Neger of zwarte? Discussie met een Engelsman.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Molfre

Neger of zwarte? Discussie met een Engelsman.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 17:01

Ok hier mijn probleem. Omdat het woord 'neger' en 'nigger' in de uitspraak redelijk veel op elkaar lijken, wil ik dat laatste woord nog wel eens per ongeluk gebruiken, ik corrigeer mijzelf gelijk, maar dan is de schade al gedaan.

Hij is ontzettend boos geworden om het feit dat ik probeer te verdedigen dat 'neger' in Nederland een redelijk algemeen geaccepteerd woord is, meer geaccepteerd (in mijn ervaring) dan iemand 'zwarte' noemen. Terwijl daar 'a black guy' weer heel algemeen geaccepteerd is. 'Nigger' en 'neger' betekenen ook eigenlijk hetzelfde, dus hoe leg ik nou goed uit wat het verschil is en waarom 'neger' hier wel redelijk algemeen geaccepteerd is?

Hij komt bijvoorbeeld met argumenten als:
- Het is een woord dat afkomstig uit de slavenarbeid, dus zou het helemaal nergens gebruikt mogen worden
Dan kan je Misses ook beter afschaffen, dit betekent oudsher 'eigendom van'.
- Taal maakt hier niet uit, als het hetzelfde betekent, is de inhoud ook hetzelfde, onafhankelijk van de context.
- Als bij jullie de zwarte mensen dit accepteren, betekent dat gewoon dat ze nog net zo onderdrukt worden, alleen hebben ze het zelf niet eens door.

Ik ben hier tegenin gegaan met argumenten als:
- Het komt van het latijn 'niger' dat letterlijk 'zwart' betekent.
- Hier is 'van negroïde afkomst' zelfs een officiële term, het staat voor een bepaald ras/soort mensen, net als blank.
- 'Neger', heeft in Nederland (in mijn ervaring) een veel minder negatieve lading dan 'zwarte'.

Vertel mij, zit ik er helemaal naast? Voor mij heeft 'neger' een heel neutrale betekenis, terwijl ik 'zwarte' associeer met discriminatie.

chanicha

Re: Neger of zwarte? Discussie met een Engelsman.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:09

Ik vind neger een rotwoord die ikzelf nooit gebruik.
Ik zeg dan die donkere man oid en zwarte vind ik echt een rotwoord.
Er zijn mensen, en mij valt op dat dat vooral oudere mensen zijn, die het automatisch zeggen maar blijf het een rotwoord vinden.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:12

Ik zeg neger ook niet graag, al accepteer ik het woord over het algemeen wel.
Zwarte vind ik ook niet echt fijn. Ik gebruik meestal donkere (:

Ibbel

Neger is in het Nederlands net zo beladen als nigger in het Engels.
Als je problemen hebt met zwarte, dan kun je kleurling, gekleurde medemens, Medelander of welk eufemisme ook gebruiken. In de VS gebruiken ze daar Afro-American voor.

Rhyddid

De Amerikanen noemen getinte Amerikaanse inwoners altijd African American! Vind ik erg netjes!

maura

Het klinkt mij een tikkeltje overgevoelig in de oren, maar ik ben het niet helemaal met jouw argumenten eens. 'Nigger' zou ik zelf eerder vertalen als 'nikker' en da's toch echt geen vriendelijke benaming. In het Engels zou ik denk ik eerder 'negro' gebruiken dan 'black guy'.
Nu ik er over nadenk gebruik ik het woord 'neger' ook in het Nederlands zelden of nooit, maar dat komt waarschijnlijk doordat veruit de meeste 'negers' die ik ken Afrikanen zijn, en als ik het daarover heb zeg ik dus ook Afrikaan.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:13

Ik vind het allebei rotwoorden.. ik zelf zou gaan voor donkere mensen of getinte mensen :)

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:14

chanicha schreef:
Ik vind neger een rotwoord die ikzelf nooit gebruik.
Ik zeg dan die donkere man oid en zwarte vind ik echt een rotwoord.
Er zijn mensen, en mij valt op dat dat vooral oudere mensen zijn, die het automatisch zeggen maar blijf het een rotwoord vinden.

100% mee eens. Het valt mij trouwens altijd op dat mensen uit een puur blank milieu 'neger' of 'zwarte' zeggen. Terwijl mensen die iets meer multicultureel georiënteerd zijn of van gemengde afkomst zijn, praten over 'die donkere jongen'.
Laatst bijgewerkt door Saar4 op 28-06-13 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 17:14

Ok prima kan, dan kom ik blijkbaar uit een klimaat waar dat een beetje anders is. En maura, dat taal ding is dus ook precies wat ik bedoelde. Er zijn zoveel woorden in beide talen voor hetzelfde. Maar als ik het over een 'negro' zou hebben tegen die jongen schiet hij nog verder uit z'n slof.

paulus26

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:19

Misschien kan je eens vragen naar zijn/haar naam...
Lijkt mij het minst kwetsend overkomen.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:19

hmm lastige

ik zelf zeg altijd donkere of gekleurde jongen meisje ed
vind dat zelf het minst beladen klinken :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:25

Ibbel schreef:
Neger is in het Nederlands net zo beladen als nigger in het Engels.
Als je problemen hebt met zwarte, dan kun je kleurling, gekleurde medemens, Medelander of welk eufemisme ook gebruiken. In de VS gebruiken ze daar Afro-American voor.

Niet helemaal mee eens. Ik zeg ook best vaak neger en ik ken veel mensen die dat doen, dat heeft verder ook geen negatieve lading. Ligt er misschien een beetje aan in welk deel van het land je woont?
Ik probeer het woord echter zo veel mogelijk te ontwijken tegenwoordig, sinds ik erachter kwam dat het voor sommige mensen toch negatief klinkt. :+ Dus ik zeg dan maar 'donkere jongen/meisje' oid.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 17:26

Paulus, tuurlijk spreek ik iemand aan met z'n naam als ik die weet en ik spreek een donkere persoon op straat niet aan met 'hé neger' net als ik een blanke niet aanspreek met 'hé blanke'.

Op 'kleurling' etc wil ik nog even terug komen. 'Kleurling' betekent voor mij namelijk 'iedereen die niet blank is.
En waarom is 'van negroïde afkomst' wel oké, en 'neger' niet, terwijl het gewoon een afgeleide is?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:28

Ik vind neger ook niet zo'n net woord. Bovendien is het in Nederland blijkbaar ook niet zo'n algemeen woord, anders zouden de negerzoenen ook niet van naam veranderd zijn

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:29

brechtje122 schreef:
Ik vind neger ook niet zo'n net woord. Bovendien is het in Nederland blijkbaar ook niet zo'n algemeen woord, anders zouden de negerzoenen ook niet van naam veranderd zijn

Dat was gewoon een publiciteitsstunt. :=

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:29

Ik snap uberhaupt niet waarom er aangeduid moet worden dat het een persoon is met een andere huidskleur. We zijn allemaal hetzelfde. De kleur doet er niet toe, dus ik noem ze gewoon 'mensen' net als jij en ik :P
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 28-06-13 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

sashafierce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:30

De chocolade man!

Ik vind zelf ook het woord neger gewoon "normaal" maar ik niet zou weten hoe deze mensen er zelf over denken.

Maar ik zou nooit iemand neger/negerin in zijn of haar gezicht noemen, dat vind ik dan weer niet kunnen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:31

Cayenne schreef:
Ik snap uberhaupt niet waarom er aangeduid moet worden dat het een persoon is met een andere huidskleur. We zijn allemaal hetzelfde. De kleur doet er niet toe, dus ik noem het gewoon 'mensen' net als jij en ik :P

Voor mij is het net zoiets als 'die blonde jongen' of 'die aziatische jongen' zeggen als iemand vraagt wie ik bedoel bijv. Je kunt niet altijd aan aanduiding ontkomen. :7

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:32

Ik vind kleurling/donker persoon zo om de boel heen draaien. Ik zeg gewoon neger. 'Donkere' mensen vinden het vaak juist vervelend als er zo omheen gedraait wordt, omdat het in feite een non-issue is. Je krijgt een kleur mee met je geboorte en daar is helemaal niets mis mee, dus waarom zou iedereen er moeilijk over doen met allerlei ingewikkelde omschrijvingen? Ik krijg dit te horen van 'donkere' mensen, trouwens.

Het woord neger werd volgens mij pas negatief toen de negatieve lading van nigger vanuit Amerika over kwam waaien.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:32

Dit zegt van Dale online:
nl-nl
Betekenis ' neger '

Je hebt gezocht op het woord: neger.

ne·ger (de; m,v; meervoud: negers) 1 lid van een van de zwarte rassen die oorspronkelijk uit Afrika afkomstig zijn (tegenwoordig meestal zwarte)

Van Dale geeft dus aan dat tegenwoordig eerder zwarte dan neger wordt gebruikt.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:33

Overigens: mijn man is Amerikaans en die vindt 'neger' ook écht niet kunnen :Y)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:37

In Amerika werd neger of nigger ook gebruikt als scheldwoord, vandaar dat het misschien zo gevoelig ligt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:39

En vergeet Tom niet (naar de Negerhut van Oom Tom) - moet je in de VS ook niet gebruiken.

mellanion84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:40

en wij gebruikte "nikkertje" als evenknie van het woord nigger.
Verwijzen kan je idd niet voorkomen, en aangezien wij "blanke" niet zo goed het verschil zien tussen een kongolees en een keniaan wordt het al snel die zwarte jongen ..

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:40

Dat snoepgoed mag ook geen negerzoen meer heten, zegt genoeg. Wordt over het algemeen niet gewaardeerd, kan het wel begrijpen.