Elektrische schokken (mini) van wasmachine

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

nomes

Elektrische schokken (mini) van wasmachine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 11:26

Misschien voor de technici onder ons? Ik krijg sinds kort als ik mijn wasmachine leeghaal of inruim hele kleine elektrische schokken. Niet schrikbarend, maar wel net vervelend, en maak me een beetje zorgen of dit wel normaal is? Lijkt wel of de trommel na afloop nog heel erg statisch geladen is. Het is ook niet elke keer zo, maar moet ik dit ding de deur uit doen (4 jaar oud) of hebben meer mensen dit wel eens gehad?

Heb ook geen zin om dalijk gelektrocuteerd te worden door mijn wasmachine, maar misschien stel ik me wel aan??

Vayo

Re: Elektrische schokken (mini) van wasmachine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:30

Dit heb ik heel erg bij mijn wasdroger. Laatst was het deurrelais kapot en toen heb ik dit bij de monteur aangegeven. Hij heeft hem doorgemeten en het was idd gewoon statische energie en dat kon geen kwaad. Mocht je echt twijfelen, zou je hem eens door kunnen laten meten. Maar ik denk dat het gewoon statische energie is en daar kun je ook best een behoorlijk schokje van krijgen.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:31

Ik zou het toch echt even goed na laten kijken, is het niet helemaal goed, dan gewoon de deur uit doen. Dit kan erg gevaarlijk zijn!
Laatst bijgewerkt door Unique6 op 11-07-13 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:33

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:35

Waarschijnlijk gewoon statische elektriciteit idd, vanwege het ronddraaien van de trommel. Wat misschien helpt is een metalen voorwerp tegen de wasmachine en op de grond, dan lopen deze schokjes vanzelf weg. Of zelf schoenen aan doen met dikke rubberen zolen, dat scheelt ook vaak een hoop. Ik heb het altijd bij de verwarming, vreselijk!

nomes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 11:59

Hmm, ik ga toch maar een monteur laten komen, want ik vertrouw het toch niet helemaal. Het is echt een raar gevoel namelijk, vanmorgen gaven de (natte) washandjes ook gewoon een siddering door. Brr! Volgens mij zit ie wel in een geaard stopcontact dus dat kan het ook niet zijn!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 12:02

Als je eenmaal een schok gehad hebt, krijg je dan nog een tweede schok als je verder niets doet maar hem nog eens aanraakt? Hier was dat namelijk niet, tenzij ik bijv. handdoeken eruit had gehaald en hem weer aanraakte. Hier was het dus echt statische elektriciteit.

Het doormeten was hier zo gebeurt! En dan weet je wel zeker dat er verder niets aan de hand is!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:59

Statische electriciteit is bij een wasmachine wel veel onwaarschijnlijker dan bij een droger: door al dat water zou het niet moeten ontstaan. Misschien dus toch ergens een beetje kortsluiting. Als het te erg wordt knalt de aardlekschakelaar er uit, dus electrocutie zal meevallen, maar helemaal goed is het ook niet.

Soms helpt het om de stekker er omgekeerd in te doen. Als de wasmachine uitgeschakeld is wordt de stroom al onderbroken voordat het de plek bereikt waar wat kortsluiting optreedt.

nomes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 14:10

Er is net een monteur weg! Hij heeft een en ander doorgemeten en er zat geen aarde in mijn stopcontact?! Met een draadje een beetje verleggen was het volgens hem verholpen...

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 21:19

Dus toch! gelukkig is het nu opgelost.