Vriendschappen, wat is het tegenwoordig nog waard?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Courses

Vriendschappen, wat is het tegenwoordig nog waard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 13:48

Hi all,

Normaal ben ik niet zo van de persoonlijke dingen posten of problemen die ik zelf ervaar op het internet zetten want dat gaat internet gebruikers weinig aan, maar dit is een onderwerp waar ik me nu al een geruime tijd aan erger/irriteer, en ik ben toch eens heel erg benieuwd hoe andere mensen dit nou ervaren.

Persoonlijk ben ik iemand die enorm veel waarde 'kan' hechten aan vriendschappen. Ik heb moeite met vertrouwen, veel 'verkeerde' vrienden gehad in de zin van 'ik ging voor ze door het vuur maar vice versa was dit niet het geval' en vooral veel ondergewaardeerd en uitgescholden voor iets wat nergens over ging. Afijn. Ik ben iemand die graag leuke dingen doet met mensen, gezien ik 'interactie onderling' enorm belangrijk vind. Nu heb ik een aantal vrienden waarvan ik weet dat ik ze midden in de nacht kan wakker bellen, en dat die ook zullen luisteren. Maar de laatste tijd valt het me steeds meer op dat mensen je zo gemakkelijk 'aan de kant schuiven'? Ik zit zelf ook op Social Media, zoals elk ander, en natuurlijk 'leer je wel eens wat mensen kennen' hiervan. Hier ben ik nogal selectief in, gezien ik het helemaal niet nodig vind met 93840238 mensen m'n levensverhalen te delen, of te 'moeten' praten onder het mom 'die ken ik'. Nu heb ik de laatste tijd al een aantal keer een enorme rel gehad met een aantal mensen, en ik begin me hier nu toch wel eens aan te ergeren. Ik zoek niet snel ruzie, ik ben ook helemaal niet agressief ingesteld en sta altijd voor mensen klaar. Echter heb ik het idee dat door Social Media 'alle' vriendschappen zo enorm oppervlakkig zijn geworden. Alles gaat via app, iedereen controleert alles en alle levensverhalen worden ook maar uitgewisseld via WhatsApp of FaceBook. Ruzie's worden gemaakt en uitgepraat (of niet) op WhatsApp, relaties gaan uit omdat je een 'verkeerd' berichtje hebt gestuurd naar iemand via Facebook of je reageert niet 'snel' genoeg op WhatsApp.

Zelf werk ik in de horeca, een groot terras wat elke middag gewoon stampvol zit, zeker nu het zomer seizoen er weer aan komt. Het aantal mensen met mobieltjes op het terras is echt niet meer te tellen. Een tafel van 2 die allebei op hun mobiel zitten te kijken, een tafel van 3 waarvan 2 druk bezig zijn met de mobiel en de andere maar een beetje voor zich uit zit te kijken. Er word geen 'boe' of 'bah' meer gesproken, of er word zelfs gesproken via WhatsApp met elkaar? 'Ja, maar we spreken op Social Media met 10 man tegelijk' maar je zit toch met diegene naast je op het terras? Niet met je FaceBook of WhatsApp? Het mooie van WhatsApp is toch juist dat je niet meteen hoeft te reageren, zelfde als FaceBook berichten. Bellen is meteen reageren, WhatsApp is er juist voor gekomen dat dit dus niet hoeft. Mensen beginnen volgens mij te vergeten wat communiceren is. En niet alleen tijdens het terras zitten, maar pauzes, andere gelegenheden, het enigste waar mensen oog voor hebben is hun mobiel. Nou, gezellig zeg, een dagje shoppen. Gezellig een terrasje pakken. Avondje uit met vriendinnen, noem het maar op.

Persoonlijk vind ik dit echt een enorm zorgelijke ontwikkeling. Niet alleen voor relaties, maar voornamelijk voor vriendschappen. Communiceren is er niet meer bij, alles blijft bijna oppervlakkig en ach, als die niet reageert, dan reageert de ander wel. Er word totaal geen waarde meer aan je gehecht als persoon. Althans, dat idee krijg ik zelf de laatste tijd amper meer. Ik voel me een naampje wat 'af en toe' eens online is, en verder helemaal niks meer. Als mensen aangeven dat ze geen FaceBook hebben of er niks mee doen 'Huh? Nee, dat kan niet hoor!'.

Ben ik nou de enigste die zich hier zorgen over maakt? Want ik heb 't wel eens geprobeerd aan te kaarten bij mensen maar vaak word hier maar weinig op gereageerd.
Wat vinden jullie hier nou van? Merken jullie dit ook, wat zijn jullie argumenten? Ik ben hier eigenlijk wel eens benieuwd naar :)

PS: Late het wel even duidelijk zijn dat dit geen complete 'afbrand' preek is over Social Media, want er zitten echt wel goede kanten aan alle vormen van Social Media.
Laatst bijgewerkt door Courses op 08-07-13 14:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Yontheke

Re: Vriendschappen, wat is het tegenwoordig nog waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 13:51

Ik heb geen facebook of what's app of twitter of weet ik veel.
Vaak word ik dan ook aangekeken of ik van Mars kom :)

keshia

Re: Vriendschappen, wat is het tegenwoordig nog waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 13:55

ben het helemaal met je eens! ik heb geen whatsapp, maar wel Fb... ik ben er actief op maar heb slechts 45 vriendjes... ik zie het ook steeds vaker dat er niet meer gebeld word, en tijdens afspraken zit iedereen op de mobiel te gluren...
ik erger mijzelf er ook behoorlijk aan als ik met een vriendin samen ben, en die enkel bezig is met wat anderen naar haar sturen.. een beetje interesse in diegene waar je bij bent kan er soms niet eens meer vanaf... erg vervelend!

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 13:59

Ik vind dat iedereen het lekker zelf moet weten :)

Als mensen het fijn vinden om met z'n tweeën op een terras te zitten en tegelijkertijd deel te nemen aan een groepschat op Whatsapp, moeten ze dat toch helemaal zelf weten? Als ik met iemand op een terras zit wil ik graag dat de aandacht er voor elkaar is en als ik merk dat iemand teveel met zijn/haar telefoon aan het spelen is (wat eigenlijk vrijwel nooit voorkomt) zeg ik daar wat van. Simpel.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:01

Citaat:
waar ik (…) aan erger/irriteer
:P

Courses schreef:
Alles gaat via app, iedereen controleert alles en alle levensverhalen worden ook maar uitgewisseld via WhatsApp of FaceBook. Ruzie's worden gemaakt en uitgepraat (of niet) op WhatsApp, relaties gaan uit omdat je een 'verkeerd' berichtje hebt gestuurd naar iemand via Facebook of je reageert niet 'snel' genoeg op WhatsApp.
Tja ruzies via whatsApp (vroegah msn/sms) uitvechten doe ik niet. Is niet vaak gebeurd overigens maar dat soort discussies kap ik direct af.
Bij elkaar zitten en dan via WA met elkaar praten heb ik nog nooit meegemaakt. Dan verklaar ik je wel voor gek :)) Dat gebeurt dus bij ons ook niet.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 08-07-13 14:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:01

Nee hoor ben het wel met je eens, ik heb ene hele lange tijd geen FB gehad. Had het, heb het toen verwijderd en vond het wel prima. Ik kreeg idd vaak te horen waarom ik geen FB had? Nu heb ik wel weer FB, heb ik alleen vrienden die ik ook daadwerkelijk zie en waarvan ik het leuk vind om dingen mee te delen, maar dat ik veel met FB doe nee. Ik kon me er dan ook zo aan irriteren als er een gesprek was met vriendinnen en iedereen had FB en dan ging het ergens over wat ik dan gemist had omdat het op FB was besproken en dan kreeg ik te horen: "moet je maar FB nemen". Ik zeg nou nee, mensen die mijn willen bereiken en waarvan ik dat wil die weten mijn te bereiken. Al dat gedoe op FB... tja, hele levensverhalen op FB vind ik sowieso een dom iets.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:02

MacavityL schreef:

Als mensen het fijn vinden om met z'n tweeën op een terras te zitten en tegelijkertijd deel te nemen aan een groepschat op Whatsapp, moeten ze dat toch helemaal zelf weten? Als ik met iemand op een terras zit wil ik graag dat de aandacht er voor elkaar is en als ik merk dat iemand teveel met zijn/haar telefoon aan het spelen is (wat eigenlijk vrijwel nooit voorkomt) zeg ik daar wat van. Simpel.

Helemaal mee eens :j

En honestly.. als je op je telefoon zit te koekeloeren heb je elkaar dus weinig te vertellen.
Ik vind social media echt een uitkomst. Heb zo al heel veel mensen leren kennen die mogelijk vrienden kunnen worden na de zomer als ik verhuis.
Wanneer je dan zelf 'op stap' bent met vrienden dan moet je er wat van kunnen zeggen.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:02

Ja ben het wel met je eens. Maar er zit ook een keerzijde aan. Zoals bijvoorbeeld mijn vriendinnengroep, studeren bijna elk in een andere stad en toch dagelijks contact. Erg leuk, want ik merkte voordat ik whatsapp had dat het contact toch een beetje verslofte tussen vriendinnen die ik niet regelmatig kon zien of spreken. Natuurlijk is niet de enige oplossing whatsappen, maar het is daarvoor toch wel handig :)

Merkte wel dat toen ik nog geen whatsapp had en veel andere vrienden wel, dat ze me gewoon vergaten omdat ik niet in de whatsapp contactenlijst stond. Erg leuk was dat -O-

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:03

Dat is natuurlijk wel de andere kant van social media ja Nagini :)
Het heeft ook zeker voordelen anders had ik het niet weer terug genomen. :+

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:05

Groot gelijk. Als mijn vriendin langs komt dan zit ze constant te smsen terwijl wij zitten te praten. Ik erger me daar best wel aan.
Een vriendin die ik al 5 jaar niet gezien had kwam een lang weekend logeren en ze wilde niets doen behalve chatten op haar telefoon. En tsjah, dan ga je zelf ook maar op je telefoon zitten anders ben je ook zo lonely nix aan het doen.
Maar whatsapp is wel fijn als je iemand ff moet smsen maar inderdaad, ik ben ook al in conflict gekomen met vriendinnen omdat ik iets verkeerd zei of dat het te hard aankwam omdat het niet face-to-face gezegd was. Dus ja liefste praat je zoiets gewoon uit maar sommige mensen doen het liever via internet.

monicees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:06

juist mijn onderwerp, ik reageer er vanmiddag even verder op :j

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:06

Ik heb ook geen FB geen whatsapp en vind dat prima zo :D
Erger me er ook behoorlijk aan dat de mobiele telefoon tegenwoordig vastgeplakt zit aan de meeste mensen.
Probeer het altijd maar een beetje te negeren, voel me anders zo'n zeur.
Snap je punt wel heel erg goed :j

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:07

Heel mooi verwoord :) Gelukkig doen mijn vrienden dat niet haha. Als ik het zelf wel doe, moet iemand me echt gigantisch daarop aanspreken vind ik!!

Maar een vriendinnen whatsapp is natuurlijk wel heel leuk :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:07

Het valt mij ook wel op idd.. Ook kijken mensen vreemd op als ik niet dezelfde dag nog op sms'jes en mailtjes reageer.. Ik heb gewoon meestal mijn mobiel thuis liggen.
Gelukkig heeft vriendlief er ook helemaal niks mee, dus wij 'spreken' ons echt nooit via de computer (op de eerste emailtjes na).. Laatste sms die ik van em kreeg is alweer maanden geleden :+
Facebook gebruik ik eigenlijk alleen om foto's van de huisdieren van kennissen te bekijken, en hooguit een like-je erbij te zetten :+

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:10

Ik snap wel wat je bedoelt TS... maar echt niet iedereen is zo obsessed met zijn/haar telefoon. Ik gebruik wel social media maar ik hoef niet elke minuut online te zijn... Whatsapp zie ik meer als een gratis sms dienst en zo gebruik ik het ook. :') En ik moet zeggen dat als ik met m'n vrienden ben we echt niet met z'n allen op onze telefoon zitten de hele tijd. Als iemand dat wel doet zeg ik daar wat van, want dat vind ik super asociaal. :n
Gewoon vrienden zoeken zonder een obsessie voor hun telefoon dus :))
Laatst bijgewerkt door Samiyah op 08-07-13 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:10

Aan de ene kant is sociaal media echt een uitkomst, ik zit zelf voor 2 maanden in Frankrijk en vind het ontzettend fijn dat ik gewoon contact kan houden met thuis op een vrij makkelijke manier.

Aan de andere kant herken ik me inderdaad in jouw verhaal. Dan zit je op het terras met een vriend(in) en dan zodra je om je heen kijk dan zit iedereen op z'n telefoon te turen. Laatst een date naast me allebei op hun telefoon, leuke date :j
Ook bij ons in de vriendengroep merk ik het, ben je met z'n allen uit en zit te helft constant op hun telefoon te koekeloeren. De andere helft communiceert wel gewoon met elkaar. Of met uitgaan in een club de ene helft staat aan de kant met hun telefoon en de andere helft op de dansvloer. En ja, het is iedere keer dezelfde helft. Het zorgt dat het contact dat je met die vrienden hebt daardoor wel verwaarloosd terwijl whatsapp/facebook/etc ook banden kan scheppen.

Ik denk dat het banden schept als je afstand van elkaar heb, maar juist contact laat verwaarlozen zodra je elkaar ziet. Want ook als je iedere dag iemand spreekt op whatsapp heb je elkaar vaak later als je elkaar in real life ziet veel minder te vertellen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:12

Hier is de regel ingebouwd: Alle telefoons op tafel, wie zijn/haar telefoon als eerste pakt om te gaan bekijken betaald. :Y) En ja, het werkt wel. Heb tot nu toe mijn eigen drankjes gewoon zelf moeten betalen.

Voor als ik zelf thuis ben in mijn eentje vind in social media wel heel erg fijn.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:15

MacavityL schreef:

Als mensen het fijn vinden om met z'n tweeën op een terras te zitten en tegelijkertijd deel te nemen aan een groepschat op Whatsapp, moeten ze dat toch helemaal zelf weten?
Als ik met iemand op een terras zit wil ik graag dat de aandacht er voor elkaar is en als ik merk dat iemand teveel met zijn/haar telefoon aan het spelen is (wat eigenlijk vrijwel nooit voorkomt) zeg ik daar wat van. Simpel.

Kan het voor mezelf niet beter verwoorden :j
Laatst bijgewerkt door MelanieB op 08-07-13 14:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:15

Hier ook een zonderling zonder Facebook en dergelijke meer. Sowieso snap ik al niet goed wat ik een hele dag zou kunnen posten over mezelf, dat andere mensen zo boeiend vinden dat ze het willen lezen :+
De vriendenkring van mij en mijn vriend heeft niet die gewoonte om continu op hun gsm te zitten prullen, maar kennissen en familie van ons doen het wel. Ik vind het nogal onbeleefd en onrespectvol om op facebook te zitten posten en twitteren wanneer je met iemand in gesprek bent. Dan krijg ik echt het gevoel 'oh, wij zijn niet boeiend genoeg, blijkbaar hebben ze extra entertainment nodig van andere personen?'. Ik weet mezelf dan ook geen houding te geven op zo'n moment. Word ik geacht te zwijgen, voort te praten? Bah nee, ik vind het maar niks.

Facebooken, twitteren, msnen, whatsappen; ik vind het allemaal geweldig, maar niet als je met andere mensen in een echt gesprek bent (dus irl).

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:16

Totally agree!! Ik vind het een verarming van je vriendschap of een goed gesprek

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:18

Het valt mij ook erg op dat mensen tegenwoordig veel oog hebben voor hun mobieltje. Ieder moet dat voor zich weten uiteraard.
Gelukkig is het in mijn vriendenkring wel zo dat er tijd is voor elkaar en de mobieltjes achterwege worden gelaten tijdens gesprekken of gezellige uitjes. Natuurlijk wordt er dan wel eens op een mobiel gekeken maar daar stoor ik me niet aan. Ik vind het wel storend als je een gesprek probeert te voeren en diegene luistert maar half omdat er tegelijkertijd op mobiel vanalles wordt gedaan. Maar dat gebeurd maar weinig gelukkig!

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:21

Dit jaar met nieuwjaar waren alle jongeren uit de familie met hun Iphone bezig, tegelijkertijd. Het leek wel een stel aapjes op een rij, en probeerde je met iemand een gesprek aan te knopen kreeg je niet meer los dan een woordje gemompel of 'heh?'. Vriendlief en ik zaten er dus echt maar bij. Als klap op de vuurpijl werden wij asociaal bevonden en door de familie aangezet om 'lekker mee te gaan doen!'. Ik sta voor alles open, van goede gesprekken tot smalltalk tot de meest debiele gezelschapsspelletjes, maar hiervoor heb ik toch maar vriendelijk bedankt :Y)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:22

MelanieB schreef:
MacavityL schreef:

Als mensen het fijn vinden om met z'n tweeën op een terras te zitten en tegelijkertijd deel te nemen aan een groepschat op Whatsapp, moeten ze dat toch helemaal zelf weten?
Als ik met iemand op een terras zit wil ik graag dat de aandacht er voor elkaar is en als ik merk dat iemand teveel met zijn/haar telefoon aan het spelen is (wat eigenlijk vrijwel nooit voorkomt) zeg ik daar wat van. Simpel.

Kan het voor mezelf niet beter verwoorden :j

Ook ik sluit me hierbij aan.

Daarbij ligt het ook een beetje aan je eigen instelling denk ik. Er zijn veel mensen die hier geen problemen mee hebben, prima. Als ik een avondje thuis zit vind ik het ook gezellig als het lekker druk is en er veel mensen meekletsen op de app. Aan de andere kant, als ik bij een vriendin ga eten wordt er ook weleens wat op de telefoon gekeken, maar zijn we toch vooral flink in gesprek.

En inderdaad, als het je zo irriteert, dan kun je er ook wat van zeggen. Wat die mensen op het terras doen is natuurlijk hun zaak, maar als het bij jouw eigen vrienden ook zo gaat zou ik het toch eens ter sprake brengen :)

Daarbij, ruzies via de app? Daar heb ik nou echt nooit last van. Ik weet niet hoe oud je bent, maar volgensmij komt dat vooral in de 16- categorie voor. Ik weiger iig gevoelige onderwerpen via de app te doen, dan spreken we maar af hoor, en anders niet. Toen ik zelf nog tot de 16minners behoorde heb ik weleens via de mail wat "uitgevochten", meteen lesje geleerd want dat werkt gewoon niet.

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:24

klopt, ik erger me er ook aan -O- ik ben me 2 beste vriendinnen verloren door dat soort onzin. puur omdat whatsapp alleen een chat is. een zin dat geen gevoel meebrengt. is het haha van grappig of haha van ik lach je uit? ik mis daar te toon in :j ik hou liever van een echt goedgesprek.
voor mij bestaan geen echte vrienden meer, er zijn te veel mensen geweest die er voor hebben gezorgd dat ik er niet meer in geloof :j

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 14:25

imd schreef:
Ook ik sluit me hierbij aan.

Daarbij ligt het ook een beetje aan je eigen instelling denk ik. Er zijn veel mensen die hier geen problemen mee hebben, prima. Als ik een avondje thuis zit vind ik het ook gezellig als het lekker druk is en er veel mensen meekletsen op de app. Aan de andere kant, als ik bij een vriendin ga eten wordt er ook weleens wat op de telefoon gekeken, maar zijn we toch vooral flink in gesprek.

En inderdaad, als het je zo irriteert, dan kun je er ook wat van zeggen. Wat die mensen op het terras doen is natuurlijk hun zaak, maar als het bij jouw eigen vrienden ook zo gaat zou ik het toch eens ter sprake brengen :)

Daarbij, ruzies via de app? Daar heb ik nou echt nooit last van. Ik weet niet hoe oud je bent, maar volgensmij komt dat vooral in de 16- categorie voor. Ik weiger iig gevoelige onderwerpen via de app te doen, dan spreken we maar af hoor, en anders niet. Toen ik zelf nog tot de 16minners behoorde heb ik weleens via de mail wat "uitgevochten", meteen lesje geleerd want dat werkt gewoon niet.

Wat mijn leeftijd is heeft verder niks te maken met dit topic ;)