Vraagje aan advocaten op bokt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Solaria_Liz

Vraagje aan advocaten op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 12:30

Ten eerste, sorry als dit verkeerd staat.

Ik heb een kleine vraag en ik hoop dat ieman mij antwoord kan geven.

Hoe komt het dat tijdens een echtscheiding de vrouw altijd haar zin krijgt?

Even een voorbeeld:

Toen mijn vriend in scheiding lag, loog zijn ex alles bij elkaar.
Mijn vriend wou scheiden omdat ze vreemd was gegaan, geld gestolen van bijna zijn hele familie en daarnaast ook een behoorlijk bedrag van de winkel waar ze werkte.

Bij website zoals wehkamp had ze schulden tot 10.000,- en alles is uit gegeven aan haarzelf.
Ze zou afstand doen van parteralimentatie als mijn vriend alle schulden over zou nemen en dan zou hij ook bijna de hele inboedel houden.
Mijn vriend is hiermee akkoord gegaan maar omdat hij niet binnen 2 dagen reageerde ivm een druk weekend, kwam er een mail dat zij naar de rechtbank wou en een partneralimentatie eist van 400,- per maand.

Mijn vriend kon overal van aantonen dat ze loog, ze loog over haar nieuwe vriend, over het geld, echt overal over.

De rechter heeft haar in het gelijk gesteld ondanks alle bewijs.

Dan vraag ik me af... Hoe kan een rechter een vrouw haar gelijk geven terwijl ze alles gelogen heeft en hij het bewijs voor zich heeft liggen. Ze zegt dat ze geen geld heeft, maar kan wel een hele maand op vakantie naar een heel warm land.

Dit is niet de eerste keer dat ik hoor dat een vrouw die alles liegt, bedriegt en steelt haar zin krijgt..

Hopelijk kan iemand mij antwoord geven op deze vraag.

Even voor de duidelijkheid; mijn vriend heeft mij toestemming gegeven dat ik dit post op bokt omdat hij ook antwoord wil. Zijn advocaat kan hem dit niet zeggen en ik moet zeggen dat het best een aparte man is.

Groetjes

Solaria_Liz

Re: Vraagje aan advocaten op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 12:53

Ja ze waren getrouwd in gemeenschap van goeden en hij verdient het meest ( kan ook niet anders omdat hij aan de 50 uur per week zit en zij nog geen 10 uur per week)

Maar ze werd in het gelijk gesteld terwijl zij degene was die alles gelogen heeft. De brief die naar de rechtbank is verstuurd zat vol met leugens waarna mijn vriend bewijzen dat ze het loog aan zijn advocaat heeft gegeven.

En ja ik ben best boos hierover.. Ik ken haar 1x meegemaakt. Ze kwam persoonlijke spullen halen. Ze probeerde hem zelfs toen te manipuleren en in de brief naar de rechtbank staat dat mijn vriend haar heeft tegengehouden toen ze haar spullen kwam halen. Terwijl ze alles heeft mee genomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:58

Tja, aan ieder verhaal zitten 2 kanten. Een rechter is een objectief persoon, die velt oordelen naar het recht. Er kan bijvoorbeeld bewijs achterwege zijn gehouden of het bewijs hielp de rechter niet bij zijn overtuiging.

De rechter moet op feiten afgaan, of althans, wat hij ziet als feiten. Op basis van enkele vermoedens, kan er geen goed oordeel worden geveld.

Het risico van gemeenschap van goederen is nu eenmaal dat zowel vermogen als schulden gedeeld worden bij een scheiding.
De partneralimentatie is een wettelijke regeling, waar de partner aanspraak op kan maken. Dit is dus niet een heel oneerlijk of raar fenomeen.

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 13:09

Nee dat vind ik ook niet zo raar als ze er aanspraak op kan maken.

Het gaat mij er meer om dat zij 6 maanden bij 1 verhaal blijft ( dat hij de schulden overneemt en dat zij dan geen alimentatie zal aanvragen) en als hij dan vrijdag een mail krijgt van zijn advocaat en te druk is om direct te reageren, zij dit niet accepteert en direct een eis doet op alimentatie ( waarvan ze weet dat hij zo'n bedrag niet heeft) terwijl zijzelf geen stukken instuurt waar iedereen op zit te wachten.

Ze heeft van te voren al tegen mijn vriend gezegd dat ze het hem onwijs moeilijk gaat maken. Dit hebben we ook aangetoond aan de advocaat.

Ik snap niet dat zo'n iemand wegkomt met alle leugens, in totaal een schuld heeft veroorzaakt van 60.000,- waarvan mijn vriend mee moet betalen terwijl alles voor haar is ( dit bedrag is dus incl het bedrag wat ze gestolen heeft bij het werk)

Tijdens een 4 gesprek heeft ze aangegeven dat ze geen vriend had maar ondertussen woont ze de helft van de week bij hem in...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:18

Maar dat is juist nu hetgeen wat hoort bij gemeenschap van goederen. Het maakt niet uit wie de schulden veroorzaakt, het is van jullie samen. Omgekeerd zou het ook gelden als de vriendin net op de laatste dag het het huwelijk de loterij zou winnen, dan zou de vriend ook meedelen.
Dat je vriend daar nu de wrange vruchten van plukt, dat is erg vervelend, maar dat is nu eenmaal een part of the deal.

Het inwonen bij iemand anders, (deels in dit geval), heeft geen waarde, zolang het niet bewezen kan worden. En dat is inderdaad lastig, maar hoe zou jij het liever zien? Dit rechtssysteem is juist zo goed, omdat het op basis van bewijs is. Het kan toch niet zo zijn dat een rechter de alimentatie afwijst, enkel omdat je vriend zegt dat de vriendin een andere partner heeft? Dat zou pas nare situaties geven.

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 13:25

Wij hebben bewijs geleverd dat ze daar de halve week woont. Mijn vriend ging toen veel om met haar broertje. Die vertelde alles wat ze deed en kon dat ook aantonen.

Ik vind het niet lukken dat, als het rechtssysteem op basis van bewijs is, de rechter haar gelijk geeft terwijl hij overal bewijs van heeft gekregen, dat ze alles liegt en dat het totaal niet is zoals zij verteld heeft.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:32

Veel uitspraken van rechters worden verzameld en (anoniem) gepubliceerd op http://uitspraken.rechtspraak.nl/.

Misschien lukt het je om de uitspraak van deze zaak terug te vinden?
Wellicht dat het hele document je wat meer uitleg verschaft dan alleen het verhaal van je vriend.

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 13:33

Als zij zegt ergens niets van te weten en er is bewijs dat ze toestemt op dat ene.. Tja.. Hoeveel bewijs moet hij hebben.

Simpel voorbeeld.
Mijn vriend kreeg een rekening van haar van de zorgverzekering ( ze hebben altijd een gezamelijke gehad)
Via Whatsapp heeft hij haar gevraagd of ze dit geld naar hem kan overnamen. Ze zegt dat ze het direct zal doen zodra haar loon gestort is.

Vervolgens zegt ze dat mijn vriend dit nooit aan haar heeft gevraagd en dat ze nergens vanaf weet.
Beetje apart lijkt me als de rechter dit geen bewijs vind

987ZYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:35

En waar ligt het volgens de advocaat van jouw vriend dan aan dat de vordering van zijn ex-vrouw is toegewezen? Neem aan dat jullie die vraag daar ook hebben neergelegd alvorens hier op bokt advies te vragen.
Laatst bijgewerkt door 987ZYX op 10-07-13 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:38

Bekijk het maar zo: als het tussen jou en je vriend uit gaat, dan ben je maar wat blij dat de rechter onpartijdig is en stevige eisen stelt aan bewijs.

Word jij overigens mede eigenaar van de lunchroom die jullie samen aan het opzetten zijn?

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 13:40

vanaf het begin dat de scheiding begon, was hij meer bezig voor haar.

Mijn vriend wou geen nieuwe advocaat omdat hij hem nog wel vertrouwde.
Het enige wat hij op deze vraag zei is dat de vrouw altijd in het gelijk word gesteld en dat mijn vriend maar moet doen wat zij wil.

Dat laatste zei hij de hele scheiding. Als zij iets mailde moest mijn vriend direct springen zoals die ex wou.

@dammie1 ; Ik ben de eigenaar. Mijn vriend is op papier alleen volmachtige

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:44

Nogmaals, heb je de uitspraak al eens helemaal gelezen?
Daar ligt de rechter het besluit toe, dus misschien staat je antwoord daar wel in.

Overigens vind ik het een bijzonder vreemd antwoord van een advocaat om het 'verlies' er maar op te gooien dat vrouwen altijd winnen.

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 13:46

Ja inderdaad.

Ik belde hem een keertje op na een mail. Ik vroeg hem of hij wel eens in het verweer gaat als hij een mailtje krijg van de andere advocaat of alles maar doorstuurt naar ons.

Hij werd boos toen ik dit vroeg en zei dat hij alles doorstuurde naar ons en wachtte op onze reactie.
Op mijn vraag van dat hij precies wist wat mijn vriend wou en op sommige mailtjes zelf al antwoord kon geven, werd hij nog kwader. Terwijl op de rekening overzichten alles staat wat hij doet. En er staat elke keer dat hij telefonisch en mail contact met die andere advocaat had zonder dat wij er iets van te horen krijgen.

@Szan. Ik was er bij toen de rechter de uitspraak deed.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:47

Happy_Liz schreef:
Simpel voorbeeld.
Mijn vriend kreeg een rekening van haar van de zorgverzekering ( ze hebben altijd een gezamelijke gehad)
Via Whatsapp heeft hij haar gevraagd of ze dit geld naar hem kan overnamen. Ze zegt dat ze het direct zal doen zodra haar loon gestort is.

En wanneer is deze rekening gekomen?
Toen ze nog samen waren of na de scheiding?

Als je gaat scheiden neem ik aan dat je alles wat gezamelijk is stop word gezet en een eigen ZV aanvraagt.
Dan had je dit dus kunnen voorkomen....

Dit is dus zo'n reden waarom ik dus niet in gemeenschap van goederen ben getrouwd.

987ZYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:51

Begrijp ik nu goed dat beide partijen gebruik maakte van 1 advocaat? Als dat zo is dan stel je gezamelijk het verzoekschrift voor de echtscheiding in en regel je in goed overleg de partneralimentatie etc.

Even voor mijn beeldvorming, is het zo dat er eerst een echtscheidingsprocedure is geweest waar bij de ex-vrouw geen partneralimentatie heeft gevorderd en er door beide partijen 1 advocaat werd gebruikt; en dat er een tweede procedure door de ex-vrouw is opgestart om als nog partneralimentatie te vorderen? Zo ja, welke advocaat heeft de ex-vrouw toen in de arm genomen en welke de ex-man?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:52

Misschien moet je minder aandacht/energie besteden aan de scheiding van je vriend... en meer aan jezelf en jullie relatie. Dat je vriend gescheiden is ... en in gemeenschap van goederen was getrouwd en dat zijn ex nu zou liegen...waarom steek JIJ daar energie in. Wat denk je daarmee te winnen? Als je vriend nog niet helemaal psychisch/mentaal klaar is met de scheiding... lijkt me het lastig om een relatie te hebben... maar waarom JIJ hierin een rol zou willen/moeten spelen is me totaal onduidelijk. Kost je toch alleen maar energie en levert je niks op.

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 13:55

Deze rekening is na de peildatum gekomen, maar is een rekening van daarvoor.
Toen had mijn vriend al een eigen zv aan gevraagd.

Misschien even makkelijk te vermelden. Omdat zij geen geld had om een advocaat direct te kunnen betalen, zijn ze pas achter de scheiding aangegaan toen ze bijna een jaar uit elkaar waren.

Beide partijen hadden een aparte advocaat. Die ex zei vanaf het begin van de scheidingsprocedure dat zij geen alimentatie aan zou vragen als mijn vriend direct alle schulden over nam. Hiermee ging hij akkoord.

Maar omdat hij vervolgens volgens haar niet snel genoeg reageerde ( 2 dagen.. en dit was ook nog een weekend) kwam ze terug op haar beslissing en zei ze dat ze naar de rechtbank wou en eiste ze 400,- per maand alimentatie.

@Evelijn, Ik zie dat dit mijn vriend helemaal opvreet. En als ik hem hiermee kan helpen om hem een antwoord te kunnen geven op deze vraag, heb ik dit voor hem over. Ik kan met zekerheid zeggen dat onze relatie super goed is en deze scheiding heeft daar nog nooit aan verandert en gebeurd ook niet. We willen enkel een antwoord waarom de rechter haar kant kiest terwijl sterke bewijzen aanwezig waren dat ze alles loog.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:58

Happy_Liz schreef:
Deze rekening is na de peildatum gekomen, maar is een rekening van daarvoor.
Toen had mijn vriend al een eigen zv aan gevraagd.

Misschien even makkelijk te vermelden. Omdat zij geen geld had om een advocaat direct te kunnen betalen, zijn ze pas achter de scheiding aangegaan toen ze bijna een jaar uit elkaar waren.

Beide partijen hadden een aparte advocaat. Die ex zei vanaf het begin van de scheidingsprocedure dat zij geen alimentatie aan zou vragen als mijn vriend direct alle schulden over nam. Hiermee ging hij akkoord.

Maar omdat hij vervolgens volgens haar niet snel genoeg reageerde ( 2 dagen.. en dit was ook nog een weekend) kwam ze terug op haar beslissing en zei ze dat ze naar de rechtbank wou en eiste ze 400,- per maand alimentatie.

@Evelijn, Ik zie dat dit mijn vriend helemaal opvreet. En als ik hem hiermee kan helpen om hem een antwoord te kunnen geven op deze vraag, heb ik dit voor hem over. Ik kan met zekerheid zeggen dat onze relatie super goed is en deze scheiding heeft daar nog nooit aan verandert en gebeurd ook niet. We willen enkel een antwoord waarom de rechter haar kant kiest terwijl sterke bewijzen aanwezig waren dat ze alles loog.

In dat geval kan je waarschijnlijk beter contact opnemen met een andere advocaat. Deze alle stukken voorleggen inclusief uitspraak en overleggen of het zin heeft hier beroep tegen aan te tekenen.

Zolang wij niet alle details kennen kan niemand hier een oordeel vellen over terecht of onterecht.

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 14:00

hoezo is dat naief?

Ik zei in mijn OP al dat ik hoop een antwoord te krijgen omdat hier op bokt ook advocaten zitten. Misschien dat zij het antwoord wel weten..

Ik zie niet in wat hier naief aan is?

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 14:01

Omdat de Bokt-advocaten dan wel alle bewijsstukken moeten kunnen inzien om een oordeel te vellen.
Op basis van het verhaal van een betrokkene kunnen zij (kan niemand) aangeven of de beslissing jusit of onjuist is.
Laatst bijgewerkt door Szan op 10-07-13 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 14:01

Jammer dat je het idee hebt dat je vriend niet goed geholpen is.

Ik ga er vanuit dat beide partijen een eigen advocaat hebben gehad (anders zou de rechtbank hier niet over hebben beslist).

Het is absoluut niet zo dat de vrouw altijd gelijkt krijgt. Het gaat om de harde objectieve feiten, en door emoties kunnen mensen dat vaak niet accepteren. Natuurlijk is het hartstikke oneerlijk dat zij al die schulden heeft gemaakt, maar door de gemeenschap van goederen is deze schuld net zo goed van jouw vriend.

Wat er in de praktijk vaak onderling afgesproken wordt is dat de één de schulden op zich neemt, en de ander afziet van alimentatie. De rechtbank hoeft hier niet in mee te gaan, het is namelijk een meer praktische verdeling. Maar waarschijnlijk is het in het geval van jouw vriend zo dat hij ondanks de aflossing van de schulden alsnog geld had voor alimentatie.

Mocht je nog vragen hebben, mijn pb-box staat open.

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 14:04

oke. bedankt allemaal voor jullie antwoorden.

We gaan dit oppakken met een advocaat.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 14:07

Waarom vindt jij dan dat ze geen recht heeft op die alimentatie? Ze heeft dan wel gelogen, maar ook al had ze de waarheid gesproken.. Als ze schulden heeft dan heeft ze volgens de nederlandse wet gewoon recht op alimentatie.
En dat ze op vakantie gaat wil niet zeggen dat ze veel geld heeft. Sommige mensen zijn gewoon zo dom om leningen af te sluiten hiervoor.

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 15:09

Op verzoek van de TS plaats ik hier een slotje. :)