Ik zie door de bomen het bos niet meer: Zorgverzekeraars!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moelly

Ik zie door de bomen het bos niet meer: Zorgverzekeraars!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 14:05

:wave:

Over een klein halfjaar word ik 18 en nu ik vakantie heb, ben ik me een beetje aan het oriënteren op het gebied van zorgverzekeraars.
Ik heb al wat gegoogled, maar ik word er niet wijzer van. Alle zorgverzekeraars waar ik een test bij doe, bevelen hun eigen verzekeringen aan(vanzelfsprekend) en de prijzen lopen flink uiteen.
Het punt is dat ik een sport opleiding ga doen. Voor deze opleiding sluit ik al een 'abonnement' af bij de sportarts. Dit omdat een abonnement goedkoper is dan 2x naar de sportarts voor een blessure oid.
Ik ben redelijk blessuregevoelig, maar heb nooit erge blessures. Ze zijn bij mij vaak na maximaal een week of 2 over. Als ik gewoon mn ding doe en niet elke keer overal een wedstrijd van maak, krijg ik hooguit 1 keer in het jaar een blessure. Maar dit is hoge uitzondering.
Tevens loop ik bij de fysio. Dit houdt ook nog niet op ivm knieblessure die niet over zal gaan.

Nu klinkt het allemaal héél onlogisch dat ik een sportopleiding ga doen, maar ben volledig goedgekeurd door de sportarts van de opleiding, heb nog een second opinion gedaan en zelfs aan mn fysio gevraagd of mijn keuze wel de juiste was. Allemaal zeiden ze dat het geen probleem moest zijn en ben ik volledig goedgekeurd.

Wat zoek ik?
Ik heb werkelijk geen idee. Het zou fijn zijn als tandarts en fysio er bij in zouden kunnen zitten en dat de kosten per maand zo klein mogelijk zouden kunnen zijn.
Wat is er allemaal mogelijk binnen een verzekering?
Ik heb nooit gaatjes, dus ga 2x per jaar naar de tandarts voor controle. Huisarts kwam ik voorheen wel eens voor mijn knie, maar inmiddels nauwelijks meer. Ik denk hooguit 4x per jaar.
Dan hebben we nog de fysio. Die zie ik nu ongeveer 2x per maand.

Wie kan mij helpen?

Nessa

Re: Ik zie door de bomen het bos niet meer: Zorgverzekeraars!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 14:11

Al op independer gekeken?
Tandarts zou ik er niet bij doen. Als je nooit wat hebt.
Een controle kost 20 euro, dus ben je 40 euro per jaar kwijt.

Voor jou zou ik een basis verzekering doen met flink fysio erbij

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 14:16

Waar zijn je ouders bij verzekerd?
Ik ben toen ik 18 werd bij CZ gebleven, ik heb wel de tandarts extra omdat dat nogal snel in kosten kan oplopen, je hoeft maar een keer iets te hebben. Verder heb ik ook een doorlopende reisverzekering wat ook wel handig is.

Let verder op dat je bij de hele goedkope verzekeringen soms hebt dat je maar bij bepaalde dokters/apothekers etc. diensten mag afnemen, dat kan soms nogal onhandig zijn.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 14:20

Zijn de blessures zodanig dat je daarvoor naar een arts moet gaan? Met andere woorden is het enige dat je aan 'zorg' nodig heeft de fysio?

Tandarts is zonde van je geld. Daar ben je zo 25-30 euro extra per maand voor kwijt. Dat geld kun je beter op een spaarrek zetten, voor als je een keer een gaatje oid hebt.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 14:20

Kun je geen studentenverzekering nemen? Die heb ik ook, heb afgelopen jaar opnieuw op Independer gekeken en overgestapt naar Bewuzt omdat die toen het goedkoopst was. Ik heb een basisverzekering met tandartsdekking tot een bepaald bedrag, weet niet meer uit mijn hoofd welke. En Micha heeft gelijk, ik heb ook nooit echt iets maar mijn tandarts stuurt me nog weleens door naar de mondhygiënist om tandsteen te laten verwijderen of iets dergelijks, en dan zit je snel boven die 20 euro per keer. En mijn tandartsverzekering kost me echt niet zoveel per maand extra.

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 15:00

Hai, hier iemand werkzaam bij een zorgverzekeraar :)

Huisarts, ziekenhuizen, laboratoriumonderzoek, medicijnen en dergelijke zitten in de basisverzekering. Alle zorg die iedereen zou moeten hebben zeg maar. De basisverzekering is verplicht. Kijk voor een volledig overzicht eens op http://www.cvz.nl. Dat is de website van het College voor Zorgverzekeringen (overkoepelend orgaan).

Bij de basisverzekering zit ook het wettelijk eigen risico. Dat geldt niet voor huisartsenzorg, maar bijvoorbeeld wel voor laboratoriumonderzoek, medicijnen en ziekenhuiskosten. Het wettelijk eigen risico werkt zo:
-zorgverzekeraar krijgt een rekening.
- Betaalt vervolgens rekening aan de zorgverlener.
- Kwam de rekening uit BV? Dan kijkt zorgverzekeraar vervolgens of je ER al betaald is.
- ER nog niet volledig betaald? Dan stuurt de verzekeraar jou een rekening voor de kosten die voor jou betaald zijn.
- De hoogte van de rekeningen is dus afhankelijk van de kosten die gedeclareerd worden. Bij een ziekenhuis rekening betaal je vaak in 1 keer een klap geld. Bij alleen apotheekrekeningen betaal je je ER in stukjes.
Dit jaar is het wettelijk eigen risico 350,- euro. Voor volgend jaar is het nog niet bekend.

Je kan je basispremie verlagen door een vrijwillig eigen risico te nemen. Dit werkt hetzelfde als het wettelijk ER. Je betaalt eerst het wettelijk ER, daarna vrijwillig ER. Let wel op: heb je ineens hoge zorgkosten uit de bv, dan kan je dus een flinke rekening krijgen van je zorgverzekeraar. Neem dus alleen dit risico als je de ruimte hebt om een hoge rekening op te vangen. Een betalingsregeling is meestal wel mogelijk.

Fysiotherapie zit maar heel beperkt in de basisverzekering. Alleen bij een chronische indicatie, pas vanaf de 21e behandeling en je betaalt wel het wettelijk eigen risico. Het is dus lonend om voor je fysiotherapie naar een aanvullende verzekering te kijken.
Vraag aan je fysio of je een chronische indicatie hebt!

De sportarts zit niet in de basisverzekering. Ook hiervoor is een aanvullende verzekering handig.

Als je zo weinig tandartskosten hebt is een tandartsverzekering inderdaad niet echt nodig. Let wel op: heb je een keer hoge kosten en geen tandartsverzekering, dan betaal je alles zelf. Een verzekering is juist voor het afdekken van dat risico. De meeste zorgverzekeraars hebben ook een goedkope tandartsverzekering die basiskosten plus dat beetje extra dekken.

Anticonceptie zit tot je 21e in de bv. Daarna niet meer. Je hebt dan een aanvullend pakket nodig voor anticonceptie.

Wist je trouwens dat je een basisverzekering bij de ene zorgverzekeraar, en een aanvullend pakket bij de andere zorgverzekeraar mag afsluiten?
Dan moet je wel weten welke rekening je naar welke zorgverzekeraar stuurt, dus zelf je enigzins inlezen en de boel bijhouden. Kan wel veel schelen!

Independer is een handige site. Ook kan je met de meeste zorgverzekeraars gewoon bellen of e-mailen en een offerte vragen. Geef duidelijk aan welke punten voor jou belangrijk zijn. Succes!

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 20:00

Ik zelf zit bij het Zilveren kruis en heb een T.A plus pakket met een max budget tot 450euro. En ben ook nog eens aanvullend verzekerd dus naast de basis heb ik nog een aanvullende beurs pakket. En ik betaal maar € 123.-

Mijn vriend zat vorig jaar ook nog bij het Zilveren kruis maar hij had enkel en alleen maar een basis pakket waarmee ie al meer p.m. betaalde dan wat ik dus doe, hij is overgestapt omdat ie dec. vorig jaar bericht kreeg dat zijn premie omhoog zou gaan omdat ie 30 is geworden. Ongelooflijk vond ie het :o hij die nooit gebruik maakt van zijn verzekering, nu zit ie bij Ditzo en betaald maar 98euro p.m. maar heeft zijn eigen risico extra hoog in gezet op 850euro.

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 21:52

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 21:57

Je bent er op tijd bij!
Tandarts is idd zonde van je geld, dat hoef je eigenlijk nooit te verzekeren, want aan de premie ben je vaak hetzelfde kwijt als aan de controles en kleine behandelingen.
Je zou eens bij CZ kunnen kijken. Zij hebben een internet verzekering, de CZ direct. Een ideale verzekering voor jongeren.
Als je veel fysio nodig hebt, en je hebt geen medische indicatie, dan is het wellicht slim om dat in een aanvullende verzekering goed bij te verzekeren (ik weet uit mijn hoofd niet precies hoeveel behandelingen bij de CZ direct zitten).

Daarbij is het raadzaam geen hoog eigen risico te nemen als je vaak naar een arts moet. Je eigen risico is alleen van toepassing op je basisverzekering (muv bijv de huisarts en dergelijke geloof ik). Hierdoor worden de maandelijkse kosten alleen wel wat hoger!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:03

Kijk kritisch naar je situatie; gebruik je veel medicatie (of andere behandelingen/onderzoeken die onder eigen risico vallen) en zit je zo per jaar boven de 350 euro ? Zet je eigen risico dan niet hoger dan wettelijk verplicht.

Ik heb wel een aanvullende tandarts verzekering omdat het voor mij wel uit kan (geen gaatjes oid, maar al mijn kiezen zijn opgevuld en mijn spalkje levert ook wel eens problemen op. Nu al 3 jaar extra kosten gehad omdat oude vullingen verwijderd moesten worden, dus ben blij met de extra verzekering).

Overigens hoef ik maar eens per jaar naar de tandarts ivm sterk gebit, scheelt ook weer in de kosten!

Dus zet alles op een rij; wat heb ik écht nodig?

Je hebt ook jongeren verzekeringen; daar zit bv geen kraamzorg in, maar vaak wel anticonceptie. Kan ook schelen :j

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 10:15

Bedankt voor de vele reacties!
Jongerenverzekeringen zat ik ook al aan te denken. Misschien toch wel handig idd.
Mijn ouders zitten bij de Friesland, maar die is dan weer best duur voor mij, volgens mij.

Bedankt voor de tips! Ga het allemaal eens rustig uitzoeken :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 10:39

En vraag zorgtoeslag aan als je daarvoor in aanmerking komt

Malima

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 11:05

Ik zit bij fbto, hoort bij Friesland maar dan goedkoper :D
Heb tandarts tot een bepaald bedrag en betaal 109,65 per maand.
En ideale is dat je elke maand je extra verzekeringen aan en uit kan zetten, alleen op sommige zit een wachttijd.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:57

Via mijn opleiding kon ik mij destijds ook collectief laten verzekeren,kreeg je nog een mooie korting :)