Barbecuetijd, wie heeft ook een Weber?Tips/Recepten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Revanches

Barbecuetijd, wie heeft ook een Weber?Tips/Recepten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 09:27

wij hebben sinds een week nu een heuse Weber barbecue.
(premium one touch,57cm)
Omdat onze elektrische tafelbarbecue het begeven heeft hebben we enigzins een sprong in diepe gemaakt door nu voor een kolenbbq te gaan. Naar mijn idee veel lekkerder. En zo ik kon zien biedt een Weber veel uitgebreide mogelijkheden.
Ik ken nog geen ins en outs, dus ben erg benieuwd naar jullie ervaringen, tips, handigheidjes, weetjes en eventuele recepten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 09:30

Alvast 1 tip, gebruik geen houtskool, maar briketten. En koop zo'n snelstarter, dat is toch wel erg handig met snel een lekker vuurtje hebben.

Afbeelding

Je hoeft trouwens geen Weber starter te kopen, een goedkope van de Aldi is goed genoeg en 10% van de prijs...

Revanches

Re: Barbecuetijd, wie heeft ook een Weber?Tips/Recepten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 09:32

Ja die snelstarter hebben we idd ook alvast aangeschaft. :o
Wat is grote verschil tussen kolen en briketten?
En moet je na eenmaal bbq alles wegooien qua 'kolen' of hoe gaat zoiets?
*nee ik ben echt niet bekend ermee* :D

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 09:35

Wij gebruiken altijd een combinatie van houtskool en briketten. De houtskool gaat sneller branden, maar is ook sneller op. Bij briketten duurt het vaak wat langer voor ze 'aan' gaan, maar ze blijven ook langer branden. Door de houtskool erbij te gooien, wordt de warmtebron groter en gaan de briketten makkelijker aan.

Edit: Na afloop maken wij heb wel schoon, door de kleine deeltjes as eruit te vegen. De grotere overgebleven stukken laten wij liggen voor de volgende keer.. Weet niet of dit gebruikelijk is eigenlijk.
Laatst bijgewerkt door K_im op 08-07-13 09:36, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 09:35

M'n ouders bbqen al jaren met kolen/briketten. Zo'n elektrisch/gas bbq ruikt ook helemaal niet lekker, bah.

Die kolen verbranden helemaal tot as zeg maar dus die kun je maar 1 keer gebruiken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 09:36

Webers kun je afsluiten, dat is nu net het mooie. Dus na afloop draai je alle zuurstoftoevoer dicht, en gaat het restant van je briketten uit. Die kun je idd volgende keer weer gebruiken.

Houtskool is kort en fel, briketten geven veel gelijkmatiger warmte af, en veel langer. Met zo'n snelstarter heb je geen houtskool nodig om sneller vuur te hebben.

Enne, 'kolen' (als in wat je vroeger in de kachel deed, steenkool dus) gebruik je niet bij BBQen.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 09:50

Kun je die briketten serieus hergebruiken? Ik meen me te herinneren dat wij de bbq altijd leeg gooide na gebruik. Misschien dat dat dan met houtskool was...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 09:57

Als je ervoor zorgt dat ze geen zuurstof meer krijgen (wat dus kan met een Weber) dan gaan ze uit. En dan kan je ze een volgende keer gewoon weer aansteken. Dat zou in theorie ook met houtskool kunnen natuurlijk, maar meestal is dat volkomen opgebrand voordat je klaar bent.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 10:03

niet alleen met een weber kan je de boel afsluiten hoor :)
er zijn aardig wat merken in allerlei prijssegmenten die je kwa zuurstof toevoer heel goed kunt regelen, tot geheel afsluiten.
kwa kolen/briketten, wij gebruiken een combi, kolen en briketten om de boel lekke rop gang te helpen, zodra het goed brand(lees gloeit) dan gaan we over op puur de briketten, want de houtskool is dna wel weg.
starter is ideaal idd, want dan hoef je op zich geen kolen meer te gebruiken.
moeten we hier nog steeds kopen :+
hoewel wij het opnieuw aansteken van de briketten niet echt zullen gaan doen, het restje gaat hier altijd de vuurplaat op om het vuur aan te steken na het bbq-en

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 10:07

@Sonja, misschien hebben ze 'm nog bij de Aldi. Daar was die 2 weken geleden in de aanbieding voor 5 euro. ;)

Kan niet wachten om'm uit te proberen.

Hebben jullie, indien je een weber hebt, ook nog meerdere opties erbij aangeschaft? :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 10:49

aldi..daar kom ik van de week nog bij in de buurt, eens kijken of ie er nog is :j thanks
hier geen opties bij gekocht trouwens

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 10:51

Bij de action hebben ze ook snelstarters (hadden ze in elk geval)

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 10:52

Of... Je bestelt gewoon een barbecue bij A-Z Barbecue & Gourmet Party Service *\o/* *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 10:53

Ik heb een snelstarter van de HEMA. Nu nog een nep weber maar de echte is al onderweg :D

Je kan voor het weber barbecueboek gaan. Je kan er echt een hoop mee, je kan er zelfs pizza's op maken :oo

Ik krijg de weber van EON. Dus ga binnenkort eens naar accesoires kijen, onder andere een pizzasteen en een braai :)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 10:57

Ik ben ook heel benieuwd naar de pizzasteen.
Boek lees ik ook goede recensies over.
Welke weber krijg jij Jans?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 11:06

De 47 geloof ik. :j de one touch compact.

Heb er al wel ervaring mee, pa heeft dezelfde (en al zijn buren ook :+ ) het is echt een kwalitatief supergoed ding!

Heb je er ook een hoes bij? Ik merk dat dat wel echt de juiste bescherming geeft. In principe kan hij dan ook buiten blijven staan, al zet pa hem in de winter wel binnen.

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 11:13

Ze hebben van Weber ook BBQ kookboeken. Hier staan echt geweldige dingen in en ook tips en trucs voor de bbq.

Google maar eens op Weber's grote Barbeque Boek.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 11:17

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 11:53

Wij hebben er idd ook een hoes voor de bbq. Zodat die gewoon buiten kan blijven. Ons schuurtje is nogal klein.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 13:05

unihorses schreef:
ik weet inelkgeval dat je de kolen niet aan moet steken met een krant :D
dan krijg je dit...
https://fbcdn-sphotos-ahttp://tinypic.com/r/14lpw7n/5

Wij doen dat wel, in de snelstarter, volgens de gebruiksaanwijzing op de doos (dus onderin de kranten, bovenin de briketten). Werkt super goed en scheelt weer aanmaakblokjes :D

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:47

Hier ook een webert! Superfijn ding vind ik t, incl starter inderdaad. Wij gooien m altijd leeg de volgende dag en er blijven ook nooit briketten over die nog niet op zijn ( we zitten vaak de hele avond dus tegen de tijd dat we klaar zijn is t op en als we met minder mensen zijn gooien we d'r gewoon minder briketten op).

Weet iemand toevallig of je de roosters waar je je vlees op legt ook los kan bestellen ergens??

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 15:10

Ah, volgende tip. Wij leggen nooit het vlees rechtstreeks op het rooster, maar altijd op zo'n wegwerp roosterschaal. Dat vangt de sappen op zodat je geen steekvlammen krijgt, en houdt het rooster schoon. Ideale dingen, ook van Weber zelf te krijgen, maar look-a-likes voor weinig bij de Aldi zijn natuurlijk net zo goed.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 16:20

WillemYntJee schreef:
Hier ook een webert! Superfijn ding vind ik t, incl starter inderdaad. Wij gooien m altijd leeg de volgende dag en er blijven ook nooit briketten over die nog niet op zijn ( we zitten vaak de hele avond dus tegen de tijd dat we klaar zijn is t op en als we met minder mensen zijn gooien we d'r gewoon minder briketten op).

Weet iemand toevallig of je de roosters waar je je vlees op legt ook los kan bestellen ergens??

Ja hoor, er zijn allerlei roosters etc te koop.
Zelfs een GBS,Grill Barbecue Systeem, heet dat geloof ik. Dat is een rooster met een roostergat erin, en dat roostergat kun je vervangen door bijv. een wok, poffertjespan of wat dan ook.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 18:01

Wij hebben ook een weber, toevallig keer gekregen via mijn werk. Anders hadden wij een merkloosje gehad denk ik ;)

Hier gebruikt vriendlief zo'n nep schoorsteentje, werkt prima!

Wij kiezen eigenlijk altidj voor briketten. Dan later opd e avond als de bbq nog warm is een beenhammetje er nog op en dan de bbq vanzelf uit laten gaan met deksel. Beenhammetje voro de volgende dag heerlijk gegaard en lekker beenham op brood :D

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 18:04

Iig geen Weber kolen gebruiken, die krengen branden vrijwel niet, en doorgloeien helemaal niet... Ook niet icm die aanmaakblokjes van Weber. BBQ zelf is super fijn! Wij gebruiken geen starter en zelfs dan is ie zo BBQ klaar