Mag dit? Werkgever verplicht aanwezigheid 'werkuitje'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Mag dit? Werkgever verplicht aanwezigheid 'werkuitje'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 11:04

Op mijn werk worden 2 dagen met workshops georganiseerd op vrijdag en zaterdag, met overnachting. De workshops zijn gericht op de grootste groep werknemers, die compleet ander werk verrichten dan ik (sluit inhoudelijk totaal niet aan op wat ik doe) en dit is voor hen ook een belangrijk event om lekker te netwerken met elkaar. Dat zullen de 'mannen met whiskey en sigaren' ook zeker doen- maar ook hier val ik compleet buiten.
Dit grapje is verplicht, kost me mijn vrije vrijdagavond/nacht/zaterdag, uren worden niet betaald. Meld ik me af met een voor hen onvoldoende reden, dan kost me dat zo'n 500 euro.

Vorig jaar was ik niet aanwezig want kon ik écht niet, en kreeg ik preek over passie voor het bedrijf. (terwijl de betreffende leidinggevende net 3 maanden bij ons werkte, en ik tot dan toe altijd overal bij was geweest sinds ik er werk)

Kan ik eronderuit dat ze mijn vrije tijd in lopen te plannen? Ik wordt hier niet vrolijk van en vind het al wel genoeg dat ik fulltime werk, ze moeten niet aan mijn weekend komen.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:53

Een 'voldoende' reden lijkt mij het inhoudelijk totaal niet aansluiten op jou werkzaamheden.

Ik bedoel; wat heb je daar te zoeken?
Behalve dan de 'collegialiteit'.

StalNollie

Re: Mag dit? Werkgever verplicht aanwezigheid 'werkuitje'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:59

zolang het niet word betaald kunnen ze het niet verplichten.

ik ben verplicht om soms een avond een bijeenkomst bij te wonen maar schrijf deze uren dan ook op als werktijd. dat is de werkgever dan ook wettelijk verplicht.
ze kunnen je dus wel iets verplichten als ze ervoor betalen geloof ik

wat staat er in je cao

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 12:00

Wat staat er in je CAO? Heb je een contract en staat dit ook in de voorwaarden genoemd?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 12:11

Wanneer dit slechts 1 maal in het jaar is denk ik dat je er niet zo'n probleem van moet maken. De energie die je daar in stopt is denk ik achteraf erger dan die twee dagen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 12:16

In principe mag incidenteel overwerk/in het weekend werken, ook bij een normale 9-5 kantoorbaan.
Normaalgesproken moet dit wel als 'werk' worden vergoed/gecompenseerd, tenzij er in je contract staat dan 'overwerk inherent aan de baan' is, maw, dat het er bij hoort. Maar dan heb je over het algemeen een daarbij passend salaris en functie.

Dus, ja het mag, maar eisen dat je het in je eigen tijd doet mag in principe dus niet (tenzij... zie boven)

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 12:16

Cayenne schreef:
Wat staat er in je CAO? Heb je een contract en staat dit ook in de voorwaarden genoemd?

We hebben geen CAO, in het contract staat niets. Verder ook geen reglement ofzo waar het genoemd wordt.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 12:18

Ze 'betalen' de workshop en om afzeggen te voorkomen gooien ze er een soort boete op.
Dit heb ik wel vaker gehoord, dus weet je gelijk wat de workshop zo ongeveer kost.
Mja, misschien valt het wel mee en kan je toch wel wat met de info die je krijgt in dat weekend.

Dus hup! Met frisse tegenzin en lood in je schoenen op naar dat betaalde werkweekend!
Misschien valt het hardstikke mee. ;)

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 12:19

Heb dit zelf eens meegemaakt en heb geweigerd. Vanaf 2 weken voor de vertrekdatum heb ik elke dag aangegeven dat ik echt niet meega en toen ze vroegen om een reden was dat voor mij heel simpel. Ik werkte er meer da genoeg uren en in het weekend besteed ik tijd met familie/vrienden etc. Dat vonden zij ook geen voldoende reden maar dat vond ik hun probleem. Ik ben lekker thuis gebleven en daarna wel wat gezeik erom gehad maar daar heb ik gewoon niet naa geluisterd,

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 12:19

MarvanTom: Ze krijgt niet betaald voor dat weekend.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 12:21

neem aan dat ze de workshops en de overnachting vergoed krijgt :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 12:21

Tja.. kan je niet overleggen dat je bijv. alleen 's avonds mee komt eten omdat de workshops niet voor jou interessant zijn. Zo laat je wel zien dat je graag iets met je collega's doet... maar hoef je niet de hele dag workshops te doen die niet aansluiten bij je interesse.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 12:26

Is het gemeld in de gesprekken voordat je werd aangenomen?
Krijg je eventueel tijd voor tijd?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 12:29

Het lijkt mij inderdaad niet dat ze dit van je mogen eisen aangezien er nergens iets in je contract staat. Daarnaast is het onbetaald. Om te voorkomen dat ze kosten moeten betalen voor mensen die uiteindelijk niet mee gaan zouden ze vooraf een inschrijflijst moeten maken. Dat je daar tijdig op aan kan geven of je wel of niet komt. Het is nu je goed recht, vind ik, om niet te gaan. En de reden die je zelf aanhaalt vind ik genoeg: dat het totaal niet aansluit op je werk en dat je al familieplannen hebt voor dat weekend.

MAAR je moet je ook bedenken of je de gevolgen hiervan er voor over hebt. Het lijkt mij dat ze je de boete niet kunnen verplichten, want je hebt geen kans gekregen om vooraf aan te geven of je wel of niet mee wilt/kunt gaan. Maar bedenk je wel dat ze er lange tijd moeilijk over kunnen doen. Is dat je waard? Ik zou persoonlijk toch overwegen om mee te gaan om niet buiten de boot te vallen en er proberen het beste van te maken.
Maar die keuze moet je natuurlijk zelf maken ;)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 12:33

Ik zou echt wel er tegenin gaan hoor.. Wat denkt ie wel niet? Je bent idd wel mooi je halve weekend kwijt, en waarschijnlijk had je veel leukere plannen. Of hij gaat je maar betalen, en dan wel minstens 150 procent want het zijn ongebruikelijke uren (nacht en weekend). Ik zou het zeker niet pikken..

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 12:36

Zo werkt het helaas niet....
Misschien staat er wel in je contract dat er dingen zijn die je in het kader van je functie moet uitvoeren?

Ik heb dat zelf ook en dat kan best ver gaan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 12:52

ik heb ooit eens zoiets geweigerd, maar kreeg toen wel een officiële brief die bewaart bleef in mijn dossier. Volgens mij mogen werkgevers dat wel van je vragen..

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 12:57

MarvanTom schreef:
Ze 'betalen' de workshop en om afzeggen te voorkomen gooien ze er een soort boete op.
Dit heb ik wel vaker gehoord, dus weet je gelijk wat de workshop zo ongeveer kost.
Mja, misschien valt het wel mee en kan je toch wel wat met de info die je krijgt in dat weekend.

Dus hup! Met frisse tegenzin en lood in je schoenen op naar dat betaalde werkweekend!
Misschien valt het hardstikke mee. ;)

Hier sluit ik me bij aan.
Ik denk dat je het uiteindelijk heus wel leuk gaat hebben. :)
En pas op met dit soort dingen, want als je het zou weigeren, dan onthouden ze dat
En ik zeg niet dat er consequenties zijn, maar je weet nooit of zoiets simpels tegen je kan werken..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 12:58

Probeer er gewoon wat van te maken.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:00

Informeer eens bij een vakbond of dit zomaar kan?
Of rechtswinkel

987ZYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:02

Zou je wel zijn gegaan als het op 2 werkdagen was gevallen? Zo ja, dan zou ik zeggen dat je er ook nu niet zo'n probleem van moet maken. In mijn ogen een leuk initiatief van de werkgever, er zijn er genoeg die in deze tijden helemaal niets ondernemen voor de werknemers.

987ZYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:03

rumay schreef:
Informeer eens bij een vakbond of dit zomaar kan?
Of rechtswinkel

Dit meen je toch niet serieus? Het gaat om 1 zaterdag................. De overige 51 zaterdagen van het jaar kan ts doen en laten wat ze wil.

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:12

Ik zou ook gewoon gaan eigenlijk, het is maar een keer per jaar. En je kunt er een hoop problemen mee krijgen met leidinggevende. Succes je kunt het!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:17

idd gewoon gaan en eruithalen wat je kan.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:18

...juist, al is het alleen maar het gratis eten en de drank ;)