleven dus. :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 12:41

Waarom? Omdat alle mensapen daar , last, van hebben. Het bindt de groep. Evolutie.

Bij honden in een roedel werkt het ook. Als de leidende hond gaat gapen, kalmeert de roedel en begint ook de gapen.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 13:46

Die docu van die vrouw heb ik ook gezien, en heb het ook zeker niet droog gehouden.
Nou huil ik momenteel heel snel "mee" doordat ik wat emotioneler ben.

En idd met films (hou van drama's) hou ik het ook bijna nooit droog ;)

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 13:54

zerena schreef:
Die docu van die vrouw heb ik ook gezien, en heb het ook zeker niet droog gehouden.
Nou huil ik momenteel heel snel "mee" doordat ik wat emotioneler ben.

En idd met films (hou van drama's) hou ik het ook bijna nooit droog ;)

Jullie bedoelen Nachtvlinder?
Daar vielen bij mij ook wat tranen..

Een aantal jaar geleden was ik trouwens net overgestapt op een andere anticonceptie-pil
en van deze pil werd ik enorm emotioneel.

Ik ging met mijn toenmalige oppaskindje de film Bambi kijken. Op het
moment dat zijn moeder doodgeschoten werd door de jager begon ik met huilen.
Hierin zal ik niet de enige zijn, want dat is gewoon een zielig stukje! :o

Maar door mijn hormonen kon ik niet meer stoppen met huilen.. Het duurde een half uur
voordat ik het weer droog had. En als ik er dan de volgende dag nog even aan terug dacht begon het weer opnieuw. _O-

Ik had het niet enkel met verdrietige emoties.. Eigenlijk nam ik alle emoties over die ik kon zien/kon voelen en dan op een zeer heftige manier.

Met die pil ben ik dus ook maar snel gestopt :=

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 14:47

nachtvlinder jemig wat heftig was die

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 15:24

Dat had ik ook met de pil. Echt gek, maar volgens mij heeft dat meer te maken met hoe je omgaat met de emoties die je ervaart dan het feit dat je opzich zelf meer emoties overneemt. Althans. Het lijkt mij best wel raar als je dan ineens veel meer spiegelneuronen aanmaakt, maar wie weet :P Ik heb het ook als ik heel moe ben / te weinig heb gegeten, etc.
Ik zal het na de vakantie eens aan mijn leraren vragen :P

De functie is idd denk ik vooral inlevingsvermogen/sociale binding. Als je op een begrafenis zit, en je ziet alleen maar mensen huilen.... Terwijl je zelf net een flinke belanstingteruggave hebt gehad en denkt ' fiets it, wat ben ik blij laat ik eens wat moppen gaan tappen ' . Dan maak je wsl geen vrienden. Dus dan is het wel handig dat je zelf ook snapt wat de andere doormaakt. En groepsgedrag/sociale contacten zijn in ons instinct natuurlijk van levensbelang!

Er staat ook wel wat over geschreven in mijn schoolboeken, maar die heb ik helaas nu niet bij de hand :+

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 01:59

Met pil-zonder pil.
Ik jank altijd mee.
En vooral als er dieren aan te pas komen.. OOOhhh, dan kan ik helemaal plat gaan.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 08:59

Ik heb het inderdaad ook heel erg, mijn empathisch vermogen zal wel heel groot zijn :')
Op de radio heb ik wel gehoord dat als mensen snel kippenvel krijgen van mooie muziek of een mooie dans dat ze dan ook een groter empathisch vermogen hebben.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 10:48

Ik neem ook heel snel emoties over.
Als ik een serie kijkt waarin veel gehuild wordt, reken maar dat ik net zo hard mee huil :')
En als er veel gelachen worden, idem.

Maar ook in het echte leven neem ik het snel over, al kan ik nu de laatste tijd wel mijn eigen gevoelens behouden.
Maar bij een goede vriendin bijvoorbeeld, neem ik het wel sneller over. :+

Vreemd..