Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Noa_M schreef:Je zegt dat je hem dat in wil laten zien... Als hij echt Asperger heeft, is dat heel moeilijk. En kun je hem dat misschien niet in laten zien. Ik denk dat je echt hulp/informatie moet gaan zoeken, want je moet goed begrijpen dat je opa dit niet expres doet. Hij reageert niet zo omdat hij dat wilt of zijn zin wilt krijgen. Bij hem werken zijn hersenen, de informatie/prikkeling verwerking heel anders dan bij jou en mij. Dat is heel vervelend. Niet alleen voor jou, maar zeker ook voor hem. Begrip voor de situatie zal je denk ik verder helpen! En verder zeker die leuke paardjes niet opgeven!

Andewi schreef:Ik zou dit toch eens uitleggen aan je ouders en met hun en je opa het gesprek aan gaan.
Lara_Silver schreef:Praat er over met je opa. Je hebt geen andere optie. Nu je dit stuk geschreven hebt heb je je zorgen kunnen neerpennen en verwoorden. Houd het kort, simpel en concreet, maar doe het wel!
Noa_M schreef:Dat is ook heel moeilijk! Omdat het bij ons anders werkt zullen we dat heel moeilijk kunnen begrijpen. Maar hij is ook gewoon een mens, en heeft zo ook zijn goede/leuke/lieve kanten. Hij zal vast niet alleen die egoist zijn! Probeer je opa anders te zien, te zien zoals hij is en niet zoals hij reageert!
Lianne86 schreef:Even stom vraagje hoor...
Het blijft natuurlijk lastig.. Maar kun je geen vriendinnetje introduceren... Gewoon netjes, iemand die regelmatig mee gaat etc. Of gewoon iemand in de buurt die een verzorgpaard zoekt en in ruil daarvoor oma helpen met de groentes enzo? Gewoon net doen of je dat heel leuk vind om te doen..
Als je dat netjes doet en zij komt in de "regelmaat" voor dan heb je 2 vliegen in 1 klap?
Lara_Silver schreef:@Cassidy: Geen reden, behalve persoonlijke ervaring. (familielid heeft deze ziekte) Lijkt me meer dan genoeg om mijn advies kunnen onderbouwen.
Deze mensen moet je niet met iets confronteren, het resultaat zal dan direct het tegenovergestelde zijn. Ze verplaatsen zich niet in de andere persoon, daarom dat hun reacties en acties vaak niet te begrijpen zijn. Toch heb ik gemerkt dat met de juiste aanpak een goed gesprek mogelijk is. Geen aanvallen, beschuldigend of confronterend gesprek. Eerder uitnodigend en ze op een milde wijze te vragen hoe ze zich zouden voelen in jou schoenen.