Zeilbootje kopen, ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Zeilbootje kopen, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 15:57

Na een paar keer met vriendlief te zijn gaan kanoën en varen met de rubberboot heeft mijn vriend het vaar-virus toch behoorlijk te pakken.
Een zeilboot lijkt hem geweldig, hartstikke leuk natuurlijk! En na wat te hebben rondgeneusd op internet zagen we dat er best wat betaalbare polyester open zeilbootjes te koop liggen.
Nu zijn we overal eens wat info aan het verzamelen, we hebben allebei totaal geen ervaring.. vriendlief heeft heel wat uren op de boot van zijn oom doorgebracht vroeger en kent de vaarregels wel zo'n beetje, maar daar houdt het dan ook op. Dus ik dacht, misschien zijn er wel bokkers die een zeilboot hebben :D

We willen het liefst een boot die gewoon op de trailer kan, die we thuis parkeren, en die we elke keer op een andere plek te water kunnen laten. Probleem is dat er hier heel weinig trailerhellingen zijn, en die paar díe er liggen schijnen vaak gesloten te zijn, en kosten rond de 20 euro.. Maar ik las dat dit soort zeilbootjes ook wel met de hand te water kunnen worden gelaten, en met een katrol aan de trailer weer kunnen worden opgeladen omdat ze niet zo gek zwaar zijn.. Heeft iemand daar ervaring mee, of weet iemand wat de beste manier daarvoor is?

En verder nog goede tips? Waar moeten we goed op letten bij de aankoop van een boot? Mijn vriend is werktuigbouwkundige en heeft op zich wel een goede kijk op de materialen en mechaniek.. Maar er zijn vast nog dingen die een leek niet direct opvallen.

123321

Re: Zeilbootje kopen, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 20:28

Kleine zeilbootjes kun je gewoon met zijn tweeën het water induwen en daarna er weer uittrekken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 20:32

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-22 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 20:07

Bedankt allebei!
Het is echt voor twee personen :)
We hebben ook wel gekeken voor iets grotere boten, maar dat lijkt ons dan toch weer te onhandig, ook omdat we eigenlijk alleen af en toe een aantal uurtjes of een halve dag willen gaan varen, het is niet iets voor élk weekend.
Fijn dat je zo'n bootjes toch gewoon kan tillen. Dus die zijn toch ook vrij makkelijk op de trailer te tillen?
We hebben deze zien staan, die ligt redelijk in de buurt..
http://link.marktplaats.nl/692716753

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 21:10

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-22 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 10:46

Dank je!
Ik heb vandaag een mailtje gestuurd voor wat meer info, en met de vraag of we inderdaad een stukje kunnen meevaren. Ik ben benieuwd! Ik zal inderdaad goed opletten op scheurtjes.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 13:36

Vriendlief ziet het ook al helemaal zitten, en we gaan zaterdag een kijkje nemen :) En de auto met trekhaak mee, zodat ie meteen mee naar huis kan als we hem goedkeuren :D
Het bankje en het roer zouden een laklaagje kunnen gebruiken, de rest zou nog in prima staat zijn.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:37

Superleuk! Ik zit er ook over te denken om een tweepersoons zeilbootje te kopen, maar dat wordt pas volgend jaar denk ik.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 13:45

Leuk dat je er ook misschien eentje wil! Ik denk dat je vooral voor de winter goed kan slagen, dan moet iedereen van zijn boot af :Y)
Als het heel erg bevalt dan komt er hier misschien nog ooit eentje met kajuit. Ik heb er mooie voorbij zien komen, alleen het havengeld is zo belachelijk duur, en zo'n grotere boot zet je niet even op de trailer :+

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:51

Precies mijn gedachte! :D Mijn vader had vroeger een open zeilboot ergens bij een camping aan een meer in Friesland waar we tot mijn 16e de hele zomer doorbrachten. Daarna niet vaak meer gezeild, maar het begint elke zomer weer te kriebelen. Het voordeel van een klein bootje vind ik dat je 'em thuis kan stallen en dus geen liggeld betaald, en dat je kan kiezen waar je gaat zeilen. Er zijn bij ons twee meren in de buurt, maar die vind ik beide niet zo leuk dat ik daar een vaste ligplaats zou willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:48

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 14:54

Ook een leuke boot inderdaad :j

Ik heb geen idee wat het merk is van de boot waar we morgen heen gaan kijken, dus weinig info op te zoeken en bij de advertentie staat ook weinig.. ben benieuwd dus morgen!

Imre, inderdaad, hier hebben we ook geen meer waarvan ik zeg, daar zou ik een jaar lang willen zeilen.. dus meenemen is dan ideaal!
Ik heb nu de anwb waterkaart op mijn mobiel gezet.. blijkt dat ding maar een week gratis te zijn, daarna moet je belachelijk veel betalen ^) Jammer dat alles zo duur is rondom de hele watersport.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 15:22

Een groot verschil tussen een Topaz en een Valk is dat een Topaz redelijk makkelijk om slaat.
Valkjes en 16m2-tje kunnen (zo goed als) niet omslaan, wat zo zijn voordelen heeft (je kan losse spullen in de gangboordkastjes leggen, je hoeft je eigen kleding er minder op aan te passen)

Ik heb zelf jaren les gegeven op een valk en zeilde iedere week op een 16m2, dus van die twee boottypes heb ik redelijk wat kennis. Beide zijn heerlijke veelzijdige bootjes, geschikt voor een dagje dobberen, serieus zeilen, weekendjes weg met de (dek)tent. Ik heb altijd les gegeven aan groepjes van 4, dat paste makkelijk in de boot, terwijl je de boot ook makkelijk alleen kan zeilen.

De twee belangrijkste tips die ik heb zijn denk ik koop een redvest en neem les:
Koop eerst de boot en dan een geschikt redvest. Het fijnste vond ik altijd eentje die zichzelf opblaast als je overboord valt, omdat die niet in de weg zitten als je er 1 aan hebt. Kosten niet eens zo heel erg veel en je hebt er jaren plezier van.
Neem ook een paar lessen, zo te horen hebben jullie nog niet zo veel ervaring met zeilen. Ik heb jaren les gegeven op een zeilschool waar ook boten verhuurd werden aan mensen zonder ervaring en je wilt niet weten wat ik daar allemaal mis heb zien gaan. Op het water mensen die op volle snelheid de kant in knallen omdat ze niet snappen hoe ze aan moeten leggen, bijna aanvaringen omdat ze de vaarregels niet kennen, met strak getrokken zeilen ruime wind varen.
Aan de kant bijvoorbeeld het zeil opgedoekt en vast gezet met de reef-elastieken, de vallen verkeerd om vast gemaakt. Als we er tijd voor hadden liepen we alle boten na inleveren door de huurders even na, anders kon je de dag erna met je cursisten in de boot lekker puzzelen ;-)
Allemaal erg zonde, door slecht gebruik slijt alles veel sneller en ben je dus veel meer geld kwijt aan onderhoud!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 15:35

Goede tips! Het reddingsvest daar heb ik al voor rondgekeken (inclusief eentje voor de hond :Y) ), die opblaasvesten ben ik nog niet tegengekomen maar dat klinkt ideaal!
En ik heb al een zeilclub gevonden in de buurt, waar we eens langs willen gaan voor een (of meerdere) zeillesjes. De theorie hebben we al redelijk goed onder de knie, via youtube.. de vaarregels kennen we dus ook..
De theorie over het sturen met de zeilen.. het klinkt heel makkelijk, maar ik denk dat het in de praktijk nog best eens tegen zal vallen :))
Dit gaat em waarschijnlijk worden, 3,6 meter lang:
Afbeelding
Volgens mij iets kleiner dan zo'n valk, toch? Hij lijkt wel vrij breed, wat hopelijk betekent dat ie niet snel omslaat? :+

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 16:57

Een valk is volgens mij 6,5 meter en een 16m2 zo'n 6 meter.
Het bootje dat je op het oog hebt is dus ongeveer de helft ;-)
Ziet er leuk uit, ik hou wel van bootjes met een vrolijk kleurtje.
Of het snel omslaat of niet durf ik zo niet te zeggen, maar ik denk dat het wel mee zal vallen aangezien er een motor aan hangt (motoren en omslaan is een slechte combinatie)
Het type redvest dat ik bedoel is bijvoorbeeld deze: http://www.compass24.nl/product/254860916/compass-comfort-reddingsvest-16-l-met-gentegreerde-veiligheidsgordel-volautomatisch
een simpeler zwemvest voldoet waarschijnlijk ook wel voor jullie, maar die vond ik altijd verschrikkelijk zitten. Ik heb die van mij volgens mij zo'n 9 jaar geleden gekocht, die doet het nog prima. Officieel zou zo'n ding eens de zoveel jaar gecontroleerd moeten worden, dat vind ik dan weer te veel moeite dus zo af en toe controleer ik hem zelf een keertje. Paar jaar geleden voor de vorm een keer de smelttablet vervangen en uitgeleend aan mijn zusje, die er vervolgens mee in het water viel, op het moment dat al haar leskids en al hun ouders naar haar stonden te kijken :(:)

Handig dat jullie de vaarregels al kennen. Voorlopig zou het sturen gewoon met de helmstok doen ;) , sturen met de zeilen komt vanzelf wel een keertje. In de praktijk heb je dat ook nergens voor nodig (ik deed het alleen als demonstratie voor mijn leskids en dan ook alleen maar omdat ik dat leuk vond om te doen). De twee dingen waar mijn leskids altijd het meeste moeite mee hadden waren 'hoe weet je waar de wind vandaan komt' en de juiste zeilstanden bij iedere koers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 19:07

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 22:09

Ik denk dat we dit weekend eens naar de Decathlon gaan, een grote sportwinkel hier in de buurt waar ze ook heel veel reddingsvesten ed hebben, en dan passen we er eens een paar om te zien wat lekker zit :) Maar die van de link van jou, roulette, zien er ook fijn uit, en ook nog betaalbaar :)

De juiste zeilstanden bepalen lijkt me ook best lastig! Ik denk dat je daar ook vanzelf wat handigheid in krijgt door veel te oefenen, toch? Ik heb al gelezen dat je het zeil zo moet zetten dat het net te los hangt, en dan weer een klein beetje aantrekken totdat ie strak staat.. en dan zou die goed staan.. Maar ja, zo van achter je computer klinkt dat natuurlijk veel makkelijker dan het in werkelijkheid is :Y)

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 22:45

8nnemiek schreef:
De juiste zeilstanden bepalen lijkt me ook best lastig! Ik denk dat je daar ook vanzelf wat handigheid in krijgt door veel te oefenen, toch? Ik heb al gelezen dat je het zeil zo moet zetten dat het net te los hangt, en dan weer een klein beetje aantrekken totdat ie strak staat.. en dan zou die goed staan.. Maar ja, zo van achter je computer klinkt dat natuurlijk veel makkelijker dan het in werkelijkheid is :Y)

Dat is ook een prima uitgangspunt hoor, alleen met weinig wind is dat lastig (zeilen met weinig wind is sowieso lastig omdat het dan een stuk minder duidelijk of je iets wel of niet goed doet).
Zeilen is gelukkig geen hele ingewikkelde sport en je klinkt enorm gemotiveerd, dus jullie zullen het snel genoeg onder de knie hebben!
Nog 1 tip, je toekomstig bootje ziet er niet uit alsof het heel erg veel bergruimte heeft, ik had aan boord altijd zo'n wit 'tonnetje' met een rode schroefdeksel voor alle telefoons, portemonnees, sleutels en al het andere wat droog moest blijven. Die dingen zijn 100% waterdicht en blijven drijven, ongeacht hoeveel je erin stopt (bij mij paste alles maar op 1 manier erin, zo veel deed ik er in)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 09:38

Nou, we hebben de boot zaterdag gekocht, en gisteren zijn we al gaan zeilen :)
Het was wel mooi weer voor een eerste keer oefenen, al was het ook af en toe een tijdje windstil.. Maar het bootje doet t super! Binnenkort de binnenkant eens goed schuren en schilderen.. en we willen er een klep in maken voor wat bagage.. En dan kan ie er weer jaren tegen :D
De zwemvesten ga ik vandaag via internet bestellen denk ik. Bij de Decathlon hebben ze alleen de oranje en rode vesten, en een paar hele dure.. Tonnetje meebestellen idd, en een zwemvest voor de hond :Y) En dan kunnen we ook veilig met wat meer windkracht het meer op :)
Het viel me heel erg mee allemaal, we kwamen goed vooruit, sturen was ook geen probleem.. Hij ligt lekker snel in het water.. Ideaal bootje!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 09:47

Leuk! :):) Weet je inmiddels al wat voor bootje het is?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 09:59

Geen idee :Y) De motor is van Evinrude en op het zeil staat XM, maar de boot zelf is overgeschilderd en daar is nergens een merk ofzo te zien.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 10:24

Leuk dat jullie al gelijk het water op zijn geweest.
Goed moment om een bootje te kopen, zo aan het begin van de zomer en het mooie weer.
Veel plezier met jullie bootje!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 11:22

Het was eigenlijk het plan om te wachten totdat we een zeilcursus hadden gehad, maar het was zo'n lekker rustig weer :D
Weet iemand hoe je het beste de zeilen kan schoonmaken? Gewoon met wat biotex ofzo?