Tiramisu, recept wat niet kan mislukken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

Tiramisu, recept wat niet kan mislukken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 17:45

Ik heb 2x tiramisu gemaakt vandaag, maar volgens mij zijn ze allebei mislukt :o

1x Zonder amaretto en 1x met, deze recepten:
http://www.smulweb.nl/recepten/1064124/Tiramisu
http://www.smulweb.nl/recepten/1131234/ ... e-tiramisu

Was simpel, en zo klaar. Maar de 1 (die zonder slagroom en met basterd suiker) zit vol met klontjes omdat de mascarpone niet goed wou mengen.

De ander mengde de mascarpone wel goed, doordat ik het met slagroom heb gedaan, maar toen ik het over de lange vingers goot gingen de lange vingers drijven :+ Toch maar gewoon doorgegaan en het in de koelkast gezet, die met klontjes wordt helemaal niet stijf, de ander lijkt wel iets stijf te worden.

Ik denk zelf dat mijn eieren ook te groot waren, en dat ik teveel eiwit had. Verder helemaal het recept gevolg. Wat heb ik verkeerd gedaan? -O-
Hebben jullie een recept wat in de goede verhoudingen staat en wat ik niet kan laten mislukken?

Pytje

Re: Tiramisu, recept wat niet kan mislukken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:50

De witte tiramisu! Er is een topic hier waarin wordt beschreven hoe het moet. (Zit nu f op mobiel, dus zoekt wat lastig). Het is echt heerlijk!!

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 18:04

Ik maak zo tiramisu, nog nooit mislukt:

Kan je met ongeveer zes personen van eten, maar met z'n tweeën komt tiramisu ook geheid op. ;)
3 eieren
pak lange vingers
espresso koffie (liefst met cacao tonen)
100 gram suiker
250 gram mascarpone (1 bakje)
cacao poeder/vlokken/chocolade schaafsel
Eventueel amaretto

Eerst zet je een paar shots espresso koffie in één kopje, daar dompel je de lange vingers in (niet te lang, dan breken ze af) en die leg je onder in je schaal. Hier kan je nu de amaretto over heen schenken, doe ik persoonlijk niet omdat ik niet drink.

Vervolgens splits je de eitjes: de eidooiers doe je in de ene kom, de eiwitten in een andere (vetvrij! dus niet aan de kom zitten met je vingers).
Voeg de suiker bij de dooiers en klop dat tot het een glad lichtgeel mengsel wordt. Hier klop je vervolgens in delen de mascarpone door heen tot het helemaal glad is en je geen klontjes meer hebt. Deze kom even opzij of in de koelkast zetten.

Nu de kom met eiwit: op flinke snelheid tot witte pieken kloppen (zoals bij merengue/pavlova), nu gooi je in delen de suiker er bij en klop je het tot dikke witte pieken. Je moet de kom echt bijna op de kop kunnen houden, dan is het mengsel pas stevig genoeg. Als het eiwit niet dik wordt is er vettigheid bij gekomen en waren dus je mengers of de kom niet goed ontvet (ook niet met je vingers aan zitten dus, die zijn vettig).

Als laatste spatel je voorzichtig het eiwitmengsel door het mengsel met de eidooiers. Gewoon rustig met een pollepel of iets dergelijks: niet met een keukenmachine of iets anders machinaals! Het moet echt rustig. Zodra het één geheel is zet je het een uurtje in de koelkast zodat het goed stijf blijft. Daarna is het perfect stevig om op de lange vingers te scheppen. Doe daar nog een laagje lange vingers op, laagje mascarpone mengsel en eventueel nog twee lagen (licht er aan hoe groot je schaal is). De bovenste laag moet in ieder geval wit zijn. Dat kan je versieren met chocolade schaafsel, cacao poeder... Wat je leuk vind. :)

Is bij mij nog nooit mislukt! :) Je kan er ook meer suiker in doen maar ik vind persoonlijk de lange vingers en de mascarpone al behoorlijk zoet.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 18:09

Helaas heb ik ook geen foolproof recept, maar wat wel erg belangrijk is (wat je misschien al wel gedaan hebt) is dat de mascarpone echt op kamertemperatuur is dan heb je minder kans op klontjes.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 21:22

JuliaMaria: in jouw recept doe je de suiker zowel bij de eiwitten als bij de eidooiers. Verdeel je de suiker dan of is dat een foutje?

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:18

Ik gebruik ongeveeer hetzelfde recept als JuliaMaria, en die mislukt nooit :)

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 13:19

Ik denk dat ik de kom niet goed ontvet had. Want de eiwitten werden ook niet stijf. Ik had hem wel helemaal met dreft schoongemaakt!

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 13:47

Zelf geef ik wel de voorkeur aan alles ontvetten met een citroen, maar Dreft zou toch goed genoeg moeten zijn, misschien wat eigeel in je eiwitten?

Je kan natuurlijk ook een recept gebruiken zonder ei, zoals deze van Laura Vitale: http://www.youtube.com/watch?v=w5fXGQIgHmo

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 14:37

Depende schreef:
Zelf geef ik wel de voorkeur aan alles ontvetten met een citroen, maar Dreft zou toch goed genoeg moeten zijn, misschien wat eigeel in je eiwitten?

Je kan natuurlijk ook een recept gebruiken zonder ei, zoals deze van Laura Vitale: http://www.youtube.com/watch?v=w5fXGQIgHmo

Deze lijkt super simpel en makkelijk, en inderdaad veilig omdat er geen rauw ei in zit. Maar welke 'cream' gebruikt ze voor het mengen met de mascarpone?

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 14:38

Gewoon slagroom die ze al opgeklopt heeft :j

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 14:51

Ahaaa, en hoeveel zijn de verhoudingen? Ik heb helaas geen geluid op deze laptop :\ Maar dit ziet er super uit, wil ik ook gaan proberen :D

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 17:58

450 gram mascarpone
350 ml slagroom
65 gram suiker
Theelepel vanille extract
+/- 500 ml sterke koffie
2 eetlepels rum
30 lange vingers
Cacao, koffiebonen en of frambozen voor decoratie.

Je kan ook zoeken op haar website naar het recept, de website staat wel in de omschrijving bij de video.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 18:15

Super simpel! Bedankt ik ga het proberen :D

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:32

Shadow0 schreef:
JuliaMaria: in jouw recept doe je de suiker zowel bij de eiwitten als bij de eidooiers. Verdeel je de suiker dan of is dat een foutje?

Is een foutje! Bij de eidooiers doe ik 100 gram suiker, en bij de eiwitten hooguit 50 gram. :)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 13:48

Ik maak altijd tiramisu zonder ei....en die lukt altijd! Ik mix een bak mascarpone met twee vanilletoetjes (die hele goedkope) en dan even flink mixen want met een lepel door elkaar heen spatelen is niet voldoende, dan krijg je klonten.

De lange vingers soms met koffie, soms met koffielikeur, maar ook de versie met chocolademelk doet het erg goed!

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 13:49

Amaretto en Sambucca zijn wel echte musts hoor vind ik :)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 14:02

Niet als je ook jonge kinderen ertussen heb zitten, daarom maak ik ook vaak een kleine chocolade variant.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 14:13

Ik doen het altijd met een bak mascarpone en vanille kwark (zoals van de danio maar dan huismerk). Komen geen eieren aan te pas dus mislukt nooit. Soms meng ik er ook nog geklopte slagroom door, net hoe het me uit komt, dan wordt het luchtiger.

Ik maak in de zomer meestal een versie met rood fruit/bosvruchten (diepvries en bovenop vers). Over de lange vingers doe ik dan het vocht uit het diepvriesfruit evt aangelengd met fruitsap en als ik er alcohol doorgooi is dat dan vaak coebergh oid. Ook erg lekker en zo gemaakt. :9

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 14:18

Laatst bijgewerkt door Dammie op 09-07-13 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 14:19

daffodil schreef:
Niet als je ook jonge kinderen ertussen heb zitten, daarom maak ik ook vaak een kleine chocolade variant.

Maar zo heb je toch helemaal geen tiramisu smaak meer? :o

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 17:12

Die smaak is toch niet alleen de drank? !

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 17:15

Nee, maar de drank bepaald wel een groot deel van de smaak ;) Voor mij is een tiramisu zonder amaretto geen tiramisu.. :n

De variatie hierboven met rood fruit lijkt me trouwens ook heel lekker!