Even een stukkie van mij afschrijven

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tytonidae

Even een stukkie van mij afschrijven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 13:24

(Wees gewaarschuwd bokkers, lang verhaal!)
Omdat ik het even nergens anders kwijt kan:

Het zit zo, wij hebben een van zichzelf uit hele lieve hond, een Jack Russeltje. Ik heb hem zelf opgehaald en thuisgebracht, opgevoed, do en don'ts aangeleerd, altijd uitgelaten enz., jullie begrijpen het wel. Nu zit het zo dat ik een vader heb die nogal lastig is met dieren, namelijk: Hij vind de dieren belangrijker dan zijn eigen familieleden. Een voorbeeld: Een van onze katten is redelijk aggresief en wil nog wel eens mensen aanvallen als ze alleen maar langs de bank lopen waar de kat op ligt. Volgens mijn vaders logica doet de kat dan niks fout, maar is het jouw schuld want jij had daar maar niet moeten lopen volgens hem. Snappen jullie zijn manier van denken/handelen nu een beetje?

Nou is het zo, dat mijn vader onze hond echt kapot verwent. In de afgelopen 2 jaar heb ik een ongelofelijke lieve hond zien veranderen in een luie hond die ALLEEN MAAR achter mijn vader aan loopt. Waar ik eerst altijd werd begroet door de hond, ziet hij me nu niet meer staan. Hoe is dit gekomen? Omdat mijn vader de hond stiekem achter de rug van mij en de rest van mijn familie om bijvoert. Nu weten wij dit, en we hebben hem er ook enorm op aangesproken, maar meneer bleef dit gewoon doen om de aandacht van de hond te winnen, en schijnbaar met succes, want de hond schrikt letterlijk wakker uit zijn slaap als mijn vader ook maar een klein kuchje laat.

Nu was het net weer zover: Mijn vader zat te eten. Als er gegeten wordt moet onze hond altijd even naar zijn 'plaats', zijn mand, zodat ie niet kan schooien. Ik zag al dat mijn vader snel even iets pakte van zijn bord en toen constant zijn hand dicht had, dus ik hield hem in de gaten. Toen hij zijn eten op had, begon ik met de hond te spelen. Dat ging even goed, totdat hij opeens naar mijn vader toe vloog, en bij hem onder de tafel kroop. Ik zag meteen dat hij iets opraapte en het gauw naar binnen slikte. Dus ik achter de hond aan, en probeer hem te pakken zodat ik het eten uit zijn mond kon halen. Wat gebeurt er: De hond bijt me volop in mijn hand, iets wat hij nog nooit gedaan had. Normaal hapte hij wel eens als ie straf kreeg, maar qua bijten was dit echt de eerste keer. Vervolgens schreeuwt mijn vader tegen me: JE HAD HEM OOK MET RUST MOETEN LATEN. Ik zo: Met rust laten, ben je nou helemaal gestoord? Hij bijt MIJ en IK heb het gedaan?

Vervolgens onstaat er een ruzie tussen ons: Ik zeg tegen hem dat wij al 2 jaar lang proberen zo goed mogelijk voor de hond te zorgen en het enige wat hij probeert te doen is alles wat wij hem geleerd hebben weer ongedaan te maken. Onze vorige hond is gestorven aan zijn nieren... wat kwam doordat mijn vader hem elke avond volpropte met mensenvoedsel en ja, zelfs chocola. Zowat elke hond die wij hebben gehad was vals doordat mijn vader hem helemaal kapot verwende met eten, en hij jou nooit een leuk moment met de hond gunde.(Zonder dollen, dit is echt zo. Zodra hij merkt dat jij de aandacht van de hond hebt, roept hij de hond gewoon naar zich toe omdat hij alle aandacht wil.)

Uiteindelijk was ik het zo zat dat ik hem een scheldwoord heb genoemd. Een scheldwoord dat nog niet eens zo zwaar was. Vervolgens barst mijn moeder ook nog tegen mij los, want ik had hem niet zo mogen noemen. Toen viel mijn mond echt open. Ik wordt gebeten, en niet alleen krijg ik ook nog de schuld, maar ben ik ook nog slecht bezig omdat ik mijn vader 1 x heb uitgescholden? Toen zat ik er echt doorheen dus ben ik maar als een stampende puber(van 19 jaar) naar mijn kamer toegegaan want ik zat er even doorheen. De enige die zich om me bekommerde was mijn broer. Verder heeft niemand gevraagd of het een beetje met me gaat of zijn of haar excuses aangeboden. Zojuist kwam moeders zelfs nog binnen mij een preek geven dat ik maar 'niet zo moet zeuren' en dat ik mijn pa niet uit mag schelden.

Ik zit er echt even doorheen, ik ben het zat om te zien hoe een beestje dat een tijd geleden mijn vriend was, nu verandert in een verwend nest. Ik ben het zat om steeds maar plaats te moeten maken voor aggresieve dieren. En ik ben het zat om de schuld te krijgen van hun aggresie.

Mijn respect en dank als je het hele verhaal gelezen hebt.
Laatst bijgewerkt door Tytonidae op 12-07-13 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:32

Ik kan me heel goed voorstellen dat je je nu heel rot voelt. Je bent en teleurgesteld in dat de hond "verpest" wordt en in dat jij nu de schuld krijgt van iets waar juist jij niet de schuld van zou moeten krijgen maar juist je vader.. Ik denk dat je gewoon een keer rustig met je vader moet gaan praten om uit te leggen dat jij het lastig vind dat de opvoeding van de hond anders verloopt dan dat jij het graag zou zien. En ook dat het onrechtvaardig voelt dat jij door je vader wel op je plek wordt gezet terwijl de dieren alles kunnen maken (terwijl hij eigenlijk voor jou zou moeten opkomen). Misschien begrijpt hij het niet maar misschien snapt hij wel dat jij je rot voelt als je de onterecht beschuldigd wordt.

succes

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:35

Lastig en herkenbaar verhaal.. Is het je je eigen hond?

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:38

Kan je geen gesprek beginnen met je vader hierover?
Of samen met je mam..
Duidelijk afspraken maken en wat je vader doet kan echt: ervaring..
Succes en sterkte!

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 13:42

Tabaluga12 schreef:
Lastig en herkenbaar verhaal.. Is het je je eigen hond?

Het is in principe de hond van de hele familie. De bedoeling was dat hij ook eens bij iemand anders dan mijn vader op schoot zou komen liggen, en ook naar de andere familieleden zou luisteren. (Dit omdat dit helaas niet het geval was bij onze voorgaande honden, ook die waren helemaal verknocht aan mijn vader en schonken helemaal geen aandacht meer aan andere mensen in huis)

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 13:45

JCDJK schreef:
Of samen met je mam..
Succes en sterkte!

We hebben meerdere keren geprobeerd met mijn vader EN moeder te praten. Helaas is mijn vader compleet niet voor rede vatbaar, die zucht een keer, mompelt een keer en kijkt dan de andere kant op. Mijn moeder heeft geen zin in 'moeilijke dingen' want 'ze heeft het al zo druk'. Helaas, ik had het zelf graag anders gezien.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:45

Oei.. moeilijk.. Iets anders dan praten zit er niet op. Of je laat eens een gedragsdeskundige komen, misschien neemt ie het daar wel van aan.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:50

Ik kan me jouw frustratie héél goed voorstellen!!
Alleen snap ik wel dat je moeder boos is, het blijven je ouders en een 'scheldwoord' is dan gewoon niet op zijn plaats. Alleen dat stukje begrijp ik wel.
Kun je niet proberen te zorgen dat je interessant bent voor de hond?? Ik kan me niet voorstellen dat aandacht alleen afhangt van eten?! Leuk speeltje/spelletje?!

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:52

Tytonidae schreef:
JCDJK schreef:
Of samen met je mam..
Succes en sterkte!

We hebben meerdere keren geprobeerd met mijn vader EN moeder te praten. Helaas is mijn vader compleet niet voor rede vatbaar, die zucht een keer, mompelt een keer en kijkt dan de andere kant op. Mijn moeder heeft geen zin in 'moeilijke dingen' want 'ze heeft het al zo druk'. Helaas, ik had het zelf graag anders gezien.

(Woord vergeten: wat je vader doet kan echt niet: ervaring..)
Hmm.. Ikzelf vind het zonde dat het soms zo moet gaan, was hier ook zo. Gelukkig is onze hond veranderd..
En als je je vader met iemand anders laat praten, DA bv?
Hoop dat het snel anders word voor jou en je hond!

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 13:55

Kentaro schreef:
Ik kan me jouw frustratie héél goed voorstellen!!
Alleen snap ik wel dat je moeder boos is, het blijven je ouders en een 'scheldwoord' is dan gewoon niet op zijn plaats. Alleen dat stukje begrijp ik wel.
Kun je niet proberen te zorgen dat je interessant bent voor de hond?? Ik kan me niet voorstellen dat aandacht alleen afhangt van eten?! Leuk speeltje/spelletje?!

Ik kan er wel inkomen dat ze dr niet blij mee is, maar het zit me wel ongelofelijk dwars dat ze geen aandacht schenkt aan het gedrag van mijn vader en het bijten van de hond, maar wel aan het schelden :+

Spelen enzo hebben we wel geprobeerd, maar zodra hij het speeltje te pakken krijgt loopt hij gewoon van je weg en brengt ie t naar mijn vader. Spelletjes boeien hem niks meer, tegenwoordig loopt dit zelfs vaak uit in grommen.

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 13:58

Citaat:
(Woord vergeten: wat je vader doet kan echt niet: ervaring..)
Hmm.. Ikzelf vind het zonde dat het soms zo moet gaan, was hier ook zo. Gelukkig is onze hond veranderd..
En als je je vader met iemand anders laat praten, DA bv?
Hoop dat het snel anders word voor jou en je hond!

DA oid kan ik misschien wel proberen. Ik wil namelijk ook gewoon niet dat het deze hond zo vergaat als de vorige. Die is echt gewoon aan zijn nieren overleden doordat mijn vader hem zoveel verkeerds bijvoerde.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:58

-O-
Onvoorstelbaar dat iemand het zo ver kan laten komen.... Ik ben ook meer dan gek op m'n beestjes, maar opvoeding hoort daar ook bij :P
Als ik het zo lees, ben ik bang dat de enige 'oplossing' is de hond te mijden en zodra je het huis uit gaat, een hond voor jezelf neemt.....

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 14:01

Eerlijk gezegd vind ik het ook erg dom om te proberen het eten weer uit de bek van de hond te halen, die kan er niets aan doen dat hij dat krijgt.
Je zit in een lastige situatie, maar eerlijk gezegd, pa en ma zijn de baas in huis. Ik zou het als ik jou was loslaten, hoe moeilijk ook. Tzt als je een eigen huishouden hebt kan je daar een hond op jouw manier opvoeden. Mijn vader is er ook zo 1 die de hond vanalles voert, zelfs bakjes saus zoals mayonaise enzo uit laten likken en dan vervolgens wel wat minder brokken want hij begint toch wat te dik te worden :roll: Tja, ik zou het anders doen, maar het beest adoreert hem en is volledig van slag als ons pa een keer niet thuis is. Niet hoe ik een hond op zou willen voeden en verzorgen, maar ik bemoei me er verder niet mee. Ik heb mijn paarden, die worden zo verzorgd zoals ik dat wil, die zijn echt van mij.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 17:00

Tytonidae schreef:
Ik zag meteen dat hij iets opraapte en het gauw naar binnen slikte. Dus ik achter de hond aan, en probeer hem te pakken zodat ik het eten uit zijn mond kon halen. Wat gebeurt er: De hond bijt me volop in mijn hand, iets wat hij nog nooit gedaan had. Normaal hapte hij wel eens als ie straf kreeg, maar qua bijten was dit echt de eerste keer. Vervolgens schreeuwt mijn vader tegen me: JE HAD HEM OOK MET RUST MOETEN LATEN. Ik zo: Met rust laten, ben je nou helemaal gestoord? Hij bijt MIJ en IK heb het gedaan?

Allereerst, het blijft een dier en dezen zijn vaak erg gefocused op eten. Dat hij dat eten als het ware verdedigt en daarom bijt is dan ook deels instinct. Mij is vroeger altijd geleerd om etende dieren dan ook met rust te laten en dit was van jou ook niet erg slim. ;)

Verder lijkt dit mij een lastige situatie. Ik denk dat je er niet veel aan kunt doen gezien je nog thuis woont. Daarin ga ik mee met mijn voorganger.

Sabinee__

Re: Even een stukkie van mij afschrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 17:05

Een hond onder appel moet het gewoon accepteren als jij als baas zijnde eten uit zijn mond haalt. Sorry hoor. Ik vind het idioot dat hij dan bijt. Natuurlijk moet je niet continu in zn bek zitten, maar als hij een keer wat vreet waar hij dood ziek van kan worden moet je dat gewoon uit zn bek kunnen halen.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 18:31

Herkenbare situatie... Niet dat de honden van m'n ouders agressief zijn of iets. Maar meer het algemene beeld van: dat zou ik later heel anders doen met mijn eigen honden... Ik denk ook dat dat het enige is wat je kunt doen. Als er iets gebeurd wat niet binnen je straatje past denken: dat doe ik later iig heel anders als ik een eigen hond heb.
Sluit me dus ook helemaal aan bij Amable :j

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 09:25

Sabinee__ schreef:
Een hond onder appel moet het gewoon accepteren als jij als baas zijnde eten uit zijn mond haalt. Sorry hoor. Ik vind het idioot dat hij dan bijt. Natuurlijk moet je niet continu in zn bek zitten, maar als hij een keer wat vreet waar hij dood ziek van kan worden moet je dat gewoon uit zn bek kunnen halen.

Helemaal mee eens!! De hond hoort niet de baas te zijn en zijn rangorde in de "roedel" te weten...

Verder ben ik het met Kentaro eens. Laat het gaan, hoe moeilijk ook. Mijd de hond en als je op jezelf bent neem je zelf een hond ;)

Ik begrijp dat het erg frustrerend is te merken dat jouw belang ondergeschikt is aan de grillen van een hond. Ook dat een hondje letterlijk ziek gevoerd wordt is moeilijk om aan te zien. Maar goed, je woont thuis en zo lang jij je voeten onder de tafel van je ouders steekt gelden hun regels.... Ik wil je heel veel sterkte wensen, dit is niet makkelijk voor je! :(:)

eef_doortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 09:37

de hond misschien mee nemen voor een wandeling ofzo(waar je vader niet bij is) dan lekker met de hond spelen en aandacht geven op die manier dat jij het wil, dit heel vaak doen, en hopen dat hij meer aandacht voor jou krijgt in die tijd, en blijven proberen te praten misschien op internet info zoeken dat die manier van je vader slecht is en hem dat onder ogen drukken?

maar het is idd vervelend weet er alles van.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 09:39

Lastig probleem, zowel met de hond als met je ouders.

Als er met je ouders niet te praten is kun je daar vrees ik weinig aan doen. Zo lang je nog thuis woont zijn er "regels" waaraan je je moet houden. Hoe vervelend dat op dit moment ook voor je is, het is niet anders.

Ik snap overigens goed dat je hond beet, niet dat het goed is, maar is wel logisch. Als hij momenteel alleen naar je vader luistert en je wat afpakt wat hij van hem heeft gekregen is dit de eerste reactie van je hond. Ik praat het niet goed, maar dat is wel de oorzaak. Hoe lief hij eerst ook was naar jou toe en misschien kon je voorheen wel zijn eten pakken, dit lukt nu niet meer en dus moet je hond dit (opnieuw) leren. Hij moet accepteren dat jij op dat moment de baas bent. Nu was hetgeen hij nu kreeg misschien niet slecht voor hem (?), maar inderdaad zoals gezegd mocht hij chocolade oid krijgen dat moet je wel uit zijn mond kunnen halen. Maar nogmaals als dat nu niet lukt, zal hij dat (opnieuw) moeten leren zodat jij en iedereen thuis eten wat niet goed voor hem is eruit kunnen halen.

Ken het probleem hoor, heb zelf een jonge hond die over enthousiast kan zijn. Moet dus echt heel duidelijk en consequent zijn in wat wel en niet mag. Wat eten betreft bijvoorbeeld, ik moet hem gewoon kunnen aaien of zijn eten pakken. Waarom? Mochten er vrienden op visite zijn met kleine kindjes wil ik niet dat hij zo'n kindje pakt. Daarom heb ik hem geleerd dat ik zijn eten moeten kunnen pakken (en hij het ook weer terug krijgt), hem aaien etc als hij aan het eten is.

Wellicht kun je je hond dit alvast leren? Stapsgewijs ermee aan de slag wanneer je vader er bijvoorbeeld niet bij is en dit vervolgens uitbouwen naar kunnen aaien of eten pakken als hij wel in de kamer is?
Uiteraard ook altijd een optie om naar een goede hondencursus te gaan. Dan hebben jij en de hond quality-time samen. Misschien is dat nog wel een idee om aan te kaarten bij je ouders, zeker als de afspraak was dat de hond ook naar anderen moet luisteren;-)

Lastige is dat je ouders niet willen praten. Probeer eens met je DA te praten over het verkeerde eten voeren, moet je hond bijvoorbeeld binnenkort ge-ent worden? Praat dan bijvoorbeeld vooraf met je DA en vraag of hij dit onderwerp wil aankaarten als je ouders met de hond komen.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 09:45

Het hele vervelende is gewoon dat dit kleine monster hoger in rangorde staat dan de ts en dat dit wordt toegestaan.......... hond komt er mee weg, positie is bevestigd. Als vader niet toestaat dat mormeltje gecorrigeerd wordt door TS dan kan ze het wel shaken.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 09:52

De hond is voor de hele familie zeg je,maar een hond heeft echte 1 baas.En blijkbaar is dat toch je vader geworden.Het is natuurlijk niet leuk,maar je zal je er bij neer moeten leggen.Hier verander je helemaal niets meer aan.Ons hondje heeft duidelijk mij als baasje gekozen,terwijl mijn vriend hem bijna altijd uitlaat op de heide en in het bos.