Mooie en milieuvriendelijke manier van inbinden/presenteren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Lorette_

Mooie en milieuvriendelijke manier van inbinden/presenteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 11:28

Heel misschien hebben jullie een idee waar ik zelf nog niet op gekomen ben... Ik ben op zoek naar een inbindsysteem of een andere manier voor het presenteren van geprinte documentatie. Het moet er verzorgd/professioneel uitzien, stevig zijn, er moeten bladen uitgehaald (of toegevoegd) kunnen worden en... nu komt het.... het moet ook nog een beetje milieuvriendelijk zijn. Het gaat hier om documenten voor de klant. Ik ben bekend met de gangbare manieren van inbinden: plastic ringetjes, metalen ringetjes of plakken.

Momenteel gebruik ik een (multo)map met plactic insteekhoesjes, waardoor het geheel meer ‘body’ krijgt, er makkelijk in te bladeren is (zonder dat er iets scheurt of kreukelt) en er heel eenvoudig in gewijzigd kan worden. Ook hoeven er geen gaatjes in de papieren gemaakt te worden. Dit past echter totaal niet bij de filosofie achter duurzaam/maatschappelijk verantwoord ondernemen en dat stoort mij steeds meer. Ik heb gedacht aan hoesjes van gerecycled plastic, maar daar kun je niet/nauwelijks doorheen kijken, dus dat wordt wat lastig. :+

Via google kwam ik bij een manier van inbinden waarbij helemaal geen ringband nodig is. Je maakt dan inkepingen in het papier en haakt die in elkaar. De gedachte erachter is prachtig, maar ik vind het er niet mooi uitzien en ik vraag me af hoe stevig het zit, vooral als ik het weer een keer los moet maken (de bladen kunnen dan ook alle kanten opvliegen). Leuke manier voor het bij elkaar houden van een simpel documentje intern, maar niet voor een belangrijk document dat naar een (potentiële) klant moet.

Het plakken, als een boek, is niet stevig genoeg en daar kan ik later geen wijzigingen in aanbrengen, mocht dat nodig zijn. Valt in elk geval af.

De ringetjes kunnen in principe wel, maar missen net iets. Het heeft niet de uitstraling die ik wens en de bladen en ringetjes blijven niet heel mooi als er een paar keer in gewijzigd moet worden.

Ik ben bang dat ik op zoek ben naar iets wat niet bestaat… Maar aangezien er nog wel eens bokkers zijn met goede ideeën, stel ik hier dan toch mijn vraag. :)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 11:49

Over hoeveel bladen heb je het dan?

Vroegah, voordat juridische documentatie digitaal werd aangeboden, werd naslagwerk dat vaak wijzigde aangeboden in een linnen band met aan de binnenkant onder een holle pin en aan de binnenkant boven een pin die daar precies inpaste. Daardoor kon je gemakkelijk een blaadje vervangen. Nadeel van die systemen is dat je wel behoorlijk volume moet hebben.

Ik zie trouwens dat een soortgelijk systeem bestaat voor fotoboeken: http://www.myphotofun.nl/producten/losb ... large.aspx Is dat een oplossing voor je?

edit: ah, ik leer bij. Dat heet een busbinding. 8-)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 12:22

Je hebt ook van die mapjes die de papieren in de rug tegen elkaar duwt en dat het daardoor blijft zitten. als je iets wilt wijzigen haal je het "duw dingetje" (ja ja heel cryptisch) eraf, haal je de papieren los, herorganiseer je en steek je het weer terug.

Ik ga eens voor je googlen of ik iets kan vinden.

[edit] deze bedoel ik http://www.overtoom.nl/clipmap-duraclip ... iewSize=30

Het is wel natuurlijk nog steeds van plastic, maar in ieder geval net elke pagina een plastic hoesje, dat scheelt al iets. Klemmappen heten ze blijkbaar.

_Lorette_

Re: Mooie en milieuvriendelijke manier van inbinden/presenteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 12:59

Van 50 of zelfs iets minder tot een paar honderd pagina's. Dat fotoboek vind ik erg mooi, Prrrr! Alleen prijzig als het een heel uitgebreid document is. Maar voor de kleinere documenten wel een mooie optie.

Shiloh, die mapjes zijn inderdaad erg handig! Ze hebben alleen zo'n 'boekverslaguitstraling' en dat probeer ik juist te voorkomen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:06

Ja, dat is wel zo. Je zou toch verwachten dat daar ook luxere uitvoeringen van zijn. Ben nog een beetje aan googlen geweest, maar kan zo niks vinden.

renep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 14:18

Met een perforator twee gaten. Dan hennep touw vlechten tot platte vlecht en een mooie platte knoop, die gaat makkelijk los.
Of 23 gaats perforator dan erdoorheen vlechten en kartonnen kaft alleen lastiger wisselen van bladen omdat het geheel ineen is gevlecht.
Erg mileu vriendelijk, duurzaam en herbruikbaar.

J_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 14:27

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 14:34

Dat Japans gebonden boek ziet er wel heel gaaf uit. Het formaat zal daar ook wel wat mee te maken hebben. Ik zit overigens niet vast aan A4-formaat. Mooie omslag ook. En de gaatjes zijn heel klein, dat vind ik veel beter dan die standaard perforatiegaatjes.Geen idee hoe ik zoiets voor elkaar ga krijgen.

Renep, bij de 2-gaats vind ik de bladen te los zitten. Ik ben bang dat de papieren daar meer onder lijden. 23-gaats is mooier, maar dan wordt het inderdaad weer wat ingewikkelder om bladen te wisselen.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 14:42

Ik zou ook gaan voor het japans boekbinden. Heb ik ooit eens gedaan voor een verslag en was heel netjes. Vooraan en achteraan je 'boek' steek je 1 vel plastiek, daarboven een strook stevig karton (denk aan maquette karton) en samen binden kan je met wol, lint, visdraad,... wat je maar kan bedenken.

Wil je een blad toevoegen, snij je de bind-draad stuk, blad toevoegen en opnieuw inbinden met een nieuw touw.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 14:58

renep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 13:17

Mee eens dat twee gaats de bladen losser zitten. Je hebt tegenwoordig 23 gaats rechthoekig en smaller. Als je na het vlechten goed afbind kan je het is een halve minuut loshebben en rijgen binnen een minuut met wat oefenen