Bij wie zijn er WEL stappen ondernomen na aangifte van...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen_M

Bij wie zijn er WEL stappen ondernomen na aangifte van...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 12:23

internet oplichting.

Ik was net door mn emailtjes aan het bladeren en ik kwam een gelezen email tegen van de politie. Ik schrok me dood want ik kon niet 123 bedenken waar die email vandaan kwam! Ik dacht al: Wat heb ik nu dan misdaan :+

In de email stond dat ze mijn aangifte voor internet oplichting hadden ontvangen. Het was een automatische bevestiging. Een email daarna was van Marktplaats. Dat ze mij verder niet konden helpen...

Ik ben nog altijd 30 euro verloren en die zal ik ook nooit meer terugkrijgen. Ik had bij de aangifte via internet behoorlijk veel gegevens van degene die mij had opgelicht. Zelfs het thuis adres en bij de toelichting uitgelegd dat ik haar gevonden heb door heel lang op het internet te zoeken op naam en rekeningnummer... Maar nee hoor, een stomme bevestiging en een email van Marktplaats dat ze niks voor me konden doen.

Maar nu vraag ik me eigenlijk af.. Zijn er meerdere bokkers die last hebben gehad van internet oplichting, aangifte hebben gedaan, en WEL hun geld terug hebben kunnen krijgen? Ondanks dat ik weet dat ik die 30 euro nooit meer terug zal krijgen ben ik eigenlijk benieuwd wat de politie nou precies doet met al die aangiftes.. Ik heb namelijk het idee dat ze voor aankoopbedragen van 30 euro geen zaak gaan starten :n

unihorses

Re: Bij wie zijn er WEL stappen ondernomen na aangifte van...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 12:26

nou, hier loopt het al tegen de 500 aan...
er moeten eerst zoveel meldingen van 1 ding voor ze wat doen..

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 12:28

unihorses schreef:

500 :wow: jezus dan spreken we al over een veel groter bedrag. Dus dan zouden er al eerst meldingen open moeten staan van een persoon?

Dan wil ik niet vervelend doen maar dan ben ik benieuwd hoeveel aangiftes dit moeten zijn?

Ik weet dat ik met een groep meiden eens een aangifte tegen een persoon heb gedaan (de naam noem ik niet) omdat we eigenlijk allemaal opgelicht waren. In totaal waren het 3 tot 4 aangiftes en volgensmij is daar ook niks mee gebeurd..

Fijn dan, je moeite doen voor een aangifte en dan wordt er doodleuk niks mee gedaan..

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 12:31

M_hartje_M schreef:
unihorses schreef:

500 :wow: jezus dan spreken we al over een veel groter bedrag. Dus dan zouden er al eerst meldingen open moeten staan van een persoon?

Dan wil ik niet vervelend doen maar dan ben ik benieuwd hoeveel aangiftes dit moeten zijn?

Ik weet dat ik met een groep meiden eens een aangifte tegen een persoon heb gedaan (de naam noem ik niet) omdat we eigenlijk allemaal opgelicht waren. In totaal waren het 3 tot 4 aangiftes en volgensmij is daar ook niks mee gebeurd..

Fijn dan, je moeite doen voor een aangifte en dan wordt er doodleuk niks mee gedaan..

gelukkig niet mij, maar mijn vader... tja, die handelt ... koopt in, en verkoopt via marktplaats. en dan ook voor grote bedragen, dan tikt het wel aan.. en het was niet 1x...
weet niet prescies hoeveel, maar ze konden er niks mee. ook het geld kunnen ze niet terug storten.

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 12:32

Wel ik heb vorig jaar december ook aangifte gedaan op marktplaats. Dit ging om het bedrag van 45 euro. Toevallig kreeg ik 2 weken terug een envelop van de politie, en schrok me ook kapot want had geen idee meer waar het van kon zijn haha.. maar daarin moest ik dus de aangifte ondertekenen en bewijs mee opsturen, zodat ze een rechtzaak tegen dat persoon op kunnen gaan zetten.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 12:34

Ann_Pam schreef:
Wel ik heb vorig jaar december ook aangifte gedaan op marktplaats. Dit ging om het bedrag van 45 euro. Toevallig kreeg ik 2 weken terug een envelop van de politie, en schrok me ook kapot want had geen idee meer waar het van kon zijn haha.. maar daarin moest ik dus de aangifte ondertekenen en bewijs mee opsturen, zodat ze een rechtzaak tegen dat persoon op kunnen gaan zetten.

Oh dat is dan wel netjes !

Ik heb van beide mensen waar ik aangifte tegen heb gedaan helaas nooit een brief ontvangen. Eentje was zelfs een beruchte oplichter... Stonden al super veel meldingen van open

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 12:37

Die aangiftes helpen vaak helemaal niets.

Ben een paar maanden geleden ook opgelicht. Via marktplaats een blackberry gekocht, maar kreeg hem niet opgestuurd. Aangifte gedaan natuurlijk, maar die doen niets.

Met een beetje speurwerk het adres gevonden en het telefoonnummer. Mijn gezin, vooral mijn vader, is niet gediend van oplichters. Dus die heeft even duidelijk de consequenties in een nette mail gezet. Twee dagen later kreeg ik de telefoon binnen :D

Anders had hij daadwerkelijk langs gegaan.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 12:45

Geryon schreef:
Die aangiftes helpen vaak helemaal niets.

Ben een paar maanden geleden ook opgelicht. Via marktplaats een blackberry gekocht, maar kreeg hem niet opgestuurd. Aangifte gedaan natuurlijk, maar die doen niets.

Met een beetje speurwerk het adres gevonden en het telefoonnummer. Mijn gezin, vooral mijn vader, is niet gediend van oplichters. Dus die heeft even duidelijk de consequenties in een nette mail gezet. Twee dagen later kreeg ik de telefoon binnen :D

Anders had hij daadwerkelijk langs gegaan.

Goed van jouw vader !

Die eerste oplichting van mij heb ik maar opgegeven. Deze vrouw heeft al super veel mensen opgelicht. Heb toen netjes mijn aangifte gedaan en nooit meer wat gehoord. Waarschijnlijk omdat het maar om een bedrag van 30 euro ging.

De 2de heb ik ook aangegeven maar ik heb dit later wel nog ingetrokken. Dit heb ik namelijk met de gene die mij had bezeikt goed op kunnen lossen. Gratis 2de dekje gekregen. Nou prima :D

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 12:46

Steekt ook hand op.

Aangifte gedaan, melding bij marktplaats. Maar die konden niets doen.

Aangemeld bij internet oplichting site (weet even niet meer welke). Maar helaas ook niets.

Was mijn eigen schuld. Mijn onderbuikgevoel schreeuwde tegen mij dat het niet goed was, maar toch overgemaakt want moest en zou het boek hebben :(

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 13:03

Ik heb wel een keer (online) aangifte gedaan van internetoplichting en daar zijn ze mee aan de slag gegaan. :j
Gingen wel een paar weken/maanden overheen. Ik heb trouwens geen geld terug gekregen, ik kon ze niet
helpen met het onderzoek omdat ik de afschriften niet meer had en dan konden ze helaas niets doen.
Maar volgens mij zie je je geld sowieso niet meer terug.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 13:07

Ik heb online aangifte gedaan en werd niks mee gedaan.
Mail van marktplaats gehad dat ze me niet konden helpen.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 13:09

Mhhh het verschilt dus enorm zie ik!

Ja het geld zul je idd niet meer terug krijgen maar ik vind wel dat de daders ervan gepakt moeten worden...

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 13:14

Het is afhankelijk van het aantal aangiftes tegen een bepaald persoon en het bedrag.

Is ook wel logisch..

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 13:22

Ik hoorde vanochtend op het nieuws dat ze hier nu wel hogere straffen voor willen stellen. Maar hoe en wat, weet ik niet meer.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 13:36

FriesWytske schreef:
Ik hoorde vanochtend op het nieuws dat ze hier nu wel hogere straffen voor willen stellen. Maar hoe en wat, weet ik niet meer.

Oh serieus ? Nou net goed !

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 13:43

Ik heb een aangifte gedaan waar op het moment een rechtszaak van loopt.

Het gaat bij mij om 80 euro, maar deze persoon heeft vele anderen opgelicht en dan gaat het ineens over (tien)duizenden euro's. Ik denk dat de 'kleinere' zaken niet afgehandeld worden, omdat er dus ook dit soort personen rondlopen.
Ik krijg af en toe een brief van het arrondissement-parket (als ik dit correct schrijf :+ ) over eventuele voortgang en wanneer er een zitting is.
Het duurt wel heel lang hoor, mijn geval van oplichting is jaren geleden en de zaak is al heel lang bezig (zo was er een aparte zitting om de identiteit van de verdachte vast te stellen, eentje voor de aanklacht etc).
Ik heb helaas nog geen geld teruggezien (maar hoop natuurlijk dat de uitspraak is dat gedeputeerden moeten worden terugbetaald + een straf voor de verdachte).

Tijdens mijn aangifte heb ik rekeningafschriften en mailverkeer laten zien, dus hoop ik dat dit voldoende bewijs was.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 13:47

Pfoe NoeskaMoos.. voor die 80 euro.. loopt jouw zaak dan niet op veel meer euro's uit? Als je hem wint krijg je dan natuurlijk wel een lekkere schadevergoeding niet?

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 15:19

Het is niet echt mijn zaak, hij wordt afgehandeld door het OM geloof ik en alle gedeputeerden mogen langskomen, maar dat hoeft niet.
De aangiftes zelf dienen al als getuige.

Dus voor mij zit er niet echt een risico aan, ik ben gewoon blij als ik mijn geld terug krijg ;)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 18:27

Ahh zo dan is het idd wel fijn! Ik hoop voor je dat die zaak snel opgelost is :)

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 18:33

Hier hetzelfde, via bokt opgelicht en gebruiker ook via marktplaats gevonden. Ben nu 300 euro lichter. En ze kunnen me niet verder helpen. Heb aangifte gedaan bij politie en bij de betreffende bank. Naam en toenaam en rekeningnummer is bekend en via marktplaats is zelfs de woonplaats bekend maar nee wegens privacy mogen we dit niet vrijgeven.

Maar gebruiker heeft wel meerdere mensen opgelicht zowel hier op bokt als op marktplaats.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 19:09

Opgelicht voor 300 euro door een "webshop".
heeft een tijdje gekost, maar politie heeft er zeker wat mee gedaan en ervoor gezorgd dat ik het geld terug kreeg.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 19:10

politie doet nooit wat.
zo ben ik ook 420 euro kwijt, en de bank kan ook niets doen, want het is geen automatische incasso
ik moest het maar met diegene regelen,, nou erg fijn is dat weer

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 19:11

Mri - Sow dat is wel netjes! Maar dat komt omdat het een 'bedrijf' was denk ik

bello2005 - sow ey... veel geld zeg :(

Djimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 19:14

Heb ik ooit ook aan de hand gehad, politie deed niets, ondanks dat wij (meerdere gedupeerden) ip adres konden overleggen ... Helaas pindakaas euro 100,- verdwenen. En dat dan maal 6 ( de toen bekende mede gedupeerde) voor de oplichter een leuke vangst.....

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 19:15

M_hartje_M schreef:
Mri - Sow dat is wel netjes! Maar dat komt omdat het een 'bedrijf' was denk ik

bello2005 - sow ey... veel geld zeg :(

jip en je kunt niets maar dan ook niets doen.. vind het gewoon belachelijk dat de bank niets doet