x

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 23:00

x
Laatst bijgewerkt door Dropveter101 op 29-09-23 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

mayniac_val

Re: Sudbury scholen, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 09:10

Hoe komt het dat je 3 havo net niet gehaald hebt dan?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 09:12

Het zou mijn keuze niet zijn, ik heb op de basisschool Dalton-onderwijs gehad en ben meteen helemaal genezen van het vrij laten in studeren. Ik kan de dicipline niet op brengen en daar gaat alles onder lijden. Gezien jij al niet heel sterk staat zou ik het je niet aanraden..

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 09:18

zou niet mijn keuze zijn hier zat ook zo een school veel leerlingen hadden ze niet ..ik zou dan voor een andere havo school kiezen

Charlot_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 09:23

Ik heb mijn middelbare school diploma ook in een vergelijkbaar systeem gehaald. Geen klassikale lessen, geen vaste klassen en ik mocht mijn eigen rooster maken. Ik kon alles op mijn eigen tempo doen. Wat ik heerlijk vond want als ik hard doorwerkte dan was ik er ook eerder vanaf.
Ook ik kwam niet vooruit in het reguliere systeem door concentratieproblemen daarnaast voelde ik me een nummertje. Daarnaast vond ik school altijd verschrikkelijk en ging erheen met zeeeer grote tegenzin. Daar heb ik ervaren dat leren leuk is en dat ik het voor mezelf deed. Daar heb ik veel aangehad in mijn vervolgopleidingen.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 09:29

Het kan goed werken als je van jezelf een zeer goede discipline hebt om zelfstandig door te werken. Heb je dat niet, dan is het geen aanrader. Hier ervaring met een school, die losjes gebaseerd was op het Sudbury model. Maar het werkte niet echt, vooral omdat de school in de praktijk geen idee had wat het werkelijk inhield. Het model werd dus maar half toegepast en ze kwamen toch met allerlei aanvullende eisen voor de leerlingen.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 12:18

Niemand kan van zichzelf zelfstandig leren, zoals ze op deze school van je verwachten. Ik ben dus wel erg benieuwd welke begeleiding de school jouw biedt om tot het punt te komen dat je het zelf kunt. Als ze je begeleiden naar dat punt kan het erg mooi zijn, en zal je er vast veel aan hebben later. Ik heb na het lezen van jouw verhaal echter het idee dat je maar gewoon vrij gelaten wordt. Dat gaat echt niet werken.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 19:22

Democratisch onderwijs heeft absoluut mijn interesse. Ik ben er van overtuigd dat unschooling voordelen biedt tov de reguliere onderwijsvormen. Maar, imo past het lang niet bij iedereen en is het extra moeilijk om gemotiveerd te zijn en blijven op langere termijn wanneer je eigenlijk gewend bent aan reguliere klassikale onderwijssystemen!

Je begint met een enorme achterstand als je op jouw leeftijd nog wilt instromen, denk ik. Heb je voor jezelf helder waarom het mis ging met jou en je motivatie in het reguliere onderwijssysteem? En is het mogelijk om binnen de reguliere kaders te zien hoe je jezelf kunt motiveren, onafhankelijk van systeem en externe motivatoren/begeleiding? Je zou de pijlers van de Sudbury school wellicht ook voor jezelf kunnen aanhouden naast de klassikale gedoceerde lessen, bijvoorbeeld? Dat vraagt ook om een enorme investering, maar misschien niet eens meer investering dan nu radicaal overstappen.

Bedenk ook dat je wellicht behoorlijk schoolgeld zult moeten betalen voor deze onderwijsvorm, omdat ze door de overheid niet gefinancierd wordt.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 20:07

Dit staat op de website:

"Hoeveel bedraagt het schoolgeld?

Het schoolgeld bedraagt € 3564.- per jaar."

Ik schrok er behoorlijk van moet ik zeggen. Zelfs voor Nederlandse normen (ik woon in BE en NL is qua school toch wat duurder vaak) vind ik het erg veel.

Verder kan ik me niet echt een mening vormen over het systeem. Ze leuteren op die website vanalles over zelf beslissen e.d., maar hoe alles nu echt in z'n werk gaat in de praktijk kan ik er enorm moeilijk uit opmaken. Naast zelfstandig en democratie vind ik dat er nog altijd weinig concreets gezegd wordt.