Motorrijbewijs halen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xXLiekeXx

Motorrijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 08:31

Hallo,

Ik heb hier geen topic van kunnen vinden, vandaar dat ik er één open. Mocht er toch al een topic bestaan, sorry daarvoor.

Ik ben waarschijnlijk van september tot en met januari weer terug in Nederland en dan wil ik graag mijn motorrijbewijs halen. Dit omdat ik niet verwacht ooit weer langere tijd in Nederland te zijn en ik toch erg graag mijn rijbewijs wil! Nu kwam ik echter achter de nieuwe regels en dit gooit volgens mij roet in het eten. Ik snap het echter nog niet helemaal.

Dit staat op de site van de rijksoverheid:
Categorie A1 is voor motorfietsen tot 125cc en maximaal 11 kW; de minimumleeftijd voor dit rijbewijs is 18 jaar.
Categorie A2 is voor motorfietsen met een vermogen van maximaal 35kW; de minimumleeftijd voor dit rijbewijs is 20 jaar. U moet minimaal 2 jaar in het bezit zijn van rijbewijs A1.
Categorie A is voor motorfietsen met een onbeperkt vermogen; de minimumleeftijd voor dit rijbewijs is 22 jaar. U moet minimaal 2 jaar in het bezit zijn van rijbewijs A2. Het is ook mogelijk dit rijbewijs rechtstreeks te behalen. De minimumleeftijd hiervoor is 24 jaar.

Nu ben ik in september 21 en heb ik dan 2 jaar mijn rijbewijs. Maar dat betekent niet dat ik meteen voor categorie A2 op moet? Dus ik zal eerst A1 moeten halen, twee jaar later A2 en weer twee jaar later pas A? Als dat zo is, dan is het natuurlijk hartstikke zonde van mijn tijd en geld.
Stel ik kan nu gelijk A2 halen en over 2 jaar via een praktijkexamen A, dan zou het nog het geld waard zijn.

Hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen!

Polly
Moderator Algemeen

Re: Motorrijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 08:43

door een foutje in de wettekst is het niet mogelijk in te stromen in a2, dit word in januari 2014 gewijzigd.
jij zal dus alle 3 de categorieen moeten doorlopen of wachten tot je 24 bent.

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 09:10

Oké, erg zonde van mijn geld en tijd dus. Kan ik beter wachten tot ik 24 ben.
Rare regeling eigenlijk.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 09:18

klopt, wij hebben afgelopen jaar dus ook voor jan joker A2 lesfietsen gekocht. Ze hebben een foutje gemaakt met vertalen en willen dat blijkbaar niet eerder dan januari 2014 terugdraaien...