Is er voor mij een mogelijkheid om meer te sparen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

K_im

Is er voor mij een mogelijkheid om meer te sparen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 20:44

Hallo,

Ondanks dat veel mensen nu financieel erg krap zitten, heb ik het geluk wél iedere maand netjes rond te komen. Toch vraag ik mij af wat voor mij een slimme keuze is en of er een mogelijkheid is om te gaan sparen.

Als ik mijn financiële situatie vergelijk met mijn medestudenten, lijk ik er best goed voor te staan. Toch vraag ik mij af of er niet meer uit te halen valt.

Door omstandigheden ben ik met mijn 21 jaar financieel volledig onafhankelijk en woon ik ook zelfstandig (met één huisgenootje) in een huisje in de Zaanstreek (via de Leegstandwet). Het bedrag dat ik voor mijn woning betaal is relatief goedkoop, waardoor het op financieel vlak geen voordeel heeft te gaan verhuizen. Tenzij het een kamer betreft, maar dit is eigenlijk geen optie voor mij.

Naast mijn voltijd HBO studie, werk ik parttime in een plaatselijke supermarkt. Ik heb hier een vast contract gekregen en de tijden zijn heel flexibel in te delen, wat goed uitkomt met mijn studie en een wekelijks wisselend studierooster. Zo heb ik de mogelijkheid om vanuit mijn studie door te gaan naar mijn werk en daar de laatste twee uurtjes af te sluiten. Ondanks dat deze baan niet aansluit bij mijn studie, lijkt het mij (helemaal in deze tijd) niet slim om ander werk te zoeken. Daarnaast het ik ook niet het idee dat ik over mijn uurloon mag klagen. Ik zit boven het gestelde minimum.

Naast mijn salaris vanuit mijn werk, krijg ik een maximum uitwonende beurs, volledige zorgtoeslag en een wezenpensioen (tientje per maand). Dit zorgt ervoor dat mijn maandelijkse inkomen voldoende is om hiervan rond te komen (huur, verzekeringen, andere maandelijkse vaste lasten en zelfs een autootje!).

Nu is het zo dat ik misschien een freelance-baantje gevonden heb om nog wat extra bij te verdienen en zo ook nog wat op mijn spaarrekening te kunnen zetten, zodat ik in geval van nood wat achter de hand heb, of eventueel eigen geld op te sparen voor een eigen huisje in de toekomst.

Er is echter door DUO/de overheid een regel gesteld dat je niet meer als €13.530,90 mag bijverdienen om recht te hebben op studiefinanciering. Nou zit ik op dit moment nét onder die grens..

Als ik meer ga verdienen, raak ik mijn stufie (deels?) kwijt. Dat zou moeten betekenen dat het inkomen uit mijn freelance baantje meer zou moeten opbrengen, dan dat mijn stufie nu doet. Deze kans acht ik zeer klein, zeker als mijn studie in augustus/september weer zal beginnen.

Dus tenzij ik zoveel tijd kan in dat freelance baantje kan steken dat ik mijn stufie overtref, heeft het voor mij eigenlijk geen meerwaarde om extra te gaan werken? Of bekijk ik het nu van een verkeerde kant?

Ik heb nu echt het idee gekregen dat het financieel gezien verstandiger is om niet extra te gaan werken, maar dat voelt nog steeds heel tegenstrijdig.

Is er voor mij geen mogelijkheid om mijn inkomen te verhogen en zo te kunnen gaan sparen? Ik kan uiteraard bezuinigen op mijn uitgaven, mijn auto weg doen etc., maar dat lijkt nu niet nodig. Zoals ik al zei, en ik knijp daarvoor echt in mijn handjes, ik kom gewoon iedere maand netjes rond (zolang de woning waarin ik nu in woon niet verkocht wordt en ik eruit zou moeten).

Ik hoop dat iemand mij hierin kan adviseren en wat informatie voor mij heeft.

Alvast bedankt!

Marieke_K

Re: Is er voor mij een mogelijkheid om meer te sparen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 20:59

Als je meer inkomsten hebt dan 13.530,90 euro dan wordt je hele studiefinanciering en OV stop gezet. Maar je moet wel goed bekijken wat inkomsten zijn volgens DUO, namelijk belastbaar loon.

Wat je zou kunnen doen is je stufi stop zetten, geld verdienen en in januari weer stufi aanvragen. DUO bekijkt je inkomen namelijk per jaar. Maar stufi stop zetten is ook geen recht op OV voor die maanden.

Niet extra werken voelt misschien tegenstrijdig, maar als je een dusdanige baan hebt dat je meer dan 13000 euro verdiend naast een studie (die gezien wordt als full-time baan), waarom dan ook nog stufi en ov ontvangen? (wat simpel gezegd belastinggeld is). De overheid gaat er vanuit dat je een keuze maakt: werken of studeren.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 22:45

Mijn belastbaar inkomen over 2012 ligt nog onder het maximum dat gesteld is door DUO.

Het is niet zo, dat ik met twee vingers in mijn neus mijn inkomen verdien. Langzaamaan heb ik mijn uren steeds verder op kunnen schroeven, naar het maximum waar ik nu op zit, dat nog net haalbaar is naast mijn studie. Dit betekend wel, dat ik meer tijd aan mijn werk kwijt ben, en minder tijd kan steken in mijn studie. Dat mijn resultaten voldoende zijn, betekend niet dat ik eruit haal wat erin zit. Dat lukt niet in combinatie met het aantal uren dat ik nu werk.

De overheid gaat er vanuit dat ik een keuze maak tussen werken en studeren? Zonder mijn werk, kom ik niet rond.. Als ik alleen mijn studiefinanciering en mijn zorgtoeslag zou krijgen, zou ik alleen mijn huur en mijn zorgverzekering kunnen betalen. Niet mijn studie, en ook niet mijn andere vaste lasten (inboedelverzekering, telefoon (€12/maand), boodschappen etc.), en nee, ook niet mijn auto.

Ik doe weinig tot geen extra dingetjes, ik heb gekozen voor mijn auto en dat houdt in dat ik nooit op stap ga (kroeg, bioscoop, dagjes weg, vakanties etc.). Is een bewuste keuze geweest en vind ik ook niet erg.

Ik begin mij nu toch wel af te vragen hoe andere (financieel onafhankelijke) studenten dit doen..

Als ik echt moet gaan kiezen tussen een (tweede) baantje, of mijn studiefinanciering, kies ik toch echt voor mijn studiefinanciering.. Dan zou ik meer tijd overhouden voor mijn studie, maar ook meer tijd over hebben voor wat ontspanning. Het is alleen zo jammer dat je als student niet de mogelijkheid krijgt om een spaarpotje op de bouwen..

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 22:53

Duo rekent met bruto loon. Dat eerst gezegd, want daar ben ik de mist mee in gegaan (en dan mag je dus alles!! terugbetalen inclusief de maanden dat je er wel recht op had.... En nog meer frustratie, want het ging om een paar tientjes en omdat het bruto was heb ik dat niet eens gehad (netto bleef ik onder de grens).

Maar ik snap je beredenering. Ik vind ook de redenering van Marieke kort door de bocht. Als je boven die grens verdient, wil dat niet gelijk zeggen dat je geen OV + stufi nodig hebt. OV kosten lopen heel snel heel erg op en als je gaat werken, verdien je uiteindelijk minder dan dat je stufi krijgt.

Ik zou het eens goed narekenen wat je daadwerkelijk gaat verdienen met dat baantje erbij. Dan kan je met je andere baan over de maanden daarna misschien hier en daar wat minder uren werken, zodat je onder die grens blijft. Maar dat moet je wel durven :j. En het moet natuurlijk mogelijk zijn op je werk :)

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 23:01

Dan misschien even een hele domme vraag.. Ben nogal slecht met al die financiële rompslomp van de belastingdienst. Staat mijn bruto inkomen gelijk aan mijn verzamelinkomen (zoals deze is aangegeven op de voorlopige aanslag over 2012)? Of staat mijn bruto inkomen gelijk aan dat wat in Box 1 wordt aangegeven?

Uiteraard staat dit ook op mijn jaaropgave weergegeven, maar aangezien ik meerdere inkomensbronnen heb, wil ik graag weten wat de belastingdienst/de overheid als inkomen ziet.

(Box 2 is voor mij niet van toepassing, Box 3 wel, maar daar doet DUO volgens mij niets mee, toch?)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 23:37

K_im schreef:
Dan misschien even een hele domme vraag.. Ben nogal slecht met al die financiële rompslomp van de belastingdienst. Staat mijn bruto inkomen gelijk aan mijn verzamelinkomen (zoals deze is aangegeven op de voorlopige aanslag over 2012)? Of staat mijn bruto inkomen gelijk aan dat wat in Box 1 wordt aangegeven?

Uiteraard staat dit ook op mijn jaaropgave weergegeven, maar aangezien ik meerdere inkomensbronnen heb, wil ik graag weten wat de belastingdienst/de overheid als inkomen ziet.

(Box 2 is voor mij niet van toepassing, Box 3 wel, maar daar doet DUO volgens mij niets mee, toch?)

Ik heb geen idee haha. Het is ook niet zo mijn ding. Ik kijk naar mijn loonstroken (daar staat gewoon bruto/netto :P) en dat telde ik dan op. Dit jaar werk ik 'gewoon' naast mijn scriptie en heb alles maar gewoon uitgezet. Stufi kreeg ik toch niet meer en OV gebruikte ik amper nog.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 23:40

Oh, ik lees dat het verzamelinkomen bruto is. Maar je verzamelinkomen weet je toch pas achteraf? Dus als je dan teveel zou verdienen, ben je toch al te laat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 23:41

Het verzamelinkomen is het inkomen uit alle boxen bij elkaar op geteld. En dit bedrag is bruto :) en dus het gedeelte waar je belasting over moet betalen. Als dat onder de grens van DUO zit is er niets aan de hand. Als dat er over zit wel..

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 08:04

zap schreef:
Ik vind ook de redenering van Marieke kort door de bocht. Als je boven die grens verdient, wil dat niet gelijk zeggen dat je geen OV + stufi nodig hebt. OV kosten lopen heel snel heel erg op en als je gaat werken, verdien je uiteindelijk minder dan dat je stufi

Het is niet mijn redenering, maar die van OCW ;) Wil niet zeggen dat ik het er mee eens ben, maar begrijp m wel, en ik kan hem ook toelichten.

OV is juist om te zorgen dat je kan reizen naar je studie. Niet naar je werk. OV en stufi zijn tegemoedkomingen om te kunnen studeren. Dan is het niet meer dan logisch dat er een grens voor bijverdienen is.

Vooral om misbruik te voorkomen. Ik zie ieder jaar studenten die zich inschrijven, max lenen en uitwonende beurs krijgen en niet studeren. Als die ook nog gaan werken en er zou geen max aan bijverdienen dan levert het niets op, niemand studeeert meer dan. Genoeg mensen maken misbruik van de voorzieningen, houden dat 10 jaar vol en betalen weinig tot niets terug dat aantal zou verdubbelen als je max kan bijverdienen naast OV en stufi.

T'S werkt en studeert, maar dat doet niet iedereen. Eigenlijk zouden ze de bijverdiengrens aan ects moeten koppelen.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 08:58

Dan zit er voor mij niets anders op dan niet extra tot minder te gaan werken.. Jammer dat de overheid dat zo wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 09:06

K_im schreef:
Dan zit er voor mij niets anders op dan niet extra tot minder te gaan werken.. Jammer dat de overheid dat zo wil.

Mwoah, kun je ook positief zien. Studie moet de prioriteit hebben.
Ik vraag me ook af of je het überhaupt moet willen, nog meer werken. Omdat je aangeeft dat je studiereultaten voldoende zijn, maar je niet het maximale eruit haalt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 09:15

Als jij (extra) wilt sparen is er een hele simpele oplossing: auto de deur uit. Reken maar eens uit wat je daaraan overhoudt... Neem een scootertje voor waar je niet met OV kunt komen, en doe de rest met je gratis OV-kaart. Ping kassa. Kost misschien meer reistijd, maar een baan er bij kost nóg meer tijd.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 09:21

Je hebt per maand genoeg geld om flink wat te kunnen sparen, vind ik. Iig als ik zoveel had, zou ik veel meer kunnen sparen. Kijk eens op wat je zou kunnen besparen, de tip van Ibbel vind ik een goede!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 09:34

Zo snel mogelijk afstuderen en een baan vinden of de auto weg doen dan houd je meer over. Je kunt nu wel meer gaan werken maar een volle beurs en ov is toch al snel 7000 euro per jaar, dus moet je er al een baan voor 10 á 12 duizend euro brutto vinden om dat eruit te werken en dan schiet je er financieel nog niets mee op want je studie gaat langer duren naast twee banen. Als ik jou was dan zette ik de auto aan de kant en stak ik eerder meer tijd in de studie zodat je met klinkende cijfers je diploma haalt. Daar heb je meer aan dan twee bijbanen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 11:02

Ik denk dat jij meer kan sparen dan een gemiddeld gezin. Zeker als je de auto er uit doet. En als je dadelijk fulltime werkt kan je nog meer sparen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 11:07

Stufi is inderdaad bedoelt om van te studeren. Als je nu al merkt dat je met al het werken niet voldoende kunt halen uit je studie (nou ja, wel voldoende, maar niet dat je echt optimaal presteert) dan zou je er inderdaad voor kunnen kiezen om minder te gaan werken.

De OV-kaart is speciaal voor studenten zodat ze geen auto hoeven aan te schaffen.

Ik sluit me aan bij Ibbel: als je kijkt of je de auto eruit kunt doen dan zul je plots ook veel kunnen sparen.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 13:17

Zoals ik eerder had aangegeven, ik kom van mijn huidige inkomen echt wel rond, dat is het probleem niet. Echter heb ik zo nu en dan, in de rustige perioden van mijn studie, tijd over voor wat extra uurtjes werk. Dat freelance baantje zou dan echt een uitkomst zijn! Maar dat zit er dus gewoon niet in.. Dat vind ik jammer.

Ik besef dondersgoed dat ik in mijn handjes mag knijpen, dat ik als student in deze woning woon en een eigen auto heb. Als ik op een kamer ga wonen, kan ik besparen op een woonruimte, als ik mijn auto de deur uit zou doen zou ik daarop kunnen besparen, en zo zullen er vast meer uitgaven zijn waarop ik kan besparen.. Dat besef ik, maar dat was de insteek van mijn vraag.

Deze had ik misschien beter anders kunnen stellen: Is er voor mij een mogelijkheid om meer te verdienen?

Maar als ik zo dit topic doorlees, kan dat dus niet..

In ieder geval bedankt voor alle reacties!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 16:51

Kan wel maar dan mag je wel dertig uur in de week erbij gaan werken en dat kun/wil je echt niet.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 17:22

Dan heb ik dus een antwoord op mijn vraag, bedankt.