woonruimte, hulp gevraagd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rider01

woonruimte, hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 11:44

Hoi bokkers,

ik heb even jullie inzicht/advies nodig over iets.
Mijn partner en ik zijn opzoek naar woonruimte, beide studenten nog
We zoeken vooral een rustig plekje, vergelijkbaar met een jong gezin denk ik :')

Zelf heb ik wel een baantje, stufi
Hij is te oud voor stufi maar heeft wel wat spaargeld plus een baantje
Nu zijn we opzoek naar een eigen plekje maar dat bewijst lastig te zijn, hoewel we 800 euro in de maand kunnen missen aan huur zitten we toch een beetje vast
een kamer geeft te weinig privacy en heeft vaak een maximale leeftijdsgrens waar hij ver overheen gaat
een huurwoning komen we niet voor in aanmerking om de simpele reden dat we geen fatsoenlijke vaste baan hebben
via marktplaats valt nog wel wat te proberen maar dat is tot nu toe aardig onsuccesvol

Wat kunnen we nu nog?

Hij heeft in ieder geval een woonruimte nodig (en zit nu tijdelijk bij zijn zus wat verre van ideaal is)
Ik kan nog terecht bij mijn ouders waarbij spanningen ook aardig oplopen, dus we moeten iets...
We weten even niet meer in welke hoek we verder nog kunnen zoeken, misschien dat jullie nog suggesties hebben?
(overigens zoeken we rond flevoland/gooi en vechtstreek)

imd

Re: woonruimte, hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 11:48

Antikraak wellicht? Neem aan dat jullie niet bij de woningbouwvereniging ingeschreven staan. Dan zijn er inderdaad weinig opties. Wat soms ook wel gedaan wordt is een plek op een vakantiepark. Volgensmij is dat in flevoland wel mogelijk, met misschien een stacaravan ofzo?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 11:49

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 11:50

Kan 1 van de ouders van jullie niet garant staan? Zo kun je wel via makelaar huren etc.

chocobroodje

Er zijn meer dan genoeg mensen die hun huis te koop hebben staan en inmiddels al verhuisd zijn waardoor ze dubbele lasten betalen. Je ziet ze steeds vaker te huur staan bij makelaars. Mijn tip is dus: neem contact op met makelaars die kunnen je vast wel verder helpen :j

Sleeper

Waarom zou je niet in aanmerking komen voor een huurwoning? Zoveel mensen met studiefinc. huren. Zou eens de woningbouw bellen om te vragen hoe het precies zit. Anti kraak kan ook via een woningbouwvereniging.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 11:52

Sleeper schreef:
Waarom zou je niet in aanmerking komen voor een huurwoning? Zoveel mensen met studiefinc. huren. Zou eens de woningbouw bellen om te vragen hoe het precies zit. Anti kraak kan ook via een woningbouwvereniging.

Woningbouw moet je punten voor hebben, dat betekent vaak 4 jaar of meer wachten. Ik ben zelf ook hurende student en het kán wel, mits je geduld en tijd hebt :)

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 11:53

Toen ik woonruimte zocht hield ik marktplaats heel erg in de gaten, elk uur keek ik wel of er wat bij was gekomen want een woonruimte kan heeel snel weg zijn.
Wat is trouwens stufi..?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 11:53

Arrabel: studiefinanciering :)

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 11:54

Waarom zou je met stufi geen huis kunnen huren?

Ik was ook student toen ik mijn huis ging huren, mijn zus ook.
Het waren echt huizen, en geen kamers

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 11:56

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 11:56

Wat een tips al zo snel, bedankt :D

Makelaars hebben ons al een paar keer de deur gewezen, geen fatsoenlijke baan? jammer dan!
anti-kraak is een goede!
particuliere huurwoningen is inderdaad waar we nu hoofdzakelijk naar kijken
1 van de ouders die garant staat, die staan er zelf ook niet al te best voor dus of dat gaat werken?
vakantiepark mag je vaak ook niet het hele jaar zijn, wordt wel naar gekeken trouwens :)

Arrabel

imd schreef:
Arrabel: studiefinanciering :)

O ja... blond.. haha

ulyse

Anti kraak heb je hele leuke woningen met vaak genoeg privacy. En anders misschien op campings, zomer huisjes ed..

Karmandi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 11:57

Antikraak is inderdaad een fijne optie, veel ruimte voor weinig geld en geen wachtlijsten.
Woningbouw is uiteraard de beste optie, maar daarvoor moet je al jaren ingeschreven staan. Dit kan wel zonder vaste baan/inkomen.
Ik heb zelf een woning via marktplaats, maar mijn vriend en ik hebben ook geen vast inkomen. Mijn ouders staan garant voor de huur, waardoor we het huis wel mogen huren, ondanks dat we niet aan de inkomenseisen voldoen. Houd er wel rekening mee dat je, wanneer je via een makelaar gaat huren, je de eerste maand borg, huur en bemiddelingskosten moet betalen. Dit loopt behoorlijk hoog op.

Edit: Ga naar de makelaar mét een brief met handtekening van je ouders, mochten zij garant willen staan. Zonder zo'n brief maak je inderdaad weinig kans.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 11:58

imd schreef:
Sleeper schreef:

Woningbouw moet je punten voor hebben, dat betekent vaak 4 jaar of meer wachten. Ik ben zelf ook hurende student en het kán wel, mits je geduld en tijd hebt :)

Dat je ingeschreven moet staan begrijp ik :) TS geeft als argument aan dat het niet kan omdat het niet hebben van 'een fatsoenlijke' baan het in de weg staat.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 11:58

je kan ook nog kijken naar sociale huurwoningen? 800 euro is een best ruim budget daarvoor

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:00

Hier in de regio zijn ondertussen wachtlijsten voor antikraak, dus regel dat zsm als je dat wilt TS!

Arrabel

Mereltje

Ik zou je toch aanraden om Marktplaats wel goed in de gaten te houden en gewoon zelf een advertentie te plaatsen dat je op zoek bent. Op die manier hebben mijn vriend en ik onze woonruimte gevonden. We hebben behoorlijk wat reacties gekregen en zitten nu betaalbaar in Haarlem via een particulier. Er heeft ongeveer een maand tussen het plaatsen van de advertentie en het krijgen van de sleutel gezeten.

En natuurlijk op social media laten weten dat je op zoek bent (Facebook, Twitter), je weet maar nooit of vrienden van je vrienden bijvoorbeeld toevallig iets weten.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 12:01

lissisanne schreef:
je kan ook nog kijken naar sociale huurwoningen? 800 euro is een best ruim budget daarvoor

Hij heeft spaargeld, kom je er dan nog voor in aanmerking?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:04

Rider01 schreef:
lissisanne schreef:

Hij heeft spaargeld, kom je er dan nog voor in aanmerking?

Sociale huur kom je dus op een wachtlijst. En het is afhankelijk van de hoeveelheid spaargeld, maar volgensmij mag je best veel hebben.

Sleeper schreef:
imd schreef:

Dat je ingeschreven moet staan begrijp ik :) TS geeft als argument aan dat het niet kan omdat het niet hebben van 'een fatsoenlijke' baan het in de weg staat.

Sorry, je hebt gelijk. Niet goed gelezen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:10

chocobroodje schreef:
Er zijn meer dan genoeg mensen die hun huis te koop hebben staan en inmiddels al verhuisd zijn waardoor ze dubbele lasten betalen. Je ziet ze steeds vaker te huur staan bij makelaars. Mijn tip is dus: neem contact op met makelaars die kunnen je vast wel verder helpen :j

Ik denk niet dat je als verhuurder graag een stel studenten in je huis wil hebben, ondanks de dubbele lasten. Zij hebben namelijk geen vast inkomen en zorgen voor een te groot risico voor de verhuurders. Feit is en blijft dat je als verhuurder je huurders er moeilijk uit kan zetten, dat risico zullen we niet snel willen nemen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:12

huren via de woningbouw daar kijken ze vooral naar inkomen, dat mag niet boven een bepaalde grens komen, dus juist met beperkt inkomen, is sociale huur een optie, mits je idd lang genoeg staat ingeschreven of geluk hebt bij een loting woning bijvoorbeeld(doet niet iedere wbv, onze heeft gewone wachtlijst woningen, optiewoningen en loting woningen)
verder idd marktplaats, marktplaza, 2dehands.nl , huislijn, jaap, en ga zo maar door, heel goed in de gaten houden, gooi een advertentie op die sites waarin je aangeeft wat je zoekt , boktmarkt ook gewoon een ad plaatsen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:14

Rowdine schreef:
chocobroodje schreef:

Ik denk niet dat je als verhuurder graag een stel studenten in je huis wil hebben, ondanks de dubbele lasten. Zij hebben namelijk geen vast inkomen en zorgen voor een te groot risico voor de verhuurders. Feit is en blijft dat je als verhuurder je huurders er moeilijk uit kan zetten, dat risico zullen we niet snel willen nemen.

Ik ken eigenlijk juist heel veel studenten die particulier huren. Ik ben de enige woningbouwer.